Royement

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Nov 04, 2003 15:23

ZevenInEenKlap wrote:Lieve Bart (je moet het zijn, je gebruikte op damweb forum "en zo staat het geschreven" eerst onder je eigen naam en liet vallen dat je in Utrecht studeert)

Mijn bedoeling was louter je een plezier te doen met wat onvervalst sarcasme. Je vroeg daar toch zelf om? Daarbij heb ik me keurig aan je stappenplan gehouden die jij eerder dicteerde aan ons, niet nozelen: hoeft niet allemaal waar te zijn, gaat om de big picture en let op de humor, enzovoorts. Maar jij nam het vervolgens nogal serieus op. Of was dit ook een vorm van humor?

Ik heb inderdaad alleen animal farm gelezen op de middelbare school (was het in de brugklas?). Daarna bestudeerde ik liever de kellervariant in plaats van de boeken op mijn engelse lijst. Mijn docente dacht vast, die jongen is zo braaf, die heeft keurig alles gelezen. Zo heb ik mijn middelbareschooldiploma dus uiteindelijk gehaald. Mensen die mij graag willen pakken kunnen dit bericht doorsturen naar het Erfgooierscollege in Huizen. Ik heb hier overigens wel spijt van, sinds het niet meer verplicht is lees ik weer.
Ik accepteer je excuses en complimenteer je op je geweldige zoekvermogen. Knap dat je erachter kwam dat ik Bart ben. Het geintje heeft nu wel weer lang genoeg geduurd. Het was bedoeld als afleiding voor dat eindeloze geneuzel, maar inmiddels is dit ook weer een eindeloos geneuzel geworden. Overigens trek ik het mezelf niet zo aan hoor. Geschreven tekst doet mij eigenlijk doorgaans bijzonder weinig. Maar ja, zand erover, zullen we weer vriendjes zijn Bert?
Bert en Bart, klinkt goed hè? [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img][/quote]

Hoi Bart,

Ik heb niets gezocht; ik had het onthouden; mooie partij tegen Schotanus o.i.d.

Excuses: ongelukkige woordkeus. Het ging mij om een toelichting; het was toch meer
een spel niet?

Vriendjes: na donderdag (Bart - Bert in de laatste ronde updb finale) zeker!

Kellertje doen? Daar heb ik meer verstand van dan van Orwell (hoop ik)

groeten Bert

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Tue Nov 04, 2003 15:31

Beste mensen,

Ik nodig iedereen uit om nieuwe topics te openen indien je beoogde bericht niet helemaal (of helemaal niet) binnen de aangeboden thema past.

"Is de acceptatie van een reglementaire overwinning sportief is?"
"Wat is de naam achter een nickname?"
"Wat is de beste leeftijd voor boeken van Orwell?"

zijn allemaal leuke topics.
Dus gewoon nieuwe topics openen.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Nov 04, 2003 18:34

nadinevantiel wrote:Beste Erik van de Weerdhof,

Waarom kopieer je teksten uit chatboxen?
En wat is de reden dat je ze dan naar TG toestuurt om "te laten zien dat je erover beschikt"
En waarom bied je hier aan om deze teksten op te sturen aan belangstellenden?
1. Omdat mijn naam wordt genoemd in een context van doorsturen zodat dat bij mij mijn eerste reactie was.
2. Omdat hij mij begon te kicken terwijl ik niets deed. Daarbij is dit een relatief eenvoudige manier om deze standen te bewaren, mijn harde schijf is een beetje een zooitje.
3. Om te laten zien datwat ik zegt klopt. Ik werd van zaken beschuldigd die ik niet gedaan heb. Bovendien geloof ik niet dat er copyrights op rusten.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Nov 04, 2003 18:36

Kosmos wrote:
henk stoop wrote:Gezien het feit dat dreigt dat mijn naam hier toch door het slijk gehaald wordt toch nog een reactie.

