Royement
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Aan het bestuur van de KNDB
Amsterdam, 4 november 2003
Geacht bestuur,
Uit het bericht op de KNDB-website begrijp ik dat het royement van Tjalling Goedemoed niet volledig is teruggedraaid, maar dat het na vier dagen is opgeheven. Mocht u het anders bedoelen, dan verzoek ik u de tekst zo spoedig mogelijk aan te passen.
De uitspraak zoals hij er nu staat, is voor mij onbegrijpelijk. Als u vaststelt dat het besluit tot royement (te) overhaast is genomen, met andere woorden, dat het besluit nooit genomen had mogen worden, dan heeft u volgens mij slechts een optie, en dat is het royement met terugwerkende kracht ongedaan maken. Het is onacceptabel dat een KNDB-lid als gevolg van een bestuurlijke fout met een 'strafblad' wordt opgezadeld.
Voor de duidelijkheid: ook ik vind dat Tjalling Goedemoed de zaken niet altijd even subtiel verwoordt. Maar het is van tweeen een: u straft of straft niet. U hebt nu naar mijn mening terecht voor de laatste optie gekozen, maar voert dat besluit halfslachtig uit. Ik verzoek u de uitspraak te heroverwegen.
Hoogachtend,
Jan Pieter Drost
Amsterdam, 4 november 2003
Geacht bestuur,
Uit het bericht op de KNDB-website begrijp ik dat het royement van Tjalling Goedemoed niet volledig is teruggedraaid, maar dat het na vier dagen is opgeheven. Mocht u het anders bedoelen, dan verzoek ik u de tekst zo spoedig mogelijk aan te passen.
De uitspraak zoals hij er nu staat, is voor mij onbegrijpelijk. Als u vaststelt dat het besluit tot royement (te) overhaast is genomen, met andere woorden, dat het besluit nooit genomen had mogen worden, dan heeft u volgens mij slechts een optie, en dat is het royement met terugwerkende kracht ongedaan maken. Het is onacceptabel dat een KNDB-lid als gevolg van een bestuurlijke fout met een 'strafblad' wordt opgezadeld.
Voor de duidelijkheid: ook ik vind dat Tjalling Goedemoed de zaken niet altijd even subtiel verwoordt. Maar het is van tweeen een: u straft of straft niet. U hebt nu naar mijn mening terecht voor de laatste optie gekozen, maar voert dat besluit halfslachtig uit. Ik verzoek u de uitspraak te heroverwegen.
Hoogachtend,
Jan Pieter Drost
-
Ik heb zojuist kontakt gehad met de minister van informatie. Hij ontkent dat zkh prinses Juliana zo dement is als een pas aangereden labrador en denkt ook dat het bestuur van de GDB de stad nog volledig onder controle heeft. Op basis van deze gegevens denk ik dat de roemloze aftocht van bijvoorbeeld een dr J minstens een paar uur vertraagd is. Bovendien zijn er logistieke problemen omdat bepaalde egos slechts met behulp van mammoethijskranen uit hun functie gezet kunnen worden. In dit geval komt van uitstel geen afstel.
- Hanco Elenbaas
-
Nu alle commotie rondom het royement van Tjalling een beetje weggeebd is, is het goed te bedenken dat er talloze "kleine" dammers om futiliteiten geroyeerd worden bij hun club. Na jaren bij "hun" clubje staan ze ineens op straat en moeten kiezen: kilometers reizen naar een andere club of stoppen.
Tjalling heeft geluk gehad, dat er grote belangen op het spel stonden.
De kleine dammer heeft dit geluk niet. Hij wordt geroyeerd en kan niet eens in beroep bij de provinciale bond. Want de clubs zijn autonoom.
Mijzelf is dit ook overkomen. Ik ben niet alleen geroyeerd, maar heb ook een gebouwverbod! Ik mag niet eens mijn kinderen vergezellen, het schooldamteam coachen of zo maar een wedstrijd bezoeken.
Of is hier wel wat aan te doen?
