Mobieltjes

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Is het terecht dat een speler, bij wie een mobieltje afgaat, zijn duel onherroepelijk verliest?

1. Ja dat is terecht. Het afgaan van een mobieltje is storend en de sanctie is van tevoren bekend.
21
38%
2. Het is een te zware straf. Eerst een waarschuwing, pas bij herhaling een nul.
4
7%
3. De sanctie is te zwaar en treft onevenredig het hele team. Beter is een boete (10-25 euro of zo). Dan heeft de dambond bovendien extra inkomsten.
27
48%
4. Een straf is helemaal niet nodig. Er zijn gedurende een wedstrijd wel ergere vormen van geluidsoverlast dan een afgaand mobieltje.
4
7%

Total votes: 56

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Mon Nov 29, 2004 14:22

tijdnood wrote:de nadelen blijven dan toch staan. Bovendien worden de spelers in wedstrijden zonder arbiter geheel aan hun lot overgelaten, want zonder arbiter kun je je 2 in zo'n geval blijven claimen tot je een ons weegt.
Wedstrijden zonder arbiter zijn natuurlijk een apart probleem, dat mag in een discussie als deze geen argument zijn. Dan heb je namelijk ook al een probleem als een speler een onreglementaire zet doet en weigert die terug te nemen.
everytime is a good time to take your time to have a good time

tijdnood

Post by tijdnood » Mon Nov 29, 2004 14:27

Die "zonder-arbiter- kwestie (prov., 2de klasse bv) is wel een aspect van het hele plaatje, dat je wat mij beteft toch moet/zou kunnen meenemen. Schep voor die situatie ook meteen duidelijkheid. Dat is tevens praktisch.

VibeMan

Post by VibeMan » Mon Nov 29, 2004 14:31

Wishmaster wrote:
tijdnood wrote:de "kosten" van een mobieltelefoonverbod (discussie, conflicten, beroep bij KNDB, verslechtering van de verhoudingen) lijken vele malen hoger te zijn dan die van het gewoon onbestraft laten van een mobieltje dat afgaat.
Zo langzamerhand gaat er mijn voorkeur naar uit er gewoon niet meer tegen op te treden. Het blijkt bovendien een moeilijk te handhaven regel te zijn.
Conclusie: haal het uit de reglementsfeer van de KNDB.
Niet meer optreden lijkt me geen goeie optie. Dan krijg je wedstrijden waarbij telefoons constant blijven overgaan.

Ik sluit me volledig bij Wishmaster aan. Als de kndb-regels toch aan haar laars gelapt worden, zonder dat daar tegen wordt opgetreden, hoe kun je dan nog fatsoenlijk dammen.

Even een voorbeeld. Terugkomend op het incident van Stoop. Strax doet iemand een zet tijdens zijn partij en denkt, dat was toch niet zo'n goede zet. Vervolgens wordt de move teruggezet en een andere move wordt gespeeld. De tegenstander gaat klagen bij de arbiter hieromtrent. Ja zegt de arbiter, ik heb het niet gezien, speel maar gewoon door! (zoals de scheids bij Het noorden-Duo 1 van afgelopen zaterdag, met de mobiel van J. zweerink). Pure onzin toch, wat doen de scheids' dan, Puzelen, uit de neus eten of lopen ze langs de borden?

Het straffen met een 0 bij het afgaan van de mobiel vind ik een te zware straf. Je moet invoeren dat bij het afgaan van een mobile eerst een waarschuwing komt met een geldboete € 15,- en een voorwaardelijke nul! Als het zich dus nog een keer voordoet tijdens de partij, dan de partij verloren verklaren.

Groeten Vibe!

