Royement

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
R.A. van Eijk

royement Goedemoed

Post by R.A. van Eijk » Sun Nov 02, 2003 18:44

Voordat de KNDB besluit een lid te royeren gaat er doorgaans heel wat water door de zee. Het is dan ook wellicht een optelsom van
voorvallen die de KNDB tot dit besluit heeft gebracht.
Het taalgebruik, de wijze waarop hij sommige mede-dammers meende
te moeten bekritiseren c.q. aanvallen is niemand vreemd.
Het feit van horen zeggen dat hij een mede-dammer als NSB-er
heeft getutoyeerd is wellicht de bekende druppel geweest.
Afgezien in hoeverre dit besluit kan worden opgevat, mag men daarbij
niet het oog verliezen, dat Goedemoed als medewerker van
het bondsblad, de KNDB vertegenwoordigt. Zou de KNDB geen
maatregel hebben getroffen, zou het zich met de gedachtegoed van Goedemoed vereenzelvigen.

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Nov 02, 2003 18:48

Braintag wrote:
Het feit dat naar het schijnt Tjalling iemand heeft getutoyeerd
als N.S.B.-er zal de bekende druppel zijn geweest.
Een NSB-er tutoyeren. Wat een hondsbrutale schoft die Goedemoed. NSB-ers hebben het al zo moeilijk tegenwoordig, met al die moslims en zo. Bovendien hebben ze een verantwoordelijke taak, het knippen en plakken van teksten die op internet worden gespuid. En om dan getutoyeerd te worden, ik kan me voorstellen dat zoiets de laatste druppel is. Pik het niet langer Erik, de bond steunt je!
Zoals al aangegeven heb ik geen bijdrage geleverd aan het royement van TG. Het feit dat hij mij een landverrader noemde die zo bij de NSB kan is pas na het royment door mij naar buiten gebracht.

Zusje

Post by Zusje » Sun Nov 02, 2003 19:13

zeg erik, HOEVAAK ben jij eigenlijk uitgemaakt voor nsb'er??

wat is er uberhaupt mis met nsb 'ers? behalve dat ze landveraders waren, alles verkeerd deden en totaal niet deugden, waren dit toch ook maar (bijna) normale mensen.

Kiekerjan

Post by Kiekerjan » Sun Nov 02, 2003 19:33

<<Deze bericht is verwijderd door moderator>>

Peter de Hek

Post by Peter de Hek » Sun Nov 02, 2003 19:34

Ik vraag mij ook af of er criteria vastgelegd zijn voor het opleggen van een royement. Die heb ik in ieder geval niet duidelijk terug kunnen vinden in het tuchtreglement. Wat kan ik afleiden uit dit reglement en de berichtgeving hierop het forum dat het waarschijnlijk een strafbaar feit in de zin van artikel 2 vers 5c betreft (blijkbaar een onbehoorlijke behandeling in woord en daad van functionarissen, arbiters of spelers). Als ik in het volgende artikel naar de mogelijke straffen kijk zie ik er acht staan. Waarom is hier in dit geval tot royement overgegaan? Ik denk dat het belangrijk is om openheid van zaken te geven. Het belediggen van iemand is wat mij betreft niet voldoende reden (ook niet als je iemand een NSB-er noemt) om iemand te royeren maar goed ik ken de feiten niet. Als de tuchtcommissie zich stoort aan een privé communicatie op internet dan moet zij (of het KNDB bestuur) maar met een duidelijke aanbeveling komen voor het royeren van leden op deze grond.

Rob of er in dit geval heel wat water naar zee gestroomd is betwijfel ik. Het feit dat Goedemoed een rubriek in het damspel heeft lijkt mij geen extra reden om iemand te royeren. Je kan toch ook gewoon die rubriek aan iemand anders geven of niet?

