KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 20, 2004 07:19

De Gelderlander, 20 december 2004

Klaas Vaak kansloos bij Sijbrands

Door ERIC MONDEEL

Ton Sijbrands heeft zijn wereldrecord blindsimultaan dammen verbeterd tot 24 partijen. Hij kwam zaterdag na 24 uur en 39 minuten uit op een score van 44 punten voor en 4 tegen. Twintig zeges, vier keer remise.

Als Ton Sijbrands door zijn vrouw Hettie om boodschappen wordt uitgestuurd, krijgt hij steevast een lijstje mee. Anders vergeet hij gegarandeerd het pak melk of de zak piepers. De geniale damgrootmeester uit Muiden reserveert zijn geheugen voor de verheven zaken des levens. Zaterdag verbeterde hij in Lutten op indrukwekkende wijze zijn wereldrecord blindsimultaandammen.

Ofschoon de mogelijke zetten van het damspel talloos zijn, lijkt Sijbrands elke ster in deze stratosfeer moeiteloos te kunnen vinden. Waar andere stervelingen de beperkte grenzen van een dambord nodig hebben, kan hij zich verlaten op zijn formidabele geheugen. Sijbrands presteert het vrijdag en zaterdag om 24 partijen tegelijkertijd te spelen zonder een bord te zien. Hij heeft voldoende aan versnaperingen om de processen in het lichaam op gang te houden en sigaren om de nodige inspiratie uit op te zuigen. Sijbrands won twintig partijen en speelde vier keer remise. Ruimschoots voldoende om zijn vorige wereldrecord van 22 partijen in 2002 te overtreffen.

Die prestatie is niet alleen geweldig uit geestelijk maar ook uit lichamelijk oogpunt bezien. De recordpoging vergt namelijk 24 uur en 39 minuten onafgebroken dammen. Sijbrands lijkt geen vermoeidheid te kennen als hij zich terugtrekt in zijn universum van zwarte en witte velden. Voordat hij begon aan zijn recordpoging, werd hem de vraag gesteld of hij niet bang was in slaap te vallen. Hij reageerde verbaasd. "Slapen als ik aan het dammen ben?", luidde zijn retorische tegenvraag.

Toch blijft de vraag prangen waar de grenzen liggen van dergelijke recordpogingen. Sijbrands is zelf geneigd om het antwoord te zoeken in het uithoudingsvermogen van zijn opponenten. Kunnen zij het aan om misschien wel dertig uren of langer zonder rust in touw te blijven? De vrees van het genie wordt in Lutten belichaamd door Jacob Poortinga uit Emmeloord, die in de vroege zaterdagmiddag gestrekt gaat. Evert Zwiers uit Deventer ziet het hoofd van zijn buurman plotsklaps voorover op het bord neerzijgen. "Ik voelde me eigenlijk kiplekker, maar ineens werd het raar in mijn hoofd", draait Poortinga de film nog eens af. "Ik zag ineens een soort flashback van iets dat ik voor mijn gevoel eerder had meegemaakt. Toen ik weer bij kennis kwam, lag ik op de grond met een natte doek over mijn voorhoofd. Eerst had ik niet in de gaten wat er aan de hand was. 'Wat zitten al die mensen toch aan mij?', dacht ik nog."

Image Image
Ton Sijbrands en Jacob Poortinga
foto's: Sietse Nagel

Poortinga, die bij de vorige recordpoging van Sijbrands verdienstelijk remise bereikte, wil aanvankelijk nog doorspelen, maar wordt met zachte drang weggeleid en door een kennis naar huis gebracht. Geen overbodige luxe, want onderweg naar Emmeloord moet hij twee keer overgeven.

Poortinga denkt dat het met een gebrek aan slaap te maken heeft. Het maakt de bewondering voor de prestatie van Sijbrands alleen maar groter.

Want de deelnemers aan de simultaan kunnen zich er maar moeilijk een voorstelling van maken hoe Sijbrands zijn kunstje flikt. "Het is belachelijk dat hij dit kan", meent Evert Zwiers. "Hij heeft gewoon alle zetten in zijn hoofd. Als hij de draad even kwijtraakt, speelt hij een partij gewoon in zijn hoofd vanaf het begin na. Na één partij heb ik er al moeite mee om een stelling te reconstrueren."

Image Image
Evert Zwiers en Rende Brouwer gaven op in remisestand
Zie Commentaar Wieger Wesselink

Zwiers heeft de indruk dat het geheim van Sijbrands gedeeltelijk moet schuilen in een gedegen voorbereiding. "Hij zoekt zelf zijn tegenstanders en bestudeert van tevoren hun partijen. Zo weet hij wat hij verwachten kan en waar onze zwaktes liggen. Sijbrands vond dat ik te vroeg had opgegeven, maar ik had geen zin meer om door te prutsen. Zo'n fenomeen drukt je helemaal plat."

Het is bekend dat Sijbrands liever geen goed bedoelende huisdammers tegenover zich krijgt. Rende Brouwer uit Hierden meent de reden daarvan te weten. "Als je een automobilist zonder rijbewijs tegemoet komt, voel je je niet prettig in het verkeer", verklaart hij. "Van mij weet Sijbrands precies hoe ik speel. Hij heeft gewoon alles in de peiling. Ik heb twee keer een lokzet gespeeld, maar dat kun je tegen de grootste man ter wereld maar beter nalaten. Hij kwam met een prachtige zet die ik nooit gezien had. Ik durf te wedden dat Sijbrands in stilte heeft zitten gniffelen."

Het zijn niet de minsten die hoog opgeven van Sijbrands' inspanningen. De Russische wereldkampioen Alexander Georgiev, die de wereldrecordpoging van begin tot einde volgt en intussen diverse simultaansessies geeft, moet er niet aan denken om zelf zo'n huzarenstukje uit te halen. "Ik zou het misschien wel kunnen, maar dat zou tien jaar aan voorbereiding vergen", laat hij zich ontvallen. Het is overigens bekend dat denksporters in de voormalige Sovjet-Unie werd ontraden om zich aan dergelijke exercities te wagen. Men vreesde dat ze van een blindsimultaan kierewiet zouden raken.

