www.degrootstedammer.nl

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Geert

Post by Geert » Mon Sep 27, 2004 14:16

1. T Sijbrands
2. A Tsjzow
3. P Roozenburg

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Oct 18, 2004 17:43

Eindstand www.degrootstedammer.nl

1. T. Sijbrands 59
2. A. Tsjizjow 39
3. A. Dybman 19
4. P. Roozenburg 18
5. H. Wiersma 16
6. J. van der Wal 10
7. A. Schwarzman 8
8. I. Koeperman 7
9. A. Andreiko 6
10/11. A. Gantwarg 4
10/11. A. Georgiew 4
12/14. P. Ghestem 2
12/14. W. Sjtsjogoljew 2
12/14. I. Weiss 2

Commentaar?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 16, 2004 00:54

Eric van Dusseldorp wrote:Eindstand www.degrootstedammer.nl

1. T. Sijbrands 59
2. A. Tsjizjow 39
3. A. Dybman 19
4. P. Roozenburg 18
5. H. Wiersma 16
6. J. van der Wal 10
7. A. Schwarzman 8
8. I. Koeperman 7
9. A. Andreiko 6
10/11. A. Gantwarg 4
10/11. A. Georgiew 4
12/14. P. Ghestem 2
12/14. W. Sjtsjogoljew 2
12/14. I. Weiss 2

Commentaar?
Image
Image

Ja, ik ben het er niet mee eens.
Ton schrijft prachtige boeken, Ton kan geweldig dammen, werkelijk een lust voor het oog om hem bezig te zien met al die gewetensvolle analyses.
Maar wie zit er weer voor 'peanuts' in Ufa?? Inderdaad, de zogenaamde geldwolf Wiersma, die zaterdagnacht 6 november nog wel aan het betreuren was dat hij toch maar weer drie weken weg moest bij zijn geliefde gezin, vrouw en twee dochtertjes.
Denk je dat 'controlfreak' Ton zijn Ivoren Toren zou verlaten voor het pindabedragje dat Wiersma heeft gekregen van de KNDB??
Geloof het maar niet. Maar blijf maar lekker doorgaan Wiersma voor geldwolf uit te maken. Gelukkig is Pim Fortuyn nu (tijdelijk?) de Grootste Nederlander aller tijden, en niet Willem van Oranje, Willem Drees of Erasmus. Als al die niet zo snuggere, zogenaamd intellectuele, dammers nu eens zouden inzien hoeveel hart die arme Harm al die jaren heeft gehad voor het Dammen, dan zou misschien beter doorgedrongen zijn wie er echt de grootste Dammer is. Leuk hoor, geweldig ook in bepaalde opzichten, dat studeerkamergedoe, maar het gaat volgens mij toch meer om de praktijk.
Waar je tegen Sijbrands steeds weer op je woorden moet passen, lacht Wiersma alles wat je eventueel aan onzinnigs zou zeggen achter elkaar weg. Toch heel veel prettiger -in mijn ogen- om met een spontaan iemand om te gaan dan met iemand die nauwelijks kritiek kan verdragen als Ton Sijbrands, tegen wie je steeds moet opletten wat je zegt. Hoe leuk ook Ton vaak is in de omgang, want ook Ton heeft redelijk veel gevoel voor humor.
Toch, als ik denk aan de woorden van Red Elk, 'Either you go for Good, or you go for self', dan denk ik bij 'Going for Good', vooral aan Wiersma, terwijl die bij de meesten van jullie de naam heeft een egoïstische geldwolf te zijn.
Laat maar horen die anti-Wiersma-praatjes, zodat ik mijn mening eventueel moet bijstellen.

Moet de 'grootste dammer' eigenlijk niet ook de 'grootste mens' zijn??

