Damrubriek in de Volkskrant in gevaar
- Hanco Elenbaas
Bellen is zinloos.Mark Hees wrote:
Iemand die de Volkskrant van binnenuit vrij goed kent,
reageerde als volgt:
[ Ingezonden brieven werken het beste. Daar zijn redacties zeer gevoelig
voor (die som van 1 brief = 1000 lezers klopt wel). Het is het best als de
dammer er een mooi verhaaltje van maakt. In de trant van: 'het eerste dat ik
iedere zaterdag doe is de damrubriek van TS lezen, uitknippen en verzamelen.
Ik heb al mappen van 15 jaar die ik regelmatig met aandacht opnieuw
bestudeer... enzovoort.'
Massaal e-mailtjes sturen zou ik niet aanraden. Dat is vaak gewoon irritant
en
ze worden toch maar weggegooid en waarschijnlijk niet geteld.
Dus ... het inzenden van zoveel mogelijk reacties is een heel goede actie
die volgens mij veel kans van slagen heeft als die goed wordt uitgevoerd. ]
Het lijkt dus verstandig ook schriftelijk te reageren. Dat is wat meer werk
en het kost een postzegel, maar het is blijkbaar erg effectief. Het is
natuurlijk niet verstandig om allemaal hetzelfde verhaal als hierboven te
houden. Ieder een eigen tekst is wel zo overtuigend.
Het postadres van de Volkskrant is:
de Volkskrant
t.a.v. de sportredactie
Postbus 1002
1000 BA Amsterdam
Even een briefje schrijven kan effect hebben. Laat je niet afschepen met de verzekering dat de dam- en schaakrubriek niet verdwijnen. Eis dat de rubrieken weer hersteld worden in de oude glorie.
De damrubriek van afgelopen zaterdag 8 januari telde 478 woorden, dat is slechts éénderde van de omvang van de rubrieken van de afgelopen dertig jaar. Vertel dat gespuis bij de Volkskrant dat je niet gediend bent van bijlagen vol leugens van de nazi-spion Prins Bernhard, maar dat je gewoon elke zaterdag een rubriek van Sijbrands wilt lezen met minimaal 1300 woorden.
- Hanco Elenbaas
de Volkskrant, 15 januari 2005
Veel lezers moeten wennen aan verandering
de Volkskrant, 15 januari 2005 (pagina B6)
Ariejan Korteweg
'De stukken staan soms op een andere plek. Dus duurt het even voordat je als lezer je krant weer op orde hebt. Maar het blijven dezelfde medewerkers die schrijven. Het zal wel wennen.' Aldus een lezeres (35 jaar abonnee) uit Zoetermeer. Die er en passant over klaagde dat er dinsdag 'faits divers' op de voorpagina had gestaan. 'Nu spreek ik zelf goed Frans. Maar jullie zijn een Nederlandse krant. Houd vast aan je eigen taal.'
Dinsdagavond rinkelden tijdens het telefonisch spreekuur van de redactie negen toestellen twee uur lang onophoudelijk. De reacties varieerden van grote lof ('de beste zaterdagkrant die Nederland heeft', vond een mannelijke abonnee uit Laren) tot zware kritiek ('Jullie zakken af naar een Tokkies-krant', was de analyse van een dame uit Den Haag, al 35 jaar abonnee). En vrijwel alle lezers zagen hun kans schoon om naast de nieuwe zaterdagkrant ook andere rubrieken op de korrel te nemen. Veel bellers vonden dat hun zaterdagochtend-ritueel in de war was gegooid door de veranderingen in de krant. 'Pot koffie op tafel, en dan heerlijk met je man gaan ruilen. Mag ik van jou Traject, dan krijg jij van mij de Sport. Dat ben ik nu kwijt', treurde een lezeres uit Enschede. Het katern Media werd door veel bellers gemist ('vreselijk jammer dat dat weg is', vond een lezeres uit Renkum, die de krant van woede niet verder gelezen had). Ook het verdwijnen van Economie als zelfstandig katern werd door bellers betreurd. 'Dat was voor mij een reden om voor de Volkskrant te kiezen', vertelde een lezeres uit Eindhoven.