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Nov 29, 2004 14:40

VibeMan wrote:

Strax doet iemand een zet tijdens zijn partij en denkt, dat was toch niet zo'n goede zet. Vervolgens wordt de move teruggezet en een andere move wordt gespeeld. De tegenstander gaat klagen bij de arbiter hieromtrent. Ja zegt de arbiter, ik heb het niet gezien, speel maar gewoon door! (zoals de scheids bij Het noorden-Duo 1 van afgelopen zaterdag, met de mobiel van J. zweerink). Pure onzin toch, wat doen de scheids' dan, Puzelen, uit de neus eten of lopen ze langs de borden?

Groeten Vibe!
Maar Vibe, wat moet de scheidsrechter anders als hij het niet gezien heeft? Zelfs al loopt hij de meeste tijd langs de borden, dan kan het nog steeds dat de scheids het niet gezien heeft? Moet hij de klager dan standaard gelijk geven?

VibeMan

Post by VibeMan » Mon Nov 29, 2004 14:43

Mark Hees wrote:
VibeMan wrote:

Strax doet iemand een zet tijdens zijn partij en denkt, dat was toch niet zo'n goede zet. Vervolgens wordt de move teruggezet en een andere move wordt gespeeld. De tegenstander gaat klagen bij de arbiter hieromtrent. Ja zegt de arbiter, ik heb het niet gezien, speel maar gewoon door! (zoals de scheids bij Het noorden-Duo 1 van afgelopen zaterdag, met de mobiel van J. zweerink). Pure onzin toch, wat doen de scheids' dan, Puzelen, uit de neus eten of lopen ze langs de borden?

Groeten Vibe!
Maar Vibe, wat moet de scheidsrechter anders als hij het niet gezien heeft? Zelfs al loopt hij de meeste tijd langs de borden, dan kan het nog steeds dat de scheids het niet gezien heeft? Moet hij de klager dan standaard gelijk geven?
Nee, dat wordt idd een moeilijk verhaal. Je krijgt wellus nietus als alleen de 2 spelers van het desbetreffende bord het hebben gezien, dus de valsspeler en de tegenstander.

tijdnood

Post by tijdnood » Mon Nov 29, 2004 16:37

Op zich zou de mobiele-telefoon-regel geen problemen behoeven op te roepen. Je bereidt je als speler in het algemeen op een wedstrijd voor: niet alleen een technische voorbereiding, maar ook de dingen erom heen. In principe neem ik geen mobieltje mee, tenzij er iets dringends aan de hand is. In de speellokalen behoort natuurlijk een telefoonvoorziening aanwezig te zijn. Met de arbiter zou je tijdig (misschien zelfs wel op de dag vóór de westrijd) kunnen bespreken dat je zeer dringend bereikbaar moet blijven, wanneer die situatie zich voordoet. Misschien kan dan al een goede oplossing worden gevonden. Regeren is vooruitzien.
De KNDB heeft de norm voor wedstrijden met arbiters vastgelegd in de wedstrijdvoorwaarden, annex handleiding arbiters. Een waarschuwing van de arbiter aan het begin van een wedstrijd is daarmee een beetje onzin.

Anders gezegd: als al die schakels (speler, thuisspelende club, arbiter, KNDB) nou eens goed op elkaar zouden aansluiten (onder het verband van de vereiste sportiviteit), dan kan er een hoop ergernis, onnodig ongemak, gezeur etc. worden voorkomen. De vrijkomende energie kan dan voor meer positieve zaken worden aangewend. Anders wordt het naar mijn idee een gebed zonder eind.

Dieter

Post by Dieter » Mon Nov 29, 2004 17:07

tijdnood wrote:Op zich zou de mobiele-telefoon-regel geen problemen behoeven op te roepen. Je bereidt je als speler in het algemeen op een wedstrijd voor: niet alleen een technische voorbereiding, maar ook de dingen erom heen. In principe neem ik geen mobieltje mee, tenzij er iets dringends aan de hand is. In de speellokalen behoort natuurlijk een telefoonvoorziening aanwezig te zijn. Met de arbiter zou je tijdig (misschien zelfs wel op de dag vóór de westrijd) kunnen bespreken dat je zeer dringend bereikbaar moet blijven, wanneer die situatie zich voordoet. Misschien kan dan al een goede oplossing worden gevonden. Regeren is vooruitzien.
De KNDB heeft de norm voor wedstrijden met arbiters vastgelegd in de wedstrijdvoorwaarden, annex handleiding arbiters. Een waarschuwing van de arbiter aan het begin van een wedstrijd is daarmee een beetje onzin.