Sorry, het gaat me er niet om Sijbrands af te kraken. Ik vind Sijbrands ook een geweldenaar. Maar als ik die twee groten tegen elkaar afzet dan krijgt Wiersma volgens mij vandaag de dag bij lange na niet het respekt dat hij verdient, terwijl men voor Sijbrands zo'n beetje met de broek uit op de knieën gaat. En dat vind ik vreemd. Vooral omdat Wiersma veeeeel meer risico's neemt dan Sijbrands, zowel in het leven als op het dambord.

Bij Sijbrands moet ik vaak denken aan Harry Mulisch. Iemand die het vooral doet om na zijn dood te kunnen blijven voortleven. Tragisch eigenlijk dat nooit iemand in Ton's omgeving hem afstand heeft kunnen laten nemen van een dergelijke verderfelijke, ijdele instelling. Ik ben blij dat er Internet is. Ton zal dit 'gelukkig' ooit onder ogen krijgen.

Het wordt tijd dat Ton zijn zelfzuchtige redenen opzij zet en zonder gelul die match gaat spelen met Harm. Goed voor het dammen. Waarschijnlijk gaat Ton verliezen, maar so what? In 1972 had hij waarschijnlijk niet verloren.

Minder goed misschien voor Ton's reputatie als hij nu verliest van Harm in een match, maar is het soms wel goed dat Ton tegenwoordig met een pen en een aansteker en een embleem op de kraag van zijn overhemd moet rondhuppelen, terwille van een pensioensponsor?? Ja, nu kunnen ze niet zeggen dat Ton eigenlijk een mindere god is dan Harm, voor Ton helaas belangrijker dan alle positieve publiciteit die een match met Harm voor het dammen zou kunnen brengen.

Wat ik hier schreef heeft niets te maken met Haat, zoals in die stukjes van Ben Anoniem. Ik heb een hekel aan Haat. Maar niet tegen kritiek kunnen grenst aan haat, komt immers voort uit angst.

Wishmaster
Real name: Pascal Stil

Post by Wishmaster » Tue Nov 16, 2004 12:29

Als ik Hanco z'n verhaal hier zo lees heb ik het gevoel dat hij hier zeker een punt heeft. Toch zou ik als ik gestemd had eerder voor Sijbrands gekozen hebben. Dit omdat bij een dergelijke verkiezing ik (en met mij waarschijnlijk velen) denk aan het damtechnische aspect, en dan spelen die dingen als de diepgaande analyses van Sijbrands ineens een veel grotere rol dan de mateloze inzet die Wiersma geregeld toont om de sport te promoten.
everytime is a good time to take your time to have a good time

Dieter

Post by Dieter » Tue Nov 16, 2004 14:31

Laat ik voorop stellen dat Ton en Harm geweldige persoonlijkheden zijn, ieder op zijn eigen manier en die manieren liggen hemelsbreed uit elkaar maar bewondering heb ik voor allebij.
Ik heb echter mijn keuze gemaakt voor Sijbrands omdat het er hier om ging wie de grootste dammer was. Meningen mogen natuurlijk verschillen daar moet niemand moeite mee hebben ook Hanco niet, zo'n keuze heeft toch iets van gevoel en van waar leg je het zwaartepunt. Ton heeft zijn hele leven toegespitst op het dammen, voor Harm is het meer en meer een bijzaak geworden al weet ik ook wel zeker dat hij zich zelf nog altijd vooral ziet als dammer.
Ton Sijbrands en Harm Wiersma zijn de wonderkinderen die nadien nooit meer navolging hebben gekregen, het is wachten op een echte opvolger met net zo veel persoonlijkheid en damtechnische kennis, of die er ooit zal komen?? Het zou prachtig zijn en het beste wat onze sport zou kunnen overkomen.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Nov 16, 2004 15:42

Hanco Elenbaas wrote:Maar wie zit er weer voor 'peanuts' in Ufa?? Inderdaad, de zogenaamde geldwolf Wiersma, die zaterdagnacht 6 november nog wel aan het betreuren was dat hij toch maar weer drie weken weg moest bij zijn geliefde gezin, vrouw en twee dochtertjes.
Denk je dat 'controlfreak' Ton zijn Ivoren Toren zou verlaten voor het pindabedragje dat Wiersma heeft gekregen van de KNDB??
Voor Wiersma, die als ex-Kamerlid een riant pensioen krijgt uitgekeerd, is het natuurlijk ook wel wat gemakkelijker om zulke dingen te doen. Niets ten nadele van Harm, maar Sijbrands blijft voor mij toch echt de grootste.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 16, 2004 17:04

