Klokincident

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Tue Dec 07, 2004 22:43

Hanco Elenbaas wrote:Al eerder Klaas hebben we een verschil van mening gehad over valsspelers als jij die op de Mindsports Arena een computerprogramma hun zetten laten berekenen.
Ik maak daar geen geheim van. Waarom ook? Ik vindt het juist leuk om samen met de computer de essentie van een stand zeer diep te doorgronden. Het is juist de grote kunst om de momenten te kiezen waar je de remisevarianten van de computer moet negeren en je eigen intuïtie te volgen. Ik heb nog nooit iemand uitgedaagd op Mindsports Arena. Altijd wilden ze met "ons" dammen. Een bevestiging van niveau, als in de zaak Thijssen, om dat dan meteen "valsspelen" te noemen. Ieder zijn hobby.
Hanco Elenbaas wrote:Jouw mening Klaas, verschilt zoveel van de mijne dat het onmogelijk is dat we spoedig dichter tot elkaar komen.
Toch heb ik zo'n idee dat dat nog wel eens mee zou kunnen vallen. We hebben gelijke vrienden en ook je inzichten interesseren mij. Gewoon wat karakterverschil denk ik.
Hanco Elenbaas wrote:Wat Haitze misdadig en bureaucratisch noemt is voor jou de gewoonste zaak van de wereld..
In dit geval, ja.
Hanco Elenbaas wrote:Jij mag het laatste woord, dan kun je nog even lekker schelden op die arrogante Mokumse grachtengordel.
Je maakt ruzie met een (bolle) spiegel (echo?). Toch hou ik van je.
Flow with the Go

ikke

Post by ikke » Tue Dec 07, 2004 23:55

Wieger Wesselink Posted: Tue Dec 07, 2004 22:22 Post subject:

--------------------------------------------------------------------------------

Als ik het verhaal van Evert mag geloven (en ik heb geen reden om daaraan te twijfelen) dan zie ik werkelijk niet wat daar nou zo misdadig aan is.
Mee eens.

Van de andere kant: een prof die willens en wetens met defect materiaal blijft doorspelen, is ook zeer bedenkelijk.

Overigens vraag ik me af, of de arbiter die middag een dutje heeft gedaan. Hem zal dit toch niet vier uur lang zijn ontgaan?

Deze situatie hadden zowel spelers als arbiter kunnen voorkomen.

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Wed Dec 08, 2004 01:53

Zucht

Dat hier nou echt zoveel woorden aan vuil gemaakt moeten worden snap ik niet.
De vlag van speler A is gevallen, speler B wint dus de partij.
Toevallig omdat speler A nu een internationaal topper is die er geen bezwaar tegen heeft met ondeugdelijk materiaal te spelen is speler B onsportief dat hij daar gebruik van maakt? mag ik even lachen?
everytime is a good time to take your time to have a good time

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 08, 2004 13:58

Wishmaster wrote:Zucht

Toevallig omdat speler A nu een internationaal topper is die er geen bezwaar tegen heeft met ondeugdelijk materiaal te spelen is speler B onsportief dat hij daar gebruik van maakt? mag ik even lachen?
Zucht jij maar, onnozele Pascal.
Wie in dit geval niet voor Kees is, is tegen Kees.
Wie niet twijfelt aan de woorden van Evert, twijfelt aan de woorden van Kees.
Nogmaals, Kees heeft ervan geleerd, het zal hem niet nogmaals overkomen en dankzij de reacties op dit forum weet Kees dat er nog veel meer achterbakse figuren rondlopen die bereid zijn via zo'n gewetenloze achenebbesj-streek de puntjes te stelen.

De sluwe verhaaltjes van Dollekamp om zichzelf schoon te praten veranderen niks aan de omstandigheid dat Dollekamp wist dat Kees zijn 50ste zet had gedaan en dat hij daarna zijn klok (niet goed) had ingedrukt.
Ik zal het eens blijven met Haitze Meurs dat wat Evert Dollekamp daar geflikt heeft misdadig is en dat de manier waarop hij via de arbiter aan de puntjes is gekomen niets met sport te maken heeft. Iedereen die zich daar niet bij aansluit geeft te kennen dat hij in staat is net zo vies te kunnen handelen als Evert Dollekamp. En dat zijn er nogal wat, zelfs uit de doorgaans betrouwbare en oprechte gereformeerde hoek heb ik misselijkmakende wanklanken gehoord.
Maar gaap jij nog maar een keer Pascal, of zucht of lach opnieuw, wat je wilt. Doe maar iets schaapachtigs, zoals gewoonlijk.

avril

Post by avril » Wed Dec 08, 2004 14:20

Wishmaster wrote:Zucht

Als je alleen op zo'n manier kunt winnen ben je wel heel erg zielig.
Dan ben je echt onsportief. Ik zou zo absoluut niet willen winnen. Als mijn team daardoor verliest is dat jammer, maar ik ben niet zo onsportief.

