Jubilemwedstrijd Zuid-Holland

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Teun van de Krol

Jubilemwedstrijd Zuid-Holland

Post by Teun van de Krol » Fri Dec 10, 2004 22:14

Jubileumwedstrijd Zuid-Holland

Op zaterdag 18 december 2004 wordt de jubileumdamwedstrijd van Zuid-Holland gespeeld. Het is 20 jaar geleden dat de provincie Zuid-Holland werd opgedeeld in drie damprovincies (dambonden).
Drie teams bestaande uit de sterke dammers van deze damprovincies zullen de strijd tegen elkaar aangaan.

De bondscoaches, Guido van den Berg namens de West-Hollandse Dambond, Ruud van Drunen namens de Dambond Zuid-Holland Zuid en Erno Prosman namens de Dambond Midden-Holland, hebben de volgende spelers opgesteld:

Code: Select all

West-Holland            Zuid-Holland Zuid       Midden-Holland
Guido van den Berg      Ton van Bokhoven        Evert Bronstring
Ton Burgerhout          Harry Clasquin          Cor van Dusseldorp
Rob Clerc               André Droog             Peter van Eck
Ron Heusdens            Rob van Eijk            Michiel Kloosterziel
Jeroen Kos              Peter Hartog            Richard Kromhout
Niek Kuijvenhoven       Ruud Kloosterman        Richard Meijer
Frits Luteyn            Anton Kosior            Bas Messemaker
Dirk van Schaik  jr.    Ben Smeenk              Arjen de Mooij
Henk de Witt            Pieter Trapman jr.      Erno Prosman
                        Mijndert Verkaik        André Venema

Edwin Torn              Arthur de Swart         Jan Buitenhuis
Thomas Wielaard         Niek Verkaik            Fons van der Plas
Elk team bestaat uit twaalf dammers, waarvan twee jeugdspelers.

Hofleverlancier van West-Holland is damvereniging Van Stigt Thans uit Schiedam, de trotse koploper in de ereklasse van de nationale competitie. Opvallende namen zijn hierbij meervoudig nederlands kampioen Rob Clerc en meervoudig denksport (dammen, schaken en bridge) kampioen Ron Heusdens.
Zuid-Holland Zuid brengt veel avontuurlijke spelers achter de borden wat zal resulteren in bijzonder damspektakel.
Midden-Holland komt met een jong team op de proppen met veel spelers van de Rijnsburgse damclub RDC. Nestor Evert Bronstring zal samen met ex-nederlands kampioen Erno Prosman het damniveau op hoger peil brengen.

Elke speler zal twee partijen spelen tegen de andere aanwezige dambonden. De tijdsverdeling per partij is 40 minuten plus 20 seconden per zet voor beide spelers. Om de remise marge te verkleinen zal in deze unieke wedstrijd gespeeld worden volgens de puntenoverwining. Een puntenoverwinning onstaat bij voordeel van 3 stukken waarbij een dam voor twee telt, deze zal worden beloond met een 1½-½ uitslag.

De wedstrijd zal 18 december 2004 plaats vinden in het Denksportcentrum, Robijnstraat 4 te Leiden, tel. 071 - 572 32 29.
De jubileumwedstrijd begint om 11.00 uur en rond 16.00 uur zal de winnende bond bekend zijn.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Dec 10, 2004 22:23

Weet Ron Heusdens dat er met de Delftse telling gespeeld wordt? Zo ja, dan vind ik zijn deelname wel verrassend.

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Dec 11, 2004 00:09

Lekker doord(r)ammen?!
Was dat niet alleen voor de absolute top, om de remises te beperken?
Waarom op dit niveau?
Drammers?!
Willen we de mindere dammer die naar een biertje aan de bar snakt, die na vier uur spelen redelijk stand heeft gehouden, nog met een vijfde uurtje opzadelen om er nog een voordeeltje uit te peuren?
Dan hebben we het over 50% van onze damvrienden die we het dammen zuur gaan maken!
Waarom willen we dat?
Volkomen contraproductief op dit niveau. Een doorgeschoten lobby.
Ik weet dat het allemaal goed bedoeld is, maar blijf bij de zaak van het topdammersprobleem, anders maak je een nieuw en ander probleem, namelijk dat de dammers op het laagste niveau (velen!) niets met die flauwekul te maken willen hebben. (doorspelen na 4 uur in een "remisestand").
En dat allemaal ten behoeve van de "betere" speler die het niet leuk vindt om remise te spelen tegen een mindere tegenstander . . . . .
Een bezorgde "gewone" dammer.