Dat ik Goedemoed gechanteerd zou hebben, is volstrekte onzin. De tuchtcommissie stelt vast dat ik wel anderen onder druk heb gezet, en dat heb ik ook nooit ontkend. Dat is in alle openheid gedaan en met redenen omkleed. Culemborg wordt vaak genoemd als een voorbeeld van een goed jeugdbeleid. Dat jeugdbeleid is gebaseerd op enkele duidelijke uitgangspunten. Als anderen zich met het jeugdbeleid van Culemborg gaan bemoeien, zonder zich te willen houden aan die uitgangspunten dan kom ik terecht in actie. Dat Goedemoed mij een chanteur noemt vindt de tuchtcommissie dan ook geen passend taalgebruik.

Dat ik, of iemand anders, een leugenaar zou zijn komt in de gehele uitspraak van de tuchtcommissie niet aan de orde. Ik zou ook niet weten waarom. Dat ik volgens de tuchtcommissie een leugenaar zou zijn, dat is pas een leugen.

Henk Stoop
Uit de uitspraak van de tuchtcommissie:
Een citaat uit een brief van de familie Derkx: (eerste geval van op ongepaste wijze zware druk uitoefenen, wat volgens mij mening gelijk staat aan chantage:
"(...) Stoop reageerde zeer boos. Boudewijn moest Goedemoed laten vallen (...) Als hij dat niet zou doen, dan zou Stoop niet meer als Boudewijns jeugdleider willn optreden. Boudewijn vond het heel erg. Hij was zeer tevreden over de trainingen van Goedemoed. Ook wij als ouders hebben Goedemoed als een zeer betrokken trainer ervaren (...)"

"Toen de zaak na anderhalve maand nog muurvast zat, heeft Goedemoed - omdat hij niet wilde dat Boudewijn de dupe zpu worden van het confict - een opening geboden: Hij was bereid zich eind 2002 terug te trekken. In 2003 kreeg Boudewijn een nieuwe trainer. "

De tuchtcommissie noemt alle drie gevallen waarin Stoop mensen (Derkx, mij, koot en Krajenbrink) zwaar onder druk heeft gezet 'ongepast' (niet waar dus wat Stoop zegt!). Dus niet druk, maar zware druk die ongepast is. Ik noem dat chantage. Wat is daar mis mee. Ik wordt aangeklaagd terwijl mij onrecht is aangedaan, Stoop evenwel blijft ongestraft!
Stoop blijkt een slecht verliezer.

Stoop beweerde in de aanklacht dat "zeker niet Goedmoed, maar hijzelf een compromis had voorgesteld.
Hiermee is aangetoond dat dit een leuegn is. De aanklacht bevatte nog diverse andere leugens die ik kan aantonen.
Maar het is me nu te laat om alles over te typen. Eerst moest ik twee uur lang de tientallen mailtjes met steunbetuigingen beantwoorden met een woord van dank.
Ik wil ex-voorzitter Anton Schotanus, redacteur van het Damspel Bob Nuijs en Frank teer met name bedanken voor hun hartverwarmende steunbetuigingen en ongebreidelde kritiek op de handelswijze van de KNDB.
De KNDB heeft de uitspraak van de tuchtcommissie niet openbaar gemaakt, i.t.t. de uitspraak over het royement. Er wordt met 2 maten gemeten.

Vandaag kreeg ik van alle kanten steunbetuigingen en tekenen van afschuw, verbijstering en walging te horen over de handelswijze van de GDB en de KNDB. Veel mesnen schamen zich nu lid te zijn van deze ondemocratisch opererende bond. Samen met Gerard de Groot stel ik graag een plan op om het bestuur naar huis te sturen.
Morgen meer. Het is laat.
Ik dank allen die mij steun betuigen.
Ik heb Leen de Rooij gemailld, ik zal de mail later hier publiceren.