Wishmaster

Post by Wishmaster » Wed Dec 08, 2004 14:31

Hanco Elenbaas wrote: Zucht jij maar, onnozele Pascal.
Wie in dit geval niet voor Kees is, is tegen Kees.
Nogmaals, Kees heeft ervan geleerd, het zal hem niet nogmaals overkomen en dankzij de reacties op dit forum weet Kees dat er nog veel meer achterbakse figuren rondlopen die bereid zijn via zo'n gewetenloze achenebbesj-streek de puntjes te stelen.

De sluwe verhaaltjes van Dollekamp om zichzelf schoon te praten veranderen niks aan de omstandigheid dat Dollekamp wist dat Kees zijn 50ste zet had gedaan en dat hij daarna zijn klok (niet goed) had ingedrukt.
Ik zal het eens blijven met Haitze Meurs dat wat Evert Dollekamp daar geflikt heeft misdadig is en dat de manier waarop hij via de arbiter aan de puntjes is gekomen niets met sport te maken heeft. Iedereen die zich daar niet bij aansluit geeft te kennen dat hij in staat is net zo vies te kunnen handelen als Evert Dollekamp. En dat zijn er nogal wat, zelfs uit de doorgaans betrouwbare en oprechte gereformeerde hoek heb ik misselijkmakende wanklanken gehoord.
Maar gaap jij nog maar een keer Pascal, of zucht of lach opnieuw, wat je wilt. Doe maar iets schaapachtigs, zoals gewoonlijk.
Wat ik vooral met die zucht wilde zeggen is dat Kees in z'n reactie aangaf er verder geen punt van te maken en ik zucht omdat ik me erover verbaas dat dat hier wel nog steeds gebeurt.
Ik ben niet voor of tegen Kees in deze situatie, maar het verbaast me dat als zoiets gebeurt ineens iedereen behalve Evert zo enorm braaf is, terwijl de eerste die daadwerkelijk als zo'n situatie zich voordoet aan zijn bord geen 2 zal laten noteren op het uitslagformulier volgens mij nog geboren moet worden.
avril wrote: Als je alleen op zo'n manier kunt winnen ben je wel heel erg zielig.
Dan ben je echt onsportief. Ik zou zo absoluut niet willen winnen. Als mijn team daardoor verliest is dat jammer, maar ik ben niet zo onsportief.
Gelukkig zijn er dan ook andere manieren om te winnen, maar ik waag het te betwijfelen of je inderdaad anders gehandeld zou hebben als jij op de stoel van Evert had gezeten. Als je inderdaad de 2 niet had laten noteren daarover niets dan lof, maar ik denk toch dat het in de praktijk tegen zal vallen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 08, 2004 14:37

Wishmaster wrote: Wat ik vooral met die zucht wilde zeggen is dat Kees in z'n reactie aangaf er verder geen punt van te maken en ik zucht omdat ik me erover verbaas dat dat hier wel nog steeds gebeurt.
Ik ben niet voor of tegen Kees in deze situatie, maar het verbaast me dat als zoiets gebeurt ineens iedereen behalve Evert zo enorm braaf is, terwijl de eerste die daadwerkelijk als zo'n situatie zich voordoet aan zijn bord geen 2 zal laten noteren op het uitslagformulier volgens mij nog geboren moet worden.
Schei toch uit Pascal Stil. Niet iedereen is zo schofterig als die vriendjes van jou bij Ajax.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Dec 08, 2004 14:44

Hanco Elenbaas wrote:
Schei toch uit Pascal Stil. Niet iedereen is zo schofterig als die vriendjes van jou bij Ajax.
Laten we de plaats van Ajax eens vergelijken met de plaats van Feijenoord op de ranglijst..... Als we toch op de persoon gaan spelen.... [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Wed Dec 08, 2004 14:45