Om Dag in Dag uit werd door veel bellers getreurd. 'Ik was een groot liefhebber. Jammer dat zo'n rubriek nu vervalt', zei een 29-jarige lezer uit Rotterdam. Die overigens de eerste aflevering van Weg, een van de rubrieken die in plaats van Dag in Dag uit komt, veelbelovend vond. Maar ook een 74-jarige lezer uit Maastricht ('al meer dan vijftig jaar lid') betreurde het einde van Dag in Dag uit.
Ook Sport was een heet hangijzer. Een 25-jarige student uit Leiden vertelde blij te zijn met de nieuwe Volkskrant, maar vond dat de sportpagina's ('jullie hebben de beste, want meest kritische sportredactie') nu verborgen liggen. Een abonnee uit Huizen noemde het 'te gek voor woorden' dat het sportkatern verdween. Jammer dat het Vervolg en Sport bij elkaar zitten, vond een beller uit Enschede. 'Nu moeten we scheuren.'
Van oudere lezers kwamen er klachten over de leesbaarheid van columns, zoals Bril en Kalshoven. Een andere praktische klacht betrof de plaatsing van het cryptogram. Dat staat nu rechts op een linkerpagina (in het Vervolg), en kan dus niet worden uitgescheurd.
De Verleiding kreeg bijval. 'Verleidend. Ik deed er veel interessante kennis in op', vond een lezer uit Almere (30 jaar abonnee). Het formaat van het katern riep bij sommigen spontaan het verlangen op naar een hele krant op tabloid. 'Met zo'n grote krant zit je andere passagiers in de trein vreselijk in de weg', was de uitleg van een tachtigjarige lezeres uit Uitgeest.
Dan waren er nog flink wat bellers die hadden gehoord dat de damrubriek was verdwenen. Deze lezers konden worden gerustgesteld. De damrubriek van Ton Sijbrands blijft (net als schaken en bridge) een sieraad van de krant. Zij het in afgeslankte vorm.
Veel lezers kwamen met detailkritiek, maar vonden het nog te vroeg voor een algemeen oordeel. Daarom houdt de redactie op dinsdag 8 februari andermaal een telefonisch spreekuur.
Copyright: de Volkskrant
Veel lezers moeten wennen aan verandering
de Volkskrant, 15 januari 2005 (pagina B6)
Ariejan Korteweg
'De stukken staan soms op een andere plek. Dus duurt het even voordat je als lezer je krant weer op orde hebt. Maar het blijven dezelfde medewerkers die schrijven. Het zal wel wennen.' Aldus een lezeres (35 jaar abonnee) uit Zoetermeer. Die er en passant over klaagde dat er dinsdag 'faits divers' op de voorpagina had gestaan. 'Nu spreek ik zelf goed Frans. Maar jullie zijn een Nederlandse krant. Houd vast aan je eigen taal.'
Dinsdagavond rinkelden tijdens het telefonisch spreekuur van de redactie negen toestellen twee uur lang onophoudelijk. De reacties varieerden van grote lof ('de beste zaterdagkrant die Nederland heeft', vond een mannelijke abonnee uit Laren) tot zware kritiek ('Jullie zakken af naar een Tokkies-krant', was de analyse van een dame uit Den Haag, al 35 jaar abonnee). En vrijwel alle lezers zagen hun kans schoon om naast de nieuwe zaterdagkrant ook andere rubrieken op de korrel te nemen. Veel bellers vonden dat hun zaterdagochtend-ritueel in de war was gegooid door de veranderingen in de krant. 'Pot koffie op tafel, en dan heerlijk met je man gaan ruilen. Mag ik van jou Traject, dan krijg jij van mij de Sport. Dat ben ik nu kwijt', treurde een lezeres uit Enschede. Het katern Media werd door veel bellers gemist ('vreselijk jammer dat dat weg is', vond een lezeres uit Renkum, die de krant van woede niet verder gelezen had). Ook het verdwijnen van Economie als zelfstandig katern werd door bellers betreurd. 'Dat was voor mij een reden om voor de Volkskrant te kiezen', vertelde een lezeres uit Eindhoven.
