![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
Stilzetten klok
Stilzetten klok
Wat voor sanctie kan een arbiter opleggen wanneer iemand ten onrechte de klok stil zet? (Wanneer iemand denkt dat de partij afgelopen was, terwijl deze dat eigenlijk niet was.)
De meest gehate dammer allertijden.
-
Re: Stilzetten klok
Interessante vraag.Vraagje wrote:Wat voor sanctie kan een arbiter opleggen wanneer iemand ten onrechte de klok stil zet? (Wanneer iemand denkt dat de partij afgelopen was, terwijl deze dat eigenlijk niet was.)
In het SWR staat o.a.:
16.1 De spelers worden geacht bekend te zijn met de Regels voor het Damspel en met de voor de betreffende wedstrijd geldende bepalingen, en zij dienen deze strikt na te leven.
Het is de spelers verboden
a. gedurende het spel geschreven of gedrukte aantekeningen te gebruiken of de partij op een ander bord te analyseren;
b. gebruik te maken van de raad of de mening van anderen, gevraagd of ongevraagd, in de speelzaal gedurende het spel of tijdens een onderbreking te analyseren;
c. de tegenstander, op welke wijze dan ook, af te leiden of te hinderen.
16.2 Overtreding van het bepaalde in artikel 16.1 kan bestraft worden en zelfs het verlies van de partij tot gevolg hebben.
Echter, ik kan nergens vinden wat voor straffen (behalve verlies) er kunnen worden opgelegd.
-
Dus als ik mijn tegenstander ongevraagd advies geef (artikel 16.1.b), dan kan ik de partij opeisen?hans andriessen wrote:Interessante vraag.Vraagje wrote:Wat voor sanctie kan een arbiter opleggen wanneer iemand ten onrechte de klok stil zet? (Wanneer iemand denkt dat de partij afgelopen was, terwijl deze dat eigenlijk niet was.)
In het SWR staat o.a.:
16.1 De spelers worden geacht bekend te zijn met de Regels voor het Damspel en met de voor de betreffende wedstrijd geldende bepalingen, en zij dienen deze strikt na te leven.
a. gedurende het spel geschreven of gedrukte aantekeningen te gebruiken of de partij op een ander bord te analyseren;
b. gebruik te maken van de raad of de mening van anderen, gevraagd of ongevraagd, in de speelzaal gedurende het spel of tijdens een onderbreking te analyseren;
16.2 Overtreding van het bepaalde in artikel 16.1 kan bestraft worden en zelfs het verlies van de partij tot gevolg hebben.
Echter, ik kan nergens vinden wat voor straffen (behalve verlies) er kunnen worden opgelegd.
Hij ook denk ik, want je leid hem af. Weet niet wat dan voorrang zou hebben. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]AntonvBerkel wrote:Dus als ik mijn tegenstander ongevraagd advies geef (artikel 16.1.b), dan kan ik de partij opeisen?hans andriessen wrote:Interessante vraag.Vraagje wrote:Wat voor sanctie kan een arbiter opleggen wanneer iemand ten onrechte de klok stil zet? (Wanneer iemand denkt dat de partij afgelopen was, terwijl deze dat eigenlijk niet was.)
In het SWR staat o.a.:
Maar je moet gewoon een vriend meenemen die je tegenstander voor gaat zeggen. Maar ja, dan moet ie nog wel gebruik maken van die raad. Als je tegenstander dan een andere zet doet dan heeft het nog geen nut.
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
......door politie en dominee geweerd.....
-
Dan moet je net handelen zoals die Italiaan denk ik - persoonlijke mening!!!! - deed bij het Nijmegentoernooi: noteer de zet die je vriend heeft voorgezet en verzet de stand als je tegenstander wegloopt. Als hij dan zich dan verzet en het dan zijn woord tegen jouw woord word, dan heb je tenminste nog een remise omdat dat het compromis zal worden. Handig tegen een sterkere tegenstander. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] (Ik krijg die lollige emotions niet naar het invoerscherm versleept, hoe moet dat?)Vengaboy wrote:Hij ook denk ik, want je leid hem af. Weet niet wat dan voorrang zou hebben. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]AntonvBerkel wrote:Dus als ik mijn tegenstander ongevraagd advies geef (artikel 16.1.b), dan kan ik de partij opeisen?hans andriessen wrote: Interessante vraag.
In het SWR staat o.a.:
Maar je moet gewoon een vriend meenemen die je tegenstander voor gaat zeggen. Maar ja, dan moet ie nog wel gebruik maken van die raad. Als je tegenstander dan een andere zet doet dan heeft het nog geen nut.
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
In de wedstrijdvoorwaarden zou daarover wat vermeld kunnen worden, maar in de praktijk zien we dat daar alleen maar straffen staan voor ontbrekende ledenkaarten, etc.hans andriessen wrote:16.2 Overtreding van het bepaalde in artikel 16.1 kan bestraft worden en zelfs het verlies van de partij tot gevolg hebben.
Voor overtredingen tijdens een partij heeft de damarbiter nu maar twee mogelijkheden:
- niet straffen (een waarschuwing valt hier ook onder, want dat heeft geen gevolgen)
- de partij verloren verklaren
Alsof een rechter moet kiezen tussen de doodstraf of geen straf.
Zelf zou ik graag zien dat er een gele kaart wordt ingevoerd. Twee keer geel tijdens een partij is rood en daarnaast worden gele kaarten ook op het wedstrijdformulier vermeld. Na twee gele kaarten zou je dan in de bondscompetitie een wedstrijd geschorst kunnen worden en in individuele toernooien kun je denken aan puntaftrek na twee gele kaarten.
En in het voorbeeld van Vraagje -per ongeluk de klok stilzetten- houdt een verstandige arbiter de kaarten natuurlijk op zak.
-
En 5 minuten strafbank?Jan Pieter wrote: Voor overtredingen tijdens een partij heeft de damarbiter nu maar twee mogelijkheden:
- niet straffen (een waarschuwing valt hier ook onder, want dat heeft geen gevolgen)
- de partij verloren verklaren
Alsof een rechter moet kiezen tussen de doodstraf of geen straf.
Zelf zou ik graag zien dat er een gele kaart wordt ingevoerd. Twee keer geel tijdens een partij is rood en daarnaast worden gele kaarten ook op het wedstrijdformulier vermeld. Na twee gele kaarten zou je dan in de bondscompetitie een wedstrijd geschorst kunnen worden en in individuele toernooien kun je denken aan puntaftrek na twee gele kaarten.
Of (serieuzer): tijdaftrek?
Andere vraag: is er bij arbiters behoefte aan de mogelijkheid een lichte straf op te leggen?