Voor de duidelijkheid de verklikker van mijn ruzie met Erik van de Weerdhof is naar de KNDB gestuurd door Jan Groenveld, de broer van jelle, die de sponsor van het toernooi in Den Haag een brief schreef over in zijn ogen onheise behandeling van hem door de organisatie van het toernooi van Den Haag. Ik had Jelle hierover bekritiseerd op Damweb en klaarblijkelijk vinden beide Groenevelds dergelijke acties normaal, terwijl het volgens mij moreel verwerpelijk is. Klikken is onfatsoenlijk heb ik geleerd. Jan had bij mij moeten klagen en niet bij de KNDB.
Jelle had geen gesprek moeten weigeren om een oplossing te vinden voor de problemen in Den Haag en niet moeten klikken bij de sponsor, dat is m.i. namelijk erg destructief.

Het KNDB-bestuur zal voor de rechter afgaan als een gieter, dat staat voor mij als een paal boven water.
Overigens is de verklikte mail op Dammers allang gerectificeerd. De vergelijking van Jan Groeneveld met een nsb-er is namelijk gewoon verkeerd. Maar een verklikker is Jan wel.

De opmerking van een anonieme poster dat de KNDB zich zou vereenzelvigen met mijn opvattingen als ze mij niet zouden royeren is bizar! Ik spreek helemaal niet namens de KNDB op de MSN-chatbox! En ook in het Damspel verkondig ik geen KNDBstandpunten, hoe komt iemand bij dergelijke onzin?
De volledige tekst lijkt me zinvoller.

Overigens zal ik hier niet inhoudelijk op reageren. Voor alle duidelijkheid zijn mijn bijdragen aan dit forum op persoonlijke titel.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: waarschwingen?

Post by Kosmos » Tue Nov 04, 2003 18:58

rijmer wrote:Zijn er nog wel waarschuwingen vanuit het bestuur aan jou adres gekomen Tjalling? Ik kan me voorstellen dat ze niet blij zijn met jou handelswijze...
Geen waarschuwing, geen aanklacht geformuleerd (de heren democraten vonden dat niet nodig) en een verkeerd citaat (Ebbo's ogen rolden uit zijn kassen toen ik zei: "Dat heb ik niet geschreven", hij citeerde een zin waarbij de toevoeging van de woorden "die man" de booschap totaal veranderden, dramtiseerden) van een op onrechtmatige wijze verkregen kopie van een achtrerhaald stukje, dat is grectificeerd en waarvan de authenticiteit niet is onderzocht.
2 van de 7 bestuursleden zijn ingelicht.
Ebbo: "Wij voeren een hartstikke transparant beleid."

Een verzoening Goedemoed - Jan Groeneveld ligt in het verschiet.
Heaven is no location, but a state of mind

DeletedProfile

verzoening

Post by DeletedProfile » Tue Nov 04, 2003 19:04

Verzoening, fantastisch...

Ga je ook nog in op verzoening met Stoop?

En nog een kritisch vraagje (daarvoor zijn forums) heb je jezelf nog dwangmaatregelen opgelegd of voornemens?

Wie waren er overigens aanwezig bijd at crisisberaad ook josef Linssen?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Nov 04, 2003 19:06

Kosmos wrote: Ebbo: "Wij voeren een hartstikke transparant beleid."
Niet dus.
Ik kan me herinneren dat Pieter Hildering Ebbo de Jong 100 dagen de tijd heeft beloofd.
die 100 dagen zijn om. Wat is er bereikt behalve een enorme chaos en een aantal forse blunders?
Kosmos wrote: Een verzoening Goedemoed - Jan Groeneveld ligt in het verschiet.
Dat is heel mooi.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Nov 04, 2003 19:07

Arjen de Mooij wrote:Is er trouwens al in de statuten van de KNDB opgenomen dat iemand wiens tegenstander overleden is een kopje koffie krijgt. Dit om verdere misstanden als in Brunssum te voorkomen.
Als jij te dom of te koppig bent om te begrijpen wat ik bedoel, dan kan je misschien beter je mond houden en mij er anders persoonlijk op aanspreken in plaats van de aanval opnieuw in te zetten.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Het onrecht duurt voort

Post by Kosmos » Tue Nov 04, 2003 19:10

Het royement is opmerkelijk genoeg pas vandaag opgeheven.
Waarom is het royement niet volledig teruggedraaid?