Sijbrands wekt na afloop van zijn geslaagde wereldrecordpoging een evenwichtige indruk als altijd. Hij neemt verrast enkele attenties in ontvangst die Jan Veneman namens alle tegenstanders aanbiedt. Als zijn uitgeputte tegenstanders huiswaarts reppen om de vergetelheid van de slaap te zoeken, begeeft Sijbrands zich met familieleden en vrienden voor een afsluitend feestmaal naar een restaurant in Dedemsvaart. Tussen de bedrijven door zien oplettende disgenoten de recordhouder zich nog even over een zakdambordje buigen. In zijn rijk wordt Klaas Vaak niet geduld.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 20, 2004 09:31

De Stentor, 17 december 2004

Historisch besef en behoud van eigen identiteit vaak heilig voor vereniging
Ondernemer lift mee met sportieve successen club
van onze sportredactie

17 DECEMBER 2004 - DEVENTER - Buiten het voetbal is het een algemeen geaccepteerd gegeven: het verweven van een sponsornaam met de verenigingsnaam. Wat zijn de afwegingen van sponsoren en sportclubs om een naamverbinding aan te gaan of daar juist van af te zien?

‘Wat we er precies voor terugkrijgen weten we niet’, vertelt Roel Overmeen, directielid van ingenieursbureau Dijkoraad uit Deventer. ‘Het effect is niet te meten. Maar onze naamsbekendheid neemt toe, dat merken we.’ Het bedrijf is sinds zes seizoenen verbonden aan handbalvereniging Kwiek uit Raalte. De club gaat sindsdien door het leven als Dijkoraad/Kwiek, met als uithangbord het eerste vrouwenteam dat speelt in de eredivisie. Overmeen: ‘We wilden onze naam in de regio versterken en hebben gekozen voor handbal, omdat het in Salland erg leeft. Maar ook omdat het betaalbaarder is dan het sponsoren van een betaald voetbalclub.’

Waar het in Raalte wel is gekomen tot een constructie met naamverbinding, doet volleybalclub SVS het vooralsnog zonder. Terwijl in de ranglijsten van de diverse volleybaldivisies toch verschillende sponsornamen zijn te bespeuren. Ook in de eerste divisie van de Schalkhaarders: Incassokamer/Reflex, Step/Longa en Anker Groep/Lycurgus.

‘We willen een substantieel bedrag terug zien voor een naamsverbinding.’ Jo Gerards, voorzitter van SVS, doelt dan op een bedrag van rond de 50.000 euro. ‘Al is dat natuurlijk geen vaststaand bedrag, daar is over te praten. Maar een bedrag in die orde van grote moet het de sponsor wel waard zijn. Het is niet zomaar iets om je naam aan te passen. In die zin speelt de historie zeker mee.’

Gerards benadrukt dat SVS nooit echt voor de keuze heeft gestaan, aangezien een dergelijke geldschieter nooit op het pad van de club is gekomen. ‘We hebben de mogelijkheid al meerdere malen geboden aan bedrijven, maar er was geen interesse.’

Grote sponsoren zijn dungezaaid. Voor SVS, maar ook elders in het volleybal. ‘Neem het voorbeeld van Arke Pollux, een topclub in de eredivisie vrouwen. Die moesten heel veel moeite doen om een gat van 7000 euro te dichten. Terwijl dat eigenlijk een bedrag van niets is.’

Is het dan verstandiger van SVS om het tarief voor de koppeling naar beneden bij te stellen? ‘Nee, dat doen we niet. Het moet een fors bedrag zijn. Je naam aanpassen doe je niet zomaar.’

Er zijn er ook die pertinent bedanken voor een sponsornaam als onderdeel van de clubnaam. Zoals de tafeltenniseredivisionist De Toekomst uit Lochem. ‘Wij willen er liever geen naam voor plakken. Wij willen gewoon De Toekomst blijven heten’, meldt voorzitter Albert Enterman. ‘Dat is de mening van het merendeel van de leden en daar doe je het allemaal voor.’ Het draait in Lochem vooral om plezier, echte ambities heeft de club niet. Ook niet in commerciële zin. ‘We kunnen het goed redden op de huidige manier. Met veel kleine sponsors. Naamsverbinding is niet noodzakelijk. Wij kiezen liever voor een naam op de mouw van een shirt.’

Meerwaarde

Clemens van Ewijk ziet duidelijk de meerwaarde van zijn sponsoractiviteiten. Zijn autobedrijf is voor het derde seizoen gekoppeld aan handbalvereniging LHC, waardoor Auto van Ewijk/LHC ontstond. ‘Wij hebben de wens om nog drie jaar door te gaan. Daarover zijn we in onderhandeling.’

Van Ewijk verkoopt jaarlijks een aantal extra auto’s dankzij zijn steun aan de handbalclub in Lemelerveld. ‘Daar ben ik van overtuigd, alleen weet ik niet hoeveel. Zoals bij de meeste reclame-uitingen is het effect niet te meten.’

De autodealer vindt LHC een verantwoordelijke invulling van het sponsorbudget. ‘Bij andere zaken heb ik wel eens het gevoel dat het vissen is met duur voer. Dat je er gewoon te weinig uitspringt. Maar wat betreft LHC ben ik van mening dat kosten en opbrengsten met elkaar in evenwicht zijn.’

Naamsponsoren zien graag dat er enige deining is te bespeuren bij de ondersteunde verenigingen. ‘Het mooiste is als ze promoveren of degraderen, dan krijg je extra media-aandacht’, weet Roel Overmeen van Dijkoraad. ‘En ja, degraderen, dat is het risico van sport.’ Van Ewijk deelt die opvatting. Bij succes deelt het bedrijf mee in publiciteit. ‘Je lift dan mee. Daar doe je het voor.’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 20, 2004 09:38

Pim Meurs deelt eerste plek op WK

Door onze sportredactie

CULEMBORG - Pim Meurs presteert voortreffelijk in het WK dammen voor cadetten in Polen. De Culemborgse jongeling staat na vijf van de negen ronden gedeeld eerste. De Nederlandse kampioen heeft negen punten en deelt de koppositie met de Rus Stepan Danilov.

Image
Pim Meurs

Bij de junioren staat titelverdediger Boudewijn Derkx na vijf ronden slechts één punt achter een kopgroep van vijf, onder wie Rik Keurentjes.

Meurs begon zijn WK in Mazowiecki met een zege op clubgenoot Pieter Steijlen. Daarna volgden zeges op Sidla uit Litouwen en Melnik uit Wit-Rusland. In ronde 4 en 5 deelde de zestienjarige Meurs de punten met de directe concurrenten Tolchikov uit Wit Rusland en Chulkov uit Rusland.

Steijlen herstelde zich van het verlies tegen Meurs. Hij staat halverwege op vier punten en bezet een plaats achter de middenmoot.

Junior Derkx heeft zijn zinnen gezet op het prolongeren van zijn titel. Met zes punten uit vijf duels heeft de student één punt achterstand. Derkx (18) versloeg na vier remises Ushakov uit Oekraïne.

