Als je niet op een sportieve manier van je tegenstander kunt winnen, dan ben je pas een watje. De vergelijking met betaald voetbal is slecht omdat het daar om zeer veel geld gaat. En als geld een rol speelt blijven helaas maar weinig mensen sportief. Bovendien ontgaat jou in topsport het woordje "sport" blijkbaar.Vengaboy wrote:Ik moet wel zeggen dat wij dammers wel een beetje watjes zijn, met dat sportieve gedoe.
Kom op zeg, we willen toch graag een uitstraling van een professionele sport.
Heb je ooit een voetballer naar de scheids zien lopen na ene overtreding van de tegenstander. " scheids geef hem maar geen kaart want het was een schwalbe van mij" Tuurlijk niet , het is topsport alles is geoorloofd (binnen de regels, en anders wordt je wel gestraft) Doorgaan in een 3 om 1, iemand door de klok jagen in een verloren stand, Het is allemaal onsportief.
BULLSHIT. ga na de tijd maar aardig doen tegen elkaar. Pilsje drbij klaar. Maar niet onder de partij. Kom op, wees eens fanatiek. Koste wat het kost winnen. Dat zou de damsport een beetje meer flair geven.
Klokincident
Re: Watjes
reiger56 wrote:Als je niet op een sportieve manier van je tegenstander kunt winnen, dan ben je pas een watje. De vergelijking met betaald voetbal is slecht omdat het daar om zeer veel geld gaat. En als geld een rol speelt blijven helaas maar weinig mensen sportief. Bovendien ontgaat jou in topsport het woordje "sport" blijkbaar.Vengaboy wrote:Ik moet wel zeggen dat wij dammers wel een beetje watjes zijn, met dat sportieve gedoe.
Heb je ooit een voetballer naar de scheids zien lopen na ene overtreding van de tegenstander. " scheids geef hem maar geen kaart want het was een schwalbe van mij" Tuurlijk niet , het is topsport alles is geoorloofd (binnen de regels, en anders wordt je wel gestraft) Doorgaan in een 3 om 1, iemand door de klok jagen in een verloren stand, Het is allemaal onsportief.
BULLSHIT. ga na de tijd maar aardig doen tegen elkaar. Pilsje drbij klaar. Maar niet onder de partij. Kom op, wees eens fanatiek. Koste wat het kost winnen. Dat zou de damsport een beetje meer flair geven.
Zolang de regelgeving het toestaat om "niet sportief" te handelen is er toch niets aan de hand.
En absoluut dammen niet vergelijken met een sport dat aanzien, sponsoren en publiek heeft want dat zouden we zelf ook eens krijgen . brrrrrrr eng joh.
......door politie en dominee geweerd.....
En iedereen buigt nederig het hoofd..... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]Damkoningin wrote:Vengaboy wrote:Ik moet wel zeggen dat wij dammers wel een beetje watjes zijn, met dat sportieve gedoe.
De voorzitter spreekt!!!!
-
- Hanco Elenbaas
Dank je Gerard!reiger56 wrote:Als je niet op een sportieve manier van je tegenstander kunt winnen, dan ben je pas een watje. De vergelijking met betaald voetbal is slecht omdat het daar om zeer veel geld gaat. En als geld een rol speelt blijven helaas maar weinig mensen sportief. Bovendien ontgaat jou in topsport het woordje "sport" blijkbaar.
Nieuwe uitspraak Kees Thijssen:
Nog even iets over dat klokincident met Dollekamp. Toen bij mij een minus verschenen was op het klokscherm , heb ik nog een voorstel gedaan om de punten te delen . Dit voorstel werd zeer , zeer , zeer , resoluut van de hand gewezen.
Vertwijfeld zei ik nog : Dus je wilt deze partij ,waarin je minstens 20 minuten gewonnen hebt door 'jullie' klok en waarin je al vanaf het middenspel een schijf achter staat echt opeisen ? Ik keek naar een kille , gefrustreerde kop waaruit een ijskoud 'ja' kwam !