Wie heeft hiermee ervaring of kan mij adviseren?
De kleine dammer heeft dit geluk niet. Hij wordt geroyeerd en kan niet eens in beroep bij de provinciale bond. Want de clubs zijn autonoom.
Mijzelf is dit ook overkomen. Ik ben niet alleen geroyeerd, maar heb ook een gebouwverbod! Ik mag niet eens mijn kinderen vergezellen, het schooldamteam coachen of zo maar een wedstrijd bezoeken.
Of is hier wel wat aan te doen?
Wie heeft hiermee ervaring of kan mij adviseren?
- Andrew Tjon A Ong
Het is niet mijn gewoonte om middels dit forum mijn mening kenbaar te maken, maar aangezien dit onderwerp een topic binnen een topic is geworden en ik nota bene van onsportiviteit wordt beschuldigd, kan ik het niet nalaten om de zaak nader toe te lichten en onjuistheden te weerleggen.Kosmos wrote:Uiteraard voelde ik me heel beroerd na afloop, maar ik heb Andrew niks verweten, want de verantwoordelijkheid ligt bij mij.Eric van Dusseldorp wrote:Waarom onsportief? Andrew had de facto (en de jure overigens) de partij gewonnen. Zo'n partij hoef je niet eens 'op te eisen'. Dan moet je maar op tijd komen en niet 1 uur en 1 minuut te laat. Is dat voor ons dammers echt zo moeilijk?Hanco Elenbaas wrote: In de 'Open Meestergroep 2001' van het Bijlmertoernooi moest ik in de 6de ronde genoegen nemen met remise tegen Tjalling.
Na die 6de ronde had ik daardoor 10 punten. Mijn enige concurrent was Tjalling, de titelverdiger, met 9 punten.
In de 7de en laatste ronde moest ik tegen Léopold Sekongo en Tjalling tegen Andrew Tjon A Ong. Tjalling had meer weerstandspunten en wreef zich de avond voor de laatste ronde in de handen. Die Andrew was voor hem een hapje gebleken in de laatste onderlinge partijen.
Op de dag van die laatste ronde kwam de onnozele Tjalling echter een uur en één minuut te laat binnen, één minuut te laat om krachtens het KNDB- en FMJD-reglement nog aan de partij te mogen beginnen.
De uitstekende arbiters Wiebo Drost, Hensley Rondei en Cor Verdel lieten de keus aan Andrew om de partij Tjon-Goedemoed toch te laten doorgaan, teneinde het toernooi niet van een spannende slotronde te beroven.
Maar Andrew eiste de partij op.
Zeer onsportief vond ik, en dat vind ik nog steeds, hoewel ik de toernooizege wellicht mede aan deze beslissing te danken heb.
Op zich was het protest van Hanco sympathiek, immers onbaatzuchtig.
Hanco, soms ben je zo sympathiek en dan plots zo vilein. Onze innerlijke strijd woedt voort. Het geweld in mijn geest is nog niet uitgebannen. Maar de dag zal aanbreken dat ik vrij van innerlijke conflicten de werkelijkheid zal zien en louter vrede zal zijn. Tenzij niet natuurlijk.
JP heeft volledig gelijk, het was smakeloos, wat ik schreef, ik dien als mens, niet als KNDB-lid, op deze kwestie aangesproken/bekritiseerd te worden.
Tjalling Goedemoed heeft een veel hogere rating dan ik en is dus ook een veel sterkere dammer dan ik. Dat geef ik grif toe. Zo zijn er honderden dammers veel sterker dan ik. Daar heb ik geen enkele moeite mee. Ik ben maar een eenvoudige amateur.
Hanco: “Een hapje gebleken in de laatste onderlinge partijen�
Als je de statistieken gaat bekijken heeft Tjalling in zijn hele carriere 1 keer van mij gewonnen en ik 1 keer van hem. Dat Tjalling, die in dit toernooi niet van o.a. de grote Hanco Elenbaas(toen rating 1100+ ) en de ratingloze Juan Camilia uit Dominica heeft weten te winnen, maar natuurlijk wel van het hapklare brokje Tjon A Ong zou hebben gewonnen (over dat jaar van rating 1298 naar 1352 gejumpt) vind ik wat overdreven.