Het toernooi wordt woensdag afgesloten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 20, 2004 10:05

De Stentor, 20 december 2004

Steenwijk na fusie op jacht naar damtitel
door Nikhila

20 DECEMBER 2004 - STEENWIJK - Na de 7 - 5 zege op concurrent Oldeboorn overwintert Steenwijk als koploper in de Friese competitie. ‘Met twee invallers geen gekke prestatie’, vond voorzitter Dick Glazenborg.

DAMMEN

De fusie met Tuk, eind jaren negentig afgesplitst van de in 1936 opgerichte vereniging, zorgt voor inspiratie. ‘Alle ruzies zijn bijgelegd’, vertelde Glazenborg. ‘Zij het niet zonder moeite. Het Friese bondsbestuur heeft een bemiddelende rol gespeeld. Een externe voorzitter was ook deel van de oplossing.’

Voor Glazenborg een unieke situatie, want in Marknesse is hij ook al jaren voorzitter van Tamek Damkring. In het duel met Oldeboorn verslikte John Folkers zich al vroeg in een slagzet. Ook Glazenborg had zijn dag niet, maar Gijs Bos en Jan Kos trokken de score recht. Het gevecht op het eerste bord was cruciaal. Aart Robbertsen zette ongewild een slagzet open, maar zijn tegenspeler had niets in de gaten en verloor nog.

Urk aan Zet koestert in de eerste klasse nog een sprankje hoop: 10-6 tegen Lemmer. Teunis Snoek bouwde na de vroege treffers van IJsbrand Haven en Jacob Post de voorsprong uit: 6-0. In de slotfase waren zijn clubmakkers te behoudend. ‘Jammer’, vond teamleider Snoek. ‘De bordpunten kunnen nog een belangrijke rol spelen.’

Emmeloord verspeelde een punt in Bakhuizen: 8-8. Arie Hoonstra gooide in de slotpartij zijn gewonnen stelling nog geheel te grabbel. ‘Dammoeheid’, vond voorzitter Ton Halman. ‘Ook bij mij de reden van verlies. Het was voor ons de derde damwedstrijd in 48 uur.’ In Overijssel is titelhouder Dronten nog zonder puntverlies: 10-6 tegen Balkbrug. Het krachtsverschil op de hoogste borden gaf uiteindelijk de doorslag.

Hermjan Heutink uit Genemuiden legde beslag op de provinciale sneldamtitel in de tweede klasse en plaatste zich voor het NK. Ook Alie Beekman (Hattemerbroek) dwong deelname af met brons in de eerste klasse.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 20, 2004 10:07

Zwolle jaagt op damtitel
door Nikhila

20 DECEMBER 2004 - ZWOLLE - De nek - aan - nek - race in de Overijsselse hoofdklasse duurt onverminderd voort. Zwolle is ook na de vijfde ronde nog zonder puntverlies, maar titelverdediger Dronten - dat één wedstrijd minder heeft gespeeld - hield gelijke tred.

DAMMEN

De oversteek van de IJssel leverde de Zwolse dammers geen windeieren op: 4-12 bij DEZ Hattem. Teamleider Hans Mensink: ‘Door een misverstand moesten we met zeven man op pad.’ De reglementaire nul werd weggepoetst door Jan Bloemert en Dumme Rijke. Het herstelde vertrouwen gaf de ploeg vleugels. Ook invaller Cees Bouman deelde in het Zwolse schuttersfeestje. Kijk Uit Balkbrug gaf zich niet zonder slag op stoot gewonnen in Dronten: 10-6. Het overwicht onderin werd bekroond door Thijs Kappert en Hendrik Mostert. De nederlaag van neef Henk Mostert kwam hard aan: de slotstand van de veelvoudige clubkampioen was nog steeds remise. DDD Dedemsvaart pakte de eerste punten: 4-12 in Rijssen. Het verlies van Ab Lohuis werd snel goedgemaakt. De zege van Roelinda Lunenborg gaf de eindcijfers extra glans.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 20, 2004 10:09

Frits Gerritsen trefzeker in sneldamstrijd
door Nikhila

20 DECEMBER 2004 - ALMELO - Het Anton Jurg - toernooi, een traditie sinds 1967, was het podium voor de provinciale sneldamstrijd. Met naast de titels óók de NK - tickets als inzet. Frits Gerritsen was ongenaakbaar in de eerste klasse. De Heinose winnaar had liefst vier punten voorsprong op de concurrentie.

Gerritsen was drie jaar op rij kampioen in Almelo, maar door ziekte kon hij zijn titel vorig jaar niet verdedigen. ‘Ik heb de draad maar weer opgepakt’, sprak hij nuchter. ‘In het NK heb ik nog wat goed te maken, want ik heb al twee keer een podiumplaats laten lopen.’

Na twee remises in de eerste toernooihelft gaf Gerritsen geen punt meer prijs. Ook concurrent Gerwin Mollink overspeelde zijn hand. ‘Ik had ‘m remise aangeboden, maar hij wilde met de vlag op vallen té veel en verloor door tijdsoverschrijding.’ Clubgenoot Vincent Lievense kwam slechts één puntje te kort voor het NK.

Heino sprak ook een woordje mee tijdens de blindsimultaan van Ton Sijbrands. Bij de geslaagde recordpoging ontliepen slechts vier (van de 24) spelers een nederlaag. Ook DOS-speler Marco Veneboer behoorde tot de overlevenden.

DZW haalde na de 12-4 zege op het Eibergse DIOS opgelucht adem. ‘We moeten ons nu kunnen handhaven’, verwacht teamleider Henk Groen. ‘Bovendien draait de ploeg steeds beter.’

Het gedurfde spel van Paul Olde Hanhof leverde twee punten op en Peter Achterstraat mocht tot zijn verbazing een één-om-drie uitvoeren. De thuisploeg blies pas bij 8-0 stoom af na treffers van Pieter van Splunter en Tom van Baaren.

In district Oost staat Denk en Zet weer met beide benen op de grond. De koploper uit Laren ging hard onderuit in Hengelo: 3-13. Na dik twee uur spelen was het evenwicht al op vier borden verstoord. De tegenkansen bleven beperkt tot de voordeelremise van topscorer Tonny Roeterdink.

DOG Gorssel deelde de punten in Vorden (6-6) en is in de tweede klasse verzekerd van een finaleplaats.