KNDB: "Anders zou de wedstrijd van Apeldoorn overgespeeld moeten worden"...............

U mag zelf het uwe ervan denken.

Ook moet de tuchtzaak (onrechtnatig verkregen bewijsmateriaal, en een verkeerd vcitaat plus nog 10 blunders) van tafel, zeker omdat mij enorme schade is toegebracht die gecompenseerd moet worden.
Ik eis volledig eerherstel en excuses van de GDB en de KNDB.

Alle principes van een democratische reschtspraak zijn door de KNDBaan zijn laars gelapt.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Nov 04, 2003 19:11

Erik, je sloeg op damweb volledig door en bent nog steeds niet tot rust gekomen. Neem alsjeblieft een langere rustpauze en kom over een maand of wat weer onder je eigen naam terug.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 04, 2003 19:25

Bert Zwart wrote:
Kosmos wrote: Ebbo: "Wij voeren een hartstikke transparant beleid."
Niet dus.
Ik kan me herinneren dat Pieter Hildering Ebbo de Jong 100 dagen de tijd heeft beloofd.
die 100 dagen zijn om. Wat is er bereikt behalve een enorme chaos en een aantal forse blunders?
Welke andere blunders heeft Ebbo dan begaan?
Ik ken tot dusver aleen dit royement.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 04, 2003 19:28

Bert Zwart wrote:Erik, je sloeg op damweb volledig door en bent nog steeds niet tot rust gekomen. Neem alsjeblieft een langere rustpauze en kom over een maand of wat weer onder je eigen naam terug.
Dat lijkt me een goed idee Erik.
Hou je nog even gedeisd, op nieuwe escalatie zit niemand nu te wachten.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Nov 04, 2003 20:07

Wytze Sytsma wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Ik zeg niet dat jullie 'nog maar een keer moeten winnen', ik zeg dat jullie onder 'normale' omstandigheden tegen Apeldoorn moeten spelen.
Dus zonder alle heetgebakerde, de concentratie en voorbereiding verstorende omstandigheden.
Maar goed, alle onwil bij jullie bespeurend lijkt het me weer een nieuw geval voor de Protestcommissie en eventueel Beroepscommissie.
Hanco,
Je gaat er te gemakkelijk uit, dat er zaterdag geen sprake was van een echte wedstrijd. Dat Tjalling niet echt gespeeld heeft, mag duidelijk zijn. Maar remise tegen Odin Mol is ook weer geen ondermaatse prestatie.
Op de overige borden was er voor zover ik gemekrt heb ik geen overdreven verstoorde concentratie bij de Apeldoorn-spelers. Het grootste probleem voor de Apeldoorn-spelers was de snelle nederlaag van invaller Groen tegen Stokkel en de strategische overrompeling van Boom door Van Splunter. Daarna werd er op een aantal borden teveel risico genomen met als gevolg een paar nullen door fouten in tijdnood. Vervolgens werden er door Maas-spelers nog een aantal punten voor de poorten van de hel weggesleept met een 12-8 overwinning tot gevolg. Dit had ook het scenario kunnen zijn in een "normale"wedstrijd.
Wanner Maas van 't Hoog opnieuw zou moeten spelen zouden hun mogelijk pschologisch in het nadeel kunnen zijn, met de gedachte we hadden de punten al en nu moeten we nog een keer.

Gep Leeflang

Post by Gep Leeflang » Tue Nov 04, 2003 20:47

De Stentor/Apeldoornse Courant vandaag:

Dambond draait royement Goedemoed terug

van een onzer verslaggevers
apeldoorn - Het bestuur van de Koninklijke Nederlandse Dam Bond heeft gisteravond het royement van Apeldoorn-speler Tjalling Goedemoed teruggedraaid. Zijn club had met juridische stappen tegen de bond gedreigd. Ook eiste Damclub Apeldoorn (DCA) dat de verloren competitiewedstrijd van afgelopen zaterdag tegen Maas van 't Hoog in zijn geheel wordt overgespeeld. Daaraan geeft de bond echter geen gehoor. DCA beraadt zich op vervolgstappen.

