www.degrootstedammer.nl

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Mark Hees

Post by Mark Hees » Wed Nov 17, 2004 16:13

Eric Sanders wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
anoniempje wrote: Ja, vele. Maar de belangrijkste, alleen nummer één telt immers, 1 en 2 omdraaien.
Zo kunnen we nog wel uren doorgaan. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Ja, zijn er eigenlijk nog stemmen na de sluitingsdatum binnengekomen, voorzitter? Misschien dat Tsjizjow dan toch nog gewonnen heeft.
Ja hoor eens, we zijn natuurlijk niet met een KRO programma bezig. En ik mag toch aannemen dat de voorzitter niet een computer gebruikt die nog na de sluitingsdatum bezig is met het verwerken van alle binnengekomen stemmen...... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Dominique

Post by Dominique » Wed Nov 17, 2004 16:21

Mark Hees wrote: Ja hoor eens, we zijn natuurlijk niet met een KRO programma bezig. En ik mag toch aannemen dat de voorzitter niet een computer gebruikt die nog na de sluitingsdatum bezig is met het verwerken van alle binnengekomen stemmen......
Hij schijnt zo'n Diebold-stemmenteller gebruikt te hebben....

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Nov 17, 2004 18:09

Fred van Amersfoort wrote:Hoewel Hanco doorgaans goed geinformeerd is heb ik toch wat twijfels bij de suggesties richting Roozenburg. Immers, oud nkfinalist Meijer 1960 heeft nooit suggesties in die richting gedaan en toonde immer diep respekt voor Roozenburg. Iets dat hij zeker niet gedaan zou hebben als de man een dubieus verleden had. Daarentegen kon Bom op zeer weinig sympathie rekenen. Niet iedereen was het gegeven een held te zijn maar dat Bom op zijn vroegst in 1946 bij het verzet kwam is een geluid dat vaak gehoord is. Toch is ook nergens aangetoond dat hij echt fout was en Schotanus heeft een punt dat je dingen wel in het perspektief van die tijd moet zien. Bom heeft voor mij dus niet aan sympathie verloren omdat ik ubehaupt al geen sympathie voor deze man had. Komt mede door zijn randstedelijke arrogantie en denigrerende uitlatingen over mensen als Baas en Noorman. Of, zoals Meijer het meestal verwoordde, laat hem 2 tieten voorhangen, dan is het net een oud wijf.
Jan Bom kende ik nauwelijks, maar hij kwam op mij over als een aardige man, Fred.
Toch was Bom tijdens de Tweede Wereldoorlog een bloedfanatieke NSB-er. Een jodenhater ook. Bom is na de oorlog veroordeeld om zijn sympathieën en mocht pas ergens begin jaren vijftig weer meedoen aan damwedstrijden. Zijn broer Arie uit Den Haag is de rest van zijn leven met Jan gebrouilleerd gebleven.

In 1941 werd Bom kampioen van Nederland. Dat werd door Het Damspel jubelend uitgeschreeuwd.
Als je Het Damspel uit 1940-1943 (in maart 1943 werd het blad verboden) doorbladert, kom je regelmatig Jan Bom tegen als de grote notabele toezichthouder in de damwereld van die tijd.

Wouter van Beek, de schoonzoon, heeft me bevestigd dat Bom na de oorlog grote spijt had van zijn ideeën en handelingen in '40-'45.

Als je meer over Bom en andere dammende NSB-ers wilt weten moet je eens praten met de verzetsstrijder Gerrit van Drumpt uit Doetinchem, de vader van Anton van Drumpt.

Hein Meijer heeft zich diverse keren laatdunkend uitgelaten over Roozenburg. Hein was niet zo te spreken over Roozenburg als FMJD-president, omdat Roozenburg toen nadrukkelijk de filosofie in de praktijk bracht, dat het niet nodig was dat die topspelers van nu over betere faciliteiten en inkomsten zouden beschikken dan die uit Roozenburg's glorietijd. Roozenburg deed dus nooit zijn best om contacten met sponsors te onderhouden en dat ergerde Hein mateloos. Ik kan me nog goed een van de beroemde uitvallen van Hein herinneren tijdens het WK 1990 in Groningen, toen Roozenburg, de FMJD-president, in zichzelf mompelend voorbij liep.

Maar als wijlen Jan Bom of iemand anders over jou of mij zouden zeggen dat die Fred en Hanco niet kunnen dammen, dan zou ik me daar niet aan storen, omdat een dergelijke constatering akelig dicht in de buurt van de waarheid komt. Baas en Noorman heb ik zelf een jaar of vijfentwintig, dertig geleden nog gemakkelijk verslagen, dus ik ben het met Jan Bom eens Fred, die konden er weinig van.
Jan Bom was een heel sterke speler! En al die sterke dammers laten zich zo nu en dan laatdunkend uit over de minderen. Alleen doen ze dat meestal achter je rug.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Nov 17, 2004 20:03

Kunnen de beschuldigingen aan het adres van de van anti-semitisme en collaboratie verdachte Piet R. en Jan B. naar een nieuw Flame-forum ("Flame; the dead")?

Post Reply