Bij het WK junioren, dat in Polen 26 deelnemers telt, deelt Rik Keurentjes na vijf van de negen ronden de eerste plaats. De 19-jarige speler van het Vordense DUO sprokkelde zeven punten bijeen in Minsk Mazowiecki, een stadje 45 kilometer ten oosten van Warschau.

Keurentjes verkeert in gezelschap van drie Oost-Europese kanshebbers: Raido Varik (Estland), Vladimir Egorov (Rusland) en Alexeï Mironov (Rusland). Oud-clubgenoot Danny Slotboom staat na een nederlaag in de vijfde ronde op zijn gemiddelde.

Het nationale jeugdteam verloor zaterdag de traditionele krachtmeting met Suriname. De jeugd, vier jaar op rij de sterkste, kreeg een regelrecht pak slaag: 9-21.

DUO-speler Wouter Ludwig verloor op het eerste bord van de Senegalees Bassirou Ba. Jochem Zweerink tekende voor een van de weinige tegentreffers.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 20, 2004 10:22

Twentsche Courant Tubantia, 20 december 2004

Wierdenaar dwingt Sijbrands tot remise

Wierden/Lutten. Voorzitter Jan Veneman van Damclub Wierden was dicht bij een overwinning op Ton Sijbrands. Maar de damgrootmeester liet zich niet pakken. Remise werd het, na 49 zetten en meer dan 24 uur achter het bord zitten. ‘Een ervaring om nooit te vergeten’, zegt de Wierdenaar.

Image
Jan Veneman

Veneman hoort bij het selecte gezelschap van maar vier spelers die Sijbrands tot een puntendeling dwongen. De blind damsimultaanwedstrijd van Ton Sijbrands trok afgelopen vrijdag en zaterdag de hele landelijke pers naar Lutten. Sijbrands trok ten strijde tegen 24 taaie tegenstanders zonder ook maar een van hen te kunnen zien. Dus 24 partijen die zich tegelijk zet voor zet in zijn hoofd afspeelden. ‘Onbeschrijfelijk en onbegrijpelijk’ zegt Veneman over de hoofdrolspeler van het evenement. De Wierdenaar had zich opgegeven nadat hij in het blaadje van de dambond een oproep had zien staan waarin tegenstanders voor Sijbrands werden gezocht. Hij werd een van de uitverkorenen en zat zodoende vanaf vrijdagmiddag 17.30 meer dan 24 uur achter het dambord. ‘Het was een enorme happening, echt iets om nooit meer te vergeten, fantastisch gewoon.’ Veneman komt bijna superlatieven tekort om het evenement te beschrijven. De naar eigen zeggen ‘fanatieke dammer’ had een eigen strategie: ‘De meesten probeerden om Sijbrands een hak te zetten, maar dat lukt natuurlijk niet. Als hij wil, zet ie je in tien zetten muur en muurvast. Ik heb het rustiger aangedaan, bijtijds afruilen en rustig spelen. Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben. Op een bepaald moment bood ik hem remise aan. Hij wilde eerst niet, maar toen toch maar wel.’

Het was voor Veneman en de anderen heel bizar om een dag lang tegen iemand te spelen die je helemaal niet ziet. ‘Dat is inderdaad heel raar, maar goed, daar wen je wel aan. We moesten een keer per uur een zet doen. Dus geslapen hebben we niet. Daar merk je niks van hoor, je leeft in een roes. Na afloop heb ik Sijbrands nog wel even gesproken. En dan weet ie nog bijna zet voor zet hoe de partij is verlopen. Dat is toch onvoorstelbaar, dat snap je toch niet, hoe dat kan. En dan ook nog 20 partijen winnen. Fantastisch. Ik heb al gezegd, als jullie eens weer iemand voor zoiets nodig hebben, dan doe ik graag nog een keer mee.’

Ton Sijbrands - Jan Veneman 1-1
17+18 december 2004

<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]33291924393314194439202529202514504414203228101437321823413712183329071238330107433817222817112246410711484304103126121729242029332419303425142025141019363105104034101435300812322703083025172126282321393302074439212638321117433817224136222731221827322126174540121838320712363116213126061137311822312722312637111640351218343021263328172142382127322126173024193035241822282308123933131833290913[/damweb_position] Image

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Dec 20, 2004 18:53

Hanco Elenbaas wrote:Twentsche Courant Tubantia, 20 december 2004

Wierdenaar dwingt Sijbrands tot remise

Wierden/Lutten. Voorzitter Jan Veneman van Damclub Wierden was dicht bij een overwinning op Ton Sijbrands. Maar de damgrootmeester liet zich niet pakken. Remise werd het, na 49 zetten en meer dan 24 uur achter het bord zitten. ‘Een ervaring om nooit te vergeten’, zegt de Wierdenaar.

Image
Jan Veneman

Veneman hoort bij het selecte gezelschap van maar vier spelers die Sijbrands tot een puntendeling dwongen. De blind damsimultaanwedstrijd van Ton Sijbrands trok afgelopen vrijdag en zaterdag de hele landelijke pers naar Lutten. Sijbrands trok ten strijde tegen 24 taaie tegenstanders zonder ook maar een van hen te kunnen zien. Dus 24 partijen die zich tegelijk zet voor zet in zijn hoofd afspeelden. ‘Onbeschrijfelijk en onbegrijpelijk’ zegt Veneman over de hoofdrolspeler van het evenement. De Wierdenaar had zich opgegeven nadat hij in het blaadje van de dambond een oproep had zien staan waarin tegenstanders voor Sijbrands werden gezocht. Hij werd een van de uitverkorenen en zat zodoende vanaf vrijdagmiddag 17.30 meer dan 24 uur achter het dambord. ‘Het was een enorme happening, echt iets om nooit meer te vergeten, fantastisch gewoon.’ Veneman komt bijna superlatieven tekort om het evenement te beschrijven. De naar eigen zeggen ‘fanatieke dammer’ had een eigen strategie: ‘De meesten probeerden om Sijbrands een hak te zetten, maar dat lukt natuurlijk niet. Als hij wil, zet ie je in tien zetten muur en muurvast. Ik heb het rustiger aangedaan, bijtijds afruilen en rustig spelen. Je moet natuurlijk ook een beetje geluk hebben. Op een bepaald moment bood ik hem remise aan. Hij wilde eerst niet, maar toen toch maar wel.’