Afgelopen vrijdag werd Goedemoed door de KNDB geroyeerd op voorspraak van de Gelderse Dambond. Aanleiding tot het royement waren uitspraken van de profdammer op internet, tijdens een 'chat'. Ondanks dat hij vanwege het royement niet speelgerechtigd was, stelde DCA hem op in de ereklassewedstrijd tegen Maas van 't Hoog. De club stelde direct het royement te zullen aanvechten.
Samen met damclub De Oldehove (Leeuwarden), waarvan Goedemoed eveneens lid is, confronteerde DCA de bond schriftelijk met een aantal eisen. Beide clubs en de speler voelen zich geschoffeerd door de bond, stelden de secretarissen André de Koning (DCA) en Bob Nuys in een brief aan het KNDB-bestuur. Ze eisten dat voor gisteravond 20.00 uur de eisen zouden zijn ingewilligd.
Volgens beide clubs was dat een 'keurige deadline', ondanks dat ze hun brief pas zondagavond per fax verzonden. Ze refereerden daarmee aan de snelheid waarmee de KNDB het royement over Goedemoed uitsprak. Vrijdag stelde de Gelderse Dambond de KNDB ervan in kennis dat Goedemoed was geroyeerd, met het verzoek om het royement per direct over te nemen. Dat verzoek werd nog dezelfde dag gehonoreerd, ondanks dat er geen bestuursvergadering aan te pas kwam en de meeste hoofdbestuursleden niet van de kwestie op de hoogte waren gebracht.
Mocht de bond het besluit niet terugdraaien, zo dreigden beide secretarissen, dan dient DCA een claim in van enkele tienduizenden euro's. Daarmee zou de schade moeten worden gecompenseerd die zou zijn toegebracht aan de belangen van de club en zijn sponsor.
'Het poneren van stellingen in een kroeg of op internet heeft niets te maken met het spelen van bijvoorbeeld teamwedstrijden onder KNDB-vlag', benadrukten de clubs. 'Het moet ons van het hart dat de door u gebezigde praktijk tot voor kort alleen gemeengoed was in dictatoriaal geregeerde Oost-Europese landen. En we waren nu juist allemaal zo blij dat aan die regimes een einde is gekomen.'
Over het royement van Goedemoed, profdammer en lid van de bondsraad (het hoogste democratische orgaan binnen de bond) ontstond veel beroering binnen de damwereld. Op het internetforum van de werelddambond leidde het royement tot een vloed aan reacties. Die waren overwegend verontwaardigd. Zelfs voorzitter van de bondsraad Gerard de Groot stelde in het forum geschokt te zijn. 'Mijn eerste reactie: ik zeg mijn lidmaatschap van de KNDB op', bekende De Groot. 'Mijn tweede reactie: op de eerstvolgende vergadering van de bondsraad sturen we dit bestuur naar huis.'
KNDB-voorzitter Ebbo de Jong gaf gisteravond net voor 20.00 uur toe dat de beslissing tot het royement te overhaast is genomen en meldde dat het wordt teruggedraaid. De Gelderse Dambond krijgt van de KNDB het advies om hetzelfde te doen.
Wel zal Goedemoed voor de tuchtcommissie moeten verschijnen, zegt De Jong, om zich te verantwoorden voor zijn uitspraken. Woorden op internet kunnen volgens de KNDB-voorzitter niet zo maar worden afgedaan als ‘slip of the pen’.
Damclub Apeldoorn verwijst hij echter naar reguliere commissies om te bereiken dat de verloren competitiewedstrijd van zaterdag eventueel kan worden overgespeeld. Dat DCA dreigt met een schadeclaim vindt hij niet terzake doen.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Nov 04, 2003 20:48