Helaas het zij zo. Gefeliciteerd Hijken ! ".
-
20 minuten?
Kees wist dus zeer goed dat de klok niet goed functioneerde.
Op zich wel een goed idee een nieuwe regel te introduceren: Als iemand door de klok is gegaan, wordt een overleg gestart.
Daarbij laat men de partij en alles wat er mee te maken heeft nog eens de revue passeren. De spelers gaan door tot consensus over de uitslag bereikt is, bijvoorbeeld 1,15 - 0,85.
Direct de besprekingen blokkeren met een gefrustreerde kop is natuurlijk slecht. Daarvoor passen slechts disciplinaire maatregelen.
Op zich wel een goed idee een nieuwe regel te introduceren: Als iemand door de klok is gegaan, wordt een overleg gestart.
Daarbij laat men de partij en alles wat er mee te maken heeft nog eens de revue passeren. De spelers gaan door tot consensus over de uitslag bereikt is, bijvoorbeeld 1,15 - 0,85.
Direct de besprekingen blokkeren met een gefrustreerde kop is natuurlijk slecht. Daarvoor passen slechts disciplinaire maatregelen.
-
Hiltex kwam door files 15 minuten te laat aan.Ben Anoniem wrote:20 minuten?
- Hanco Elenbaas
Moet je nagaan wat een inmaakpartij het was.Bert Zwart wrote:
Hiltex kwam door files 15 minuten te laat aan.
20 Minuten winst voor Evert dankzij zijn favoriete klok, daarnaast kwam Hiltex 15 minuten te laat en toch had Kees nog 4 minuten over na het doen van de 50ste zet.
En ondertussen had Kees ook nog schijfwinst afgedwongen.
Maar desalniettemin gefeliciteerd Hijken en alle fans! Wie niet sterk is, moet slim zijn.
-
Kees zal ook wel kwaad zijn op zichzelf...Hanco Elenbaas wrote:Moet je nagaan wat een inmaakpartij het was.Bert Zwart wrote:
Hiltex kwam door files 15 minuten te laat aan.
20 Minuten winst voor Evert dankzij zijn favoriete klok, daarnaast kwam Hiltex 15 minuten te laat en toch had Kees nog 4 minuten over na het doen van de 50ste zet.
En ondertussen had Kees ook nog schijfwinst afgedwongen.
Maar desalniettemin gefeliciteerd Hijken en alle fans!
Wie checkt er overigens bij Hiltex de wegwerkzaamheden bij uitwedstrijden?
Mijn ervaring is dat je dat soort dingen moet overlaten aan een non-playing captain.
-
Kwaad op zichzelf?
In Amsterdam denken ze er als volgt over:
Kees speelde binnen twee uur de vijftigste zet en vervolgens drukte hij de klok in. Maar wat Kees in tegenstelling tot zijn tegenstander niet in de gaten had, was dat zijn tijd bleef doorlopen. Evert was er vervolgens als de kippen bij om de winst op te eisen. Een kus op de niet goed functionerende klok bleef net uit, maar een valse glimlach was wel te ontdekken.
Te laat komen, op klokken slaan, niet opletten en kankeren op anderen, zo lijkt een profdammer, gesubsidieerd door NOC-NSF, in elkaar te zitten.
In Amsterdam denken ze er als volgt over:
Kees speelde binnen twee uur de vijftigste zet en vervolgens drukte hij de klok in. Maar wat Kees in tegenstelling tot zijn tegenstander niet in de gaten had, was dat zijn tijd bleef doorlopen. Evert was er vervolgens als de kippen bij om de winst op te eisen. Een kus op de niet goed functionerende klok bleef net uit, maar een valse glimlach was wel te ontdekken.
Te laat komen, op klokken slaan, niet opletten en kankeren op anderen, zo lijkt een profdammer, gesubsidieerd door NOC-NSF, in elkaar te zitten.