Hanco: â€?’Op de dag van die laatste ronde kwam de onnozele Tjalling echter een uur en één minuut te laat binnen, één minuut te laat om krachtens het KNDB- en FMJD-reglement nog aan de partij te mogen beginnenâ€?
Als je een partij moet spelen en je tegenstander is er niet meteen bij aanvang aanwezig, dan brengt dat een bepaalde spanning met zich mee. Wanneer zal die komen, hoe laat zal die komen, doet hij dit bewust, zal die uberhaupt nog komen? Naarmate de tijd verstrijkt, wordt ook bij jou de druk groter. Moet ik straks snel gaan spelen, moet ik m’n eigen tempo gaan spelen, moet ik m’n geplande opening gaan spelen, moet ik het spel moeilijk gaan maken? Het zijn allemaal dingen die door je hoofd spoken. Een uurlang zat ik in een haast ondraaglijke spanning totdat het vlaggetje viel. Samen met het vlaggetje viel bij mij ook de druk weg. Hehe, het is voorbij, ik kan weer gewoon ademhalen, een geldprijs en een podiumplek waren binnen. Even later kwam Tjalling de speelzaal binnengewandeld.
Hanco: “De uitstekende arbiters Wiebo Drost, Hensley Rondei en Cor Verdel lieten de keus aan Andrew om de partij Tjon-Goedemoed toch te laten doorgaan…�
Dat is dus niet zo: Wiebo verklaarde de partij meteen gewonnen voor mij (klasse Wiebo!), Hensley Rondei heeft zich helemaal niet met de zaak bemoeid, alleen Cor Verdel kwam zogenaamd een beroep op mijn sportiviteit doen om of ik toch niet alsnog de wedstrijd wilde spelen.
Ik hoefde daar niet lang over na te denken. Ik kon mij na al die wachtspanning toch al niet meer opladen voor wat voor wedstrijd dan ook, laat staan een wedstrijd die ik al gewonnen had. Net als iemand mij komt vertellen dat ik de lotto gewonnen heb, maar als ik de prijs niet accepteer, maar gewoon nog een formulier invul dat ik dan misschien weer dezelfde prijs kan winnen, maar ook alles kan verliezen.
Laatst op de NST hadden wij het over “ugly-overwinningen�. Ik heb toen een behoorlijke bijdrage aan kunnen leveren, waar trainer Johan Krajenbrink zeer content mee was. Hij had weer wat materiaal erbij voor een volgend boekje van de K&K-serie. Iemand vroeg aan mij of ik het incident met Goedemoed er ook bij gedaan had. Toen zei ik dat ik dat geen ugly-overwinning vond. Ik heb ik mijn ogen niks ugly gedaan. Het maakte mij niet uit wie hoeveel minuten te laat achter het bord zou verschijnen. Ik had altijd hetzelfde gehandeld als toen. Al was het mijn eigen vriendin die een paar seconden te laat achter het bord zou verschijnen. Als haar vlaggetje al gevallen was, had ze pech gehad.
Hanco: “één minuut te laat om krachtens het KNDB- en FMJD-reglement nog aan de partij te mogen beginnenâ€?
Ik heb in de 1e ronde van deze competitie in een vrijwel gewonnen stand tegen Antoon Janssen mijn 50ste zet uitgevoerd, maar voor dat ik mijn klok wilde indrukken viel mijn vlag en de arbiter (Davelaar, mijn clubgenoot) greep in. Hij verklaarde de wedstrijd voor mij verloren. Geen probleem. No hard feelings ten opzichte van Antoon Janssen of Evert Davelaar, want het was mijn stomme schuld dat ik een fraktie van een seconde te laat was.