Andrew Tjon A Ong wrote:
Kosmos wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Waarom onsportief? Andrew had de facto (en de jure overigens) de partij gewonnen. Zo'n partij hoef je niet eens 'op te eisen'. Dan moet je maar op tijd komen en niet 1 uur en 1 minuut te laat. Is dat voor ons dammers echt zo moeilijk?
Uiteraard voelde ik me heel beroerd na afloop, maar ik heb Andrew niks verweten, want de verantwoordelijkheid ligt bij mij.
Op zich was het protest van Hanco sympathiek, immers onbaatzuchtig.
Hanco, soms ben je zo sympathiek en dan plots zo vilein. Onze innerlijke strijd woedt voort. Het geweld in mijn geest is nog niet uitgebannen. Maar de dag zal aanbreken dat ik vrij van innerlijke conflicten de werkelijkheid zal zien en louter vrede zal zijn. Tenzij niet natuurlijk.

JP heeft volledig gelijk, het was smakeloos, wat ik schreef, ik dien als mens, niet als KNDB-lid, op deze kwestie aangesproken/bekritiseerd te worden.
Het is niet mijn gewoonte om middels dit forum mijn mening kenbaar te maken, maar aangezien dit onderwerp een topic binnen een topic is geworden en ik nota bene van onsportiviteit wordt beschuldigd, kan ik het niet nalaten om de zaak nader toe te lichten en onjuistheden te weerleggen.

Tjalling Goedemoed heeft een veel hogere rating dan ik en is dus ook een veel sterkere dammer dan ik. Dat geef ik grif toe. Zo zijn er honderden dammers veel sterker dan ik. Daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik ben maar een eenvoudige amateur.

Hanco: “Een hapje gebleken in de laatste onderlinge partijen�
Als je de statistieken gaat bekijken heeft Tjalling in zijn hele carriere 1 keer van mij gewonnen en ik 1 keer van hem. Dat Tjalling, die in dit toernooi niet van o.a. de grote Hanco Elenbaas(toen rating 1100+ ) en de ratingloze Juan Camilia uit Dominica heeft weten te winnen, maar natuurlijk wel van het hapklare brokje Tjon A Ong zou hebben gewonnen (over dat jaar van rating 1298 naar 1352 gejumpt) vind ik wat overdreven.

Hanco: â€?’Op de dag van die laatste ronde kwam de onnozele Tjalling echter een uur en één minuut te laat binnen, één minuut te laat om krachtens het KNDB- en FMJD-reglement nog aan de partij te mogen beginnenâ€?
Als je een partij moet spelen en je tegenstander is er niet meteen bij aanvang aanwezig, dan brengt dat een bepaalde spanning met zich mee. Wanneer zal die komen, hoe laat zal die komen, doet hij dit bewust, zal die uberhaupt nog komen? Naarmate de tijd verstrijkt, wordt ook bij jou de druk groter. Moet ik straks snel gaan spelen, moet ik m’n eigen tempo gaan spelen, moet ik m’n geplande opening gaan spelen, moet ik het spel moeilijk gaan maken? Het zijn allemaal dingen die door je hoofd spoken. Een uurlang zat ik in een haast ondraaglijke spanning totdat het vlaggetje viel. Samen met het vlaggetje viel bij mij ook de druk weg. Hehe, het is voorbij, ik kan weer gewoon ademhalen, een geldprijs en een podiumplek waren binnen. Even later kwam Tjalling de speelzaal binnengewandeld.

Hanco: “De uitstekende arbiters Wiebo Drost, Hensley Rondei en Cor Verdel lieten de keus aan Andrew om de partij Tjon-Goedemoed toch te laten doorgaan…�
Dat is dus niet zo: Wiebo verklaarde de partij meteen gewonnen voor mij (klasse Wiebo!), Hensley Rondei heeft zich helemaal niet met de zaak bemoeid, alleen Cor Verdel kwam zogenaamd een beroep op mijn sportiviteit doen om of ik toch niet alsnog de wedstrijd wilde spelen.
Ik hoefde daar niet lang over na te denken. Ik kon mij na al die wachtspanning toch al niet meer opladen voor wat voor wedstrijd dan ook, laat staan een wedstrijd die ik al gewonnen had. Net als iemand mij komt vertellen dat ik de lotto gewonnen heb, maar als ik de prijs niet accepteer, maar gewoon nog een formulier invul dat ik dan misschien weer dezelfde prijs kan winnen, maar ook alles kan verliezen.