Het was voor Veneman en de anderen heel bizar om een dag lang tegen iemand te spelen die je helemaal niet ziet. ‘Dat is inderdaad heel raar, maar goed, daar wen je wel aan. We moesten een keer per uur een zet doen. Dus geslapen hebben we niet. Daar merk je niks van hoor, je leeft in een roes. Na afloop heb ik Sijbrands nog wel even gesproken. En dan weet ie nog bijna zet voor zet hoe de partij is verlopen. Dat is toch onvoorstelbaar, dat snap je toch niet, hoe dat kan. En dan ook nog 20 partijen winnen. Fantastisch. Ik heb al gezegd, als jullie eens weer iemand voor zoiets nodig hebben, dan doe ik graag nog een keer mee.’

Ton Sijbrands - Jan Veneman 1-1
17+18 december 2004

<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]33291924393314194439202529202514504414203228101437321823413712183329071238330107433817222817112246410711484304103126121729242029332419303425142025141019363105104034101435300812322703083025172126282321393302074439212638321117433817224136222731221827322126174540121838320712363116213126061137311822312722312637111640351218343021263328172142382127322126173024193035241822282308123933131833290913[/damweb_position] Image

Waar dan????
De meest gehate dammer allertijden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 20, 2004 19:27

Vraagje wrote:
Waar dan????
Lang niet alles wat in de krant staat is waar Erik.
Ton heeft Jan Veneman een onvergetelijke dag bezorgd, dat is zeker. Laten we het daar maar bij laten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 20, 2004 19:36

Provinciale Zeeuwse Courant, 20 december 2004

De Leeuw opent de aanval op Provoost
van onze sportredactie

’s-GRAVENPOLDER - In het Zeeuws damkampioenschap heeft Johnny de Leeuw de aanval op koploper Bennie Provoost geopend. Zaterdag was de Goesenaar de enige speler in de hoofdklasse die twee punten aan zijn totaal kon toevoegen.

Het slachtoffer was Daaf Kasse, die met een agressieve omsingelingsstrategie aan de partij begon. In het middenspel kreeg Johnny de Leeuw de touwtjes stevig in handen. Hij kreeg een sterke aanvalstelling op het bord en in de tijdnoodfase kon hij door middel van een doorbraak naar dam de kroon op zijn werk zetten.

Johnny de Leeuw is koploper Bennie Provoost nu tot op een punt genaderd. Hij moet zijn tweede plaats nog wel delen met Leopold Sekongo. De man uit Roosendaal, die in dit toernooi niet over geluk te klagen heeft, speelde anderhalve week geleden al gelijk tegen Bennie Provoost.

Daaf Kasse zakte door zijn nederlaag naar de vierde plaats, die hij nu deelt met Jan van de Weteringh. De man uit Stavenisse is het hele seizoen al uitstekend op dreef. Hij onderstreepte dat in zijn partij tegen Arjo Kousemaker, die maar net aan een nederlaag ontsnapte.

Hekkensluiter Wim Koppejan haalde zaterdag zijn eerste punt, ten koste van Aart Walraven. Veel schoot de dammer uit 's-Gravenpolder daar niet mee op, want ook de andere degradatiekandidaten pakten een punt. René Dusebout bleef overeind tegen Jaap Veerhoek en Peter Schunselaar speelde in een vlakke partij remise tegen Kees Rijk.

Geluk

Martijn Rentmeester kan de titel in de promotieklasse bijna niet meer ontgaan. Zaterdag had hij het geluk aan zijn kant, toen hij in een remisestand kon profiteren van een ernstige fout van Niels Roelofsen. Jan van Beeck, die door een overwinning op Marc Bronke naar de tweede plaats klom, heeft al drie punten achterstand op de jonge koploper.

Ad Goudzwaard blijft aan de leiding in de eerste klasse. De speler uit Oostkapelle hoefde zaterdag niet in actie te komen. Jan Koppejan is na zijn zege op Arie Doorn de belangrijkste concurrent van Goudswaard.

In de tweede klasse delen Chiel Poulisse en Arie van de Weteringh na zaterdag de eerste plaats. Beiden verspeelden in de achtste ronde geen punten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 21, 2004 19:19

DC Lent aast op koppositie na winst op Drielenaren
Door onze sportredactie

ELST - DDC speelt te wisselvallig om een hoofdrol in de Gelderse hoofdklasse te spelen. Na de 5 - 11 nederlaag tegen DC Lent is de top verder weg dan ooit voor de Drielenaren. De dammers uit Lent daarentegen mogen de achtervolging op koploper WSDV voortzetten.

Het onnodige verlies van Quido van Hazendonk was het breekpunt in de wedstrijd tussen DDC en DC Lent. De dammer uit Joure gaf een sterke hekstelling uit handen en bood Marjoleine Geurts de kans winnend toe te slaan. Daarvóór had ook René Vos verloren. Die miste in de opening een slagzet tegen Chris Roeleven en zag de Lentse dammer daarna wel met een combinatie winnend voordeel halen.

Na de gelijkwaardige remises van de Drielse spelers Gerold Kosman (tegen Frank Barten) en Henk Gerritsen (tegen Marco van Bronswijk) leed Henk Hoksbergen positioneel verlies tegen Willem van Oosterwijk en herstelde Carlo van den Hurk het evenwicht. Van den Hurk maakte zijn duel tegen Joop Geurts met een winnende rondslag uit.

Herman Arissen was gelijkwaardig aan Geert Geurts. Sander Spaans verloor namens DDC. De junior overspeelde tegen Eep van Manen zijn kansen. Een verkeerde voortzetting leidde tot nadeel en ook de poging van Spaans om naar remise af te wikkelen pakte verkeerd uit. Daardoor viel de nederlaag voor DDC ruim uit: 5-11.

De dammers van Ons Genoegen doen dit seizoen in de eerste klasse van de Zuid-Gelderse competitie goed mee. De vereniging uit Haalderen bleef ongeslagen met de 9-7 winst op DV Huissen. Die zege dankt Ons Genoegen aan de partijoverwinningen die Henk Ebben (op Bart Peters), Willem van Oosterwijk (op Gerard Boogaars) en Hans Janssen (op Coen Donders) achtereenvolgens lieten noteren.

De Huissenaren deden alleen iets terug via de winst van Jan Segeren op John Janssen en Theo Willemsen klopte Jan Janssen, maar toen was de beslissing al in het voordeel van Ons Genoegen gevallen. De drie puntendelingen voor Haalderense dammers kwamen van Antoon Janssen, Theo Maassen en Jan Engelen.