Dieter wrote: Meningen mogen natuurlijk verschillen daar moet niemand moeite mee hebben ook Hanco niet, zo'n keuze heeft toch iets van gevoel en van waar leg je het zwaartepunt.
Zo is het ook Dieter. Maar voor mij blijft Ton Sijbrands nummer 2.

anton schotanus

Post by anton schotanus » Tue Nov 16, 2004 20:28

Deze zomer heb ik enkele keren het FMJD-forum bezocht en ook één of twee keer op een onderwerp gereageerd. Daarna kregen andere zaken prioriteit. Nu pas een reactie op het ongenuanceerde commentaar van Hanco Elenbaas op de persoon Piet Roozenburg en zijn gedwongen tewerkstelling in Duitsland.
Hanco is een adept van Adriaan Venema die jaren geleden iedereen afkraakte, als hij of zij maar een blik in de richting van een Duitser had geworpen. Ook Lou de Jong schilderde de periode van de bezetting in termen van zwart en wit, goed en fout. Dat Jacques Presser als direct betrokken jood zijn emoties bij de geschiedschrijving niet onder controle kon houden, is nog tot daaraan toe. Dat Hanco Elenbaas Anno 2004 in zulke schrille contrasten denkt, is kwalijk. Hij zet een heleboel jongeren die zich minder in de historie hebben verdiept, op het verkeerde been. De afgelopen 10, 15 jaar zijn de historici veel genuanceerder over collaboratie en verzet gaan denken. De huidige generatie geschiedkundigen is het erover eens dat een tweedeling van de samenleving tussen 40 en 45 geen recht doet aan de historische waarheid. Er waren collaborateurs en verzetslieden. De grote massa behoorde tot de grijze muizen die gewoon hun werk deden en trachten te overleven.
Om op Piet Roozenburg terug te komen: hij heeft het in Berlijn niet gemakkelijk gehad. Het scheelde niet veel of hij was bij één van de talrijke bombardementen om het leven gekomen. In een Rotterdams dagblad heeft zelfs het bericht gestaan dat hij al dood was. Geen enkele Nederlander nam vrijwillig deel aan Arbeitsdienst of Arbeitseinsatz. Menigeen is opgepakt, omdat hij zich aan de oproep onttrok. Verwar de gedwongen tewerkstelling niet met dienst nemen bij de SS. Dat hebben ook dammers gedaan, o.a. de Amsterdammer Joop Sopar die tot in de jaren 80 achter de Zwarte Weduwe aanliep.
De Friese dammers Menno Bandstra en Roel Bergsma zijn inderdaad ondergedoken om aan de Arbeitseinsatz te ontkomen. Mijn vader werkte op het vliegveld in Leeuwarden voor de Duitsers. Op 10 mei 1940 s' ochtends om 4.00 uur was hij als slikwerker zijn baan kwijtgeraakt. En wat moet je dan? Vrienden van mij moesten loopgraven aanleggen in Drenthe. Wim Los stal blanco persoonsbewijzen en belandde achtereenvolgens in 4 concentratiekampen. Philip de Schaap zat 2 jaar ondergedoken in een kolenhok. De belevenissen van mensen die de oorlog bewust hebben meegemaakt, zijn gevarieerd. Oordeel niet te snel, ook niet over Jan Bom. Hanco had vast ook de Ariërverklaring getekend om zijn baantje te behouden. Achteraf heb je gemakkelijk praten. Ik weet niet of zulke uitweidingen op een damforum thuis horen. Toch moest ik dit even kwijt, ook al was het alleen maar om de bevuilde nagedachtenis van Piet Roozenburg van deze smetten te zuiveren.