Laatst op de NST hadden wij het over “ugly-overwinningen�. Ik heb toen een behoorlijke bijdrage aan kunnen leveren, waar trainer Johan Krajenbrink zeer content mee was. Hij had weer wat materiaal erbij voor een volgend boekje van de K&K-serie. Iemand vroeg aan mij of ik het incident met Goedemoed er ook bij gedaan had. Toen zei ik dat ik dat geen ugly-overwinning vond. Ik heb ik mijn ogen niks ugly gedaan. Het maakte mij niet uit wie hoeveel minuten te laat achter het bord zou verschijnen. Ik had altijd hetzelfde gehandeld als toen. Al was het mijn eigen vriendin die een paar seconden te laat achter het bord zou verschijnen. Als haar vlaggetje al gevallen was, had ze pech gehad.

Hanco: “één minuut te laat om krachtens het KNDB- en FMJD-reglement nog aan de partij te mogen beginnenâ€?
Ik heb in de 1e ronde van deze competitie in een vrijwel gewonnen stand tegen Antoon Janssen mijn 50ste zet uitgevoerd, maar voor dat ik mijn klok wilde indrukken viel mijn vlag en de arbiter (Davelaar, mijn clubgenoot) greep in. Hij verklaarde de wedstrijd voor mij verloren. Geen probleem. No hard feelings ten opzichte van Antoon Janssen of Evert Davelaar, want het was mijn stomme schuld dat ik een fraktie van een seconde te laat was.
Als je nou 1 minuut of 2 uur te laat was maakt gewoon niet uit. Trouwens heeft Goedemoed in het Bijlmer toernooi 2000, niet van Sekongo gewonnen, omdat laatst genoemde te laat verscheen? En heeft niet ene Hanco Elenbaas zijn partij tegen NDjofang gewonnen in Bijlmer2002, omdat deze te laat achter het bord verscheen. Heb jij hem toen aangeboden om de wedstrijd op een later tijdstip alsnog te spelen? Nee, want ik was er zelf bij. Hanco liep er de hele dag met een grote smile op z’n gezicht, omdat hij ook een keer van een GMI had gewonnen en Hanco was zo een afgang in de Grootmeestergroep bespaard gebleven. Hanco, even goede vrienden hoor, maar je moet niet zo schijnheilig doen. Je moet niet het braafste jongetje van de klas willen zijn!
Diverse standpunten van Hanco (anti-rating, er moet interessanter gespeeld worden, bij benadeling moet overgespeeld worden etc.) kunnen misschien worden verklaard doordat hij het resultaat alleen niet zaligmakend vindt maar ook een interessante partij wil. (Klopt dat Hanco?) Als anderen hun terechte zege opeisen maakt ze dat echter nog niet onsportief. TG heeft volgens mij standaard de gewoonte te laat te komen bij zijn partij (hierbij baseer ik me op Brunssum), waarmee hij tegenstanders, zoals al aangegeven, met psychologische spanning opzadelt. Als dat dan een keer tegen hem werkt, dan moet dat natuurlijk zijn probleem zijn en niet dat van een ander. Hij heeft er immers ook de mogelijke voordelen van! In bepaalde situaties zou het zelfs onsportief zijn om alsnog te gaan spelen, stel bijv. dat Hanco al remise overeen was gekomen met Sekongo omdat hij daar genoeg aan dacht te hebben, en je zou daarna toch nog gaan spelen...

Op het moment dat een uitslag vaststaat moet je daar niet meer aan tornen, anders kan je wel hele rare situaties krijgen, zoals een partij van 2 ronden terug met terugwerkende kracht opgeven om een clubgenoot kampioen te maken of zo.

Post Reply