Hanco Elenbaas wrote: Wie in dit geval niet voor Kees is, is tegen Kees.
Je bedoelt misschien te zeggen: Wie aan Kees komt, komt aan Hanco.
Ik twijfel niet aan de woorden van Evert, en ook niet aan die van Kees. De verhalen van Evert en Kees spreken elkaar op geen enkel punt tegen.

avril

Post by avril » Wed Dec 08, 2004 15:21

avril wrote: Als je alleen op zo'n manier kunt winnen ben je wel heel erg zielig.
Gelukkig zijn er dan ook andere manieren om te winnen, maar ik waag het te betwijfelen of je inderdaad anders gehandeld zou hebben als jij op de stoel van Evert had gezeten. Als je inderdaad de 2 niet had laten noteren daarover niets dan lof, maar ik denk toch dat het in de praktijk tegen zal vallen.[/quote]

Daar heb je gelijk in. Het zal vaak genoeg voorkomen , alleen dan is het geen landelijke wedstrijd (ereklasse). Alleen ik wil zo niet winnen. Dan hecht ik er geen waarde aan, want ik heb niets gepresteerd. En het kan dan wel goed voor mijn team zijn maar dat is dan jammer. Als we daardoor verliezen heb ik daar meer vrede mee, dan als we zo winnen.

lonkluus

Post by lonkluus » Wed Dec 08, 2004 16:06

Moet bij wedstrijden het materiaal niet aan eisen van kwaliteit voldoen? Van meet af aan is er in dit geval hoogstwaarschijnlijk met een ondeugdelijke klok gespeeld. Worden wedstrijdklokken eigenlijk wel periodiek APK gekeurd. Dat lijkt geen onnodige luxe te zijn, temeer daar er spelers zijn die in tijdnood de klok een enorme hengst kunnen verkopen. Goed materiaal is in ieder geval een factor om dit soort incidenten te voorkomen. In zo'n sitiatie ben je veel minder afhankelijk van de andere auctores in het geheel, zoals de arbiter en je tegenstander.
Goed materiaal evenals (zoals dat laatst al ter sprake kwam) goede speellocaties. Misschien kunnen we daar binnen de bond eens afspraken overmaken. Ook dit soort (misschien futiele) zaken bepaalt de uitstraling van onze damsport.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 08, 2004 16:40

Wieger Wesselink wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Wie in dit geval niet voor Kees is, is tegen Kees.
Je bedoelt misschien te zeggen: Wie aan Kees komt, komt aan Hanco.
Ik twijfel niet aan de woorden van Evert, en ook niet aan die van Kees. De verhalen van Evert en Kees spreken elkaar op geen enkel punt tegen.
Ik bedoel niet 'Wie aan Kees komt komt aan mij'.
Iemand die op sportieve wijze Kees punten afhandig maakt, heeft mijn respect. Ik zou het bijvoorbeeld ook toejuichen als niet Kees, maar Ndiaga Samb of Ron Heusdens volgend jaar wereldkampioen wordt, hoewel Kees mijn persoonlijke favoriet blijft.

Maar ik ben blij dat jij in Everts verhaal geen tegenspraak kunt vinden met Kees' woorden:
"Hiltex neemt de volle verantwoordelijkheid voor wat er gebeurd is. Wij hebben dan ook geen enkel protest ingediend en kijken alweer uit naar onze volgende wedstrijd. Men heeft mij gevraagd naar wat er gebeurd is. Ik heb aangegeven dat Dollekamp zeer resoluut en onsympathiek de partij opeiste, terwijl hij wist dat ik op tijd mijn 50e zet heb gedaan en dat hij al 20 minuten cadeau had gehad door de Hijkense klok. Allemaal prima, we zijn grote jongens, hij kan de partij reglementair opeisen, en het kwam voor ons niet als een verrassing dat hij dat deed. Hard voor ons, maar hopelijk ook leerzaam. Als ik dan lees, van Jannet Andries die niet aanwezig was bij de wedstrijd, dat de heer Dollekamp mij gewaarschuwd heeft (zelfs meerdere keren ?!) dan zakt mijn dambroek toch echt af !!! Ik ben op geen enkele manier gewaarschuwd door de heer Dollekamp. De heer Dollekamp heeft als een berekend ijskonijn die partij opgeeist, mijn vertwijfelde remisevoorstel naast zich neergelegd en reglementair kan dat! Einde verhaal, ik vind het niet sportief, maar ik neem hem dat niet kwalijk, hij kon zich beroepen op de reglementen. Maar zeg dan wel eerlijk dat je gewoon de punten hard nodig hebt en dat je elke kans aangrijpt, maar ga niet de heer Dollekamp sportiviteit/humaniteit toedichten,die hij niet heeft getoond. Nogmaals wij protesteren nergens tegen, feliciteren Hijken nogmaals met deze klinkende overwinning, en hopen de schade nog te kunnen repareren in de volgende wedstrijden. That`s all folks !!!".