Zusje

Post by Zusje » Sat Dec 11, 2004 00:47

volgens mij moet je wat beter lezen theo!
er staat namelijk dat de wedstrijden maar 40 min +20 sec. per zet duren.
dus je bent een beetje erg aan het zwetsen met je partijen van 4 uur en na het 5e uur blabla enz........
een oplettende "niet" dammer

Theo Dijkstra

Post by Theo Dijkstra » Sat Dec 11, 2004 01:10

In dit geval betreft het inderdaad een rapid toernooi.
Desalnietemin gaat het hier om een algemeen probleem in de damwereld.
Kreten als "zwetsen" en "bla bla" kunnen we missen als kiespijn.
Voor dammers zal mijn mening duidelijk zijn.

abelius

Post by abelius » Sat Dec 11, 2004 09:31

Ik zie al reikhalzend uit naar de prachtige analyses van Ton Sijbrands die ons het mysterie van de Delftse telling zal onthullen. Naar verluidt, zal de KNDB een prachtig analyseboek uitgeven met als prachtige titel: "de wonderen van de Delftse damrepubliek".
Het jubileumtoernooi is een prachtig initiatief in een damvrij Nederland. De spelopvatting van anderen wordt gerespecteerd. Het moet gewoon kunnen dat ook tegenstanders van de Delftse telling in dit jublieumtoernooi meedoen. Dat is democratisch en modern. Geen gezeur, samen hand in hand op weg naar de Delftse victorie. Het is verdomd jammer dat Hildering en Haitze niet als gastspeler zijn opgesteld. Ze wonen toch zo dicht in de buurt van "Holland". Een prachtige lobbykans is zo verloren gegaan. Misschien waren ze nog wel gaan sponsoren.
De damsport staat gelukkig niet stil. Het toernooi zal naar mijn stellige verwachting een bovenmondiale bijdrage gaan leveren aan het levensbedreigende probleem van de remisemarge in Westholland, Middenholland en ZuidHolland-Zuid. Maar ook ver buiten de grenzen zal de resolutionaire splijtzwam haar werk doen. Na dit toernooi is er genoeg referentiemateriaal voorhanden om al die ouwe damregels rucksichtlos aan de kant te zetten. Misschien is het zelfs handig om dat soort dingen al te doen voordat het toernooi wordt gehouden. Het komt dan misschien nog veel geloofwaardiger over. En er is toch ook wel een meerderheid in de Bondsraad te vinden, die haar wil aan de meerderheid van dammend Nederland kan opleggen. Hans van Mierlo zou glunderen bij zo'n progressieve aanpak. Hij zou zijn wachtgeld er voor aanbieden.
En dan zouden alle problemen direct in één keer tot volle tevredenheid van de hele mondiale damwereld, sponsors en publiek tot in alle hoeken en gaten van het universum zijn opgelost.
En om dit allemaal te vieren kan er over enkele maanden weer een jubileumtoernooi worden georganiseerd. Misschien in het warme Portugal, waar blijkens eerdere reacties nog wel wat aan klantenbinding moet worden gedaan.

reiger56

Post by reiger56 » Sat Dec 11, 2004 10:55

Theo Dijkstra wrote:In dit geval betreft het inderdaad een rapid toernooi.
Je mening is voor dammers wel duidelijk, maar het blijft toch zwetsen en blabla. Je kunt ook positieve kritiek leveren. In de bijlage van het AD van vandaag staat toevallig hoe iemand er in een 2 om 4 eindspel na 8 uur spelen noch remise weet uit te peuteren. Dan valt die 5 uur DT van jou nog wel mee.

kneeltje

Post by kneeltje » Sat Dec 11, 2004 13:43

reiger56 wrote:
Je mening is voor dammers wel duidelijk, maar het blijft toch zwetsen en blabla. Je kunt ook positieve kritiek leveren. In de bijlage van het AD van vandaag staat toevallig hoe iemand er in een 2 om 4 eindspel na 8 uur spelen noch remise weet uit te peuteren. Dan valt die 5 uur DT van jou nog wel mee.
Gerard, gaat het niet erg ver om een mening van een bezorgde dammer af te doen als zwetsen en blabla. Theo geeft een positieve bijdrage aan de discussie om zijn grote bezorgdheid uit te spreken over de invoering van deze telling. De opmerking van Zusje is mijns inziens helemaal beneden peil. Ik vindt het absoluut niet gepast om zo denigrerend te doen over iemand die zoveel voor de damsport heeft betekend. De mening van zo'n persoon is mij veel meer waard dan van iemand die zelf niet damt en alleen maar zijdelings bij de damsport is betrokken. Uiteraard mag iedereen een mening hebben en die verkondigen maar probeer in ieder geval wat minder sensatiebeluste en inhoudelijke teksten te produceren.

