Mijn beste Anoniem,Ben Anoniem wrote:Hoe zou Henk de Woordvoerder de overwinning van Georgiev dan op moderne wijze beschreven hebben?Henk de Witt wrote: Tja heer Klareveld, uiteraard hebben de FMJD bestuurders dit zien aankomen. Dammen op het allerhoogste niveau is een remisesport geworden, dat is inmiddels al weer ruim een kwart eeuw het geval. Onlangs hebben tien grootmeesters, waaronder Georgiev en Tsjizjov, dit feit nog maar weer eens onder de aandacht gebracht en verandering van de puntentelling bepleit.
Afschaffen van een match tussen de twee sterkste spelers ter wereld lijkt me niet de oplossing, wel bestuurders die hun verantwoordelijkheid nemen.
Met een aangepaste, modernere puntentelling zou ik er wel voor zijn om een WK match te bekorten, bijvoorbeeld hooguit tien partijen.
Het zal wel iets worden van:
"Een ECHTE overwinning!" of
"Een niet-punten-overwinning!" of
"Een ruime overwinning!"
Wartaal hoe dan ook.
Dit lost Henk als volgt op:
Afhankelijk van de telling een 4-0 of 5-0 overwinning, ter onderscheid van een 3-1 overwinning, een remise (ook wel 2-2 genoemd), een 1-3 nederlaag, of een 0-4 dan wel 0-5 nederlaag.
Volkomen onbegrijpelijk voor je natuurlijk, maar andere dammers komen er misschien wel uit.