Anders gezegd: als al die schakels (speler, thuisspelende club, arbiter, KNDB) nou eens goed op elkaar zouden aansluiten (onder het verband van de vereiste sportiviteit), dan kan er een hoop ergernis, onnodig ongemak, gezeur etc. worden voorkomen. De vrijkomende energie kan dan voor meer positieve zaken worden aangewend. Anders wordt het naar mijn idee een gebed zonder eind.
De straf is in mijn ogen in elk geval veel te zwaar. Er zijn zo veel manieren waarop de rust verstoort kan worden, zommige spelers hebben dat zelfs tot kunst verheven (nee ik noem geen namen)het mobieltje kost nu punten en andere zaken gaan gewoon door dat is niet juist.
Blijft natuurlijk wel dat het niet moet kunnen dat de rust verstoort wordt door een gsm. Een boete of gele kaart systeem lijkt me beter, dit kan dan op het wedstrijdformulier vermeld worden en later volgt de rekening naar de betreffende club of kan een speler uitgesloten worden voor een of meer wedstrijden.

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Mon Nov 29, 2004 17:45

Dieter wrote: De straf is in mijn ogen in elk geval veel te zwaar. Er zijn zo veel manieren waarop de rust verstoort kan worden, zommige spelers hebben dat zelfs tot kunst verheven (nee ik noem geen namen)het mobieltje kost nu punten en andere zaken gaan gewoon door dat is niet juist.
Blijft natuurlijk wel dat het niet moet kunnen dat de rust verstoort wordt door een gsm. Een boete of gele kaart systeem lijkt me beter, dit kan dan op het wedstrijdformulier vermeld worden en later volgt de rekening naar de betreffende club of kan een speler uitgesloten worden voor een of meer wedstrijden.
Je kan het natuurlijk ook anders zien, namelijk dat er niet streng genoeg wordt opgetreden tegen andere vormen van verstoring.
everytime is a good time to take your time to have a good time

Paul Wijninga

Post by Paul Wijninga » Mon Nov 29, 2004 17:54

Gerard de Groot wrote:Geinig. Telefoon klaagt (piep-piep-piep-piep): mijn batterij is leeg ik schakel mezelf uit.
Dat bewijst een arbiter dus nooit. Goede truc. Beetje oefenen om het goed te timen.

Andere vraag: mag een teamchef zijn speler opdrachten geven tijdens de wedstrijd???
Beetje boter op je hoofd, Gerard? Ook jij praat wel eens tijdens de wedstrijd, vermoed ik zo. Ookal gaat het over het weer....niet toegestaan. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee...zolang er maar geen zetten worden voorgezegd of wordt gefluisterd dat er zetjes in zitten, oid. Ik geef toe dat dit op het randje is, maar ik kan me het dilemma van de speler voorstellen. Sportief zijn of professioneel profiteren van een k..regel

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Nov 29, 2004 18:04

Dieter wrote:
tijdnood wrote:Op zich zou de mobiele-telefoon-regel geen problemen behoeven op te roepen. Je bereidt je als speler in het algemeen op een wedstrijd voor: niet alleen een technische voorbereiding, maar ook de dingen erom heen. In principe neem ik geen mobieltje mee, tenzij er iets dringends aan de hand is. In de speellokalen behoort natuurlijk een telefoonvoorziening aanwezig te zijn. Met de arbiter zou je tijdig (misschien zelfs wel op de dag vóór de westrijd) kunnen bespreken dat je zeer dringend bereikbaar moet blijven, wanneer die situatie zich voordoet. Misschien kan dan al een goede oplossing worden gevonden. Regeren is vooruitzien.

