In de 'Open Meestergroep 2001' van het Bijlmertoernooi moest ik in de 6de ronde genoegen nemen met remise tegen Tjalling.Wytze Sytsma wrote:Het is maar hoe je het bekijkt. Stel je ligt tweede ligt in een autowedstrijd en je ziet de koploper langs de weg staan met de motorkap open. Dan is het heel sportief om te stoppen en samen de auto weer aan de praat te krijgen. Maar is het niet sportief als je gewoon doorrijdt en voor de overwinning gaat?Hanco Elenbaas wrote:Ik vind je niet sportief Wytze, jammer!
Na die 6de ronde had ik daardoor 10 punten. Mijn enige concurrent was Tjalling, de titelverdiger, met 9 punten.
In de 7de en laatste ronde moest ik tegen Léopold Sekongo en Tjalling tegen Andrew Tjon A Ong. Tjalling had meer weerstandspunten en wreef zich de avond voor de laatste ronde in de handen. Die Andrew was voor hem een hapje gebleken in de laatste onderlinge partijen.
Op de dag van die laatste ronde kwam de onnozele Tjalling echter een uur en één minuut te laat binnen, één minuut te laat om krachtens het KNDB- en FMJD-reglement nog aan de partij te mogen beginnen.
De uitstekende arbiters Wiebo Drost, Hensley Rondei en Cor Verdel lieten de keus aan Andrew om de partij Tjon-Goedemoed toch te laten doorgaan, teneinde het toernooi niet van een spannende slotronde te beroven.
Maar Andrew eiste de partij op.
Zeer onsportief vond ik, en dat vind ik nog steeds, hoewel ik de toernooizege wellicht mede aan deze beslissing te danken heb.