reiger56

Post by reiger56 » Sat Dec 11, 2004 17:46

kneeltje wrote:
reiger56 wrote:
Gerard, gaat het niet erg ver om een mening van een bezorgde dammer af te doen als zwetsen en blabla. Theo geeft een positieve bijdrage aan de discussie om zijn grote bezorgdheid uit te spreken over de invoering van deze telling. De opmerking van Zusje is mijns inziens helemaal beneden peil. Ik vindt het absoluut niet gepast om zo denigrerend te doen over iemand die zoveel voor de damsport heeft betekend. De mening van zo'n persoon is mij veel meer waard dan van iemand die zelf niet damt en alleen maar zijdelings bij de damsport is betrokken. Uiteraard mag iedereen een mening hebben en die verkondigen maar probeer in ieder geval wat minder sensatiebeluste en inhoudelijke teksten te produceren.
Ik denk dat je mij niet goed begrepen hebt. Theo doet denigrerend over de DT door te suggereren dat het saai is en dat er een uur langer wordt gedamd dan bij de oude telling. Ik leg hem uit dat er bij de oude telling soms ook uren (in dit voorbeeld dus 8 uur) geworsteld wordt voor een remise. Dus waarom zou iemand niet een uur mogen doorworstelen voor een puntenoverwinning. Dit is dus inhoudelijke kritiek van mij op zijn opmerking en zeker geen sensatiebeluste.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Dec 11, 2004 18:19

abelius wrote:Ik zie al reikhalzend uit naar de prachtige analyses van Ton Sijbrands die ons het mysterie van de Delftse telling zal onthullen. Naar verluidt, zal de KNDB een prachtig analyseboek uitgeven met als prachtige titel: "de wonderen van de Delftse damrepubliek".
Het jubileumtoernooi is een prachtig initiatief in een damvrij Nederland.
Prachtig geschreven, werkelijk prachtig. De zinnen zijn ook prachtig. En de woordkeuze ook prachtig. Prachtig gewoon.

kneeltje

Post by kneeltje » Sat Dec 11, 2004 18:28

Dit is dus inhoudelijke kritiek van mij op zijn opmerking en zeker geen sensatiebeluste.
Nu lees jij niet goed. De kwalificatie sensatiebelust gaf ik aan de reaktie van Zusje en niet jouw reaktie.
Dus waarom zou iemand niet een uur mogen doorworstelen voor een puntenoverwinning.
Omdat het geen oplossing van het probleem is. De huidige situatie is niet goed, maar DT invoeren helpt ook niet. Dat is een oplossing voor de wetenschappelijke benadering van het damspel. Ik wil er voor pleiten om een benadering te kiezen waarmee je dammen als sport wat meer op de kaart zet. Ook het probleem spelduurverkorting wat nog voor de discussie DT een hot item was kun je hiermee ondervangen. Ik denk dat we nu eens goed af moeten spreken welke van de twee kanten we opmoeten met de damsport. Mijn mening is dat de wetenschappelijke kant niet de juiste benadering is.

Zusje

Post by Zusje » Sat Dec 11, 2004 19:28

De kwalificatie sensatiebelust gaf ik aan de reaktie van Zusje en niet jouw reaktie.
War baseer jij je verhaal op dat ik sensatiebelust ben?!Daar doel ik totaal niet op!Ik geef gewoon mijn mening net zoals jij dat doet. En dat heeft ook niets te maken met theo persoonlijk want hij heeft idd veel voor het dammen gedaan! Beetje jammer......
Last edited by Zusje on Sat Dec 11, 2004 19:33, edited 3 times in total.

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Dec 11, 2004 19:29

abelius wrote:Het is verdomd jammer dat Hildering en Haitze niet als gastspeler zijn opgesteld. Ze wonen toch zo dicht in de buurt van "Holland". Een prachtige lobbykans is zo verloren gegaan. Misschien waren ze nog wel gaan sponsoren.
We hebben toevallig nog een plekje over bij de WHDB... Dus als Piet of Haitze zich geroepen voelen, kunnen ze zo aanschuiven. Even een p.m. naar mij en ik stel je zo op.

reiger56

Post by reiger56 » Sat Dec 11, 2004 19:59

kneeltje wrote:
Dit is dus inhoudelijke kritiek van mij op zijn opmerking en zeker geen sensatiebeluste.
Nu lees jij niet goed. De kwalificatie sensatiebelust gaf ik aan de reaktie van Zusje en niet jouw reaktie.
Je hebt helemaal gelijk op dit punt, ik moet beter lezen. [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]

Overigens heb ik de bijdrage van Reeuwijk en RDC vandaag gemist tijdens de 5e ronde WHDB cup in Delft. Ligt waarschijnlijk aan het feit dat er vandaag nationale competitie werd gespeeld.

Hans de Knikker

Post by Hans de Knikker » Sat Dec 11, 2004 20:27

reiger56 wrote:
kneeltje wrote:
Je hebt helemaal gelijk op dit punt, ik moet beter lezen. [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]

Overigens heb ik de bijdrage van Reeuwijk en RDC vandaag gemist tijdens de 5e ronde WHDB cup in Delft. Ligt waarschijnlijk aan het feit dat er vandaag nationale competitie werd gespeeld.
Hallo Gerard,

Het is mij ontgaan dat er vandaag een WHDB-toernooi gehouden werd. Overigens staat deze ronde ook niet op de DamZ!-kalender. Dit in tegenstelling tot de andere ronden van de WHDB-cup.

Groeten,
Hans

Post Reply