Wishmaster

Post by Wishmaster » Wed Dec 08, 2004 17:23

lonkluus wrote:Moet bij wedstrijden het materiaal niet aan eisen van kwaliteit voldoen? Van meet af aan is er in dit geval hoogstwaarschijnlijk met een ondeugdelijke klok gespeeld. Worden wedstrijdklokken eigenlijk wel periodiek APK gekeurd. Dat lijkt geen onnodige luxe te zijn, temeer daar er spelers zijn die in tijdnood de klok een enorme hengst kunnen verkopen. Goed materiaal is in ieder geval een factor om dit soort incidenten te voorkomen. In zo'n sitiatie ben je veel minder afhankelijk van de andere auctores in het geheel, zoals de arbiter en je tegenstander.
Goed materiaal evenals (zoals dat laatst al ter sprake kwam) goede speellocaties. Misschien kunnen we daar binnen de bond eens afspraken overmaken. Ook dit soort (misschien futiele) zaken bepaalt de uitstraling van onze damsport.
Inderdaad moet het materiaal goed zijn. En omdat je met apparaten werkt die wel eens mankementen gaan vertonen kan het wel eens voorkomen dat je tijdens een partij ontdekt dat een klok niet goed werkt. In zo'n geval heb je als speler de mogelijkheid de arbiter hier op te wijzen en die zal dan het materiaal vervangen. Als je als speler van die mogelijkheid geen gebruik wenst te maken loop je het risico dat iets als dit gebeurt.
Hanco Elenbaas wrote: Schei toch uit Pascal Stil. Niet iedereen is zo schofterig als die vriendjes van jou bij Ajax.
Ja, goed plan om dat er bij te halen. Laten we dan ook meteen even erbij noemen dat de prijs van olie die dag weer gestegen was en de goudprijs een recordhoogte haalde. En het was ook nog eens de verjaardag van Diego Maradonna en Adriaan (van het duo Bassie en Adriaan).
Waarschijnlijk heeft dat de spelers zo bezig gehouden dat ze daardoor er niet aan gedacht hebben dat ze de klok moesten laten vervangen voor de vlag viel.

Jasper Daems

Post by Jasper Daems » Wed Dec 08, 2004 17:50

Wishmaster wrote:
Ja, goed plan om dat er bij te halen. Laten we dan ook meteen even erbij noemen dat de prijs van olie die dag weer gestegen was en de goudprijs een recordhoogte haalde. En het was ook nog eens de verjaardag van Diego Maradonna en Adriaan (van het duo Bassie en Adriaan).
Waarschijnlijk heeft dat de spelers zo bezig gehouden dat ze daardoor er niet aan gedacht hebben dat ze de klok moesten laten vervangen voor de vlag viel.
Hoe durf je de grote Hanco Elenbaas, bewoner van dit forum aan te vallen?? Jij duivelse rebel!!! Waar haal je het gore lef vandaan?? Weet je nou nog niet dat Hanco altijd gelijk heeft. Sjonge, jonge, wat valt me dat van je tegen..... Onthoud het nou maar. Hanco heeft altijd gelijk, je mag enkel kopjes geven aan hem, maar waag het niet om nog eens commentaar op hem te leveren!!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Dec 08, 2004 18:27

Zo lust ik er ook nog wel een paar Jasper:

Pascal Stil is een topper op VOG. In 1 toernooi 100 procent scoren tegen Greveraars, Spanjer, Heusdens en Thijssen - Pascal draait er zijn hand niet voor om.

Kees Thijssen heeft dat niveau niet. De sukkel kreeg ooit zelfs 15 minuten cadeau door een slecht functionerende klok tijdens een zeer belangrijke partij in het NK junioren 1993. Kees was zo sportief om de klok gewoon terug te zetten. Pascal zou natuurlijk nooit zo stom zijn!

Post Reply