Wat wel eng op mij overkomt is dat er geen beroep tegen een uitspraak van de tuchtcommissie mogelijk is. Ik dacht in mijn onschuld laat ik eens kijken wie er zo allemaal lid van de tuchtcommissie zijn en wie kom ik er onder andere tegen ene J. Linssen. Deze meneer Linssen blijkt ook nog eens voorzitter van de Gelderse Dambond te zijn en was het niet de Gelderse dambond die een klacht tegen Goedemoed heeft ingediend. Bovendien meen ik mij te herinneren dat de heer Linssen een aantal maal op DamWeb gemeend heeft Goedemoed te moeten waarschuwen. Ja wat moet ik hier nu van denken (nogmaals ik ken de feiten niet maar het komt zeer merkwaardig op mij over), of zou ik met deze suggestie ook al het gevaar lopen om door de Gelderse dambond voor een royement voorgedragen te worden. Ik wacht in spanning af.

Andre de Koning

Niet Seuren Bond

Post by Andre de Koning » Sun Nov 02, 2003 19:35

Zusje wrote:zeg erik, HOEVAAK ben jij eigenlijk uitgemaakt voor nsb'er??

wat is er uberhaupt mis met nsb 'ers? behalve dat ze landveraders waren, alles verkeerd deden en totaal niet deugden, waren dit toch ook maar (bijna) normale mensen.
Als iemand de gewraakte mail wil hebben, laat maar horen en ik stuur hem toe. ik heb hem van de GDB ontvangen tesamen met de brief, dat hij geroyeerd werd.
Personen, die aan de verkeerde kant van de Grebbelinie geboren zijn, moeten wel een kopie van een Ausweis meesturen.

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Nov 02, 2003 19:51

Zusje wrote:zeg erik, HOEVAAK ben jij eigenlijk uitgemaakt voor nsb'er??

naar mijn weten 1 maal hoezo?

Vraagje

Post by Vraagje » Sun Nov 02, 2003 19:54

Peter de Hek wrote:Ik vraag mij ook af of er criteria vastgelegd zijn voor het opleggen van een royement. Die heb ik in ieder geval niet duidelijk terug kunnen vinden in het tuchtreglement. Wat kan ik afleiden uit dit reglement en de berichtgeving hierop het forum dat het waarschijnlijk een strafbaar feit in de zin van artikel 2 vers 5c betreft (blijkbaar een onbehoorlijke behandeling in woord en daad van functionarissen, arbiters of spelers). Als ik in het volgende artikel naar de mogelijke straffen kijk zie ik er acht staan. Waarom is hier in dit geval tot royement overgegaan? Ik denk dat het belangrijk is om openheid van zaken te geven. Het belediggen van iemand is wat mij betreft niet voldoende reden (ook niet als je iemand een NSB-er noemt) om iemand te royeren maar goed ik ken de feiten niet. Als de tuchtcommissie zich stoort aan een privé communicatie op internet dan moet zij (of het KNDB bestuur) maar met een duidelijke aanbeveling komen voor het royeren van leden op deze grond.

Rob of er in dit geval heel wat water naar zee gestroomd is betwijfel ik. Het feit dat Goedemoed een rubriek in het damspel heeft lijkt mij geen extra reden om iemand te royeren. Je kan toch ook gewoon die rubriek aan iemand anders geven of niet?

Wat wel eng op mij overkomt is dat er geen beroep tegen een uitspraak van de tuchtcommissie mogelijk is. Ik dacht in mijn onschuld laat ik eens kijken wie er zo allemaal lid van de tuchtcommissie zijn en wie kom ik er onder andere tegen ene J. Linssen. Deze meneer Linssen blijkt ook nog eens voorzitter van de Gelderse Dambond te zijn en was het niet de Gelderse dambond die een klacht tegen Goedemoed heeft ingediend. Bovendien meen ik mij te herinneren dat de heer Linssen een aantal maal op DamWeb gemeend heeft Goedemoed te moeten waarschuwen. Ja wat moet ik hier nu van denken (nogmaals ik ken de feiten niet maar het komt zeer merkwaardig op mij over), of zou ik met deze suggestie ook al het gevaar lopen om door de Gelderse dambond voor een royement voorgedragen te worden. Ik wacht in spanning af.
Naar mijn weten heeft Jozef zich teruggetrokken als lid van de tuchtcommissie...

