Hanco Elenbaas wrote:Vraagje wrote:Had Thijssen niet op dezelfde manier gewonnen van Van der Stap in Den Haag 2003?
Vraagje wrote:
En terecht, de arbiter die me zo'n geintje zou flikken zou ik dat niet bepaald in dank afnemen. En stel je eens voor dat een arbiter op deze wijze een clubgenoot attendeert, wat een rel zou je dan krijgen?
Een protest is kinderachtig als je zelf ook weleens zo gewonnen hebt.
Ben je een beetje aan het flippen Erik?? Denk je dat smerig spel stoer is sinds Krajenbrink er een boek over heeft geschreven?
Ik weet niks van die partij Kees Thijssen - Peter van der Stap. Laat maar horen dat verhaal, liefst in geuren en kleuren. Ik kan me niet voorstellen dat die situatie identiek was aan die van afgelopen zaterdag!
Ik vind dat er maar weinig smerig spel in dat boek van Krajenbrink staat om eerlijk te zijn. Ook met de overwinning van Dollekamp is niks mis, tenzij hij zelf de klok opnieuw heeft omgezet en het geen klokdefect is. Waarom ik zou flippen is me niet helder, ik heb juist getracht het nog redelijk correct op te schrijven.
http://www.startforum.nl/forums/damweb/ ... 105-3.html
hanco elenbaas
Actief forum lid geplaatst op 22-07-2003 03:45
--------------------------------------------------------------------------------
Haagsche Courant, 21 juli 2003
DAMMEN | ORAP Open
Peter de Pitbull laat zijn tanden zien
DEN HAAG | Peter van der Stap was na afloop van het Haagse internationale zomerdamtoernooi Axioma ORAP Open een bijzonder tevreden mens. "Mijn beste toernooi hier", glunderde de Maassluise subtopper nadat hij zojuist in de aula van christelijk gymnasium Sorghvliet met een score van plus vier op een uitstekende zevende plaats was geëindigd. En dat in een veld met 114 deelnemers, onder wie liefst zeven wereldtoppers.
Van der Stap incasseerde in de derde ronde een pijnlijke nederlaag tegen grootmeester Vadim Virni en verloor in de zevende ronde dramatisch van de nationale kampioen Kees Thijssen. Van der Stap stond zeer goed, maar drukte in tijdnood met nog drie seconden voor zijn laatste zet zo hard op de digitale klok dat deze terugschoot en weer begon te lopen. Hoofdarbiter Martin van der Hout kon toen niets anders doen dan de partij voor verloren verklaren.
Van der Stap knokte zich echter telkens weer terug en was met zes overwinningen de productiefste speler van het toernooi. Bij de prijsuitreiking noemde de Naaldwijkse toernooivoorzitter Fred Ivens hem dan ook 'de Westlandse vechtmachine' en 'de Pitbull uit Maassluis'. Van der Stap was niet de enige dammer van ereklasser Tomahaôk/Westland die in de prijzen viel. Hans Jansen had net als de Wit-Rus Alexander Baljakin en de Letse oud-wereldkampioen Guntis Valneris 14 uit 9 maar moest op basis van mindere weerstandspunten met de derde plaats genoegen nemen.
hanco elenbaas
Actief forum lid geplaatst op 20-07-2003 07:43
--------------------------------------------------------------------------------
Haagsche Courant, 18 juli 2003
Artikel uit Haagsche Courant van 18-07-2003
DAMMEN | Orap Open
Bert Zwart in de fout tegen routinier Jansen
door Gerard de Groot
DEN HAAG | Bert Zwart is er niet in geslaagd de tweede aanval van een grootmeester op zijn koppositie af te slaan. Eerder wist hij Baljakin op remise te houden. In zijn partij met Hans Jansen kreeg hij iets lastiger spel, maar de remise was zeker binnen handbereik. Jansen bracht continu listige valletjes in de stand die Zwart steeds wist te omzeilen. Pas in het eindspel beging hij een fatale fout.
Jansen is nu de nieuwe koploper met Alexander Baljakin. Deze had bijzonder veel moeite met Delmotte. Delmotte nam een dure dam voor drie stukken. Baljakin kon niet direct doorbreken naar dam, maar met rustig spel lukte hem dat een tiental zetten later. Toen was zijn meerderheid ook beslissend.
Ook de overige duels stonden bol van de spanning en gingen vaak gepaard met zware tijdnood. Kees Thijssen speelde tegen Peter van der Stap. Thijssen werd in het middenspel verrast door een gevaarlijke centrumaanval. Deze aanval resulteerde in een zeer kansrijk eindspel voor de Westlander. Op de vijftigste zet en nog drie seconden bedenktijd drukte Van der Stap zijn digitale klok echter niet goed in en miste daardoor de kans historie te schrijven. Ook Valneris had de klok aan zijn zijde. Tegen De Mooij had hij wel een goede stand, maar in tijdnood verzuimde De Mooij een afwikkeling naar remise te forceren. Valneris kon vervolgens ten koste van drie schijven een dam nemen die winnend was. Virny wist op soortgelijke wijze Van Tilborg te verslaan.
Haags damkampioen Jeroen Kos slaagde er donderdag als enige in een grootmeester een punt afhandig te maken. Kos leek tegen Ndjofang wat lastiger uit de opening te komen maar in het late middenspel kantelde de partij. Ndjofang kon, ook weer in zware tijdnood, nog maar net remise maken.
De grootmeesters hebben ondertussen de meeste gewone deelnemers verdrongen uit de top van de ranglijst. Slechts oud-koploper Bert Zwart kan zich nog handhaven. Alleen de Senegalese grootmeester Samb speelt belabberd. Vorig jaar eindigde hij nog als tweede, maar nu moet hij zich met een magere +2 score tevreden stellen met de gedeelde dertiende plaats. De laatste twee rondes in het toernooi zullen veel onderlinfe partijen tussen de grootmeesters gespeeld worden waarin het toernooi wordt beslist. De koplopers Jansen en Baljakin nemen het vandaag tegen elkaar op.
IP Adres: Opge
De meest gehate dammer allertijden.