Om Dag in Dag uit werd door veel bellers getreurd. 'Ik was een groot liefhebber. Jammer dat zo'n rubriek nu vervalt', zei een 29-jarige lezer uit Rotterdam. Die overigens de eerste aflevering van Weg, een van de rubrieken die in plaats van Dag in Dag uit komt, veelbelovend vond. Maar ook een 74-jarige lezer uit Maastricht ('al meer dan vijftig jaar lid') betreurde het einde van Dag in Dag uit.
Ook Sport was een heet hangijzer. Een 25-jarige student uit Leiden vertelde blij te zijn met de nieuwe Volkskrant, maar vond dat de sportpagina's ('jullie hebben de beste, want meest kritische sportredactie') nu verborgen liggen. Een abonnee uit Huizen noemde het 'te gek voor woorden' dat het sportkatern verdween. Jammer dat het Vervolg en Sport bij elkaar zitten, vond een beller uit Enschede. 'Nu moeten we scheuren.'
Van oudere lezers kwamen er klachten over de leesbaarheid van columns, zoals Bril en Kalshoven. Een andere praktische klacht betrof de plaatsing van het cryptogram. Dat staat nu rechts op een linkerpagina (in het Vervolg), en kan dus niet worden uitgescheurd.
De Verleiding kreeg bijval. 'Verleidend. Ik deed er veel interessante kennis in op', vond een lezer uit Almere (30 jaar abonnee). Het formaat van het katern riep bij sommigen spontaan het verlangen op naar een hele krant op tabloid. 'Met zo'n grote krant zit je andere passagiers in de trein vreselijk in de weg', was de uitleg van een tachtigjarige lezeres uit Uitgeest.
Dan waren er nog flink wat bellers die hadden gehoord dat de damrubriek was verdwenen. Deze lezers konden worden gerustgesteld. De damrubriek van Ton Sijbrands blijft (net als schaken en bridge) een sieraad van de krant. Zij het in afgeslankte vorm.
Veel lezers kwamen met detailkritiek, maar vonden het nog te vroeg voor een algemeen oordeel. Daarom houdt de redactie op dinsdag 8 februari andermaal een telefonisch spreekuur.
Copyright: de Volkskrant
- Hanco Elenbaas
de Volkskrant, 15 januari 2005
Damrubriek
Brieven
Tot mijn verbazing en verontwaardiging werd ik geconfronteerd met de versnippering van de damrubriek van Ton Sijbrands over twee pagina's. Al ongeveer drie decennia wordt deze rubriek op onnavolgbare wijze qua inhoud en stijl verzorgd door een van de grootste wereldkampioenen. De manier waarop zijn rubriek nu geplaatst wordt, is Sijbrands onwaardig en u treft daarmee zijn trouwe lezerskring in hun ziel.
Ik hoop dan ook van harte dat dit eenmalig is geweest en dat deze (haast) historische en prachtige rubriek weer in zijn verdiende luister wordt hersteld.
Amsterdam Thijs Sluiter
Damrubriek
Brieven
Tot mijn verbazing en verontwaardiging werd ik geconfronteerd met de versnippering van de damrubriek van Ton Sijbrands over twee pagina's. Al ongeveer drie decennia wordt deze rubriek op onnavolgbare wijze qua inhoud en stijl verzorgd door een van de grootste wereldkampioenen. De manier waarop zijn rubriek nu geplaatst wordt, is Sijbrands onwaardig en u treft daarmee zijn trouwe lezerskring in hun ziel.
Ik hoop dan ook van harte dat dit eenmalig is geweest en dat deze (haast) historische en prachtige rubriek weer in zijn verdiende luister wordt hersteld.
Amsterdam Thijs Sluiter
- Eric Sanders
De Ombudsman van de Volkskrant wijdt zijn rubriek aan de reacties op de veranderingen van de krant en in het bijzonder op het georganiseerde klachtenoffensief van de dammers.
Enkele quotes:
"Hun (de dammers) boodschap is dus aangekomen, en dat mag, maar de vraag is wie ze daarmee een plezier doen."
"Maar is dit een representatief beeld?"
"Als de lezer altijd gelijk heeft, hebben de damliefhebbers, door zo geregisseerd massaal actie te voeren, mijns inziens een scheef beeld gegeven van de wensen en meningen van de (andere) lezers."
"Hopelijk verdwijnen de meningen niet achter de dammuur."