Hanco Elenbaas

Re: Niet Seuren Bond

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 02, 2003 20:30

Andre de Koning wrote: Als iemand de gewraakte mail wil hebben, laat maar horen en ik stuur hem toe. ik heb hem van de GDB ontvangen tesamen met de brief, dat hij geroyeerd werd.
Misschien kan die mail ook op dit Forum worden gezet?
Ik begrijp niet waarom de KNDB uitspraken en stukken van de Tuchtcommissie niet gewoon op de website plaatst.
Misschien omdat die uitspraken vaak meer zeggen over de 'rechtsprekers' en aanklagers dan over de veroordeelden?

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Sun Nov 02, 2003 21:02

Ik heb zojuist de brieven van de GDB en KNDB gezien.

Ik ben werkelijk geschokt.

Mijn eerste reactie: ik zeg mijn lidmaatschap van de KNDB op.

Mijn tweede reactie: op de eerstvolgende vergadering van de (legale) bondsraad sturen we dit bestuur naar huis.

Ik neem aan dat ik beter nog even kan nadenken over mijn definitieve reactie. Voorlopig heb ik hier echter geen woorden voor. Ik laat even alle diplomatie varen. Wat een ongelooflijke klein [knipknip hier stond eerst iets dat ongetwijfeld tot mijn royement geleid zou hebben knipknip] in Gelderland (schors me maar als je durft)

Piet Bouma

Royement Tjalling Goedemoed.

Post by Piet Bouma » Sun Nov 02, 2003 21:26

Zojuist heb ik ook de brieven GPD en KNDB en mail gezien.
Voor zoiets wordt je bij de burgerrechter uitgelachen.
KNDB waar zijn we mee bezig!

Tjalling, dinsdag gewoon dammen tijdens de provinciale wedstrijd
De Oldehove - Huizum.
En ook die FK ronde moet je niet laten lopen.

Zijn ze nou helemaal belazerd!

Piet Bouma

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Nov 02, 2003 21:34

De volgorde van handelen t.a.v. iemand die al dan niet meerdere malen 'over de schreef' is gegaan, is volgens mij:

1. (officiële) waarschuwing / goed gesprek;
2. berisping;
3. schorsing;
4. royement.

Uit het feit dat 1, 2 en 3 overgeslagen zijn blijkt dat het bestuur zijn hoofd helemaal kwijt is. Tjalling heeft toch geen moord begaan?!?

Braintag

plaatsen die zooi

Post by Braintag » Sun Nov 02, 2003 21:36

Zou iemand die mail misschien willen plaatsen? Of anders, andre, zou je hem mij toe willen sturen? f_bos@hotmail.com
Morgen maar massaal het bondsbureau bellen om het lidmaatschap op te zeggen? Er zijn genoeg wilde bonden. Welke zal de plek van de kndb gaan innemen? De nieuwe noorder dambond, de kennemerdamkring, de friese dammers in de zuidwesthoek?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Sun Nov 02, 2003 21:38

Kan iemand die stukken hier neer zetten of ze mailen naar eric@spex.nl ?Ik ben toch wel heel benieuwd.
Is dat royement overigens wel rechtsgeldig? Het is uitgesproken door een bestuur, dat is gekozen door de bondsraad, die nog langs de notaris geloodst moet worden en dus nog geen zeggenschap heeft.

Zusje

Post by Zusje » Sun Nov 02, 2003 21:41

ik zou dat mailtje ook wel graag willen lezen. je mag het sturen naar heks@mail.ilse.nl

Post Reply