Als je nou 1 minuut of 2 uur te laat was maakt gewoon niet uit. Trouwens heeft Goedemoed in het Bijlmer toernooi 2000, niet van Sekongo gewonnen, omdat laatst genoemde te laat verscheen? En heeft niet ene Hanco Elenbaas zijn partij tegen NDjofang gewonnen in Bijlmer2002, omdat deze te laat achter het bord verscheen. Heb jij hem toen aangeboden om de wedstrijd op een later tijdstip alsnog te spelen? Nee, want ik was er zelf bij. Hanco liep er de hele dag met een grote smile op z’n gezicht, omdat hij ook een keer van een GMI had gewonnen en Hanco was zo een afgang in de Grootmeestergroep bespaard gebleven. Hanco, even goede vrienden hoor, maar je moet niet zo schijnheilig doen. Je moet niet het braafste jongetje van de klas willen zijn!
je zou beter eerst eens wat informatie over de achtergronden van de schorsing kunnen geven, oftewel; de sappige detailsGeplaatst: Di Nov 04, 2003 13:51 Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Nu alle commotie rondom het royement van Tjalling een beetje weggeebd is, is het goed te bedenken dat er talloze "kleine" dammers om futiliteiten geroyeerd worden bij hun club. Na jaren bij "hun" clubje staan ze ineens op straat en moeten kiezen: kilometers reizen naar een andere club of stoppen.
-
lidmaatschap
Als dat bestuur op de vlucht is geslagen, is de provincie reddeloos, het KNDB bestuur redeloos en haar leden radeloos.Fred van Amersfoort wrote:Een deel van het GDB bestuur schijnt gesluierd gesignaleerd te zijn in een konvooi van Het Rode Kruis ergens bij de grens met Pakistan
Weet je nog een gezellig clubje voor me, waar ik met gelijkgezinden na afloop van de partij gezellig kan keuvelen over die goeie ouwe tijd van 40-45?
-
Sorry, misschien stel ik de lezers teleur, maar ik ben niet op zoek naar sensatie. Dat zou mijn zaak juist schaden.
Ik zoek hulp.
Maar goed, een enkel detail kan geen kwaad.
Het gaat overigens niet om een schorsing maar om een royement VOOR HET LEVEN.
Ik ben vader van 3 kinderen die bij de topjeugd dammen. Zes jaar lang heb ik hen enthousiast begeleid en ben drie jaar geleden zelf gaan spelen.
Mogelijk ben ik wat te enthousiast geweest. In het voorjaar bleek er een "stapel" irritaties te liggen, waar nooit over gesproken was en waar ook niet meer over te spreken viel. De maat was vol. Het bestuur wenste niet eens hoor en wederhoor toe te passen. Een schorsing, gebouwverbod en royement volgden elkaar snel op. Daar viel voor mij niet meer tegen in te praten.
Maar in al die jaren heb ik buiten de club nooit problemen gehad, noch veroorzaakt. Ik krijg vaak complimenten voor mijn inzet.
Het gebouwverbod drukt het zwaarst op mij. Ik mag niets meer. Niet als begeleider, niet als toeschouwer.
Ik zoek hulp.
Maar goed, een enkel detail kan geen kwaad.
Het gaat overigens niet om een schorsing maar om een royement VOOR HET LEVEN.
Ik ben vader van 3 kinderen die bij de topjeugd dammen. Zes jaar lang heb ik hen enthousiast begeleid en ben drie jaar geleden zelf gaan spelen.
Mogelijk ben ik wat te enthousiast geweest. In het voorjaar bleek er een "stapel" irritaties te liggen, waar nooit over gesproken was en waar ook niet meer over te spreken viel. De maat was vol. Het bestuur wenste niet eens hoor en wederhoor toe te passen. Een schorsing, gebouwverbod en royement volgden elkaar snel op. Daar viel voor mij niet meer tegen in te praten.
Maar in al die jaren heb ik buiten de club nooit problemen gehad, noch veroorzaakt. Ik krijg vaak complimenten voor mijn inzet.