DJZ haalde tegen DOG 2 uit Elden de eerste winstpunten binnen. De dammers uit Slijk Ewijk doorbraken de reeks van vier nederlagen. Kopman Henk Bötzel zette de toon door Wim Spies op verlies te zetten. De tweede overwinning kwam van Henk Veens. Die won aan bord 8 eenvoudig van Aria Smids. De overige 6 partijen schoven de DJZ-ers naar remise. Consolideren was troef.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 21, 2004 19:22

Provinciale Zeeuwse Courant, 21 december 2004

Dammer Léopold Sekongo maakt zich zorgen om familie in door twisten verscheurd Afrikaans land
Met lijf in Nederland en hart in Ivoorkust
door Bauke Boersma

Léopold Sekongo heeft wel betere tijden gekend. De dammer uit Ivoorkust woont in Roosendaal in een soort van bezemkast, heeft geen werk en spreekt de Nederlandse taal nog maar mondjesmaat. Maar veel erger dan dat is de situatie in zijn thuisland. „Ik maak me veel zorgen om mijn familie.“

Image
Léopold Sekongo in IJmuiden 2003

ROOSENDAAL - Mooie melkkoe, dat pand aan de Gastelseweg in Roosendaal. Een flink aantal kamers, allemaal niet overdreven veel groter dan het formaat bezemkast. Tegen ongetwijfeld een ’leuk’ prijsje per stuk. Leopold Sekongo, dammer uit Ivoorkust, moet het met zijn uitkering en schamele inkomsten uit zijn sport maar zien op te hoesten. Net als al die andere Afrikanen in het huis.

„Maar ik ben voorlopig al lang blij dát ik eigen woonruimte heb“, kijkt Leopold Sekongo liever naar de zonnige kant van het benauwende kamertje in het deze dag druilerige Roosendaal. „Ik bedoel, het valt niet mee woonruimte te vinden. Ik zou het liefst een eigen appartementje hebben, maar heb nog lang niet genoeg punten verzameld.“

En ach, zegt Leopold Sekongo terwijl hij zich in de voor een claustrofoob angstaanjagende ruimte in allerlei vreemde bochten wringt om zijn gast van koffie te kunnen voorzien, hij heeft sinds een maand in elk geval een vast dak boven zijn hoofd. Het afgelopen jaar, nadat hij vanuit het Friese Leeuwarden naar Brabant verhuisde, zat hij immers dan weer hier en dan weer daar. Ook niet ideaal.

„Het leven is hier best goed hoor“, lacht Sekongo, nummer twee in de tussenstand van het Zeeuws kampioenschap, zijn imposante rij witte tanden bloot. „Ik heb hier vrienden, kan lekker dammen. Ik zou alleen ook graag willen werken, maakt me niet uit wat voor soort werk. Maar ik moet eerst wachten op een rapportage van de gemeente. Zij bepalen min of meer of ik al aan de slag kan gaan of dat ik eerst nog een vervolgcursus Nederlandse taal moet doen.“

Dat zou geen overbodige luxe zijn, weet ook Leopold Sekongo. „Als ik boodschappen doe, red ik me wel“, zegt de 35-jarige Ivoriaan minzaam. „Maar nee, het is niet handig als wij dit gesprek in het Nederlands voeren, ha, ha. Zo ver ben ik nog niet. Het is ook zó’n moeilijke taal, veel moeilijker dan Engels. En wat het nog ingewikkelder maakt: overal in Nederland spreken de mensen weer anders. Friesland, Brabant, Zeeland, Amsterdam; iedereen heeft zijn eigen dialect. Maar ik doe heel erg mijn best. Als je volgend jaar weer komt, spreken we Nederlands, goed?“

Want volgend jaar zal Leopold Sekongo naar alle waarschijnlijkheid nog steeds in Nederland huizen. Omdat hij hier de damsport het beste kan bedrijven. Maar vooral ook omdat een terugkeer naar Ivoorkust niet voor de hand ligt, nu het land zo wordt verscheurd door binnenlandse twisten.

Spion

„Zelf ben ik vijf jaar geleden naar Nederland gekomen omdat ik de situatie van de laatste jaren wel min of meer had zien aankomen“, vertelt Sekongo. „En dat betekende voor mij dat het heel onveilig zou zijn om te blijven. Ik werkte namelijk als een soort van spion bij het Ministerie van Defensie. Ik moest de gangen nagaan van mensen die voor Defensie werkten en over hun handel en wandel rapporteren. Niet echt een functie waarmee ik nu populair zou zijn, om het voorzichtig uit te drukken.“

„Momenteel is het weer even rustig in Ivoorkust“, schetst Sekongo de stand van zaken in de bloederige strijd tussen de in het zuiden van het land huizende regering-Gbagbo en de oppositie van rebellenleider Alassane Ouattara. „Maar het is met geen mogelijkheid te voorspellen hoe het zich verder zal ontwikkelen. De situatie kan elk moment weer exploderen, je weet het gewoon niet.“

Juist die onzekerheid maakt het allemaal zo moeilijk verteerbaar, zegt Leopold Sekongo. Maakt dat hij de laatste tijd veel meer piekert dan hem lief is. Ook als hij plaatsneemt achter het dambord. „Ik kan mijn hoofd er lang niet altijd goed bijhouden“, zegt de deelnemer aan het jeugd-WK in 1987 en de ’grote’ wereldkampioenschappen in 1996 en 1997. „Als ik scherp ben en vrij in mijn hoofd, dan zit ik constant alle mogelijke zetten door te rekenen. Dan zit ik in een soort roes, kan niets mij afleiden. Maar de laatste tijd betrap ik mezelf er vaak op dat mijn gedachten afdwalen.“

Naar Ivoorkust. Naar Khorogo, plaats in het tegenwoordig door de rebellen beheerste noorden van Ivoorkust, om precies te zijn. Waar zijn moeder en verschillende broers en zussen van Sekongo nog steeds wonen. „Ik heb slechts zo nu en dan even contact met mijn moeder“, vertelt de speler van de Geleense ereklasser De Vaste Zet. „Om te laten weten hoe het met mij gaat, maar toch vooral om op de hoogte te blijven van hun wel en wee. Totnogtoe hebben er zich voor mijn familie gelukkig geen onverkwikkelijke zaken voorgedaan, maar ik maak me wel steeds veel zorgen om iedereen.“

Hoe anders was het leven in Ivoorkust toen Leopold Sekongo een kleine jongen was. „Redelijk onbezorgd“, weet de Ivoriaan nog. „Ik ging naar school, voetbalde lekker met vriendjes. En toen ik een jaar of tien was, begon ik met dammen. We hadden geen geld voor een echt dambord, maar maakten er zelf één. Een bord van karton, waarop we zelf de vakjes tekenden. En flessendopjes moesten daarbij dienst doen als damschijven. Dat was nog een heel gedoe hoor, om doppen van dezelfde kleur bij elkaar te krijgen.“

Op dreef

Maar het lukte. Waardoor de kleine Leopold Sekongo zich in de stoffige straten van Khorogo kon ontwikkelen tot een bovenmodale dammer. Die zichzelf ruim twee decennia later best in staat acht ooit wereldkampioen te worden. „Waarom ook niet?“, vraagt Sekongo zich hardop af. „Er is in de wereld een heel grote groep dammers die daartoe in staat is. Iedereen kan wereldkampioen worden, zou ik haast durven zeggen. Dus ook Leopold Sekongo. Een voorwaarde is dan wel dat ik tijdens de titelstrijd elke partij op dreef ben.“

En dát, zo weet de Ivoriaan van zichzelf, is juist zijn grote struikelblok. Tijdens een toernooi wisselt hij de meest briljante partijen nog altijd af met ongelooflijk geklungel. Vandaag een genie, morgen een onvoorstelbare sukkel, zo lijkt van toepassing op het spel van Sekongo.