De strekking van zijn verhaal is dat door de oproep om met z'n allen te reageren, het protest niet goed op waarde kan worden geschat. En gelijk heeft hij.
Enkele quotes:
"Hun (de dammers) boodschap is dus aangekomen, en dat mag, maar de vraag is wie ze daarmee een plezier doen."
"Als de lezer altijd gelijk heeft, hebben de damliefhebbers, door zo geregisseerd massaal actie te voeren, mijns inziens een scheef beeld gegeven van de wensen en meningen van de (andere) lezers."
De strekking van zijn verhaal is dat door de oproep om met z'n allen te reageren, het protest niet goed op waarde kan worden geschat. En gelijk heeft hij.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
-
Er kan tot zo veel worden opgeroepen. De ombudsman in dienst van deEric Sanders wrote:De Ombudsman van de Volkskrant wijdt zijn rubriek aan de reacties op de veranderingen van de krant en in het bijzonder op het georganiseerde klachtenoffensief van de dammers.
Enkele quotes:
Volkskrant wil niet weten dat er een belangrijke groep lezers is die zich
tekort gedaan voelt. Geeft het grote aantal stortingen op giro 555 ook een
vertekend beeld van de Nederlandse betrokkenheid met de ramp in Azië?
Dit is wel erg richting een bepaald doel geschreven. Waarom zou het protest niet op waarde geschat kunnen worden? Worden we dan echt zo gezien als een stel makke schapen? Als er eens gezamenlijk opgetreden wordt, dan is het 'geregisseerd masaal actie'. In een reactie van een journalist op het royement van Tjalling werd geschreven dat de dammers als een amateuristisch clubje gezien werd. Wat willen ze (en wij) nou?Eric Sanders wrote:De Ombudsman van de Volkskrant wijdt zijn rubriek aan de reacties op de veranderingen van de krant en in het bijzonder op het georganiseerde klachtenoffensief van de dammers.
Enkele quotes:
- Eric Sanders
De oproep/acties om te storten was aan alle Nederlanders, niet aan een subgroep. Hoe kan het beeld dan vertekenen?PositiveGeneration wrote:Geeft het grote aantal stortingen op giro 555 ook een vertekend beeld van de Nederlandse betrokkenheid met de ramp in Azië?
Omdat, als je oproept tot zo'n protest, mensen eerder reageren dan wanneer je niet oproept tot zo'n protest. Het zou zelfs goed kunnen dat er een aantal mensen hebben gereageerd, die niet of nauwelijks de Volkskrant lezen, maar enkel voor het dammen willen opkomen. Zo kan de Volkskrant niet peilen hoe groot het probleem nu werkelijk is en bovendien wekt het irritatie op.Mark Hees wrote: Waarom zou het protest niet op waarde geschat kunnen worden?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart
Mark Hees wrote:Waarom zou het protest niet op waarde geschat kunnen worden?
De waarde van het protest mag duidelijk zijn: nihil.De Volkskrant wrote:Dan waren er nog flink wat bellers die hadden gehoord dat de damrubriek was verdwenen.
Door de oproep hebben allerlei nitwits gebeld die de klok hebben horen luiden.
Het ging om inkrimping van de rubriek en plaatsing over twee pagina's, maar die boodschap is bij veel dammers niet overgekomen. Bij De Volkskrant zullen deze twee aspecten daardoor ook (nauwelijks) aandacht krijgen.
Da's inderdaad niet zo slim. De bedoeling zal best wel goed zijn geweest, maar zo kan (zal) inderdaad het tegenovergestelde effect bereikt worden.nanno wrote:Mark Hees wrote:Waarom zou het protest niet op waarde geschat kunnen worden?De waarde van het protest mag duidelijk zijn: nihil.De Volkskrant wrote:Dan waren er nog flink wat bellers die hadden gehoord dat de damrubriek was verdwenen.
Door de oproep hebben allerlei nitwits gebeld die de klok hebben horen luiden.
Het ging om inkrimping van de rubriek en plaatsing over twee pagina's, maar die boodschap is bij veel dammers niet overgekomen. Bij De Volkskrant zullen deze twee aspecten daardoor ook (nauwelijks) aandacht krijgen.