Anton Schotanus

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 16, 2004 21:40

Achteraf is het inderdaad makkelijk praten, Anton Schotanus. Vrienden en kennissen met jonge kinderen adviseer ik de laatste tijd ook om hun mond maar niet al te zeer open te trekken over bepaalde zaken.

Volgens mijn in sommige opzichten nóg ongenuanceerdere vader liepen er tijdens '40-'45 in totaal hooguit 25 echte verzetslieden rond in Nederland. Maar toen de oorlog was afgelopen had natuurlijk zo'n beetje iedereen in dit land opeens in het verzet gezeten.

Mijn Russisch-joodse familie wist beter dan menig Nederlander hoe braaf de Nederlanders (met name in Amsterdam) meewerkten aan de deportatie van de joodse bevolking in '42-'45. Allerlei gedenktekens in de buurt waar ik woon herinneren nog aan het gebrek aan moed van de Nederlander in die periode.

Piet Roozenburg had het verschrikkelijk zwaar tijdens de oorlog. Slechts zelden kon Piet dammen in Berlijn, want alleen heel af en toe mocht Gordijn een paar dagen komen logeren.
Na de oorlog heeft Piet Roozenburg de schade kunnen inhalen, want met zijn dammende boezemvriend Jan Bom wilden weinig anderen tussen '45 en '50 te maken hebben.

Nee, Piet Roozenburg kon hier beter niet gekozen worden tot grootste dammer. Doe mij maar Wiersma of Sijbrands, die niet alleen veel sterker damden dan Roozenburg, maar ook geen last hebben van een dubieus oorlogsverleden.

Over zijn '40-'45 schrijft Piet Roozenburg in Dammen 85/86, juni 1993: "In de oorlogsjaren was Freek Gordijn één van de weinige dammers met wie ik in Berlijn nog wel eens een partij speelde." En in Dammen 84, april 1993 zegt Roozenburg: "Het Vrije Volk van 30 mei 1945 onder de kop 'Piet Roozenburg dood': "De jeugdige dammeester Piet Roozenburg is bij één der laatste bombardementen in Duitsland om het leven gekomen." Mijn eigen doodsbericht kwam mij begin juni 1945 onder ogen, nadat ik vanuit Bohemen -bevrijd door de Russen en na een dagenlange voetmars op eigen initiatief overgeheveld naar de Amerikaanse zone- onwaarschijnlijk snel was gerepatrieerd. Het bombardement waarvan Het Vrije Volk gewag maakt, had plaats op een stralende ochtend, begin februari 1945, toen -naar ik later vernam- zo'n 2000 bommenwerpers de buurt waar ik werkte (omgeving Wilhelmstrasse, Friedrichstrasse, Anhalter Bahnhof) in een ware ruïne hadden herschapen, waarna ik opnieuw werd gedeporteerd, nu naar Bohemen."

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Nov 17, 2004 11:49

Hanco Elenbaas wrote:

Mijn Russisch-joodse familie
Ook een allochtoon heeft recht op vrijheid van meningsuiting.
Hoewel mening wel een erg groot woord is voor deze verwarde brei vol arrogantie en achterklap.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Nov 17, 2004 12:43

Hoewel Hanco doorgaans goed geinformeerd is heb ik toch wat twijfels bij de suggesties richting Roozenburg. Immers, oud nkfinalist Meijer 1960 heeft nooit suggesties in die richting gedaan en toonde immer diep respekt voor Roozenburg. Iets dat hij zeker niet gedaan zou hebben als de man een dubieus verleden had. Daarentegen kon Bom op zeer weinig sympathie rekenen. Niet iedereen was het gegeven een held te zijn maar dat Bom op zijn vroegst in 1946 bij het verzet kwam is een geluid dat vaak gehoord is. Toch is ook nergens aangetoond dat hij echt fout was en Schotanus heeft een punt dat je dingen wel in het perspektief van die tijd moet zien. Bom heeft voor mij dus niet aan sympathie verloren omdat ik ubehaupt al geen sympathie voor deze man had. Komt mede door zijn randstedelijke arrogantie en denigrerende uitlatingen over mensen als Baas en Noorman. Of, zoals Meijer het meestal verwoordde, laat hem 2 tieten voorhangen, dan is het net een oud wijf.