„Dat heeft alles te maken met mijn speelstijl“, legt de 35-jarige inwoner van Roosendaal uit. „Ik weet niet zo goed hoe ik die moet omschrijven, maar het is in elk geval typisch Afrikaans. Ik kwam als tiener al naar Nederland voor toernooien, maar nog steeds kijken de tegenstanders hier raar op van mijn spel. Omdat het niet klassiek is, omdat het niet is zoals zij het hier uit de boekjes hebben geleerd.“

„Dat is voor mij een heel groot voordeel als het lekker loopt. Maar tegelijkertijd een enorm nadeel als het niet marcheert. Dan kan ik niet omschakelen en win jij, bij wijze van spreken, zelfs nog van mij.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 21, 2004 20:24

De Gelderlander, 21 februari 2004

Gezinsboerderij versus veefabriek

Door QUIRIJN VISSCHER

Het buitengebied van Ede verandert in rap tempo. De Gelderlander beschrijft deze ontwikkeling in een serie. Vandaag: de boer over een leefbaar platteland.

Image
Hans van Eck tussen zijn varkens.
Foto: Henk van Holland/De Gelderlander

Hij gaat tussen de middag dammen met de kinderen van de School met de Bijbel in Nederwoud bij Lunteren. Hans van Eck (46) heeft zelf ook op deze school gezeten. En als het aan hem ligt, blijft de school midden in de weilanden tot in lengte van jaren bestaan.

Van Eck is varkenshouder. Sinds zijn achttiende werkt hij op de familieboerderij aan de Scharrenburgersteeg. Daar woont hij nog steeds. "De kans is groter dat ik hier over twintig jaar nog woon, dan dat ik nog varkenshouder ben", zegt hij over zijn toekomst. Veel collega's hebben het moeilijk en proberen hun bedrijf te beëindigen. "Maar dat lukt ze vaak niet, het komt financieel niet rond", zegt Van Eck. "Vroeger was het zo: een boer stopt niet. Dat kon niet. Maar nu is dat voor velen bespreekbaar."

De varkenshouderij heeft, stelt hij, voor de varkenspest vette jaren gekend. In die tijd heeft de Lunterse zeugenfokker met 230 stuks vee veel geïnvesteerd in zijn bedrijf. De laatste jaren staan de investeringen op een laag pitje. Van Eck teert in op zijn eigen vermogen, want de prijzen zijn te laag. "De malaise is wereldwijd", zegt hij. "De landbouw kent geen afstand meer."

De varkenspestcrisis van 1997 leidt dezer dagen tot een grondige herinrichting van de Gelderse Vallei. Deze landbouwreconstructie heeft ook Van Eck niet ongemoeid gelaten. Aanvankelijk lag zijn bedrijf binnen een kilometer van een natuurgebied, in zijn geval De Buzerd. Dat zou bedrijfsverplaatsing betekenen. Maar de regels zijn in de definitieve plannen afgezwakt. "We hebben er met een aantal boeren veel tijd ingestoken", zegt Van Eck.

Momenteel trekt een karavaan enquêteurs namens de gemeente Ede van boerderij naar boerderij om te praten over het bestemmingsplan. Van Eck heeft ze nog niet aan de keukentafel gehad. Maar als ze komen vragen naar mogelijke toekomstplannen, krijgen ze te horen dat hij ernaar streeft varkensboer te blijven. Misschien met een nevenactiviteit erbij, als zorgboer voor gehandicapten. "Ik houd van werken met mensen", zegt hij. "In het begin zal het niet om de inkomsten gaan. Je moet voldoende cliënten zien te werven. Ik heb er nog geen grote verwachtingen van."

Toch ziet de Lunterse varkenshouder ook een probleem als alle boeren op dezelfde nevenactiviteiten overstappen. "Niet iedereen kan zorg gaan bieden of kaas gaan verkopen. Dat gaat niet."

Van Eck zal de enquêteurs verder vragen naar de mogelijkheden voor kleinschalige bouwmogelijkheden op zijn erf. Hij voelt ook wel voor de mogelijkheid zijn stallen af te breken, in ruil voor een bouwrecht van woningen elders in de gemeente. Verder volgt hij nauwlettend mogelijke uitbreidingen van Lunteren of De Stroet richting zijn boerderij.

"Ik hoop dat er ruimte blijft voor de gezinsboerderij", zegt Van Eck. "Zo blijft het platteland leefbaar. Ik hoop dat er geen grote varkenshouderijen komen met tienduizend fokzeugen en tien personeelsleden. En verder niet alleen maar villa's. Laat er rond de scholen, zoals in Nederwoud, De Valk en De Kraats sociale woningbouw neergezet worden. Dat houdt zo'n school op de been."

Derde aflevering van de serie Bestemming Buitengebied. Eerdere afleveringen waren 8 en 16 december.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 22, 2004 05:36

De Gelderlander, 21 december 2004

Ook Eric Sanders buigt voor fabelachtige Sijbrands
Door ANTON JANSSEN

LUTTEN - Eric Sanders behoorde in Lutten tot het selecte gezelschap van 24 spelers die het opnamen tegen het fabuleuze geheugen van Ton Sijbrands. De grootmeester stelde zijn wereldrecord blindsimultaan dammen met twee borden scherper. In een sessie die ruim 24 uur duurde, scoorde Sijbrands ruim 91 procent.

Image
Eric Sanders versterkte zich met wat power naps

Nijmegenaar Sanders was net als 19 andere dammers niet opgewassen tegen het rekenwerk van de oude én nieuwe wereldrecordhouder.

