Goh, Anton,anton schotanus wrote:Jeugdclub
Wat een verschrikkelijk boeiende discussie over het al of niet runnen van een jeugdclub.
Mijn ervaring is dat een jeugdclub jarenlang een bloeiend bestaan kan leiden en dan toch plotseling ter ziele kan gaan, als de grote leider stopt en er geen opvolgers zijn.
De bekende voorbeelden in Friesland zijn: Oranjewoud (Wisman), Warga (Koopman), Bergum (Van der Let), Nagele (Koene) en ongetwijfeld zijn er nog veel meer.
Damtrainers krijgen tegenwoordig vaak een vergoeding. Misschien zouden jeugdleiders ook betaald moeten worden. Grote clubs met een eigen clublokaal kunnen dat gemakkelijk opbrengen. Ik hoop dat deze discussie nog een tijdje wordt voortgezet.
Na dit bericht is de discussie vrijwel doodgebloed. Is het omdat je geen stelling nam (voor of tegen?). Kom op laat ook eens het achterste van je tong zien! Je geeft wel aan dat met alleen maar enthousiasme van een persoon de boel weer vaak ter ziele gaat, omdat er geen opvolgers zijn en geen goede structuur.
En dat wil ik eigenlijk met de licentie/verplichting bereiken. In ieder geval bij de topdamclubs een verenigingsstructuur afdwingen, waarbij optimale mogelijkheid tot jeugdaanwas geschapen wordt.
Het idee van betaalde jeugdleiders spreekt me aan. Sluit ook aan bij het betoog van Gerard de Groot. Damclub Huizum heeft als kosten van de jeugdclub ongeveer zo'n 300 Euro. De jeugdleider wordt daarbij niet betaald. Dat is zo'n 7% van de totale (amateur)exploitatie van Huizum.
Als damclubs, die geen jeugdafdeling zelf willen runnen, dit percentage aan de KNDB zouden afdragen, dan kan regionaal m.i. een reizend jeugdleiderscircus verzorgd worden. Tjalling Goedemoed, die bij de damclubs Bolsward, Woudsend en Bakhuizen de jeugd leidt en onderricht, tja, dan zouden die clubs de toekomst ook weer wat zonniger in kunnen zien!