- Henk de Witt
Ooit had ik een keer een klokincident in een partij met de Franse speler Martin. In een beestachtige tijdnood, waarvan duidelijk was dat een van beide spelers onherroepelijk door zijn vlag zou gaan gebeurden enkele onregelmatigheden. De klok danste over de tafel. De speler wiens vlag viel stond op dat moment gewonnen. Toen na een emotionele woordenwisseling de gemoederen waren bedaard werd met instemming van de arbiter remise overeen gekomen.ikke wrote:Ik wil toch nog even een intelligente vraag stellen:
NADAT de vlag van Kees is gevallen, voor de 50-ste zet, met wat voor reden dan ook, mogen de spelers dan volgens de reglementen een remise overeenkomen??
Zelf denk ik van niet.
Formeel niet juist, maar verreweg de verstandigste beslissing. Ook een damarbiter moet af en toe in de geest van de wedstrijd durven 'fluiten'.
- Hanco Elenbaas
Dat het leeghoofd Ben Anoniem zichzelf tot genie heeft uitgeroepen weten we zo langzamerhand wel.Ben Anoniem wrote:Kwaad op zichzelf?
Dat Ben Anoniem een hekel heeft aan Dammen, en vooral aan sterke Dammers als Kees Thijssen en Ton Sijbrands, is ook geen geheim meer.
Wat zou hiervan de oorzaak zijn? Dat Ben zelf niet kan dammen? Misschien omdat de beste prestatie ooit van deze Bert Bervoets de laatste plaats was in het Studentenkampioenschap 1972?
-
Klokincident
Ik heb niet alle 12 blz. gespeld, dus kan het zijn dat ik het gemist heb, maar .......... al jaren geleden heeft Dollekamp bewezen over een misselijkmakend persoonlijkheid te beschikken.
De jongere oudere kan zich vast nog het protest van De Oldehove herinneren in een kwestie tussen Drents X-tal en De Oldehove. Overigens ook hier de einduitslag 9-11 tgv Drents X-tal. Met de beruchte Mouwzet verscheen er een stand op het bord die niet KON worden gereconstrueerd. Althans niet zonder malversaties. Beide spelers hadden een dam op het bord. Dit gaf Dollekamp de mogelijkheid om na een half uur proberen de stand op het bord te toveren met ....... toch 50 zetten. Gevolg: De Oldehove degradeerde. Andries Bakker is inmiddels gestopt met dammen.
Dollekamp kan dus een notoire valsspeler worden genoemd. Deze man moet in de toekomst door een ieder met de nek worden aangekeken en genegeerd. Dit soort 'sporters' hoort gewoonweg niet in de dammerij thuis.
De jongere oudere kan zich vast nog het protest van De Oldehove herinneren in een kwestie tussen Drents X-tal en De Oldehove. Overigens ook hier de einduitslag 9-11 tgv Drents X-tal. Met de beruchte Mouwzet verscheen er een stand op het bord die niet KON worden gereconstrueerd. Althans niet zonder malversaties. Beide spelers hadden een dam op het bord. Dit gaf Dollekamp de mogelijkheid om na een half uur proberen de stand op het bord te toveren met ....... toch 50 zetten. Gevolg: De Oldehove degradeerde. Andries Bakker is inmiddels gestopt met dammen.
Dollekamp kan dus een notoire valsspeler worden genoemd. Deze man moet in de toekomst door een ieder met de nek worden aangekeken en genegeerd. Dit soort 'sporters' hoort gewoonweg niet in de dammerij thuis.
Daar wordt ik echt strontziek van; dat je tegenstander ziet dat je de 50ste zet doet en dat je de klok indrukt en als de tijd dan niet stopt lekker je murf houden. Gatverdamme
Ik berijp ook wel dat je zelf moet nagaan of je tijd wel gestopt is, maar dat in deze je tegenstander op zijn zachtst gezegt hoogst onsportief is lijkt mij wel duidelijk.
Ik berijp ook wel dat je zelf moet nagaan of je tijd wel gestopt is, maar dat in deze je tegenstander op zijn zachtst gezegt hoogst onsportief is lijkt mij wel duidelijk.