De straf is in mijn ogen in elk geval veel te zwaar. Er zijn zo veel manieren waarop de rust verstoort kan worden, zommige spelers hebben dat zelfs tot kunst verheven (nee ik noem geen namen)het mobieltje kost nu punten en andere zaken gaan gewoon door dat is niet juist.
Pas maar op, in dat geval zul jij niet veel meer spelen [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
De meest gehate dammer allertijden.

tijdnood

Post by tijdnood » Mon Nov 29, 2004 18:13

Als ik het goed heb, legt de KNDB regelmatig geldboetes op bij administratieve kwesties: bijv. een club geeft niet tijdig de uitslagen door. Misschien zijn er ook nog wel andere gevallen.

Je krijgt nu het volgende beeld: tegen het mobieltje dat afgaat (tegen onsportiviteit jegens spelers) wordt niet opgetreden, maar de vereniging krijgt wel een boete, omdat ze onvoldoende rekening houdt met de administratieve belangen van de KNDB. Een boeiende lappendeken van orde en wanorde. Mischien moet die deken eens worden gerepareerd.

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Nov 29, 2004 18:31

Paul Wijninga wrote:
Gerard de Groot wrote:Geinig. Telefoon klaagt (piep-piep-piep-piep): mijn batterij is leeg ik schakel mezelf uit.
Dat bewijst een arbiter dus nooit. Goede truc. Beetje oefenen om het goed te timen.

Andere vraag: mag een teamchef zijn speler opdrachten geven tijdens de wedstrijd???
Beetje boter op je hoofd, Gerard? Ook jij praat wel eens tijdens de wedstrijd, vermoed ik zo. Ookal gaat het over het weer....niet toegestaan. Ik heb er zelf niet zoveel moeite mee...zolang er maar geen zetten worden voorgezegd of wordt gefluisterd dat er zetjes in zitten, oid. Ik geef toe dat dit op het randje is, maar ik kan me het dilemma van de speler voorstellen. Sportief zijn of professioneel profiteren van een k..regel
Ook een leuke: op het toilet vraagt je teamgenoot je of je een blunder gemaakt hebt, terwijl hij zich vergist heeft en er helemaal geen zetje voor je tegenstander in zit [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
De meest gehate dammer allertijden.

Pauwels

ook hier wil ik reageren

Post by Pauwels » Mon Dec 06, 2004 17:43

Je mag niet opnemen als foon gaat, in 2e klasse doen ze nie moeilijk, je gaat naar WC en voila!

ik vind het tja wat vind ik eigenlijk??

een 0 is zo makkelijk te halen dan.

Stel dat er inderdaad omstandigheden zijn waardoor je MOET opnemen ???
Groeten uit Delft

Maartuhhh

Post by Maartuhhh » Mon Dec 06, 2004 18:06

tja, je hebt altijd nog iets als voor aanvang met de teamleiders en abiter praten pauwels.. Ik denk, mits een goede reden, geen teamleider of arbiter zou weigeren je mob aan te hebben.. maja dan komt iedereen vast aanzetten met allemaal lulverhalen dus dat zou ook wel niet werken..

Iedereen heeft het wel over een TE zware straf, maar ik snap het probleem niet, het is bekend dus waarom zijn sommige zo eigenwijs en laten hem toch aan.

Misschien, gezien de statistieken nog ff de regel uitleggen in het Senegalees [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Alexander Kandaurov

Post by Alexander Kandaurov » Tue Dec 07, 2004 13:29

Hello friends!

As i inderstood (sorry, i don't speak Dutch) you are talking here about mobiles and draughts.
So, may be it's will be intersting to know that i use my mobile Motorola MPx200 to see draughts games. I'm sending a gew screens from mobile.
Yes, screen is small and i can see only one thing at the moment - board, buttons or notation

Image

Image

Image

Post Reply