De speler van NOAD én Vriendenkring verloor als zesde deelnemer zijn partij. Na ongeveer tweeëntwintigeneenhalf uur moest Sanders zijn meerdere in Sijbrands erkennen.

De afmattende strijd tussen de geniale Sijbrands (Nederlandse rating 1599) en landelijk eerste klasser Sanders (1030) bleef lang interessant.

Na afloop oordeelde de denksporter uit Nijmegen: "Met de vermoeidheid viel het erg mee. Na een uurtje of vijftien had ik het even moeilijk maar een paar uur later overwon ik de slaap en was niet te merken dat ik de nacht dammend had doorgebracht."

Sanders over het verloop van de recordpoging: "Na zo'n zet of twintig duurde het gemiddeld een uur voordat de tegenzetten van Sijbrands doorkwamen. En wanneer je vrijwel meteen je volgende zet weet, worden de rustpauzes erg lang. Niemand kwam op het idee om in de tussenliggende tijd een poosje de ogen te sluiten."

Over zijn partij vertelt de Nijmeegse deelnemer: "Hoewel ik snel het gevoel had wat minder te staan, had ik voor mezelf een duidelijk plan. Dat bleek achteraf niet zo heel slim. Ik vond steeds een tijdelijke ontsnapping om vervolgens te merken dat de schijven van Ton Sijbrands toch weer op de juiste plek staan. Je vraagt je dan af waarom die van jou allemaal net verkeerd staan."

Zondagmiddag was Ton Sijbrands samen met Sanders en twee andere deelnemers te gast in het televisieprogramma Holland Sport. In onze nabeschouwing met de Nijmeegse grootmeester Johan Krajenbrink kwam naar boven dat Sijbrands een imponerende prestatie leverde.

Krajenbrink gaf vrijdagavond en de aansluitende nacht demonstraties over het verloop van de recordpoging. Johan Krajenbrink: "De vele toeschouwers konden in de publieksruimte de simultaanspeler alleen zien en horen. Af en toe hoorde je aan het gezucht dat Ton het moeilijk had met die 24 verschillende posities in zijn geheugen."

Demonstrateur Krajenbrink: "Wij hebben in de publieksruimte veel moois gezien. Wereldkampioen Alexander Georgiev leverde daaraan ook zijn bijdrage. Er ontwikkelde zich een geweldige conditieslag waarin Sijbrands zijn perfectionisme toonde en langzamerhand zijn hoge score opbouwde."

Krajenbrink over de vraag of het record zal worden aangevallen: "Het is de vraag of iemand zich eraan zal wagen tegen meer dan 24 tegenstanders blind simultaan te spelen. Misschien Sijbrands zelf weer. Hij verbruikt veel tijd omdat hij alle stellingen grondig doorrekent om het maximale rendement te halen. Onder die omstandigheden wordt ook veel geduld van de tegenstanders gevraagd."

Ton Sijbrands - Eric Sanders 2 - 0
<APPLET CODEBASE = "http://www.damweb.nl/" CODE = "webdam.Viewer.class" NAME = "webdam" ARCHIVE ="webdam/Viewer.jar" WIDTH = 360 HEIGHT = 240 HSPACE = 0 VSPACE = 0 ALIGN = middle><PARAM NAME="options" VALUE="bgcolor: b0c0a0; notation:right]33291924393314194439202529202514353019235044141933291722393311174439061130241930342523344029152025141019322816213126111629241930282318293335051037321319413709143731030939330813464102084944142043391015484304104540121840341923312722313627101434301419302520244137091444401420251419103328131928221728261724294034294035441014171208173833[/damweb_position]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 22, 2004 06:03

Beste damvrienden,

Op dinsdag 28 december 2004 hebben we een heel bijzonder evenement
in ons clubgebouw! Grootmeester Erno Prosman speelt dan een blindsimultaan
in het DUWO Denksportcentrum tegen maar liefst 17 tegenstanders.

Zie bijgaand persbericht.

Met vriendelijke groet,
Henk de Witt

Image

Persbericht

Delft, 21 december 2004

BLINDSIMULTAAN DAMMEN DOOR ERNO PROSMAN

Op dinsdag 28 december 2004 geeft de internationale grootmeester Erno Prosman een blindsimultaan dammen tegen 17 tegenstanders. Het evenement vindt plaats in het DUWO Denksportcentrum, Zusterlaan 110a te Delft, aanvang 10.00 uur. Informatie bij Henk de Witt, 015-2 13 43 11, e-mail witt@ilse.nl

De 32-jarige Prosman is de huidige Nederlands kampioen sneldammen, een titel die hij al twee keer eerder veroverde. In 1996 was hij Nederlands kampioen. Ook werd hij twee keer vice-wereldkampioen sneldammen. De uit Gouderak afkomstige dammer woont sinds ruim een half jaar in Delft. Zo’n tien jaar geleden werd Prosman gezien als een potentiële wereldkampioen, een titel die hij bij de junioren al had gehaald. Na het WK in 1996 in Ivoorkust besloot Prosman echter de voorkeur te geven aan een maatschappelijke carrière boven een bestaan als profdammer. Hij werkt thans bij de Shell.
Behalve een begenadigd dammer en vooral sneldammer, bemerkte Prosman dat hij ook een bijzonder talent heeft voor het blinddammen. Twee jaar geleden speelde hij al eens met succes tegen tien personen. Daar viel op dat zijn speeltempo vrij hoog lag. In het voorjaar van 2004 heeft hij in alle stilte enkele testsimultaans gegeven. Met bemoedigende resultaten. De simultaan in Delft tegen zeventien tegenstanders ziet Prosman als een test. Mocht deze test positief uitvallen dan is een aanval op het wereldrecord, dat onlangs op 18 december 2004 door Ton Sijbrands op 24 borden is gesteld, niet onmogelijk.
De bescheiden Prosman stelt met nadruk dat het nog lang niet zover is. ‘Eerst maar eens kijken hoe de simultaan in Delft uitpakt. Ik heb al eens tegen zeventien mensen gespeeld maar dat ging niet zo goed, ik voelde me niet lekker die dag. Ik hoop dat ik op 28 december fit ben. Pas als de simultaan in Delft goed gaat, wil ik denken aan een eventuele aanval op het wereldrecord van Sijbrands. Ja, een blindsimultaan tegen vijfentwintig tegenstanders, dat lijkt me een geweldige uitdaging. Maar nogmaals, zover is het nog niet’.
Daarom heeft Prosman zelf bewust niet de publiciteit gezocht. Hij wil zich in alle rust voorbereiden op de krachtproef die hem te wachten staat.

Image

Post Reply