anton schotanus

Post by anton schotanus » Wed Nov 17, 2004 12:49

Bij de verkiezing van de grootste Engelsman, Duitser, Nederlander of dammer mag iemand allerlei subjectieve factoren meewegen. Ik blijf van mening dat Hanco Elenbaas bij zijn negatieve oordeel over Piet Roozenburg wel erg ver doorschiet.
Ik heb bij de verkiezing van grootste dammer ook vastgesteld dat iemands verdiensten op andere terreinen dan het bord zelf eveneens zwaar wegen. Ik hoef over mijn keuze niet lang na te denken. Over een periode van ruim 40 jaar zijn de verdiensten van Ton Sijbrands op het dambord in de toernooizaal en in de studeerkamer vele malen groter dan die van alle andere genomineerden. Dat Ton Sijbrands in zijn persoonlijke relatie met mij en anderen minder gemakkelijk functioneert dan Harm Wiersma doet voor mij niet ter zake. Harm is al 40 jaar mijn clubgenoot, ik heb op het persoonlijke vlak veel met hem beleefd, zijn politieke keuze staat lijnrecht tegenover de mijne, maar de beste dammer is hij slechts korte tijd geweest. Ik wil achteraf de discussie niet nog eens in gang zetten. De keuze is gemaakt. Het kiezen van de grootste is een vermakelijk volksspel.

Anton Schotanus

anoniempje

Post by anoniempje » Wed Nov 17, 2004 14:08

1. T. Sijbrands 59
2. A. Tsjizjow 39
3. A. Dybman 19
4. P. Roozenburg 18
5. H. Wiersma 16
6. J. van der Wal 10
7. A. Schwarzman 8
8. I. Koeperman 7
9. A. Andreiko 6
10/11. A. Gantwarg 4
10/11. A. Georgiew 4
12/14. P. Ghestem 2
12/14. W. Sjtsjogoljew 2
12/14. I. Weiss 2

Commentaar?
Ja, vele. Maar de belangrijkste, alleen nummer één telt immers, 1 en 2 omdraaien.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Nov 17, 2004 14:13

anoniempje wrote:

1. T. Sijbrands 59
2. A. Tsjizjow 39
3. A. Dybman 19
4. P. Roozenburg 18
5. H. Wiersma 16
6. J. van der Wal 10
7. A. Schwarzman 8
8. I. Koeperman 7
9. A. Andreiko 6
10/11. A. Gantwarg 4
10/11. A. Georgiew 4
12/14. P. Ghestem 2
12/14. W. Sjtsjogoljew 2
12/14. I. Weiss 2

Commentaar?
Ja, vele. Maar de belangrijkste, alleen nummer één telt immers, 1 en 2 omdraaien.
Zo kunnen we nog wel uren doorgaan. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Nov 17, 2004 15:41

Eric van Dusseldorp wrote:
anoniempje wrote:

1. T. Sijbrands 59
2. A. Tsjizjow 39
3. A. Dybman 19
4. P. Roozenburg 18
5. H. Wiersma 16
6. J. van der Wal 10
7. A. Schwarzman 8
8. I. Koeperman 7
9. A. Andreiko 6
10/11. A. Gantwarg 4
10/11. A. Georgiew 4
12/14. P. Ghestem 2
12/14. W. Sjtsjogoljew 2
12/14. I. Weiss 2

Commentaar?
Zo kunnen we nog wel uren doorgaan. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Ja, zijn er eigenlijk nog stemmen na de sluitingsdatum binnengekomen, voorzitter? Misschien dat Tsjizjow dan toch nog gewonnen heeft.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Post Reply