Het gebouwverbod drukt het zwaarst op mij. Ik mag niets meer. Niet als begeleider, niet als toeschouwer.
- Dolly Dagger : Revisited
-
- Real name: Irene Stegeman
- Arjen de Mooij
Beste Hans. Blijkbaar botsen jou persoonlijkheid en die van enkele leden van DOS nogal. Zo heb ik ook gemerkt tijdens het sneldamtoernooitje dit jaar in Delft.
Ik denk dat je je het beste wat nederig moet opstellen richting het bestuur en voorstellen of ze er niet nog een keer over willen praten. Royeren is nooit de beste oplossing, blijkbaar hebben zij het gevoel dat er geen verbetering mogelijk is, maak ze duidelijk dat dat wel zo is.
Een ouder is er om het kind te ondersteunen bij wedstrijden en meer niet, voor bijvoorbeeld problemen met de gang van zaken bij een toernooi of een bepaalde wedstrijd is de jeugdleider aangesteld. Heeft een ouder een idee, dan moet hij dit via de jeugdleider uiten. Veel jeugdleiders kunnen zeer geirriteerd raken, jeugdspelers trouwens ook, als ouders zich met dingen bemoeien waar ze niets mee van doen hebben.
Ik weet niet of dit op jouw van toepassing is, daar ken ik je niet goed genoeg voor, zelf heb ik totaal geen problemen met je, maar het is een veelgemaakte fout door ouders.
Ik denk dat je je het beste wat nederig moet opstellen richting het bestuur en voorstellen of ze er niet nog een keer over willen praten. Royeren is nooit de beste oplossing, blijkbaar hebben zij het gevoel dat er geen verbetering mogelijk is, maak ze duidelijk dat dat wel zo is.
Een ouder is er om het kind te ondersteunen bij wedstrijden en meer niet, voor bijvoorbeeld problemen met de gang van zaken bij een toernooi of een bepaalde wedstrijd is de jeugdleider aangesteld. Heeft een ouder een idee, dan moet hij dit via de jeugdleider uiten. Veel jeugdleiders kunnen zeer geirriteerd raken, jeugdspelers trouwens ook, als ouders zich met dingen bemoeien waar ze niets mee van doen hebben.
Ik weet niet of dit op jouw van toepassing is, daar ken ik je niet goed genoeg voor, zelf heb ik totaal geen problemen met je, maar het is een veelgemaakte fout door ouders.
- Arjen de Mooij
Gezeur? Het royement is opgeheven, het zal toch op zn minst nietig verklaard moeten worden, op deze manier was tjalling zaterdag geen kndb lid en is zijn wedstrijd verloren verklaard.Damkoningin wrote:Gaat dit nog ergens over? Of gewoon gezeur om niets????????
Ik ben natuurlijk blij voor TG dat het royement opgeheven is .
Maar dat jullie nu gaan zeuren om niets?? Dat valt me een beetje tegen.. Ik dacht dat de dammers in NL wel iets slimmer waren, maar 't Lijkt er niet OP!!!!!!!!!!!!
Verder verwacht ik z'n minst een officieel excuus van Leen de Rooij, Ebbo de Jong en Johan Haijtink. Als zij de fout die ze gemaakt hebben niet inzien (iemand royeren, waarvan later zou kunnen blijken dat hij helemaal niet geroyeerd had moeten worden) dan zijn ze wat mij betreft niet geschikt als bestuurders.
Ik zoek nog een manier om 'gepaste druk':) uit te oefenen op bovengenoemde drie personen aan deze verwachting te voldoen...
- Hanco Elenbaas
Onjuiste informatie Andrew.Andrew Tjon A Ong wrote: En heeft niet ene Hanco Elenbaas zijn partij tegen NDjofang gewonnen in Bijlmer2002, omdat deze te laat achter het bord verscheen. Heb jij hem toen aangeboden om de wedstrijd op een later tijdstip alsnog te spelen? Nee, want ik was er zelf bij. Hanco liep er de hele dag met een grote smile op z’n gezicht, omdat hij ook een keer van een GMI had gewonnen en Hanco was zo een afgang in de Grootmeestergroep bespaard gebleven. Hanco, even goede vrienden hoor, maar je moet niet zo schijnheilig doen. Je moet niet het braafste jongetje van de klas willen zijn!
Ik was wel bereid tegen Jean Marc Ndjofang te spelen, ik heb er zelfs mijn best voor gedaan de partij alsnog te laten beginnen, maar dit werd me verboden door hoofdarbiter Fokkink, vraag het aan Ndjofang of aan assistent-arbiter Wiebo Drost.
Veel reden tot lachen, laat staan 'met een grote smile' rondlopen was er dus niet.
Door deze reglementaire overwinning eindigde ik op 6 punten uit 9 partijen. 5 Punten was genoeg voor een MF-resultaat, zoals F. pas na het toernooi bekendmaakte.
Grootmeester Fokkink bepaalde (terecht?) dat ik de winstpremie niet kreeg uitbetaald, waarschijnlijk omdat hij er nu een extra zak patat van kon kopen.
Ook 4 punten zou voor mij, een nog mindere dammer dan jij, in deze grootmeestergroep geen afgang zijn geweest, vind ikzelf in ieder geval.
Ook Tamara Tansikkoetsjina eindigde op 4 punten.
Dat jij niet tegen Tjalling wou spelen blijft in mijn ogen onsportief, dat heb ik je daar ook duidelijk gemaakt.
Tjalling was ervan uit gegaan dat de laatste ronde net als de andere om 12:00 uur zou beginnen, terwijl die 7de ronde in werkelijkheid om 10:30 uur al begon. Tjalling kwam rustig binnenwandelen om 11:30, met de bedoeling jou op te knopen, zoals hij tijdens de analyse de avond ervoor had aangekondigd.
Wiebo Drost zei dat je het recht had de overwinning op te eisen, maar net als Cor en Hensley was hij accoord gegaan, als jij toch had willen spelen.
-
Ik accepteer je excuses en complimenteer je op je geweldige zoekvermogen. Knap dat je erachter kwam dat ik Bart ben. Het geintje heeft nu wel weer lang genoeg geduurd. Het was bedoeld als afleiding voor dat eindeloze geneuzel, maar inmiddels is dit ook weer een eindeloos geneuzel geworden. Overigens trek ik het mezelf niet zo aan hoor. Geschreven tekst doet mij eigenlijk doorgaans bijzonder weinig. Maar ja, zand erover, zullen we weer vriendjes zijn Bert?Bert Zwart wrote:Lieve Bart (je moet het zijn, je gebruikte op damweb forum "en zo staat het geschreven" eerst onder je eigen naam en liet vallen dat je in Utrecht studeert)
Mijn bedoeling was louter je een plezier te doen met wat onvervalst sarcasme. Je vroeg daar toch zelf om? Daarbij heb ik me keurig aan je stappenplan gehouden die jij eerder dicteerde aan ons, niet nozelen: hoeft niet allemaal waar te zijn, gaat om de big picture en let op de humor, enzovoorts. Maar jij nam het vervolgens nogal serieus op. Of was dit ook een vorm van humor?
Ik heb inderdaad alleen animal farm gelezen op de middelbare school (was het in de brugklas?). Daarna bestudeerde ik liever de kellervariant in plaats van de boeken op mijn engelse lijst. Mijn docente dacht vast, die jongen is zo braaf, die heeft keurig alles gelezen. Zo heb ik mijn middelbareschooldiploma dus uiteindelijk gehaald. Mensen die mij graag willen pakken kunnen dit bericht doorsturen naar het Erfgooierscollege in Huizen. Ik heb hier overigens wel spijt van, sinds het niet meer verplicht is lees ik weer.
Bert en Bart, klinkt goed hè? [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy
==> Aphex Twin - Come to Daddy