KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Oct 27, 2004 14:24

Provinciale Zeeuwse Courant, 25 oktober 2004

Provoost en Sekongo blijven weg op ZK

door Daaf Kasse

's-GRAVENPOLDER - Bennie Provoost en Leopold Sekongo, twee van de vijf koplopers in de hoofdklasse van het Zeeuws damkampioenschap, hangen een nederlaag boven het hoofd. Beiden kwamen zaterdag niet in actie in de vierde ronde.

Image
Bennie Provoost in Amersfoort

Zij namen deel aan een internationaal toernooi in Amersfoort en hadden geen kans gezien hun partijen vooruit te spelen. Het bestuur van de Zeeuwse dambond reageerde gepikeerd. Alle deelnemers aan het ZK ontvingen voor aanvang van hun partij een brief van wedstrijdleider Cor Boot, waarin gesteld werd dat het niet vooruitspelen van partijen in verband met deelname aan niet-officiële toernooien voortaan bestraft wordt met een reglementaire nederlaag.

Image
Léopold Sekongo in Amersfoort

Provoost en Sekongo eindigden in Amersfoort respectievelijk als achtste en negende, met twee punten achterstand op de Duitse winnaar Mark Podolski.

De drie koplopers die zaterdag wèl achter het bord plaatsnamen konden niet tot winst komen. Aart Walraven was er dicht bij in zijn partij tegen medekoploper Daaf Kasse. In het middenspel miste de man uit Zoutelande een verrassende damcombinatie, die na de partij door Peter Schunselaar werd aangegeven.

Johnny de Leeuw speelde een sterke partij tegen Jan van de Weteringh, die noodgedwongen zijn linkervleugel moest laten opsluiten. De man uit Stavenisse verdedigde zich echter knap en kon zich in het late middenspel uit de opsluiting bevrijden, waarna de vrede werd getekend.

Kees Rijk voegde zich bij de koplopers door een overwinning op René Dusebout. Arjo Kousemaker is nog lang niet uitgeschakeld voor een hoge klassering. Zaterdag herstelde hij zich van zijn nederlaag tegen Aart Walraven door een mooie overwinning op Peter Schunselaar. De Goesenaar begon met een omsingeling, maar toen hij overschakelde op de aanval was er geen houden meer aan.

Martijn Rentmeester en Niels Roelofsen verspeelden in de vierde ronde van de promotieklasse hun eerste punten. Rentmeester speelde gelijk tegen Jan van Beeck en Roelofsen deed hetzelfde tegen Hans van Akkeren.

In de eerste klasse zijn de beste papieren voor Ad Goudzwaard en Nico de Winter. Beiden wonnen hun partij en gaan nu met zes uit vier aan de leiding. Jo Houmes en Chiel Poulisse, de koplopers in de tweede klasse, hebben nog geen punt verspeeld.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Oct 27, 2004 14:38

Site Friese Dambond http://home.hetnet.nl/~pfdbside/

Heerema op kop; FK dreigt weer gezellig te worden

Image
Gabriël Heerema

Door te winnen van Sietse Nagel in ronde 9 gaat Gabriël Heerema (foto) alleen aan de leiding. Hij lost Anne Piet Kooistra af, die deze ronde niet hoefde te spelen. (Meer foto's > zie PFDB-forum) http://quebec.messageboard.nl/8179/viewtopic.php?t=37

Image
Gerlof Kolk

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 28, 2004 13:17

De Goudsche Courant, 27 oktober 2004

Aris Korevaar vindt het welletjes
door Danny Melger

STOLWIJK | Niemand is onmisbaar, zo luidt de stellige overtuiging van Aris Korevaar. Dus ook hijzelf niet. Maar nu de 61-jarige Stolwijker het mooi vindt geweest als manusje-van-alles bij de damvereniging Jong en Oud, zijn er wél vier mensen nodig om alle taken, die Korevaar toch echt in z'n eentje uitvoerde, op te vangen.

Image
Aris Korevaar: 'Het afscheid van het bestuur is definitief.
Ik ben Heintje Davids niet.' (foto Pim Mul)

'Je moet niet te lang op één plek blijven zitten'. Dat is nog zo'n uitspraak van Aris Korevaar. Maar ondertussen is hij wél meer dan veertig jaar werkzaam bij de gemeente Stolwijk. Althans, eerst in Stolwijk en later, toen de gemeente Vlist het daglicht zag, verhuisde Korevaar gewoon mee. Inmiddels is de niet in Stolwijk geboren, maar wel aldaar getogen Korevaar gestopt als medewerker op het bureau Burgerzaken. Zes jaar geleden nam hij afscheid. Vanaf dat moment kreeg hij zeeën van tijd om nóg meer voor Jong en Oud te doen. Korevaar was overigens toen al dertien jaar lang, tot 1978, voorzitter geweest. Een jaar daarna stapte hij opnieuw het bestuur in, nu als penningmeester. Die taak hield hij vol tot aan de ledenvergadering van vorige maand.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 28, 2004 13:24

De Stentor, 27 oktober 2004

Zwollenaar Merlijn Donk nadert ook in andere denksport meesterklasse
Schaaktovenaar Merlijn is ook bridgemagiër
door Eric Mondeel

27 OKTOBER 2004 - ZWOLLE - Hij heeft de naam van een tovenaar. Magiër Merlijn Donk (31) drong als schaker door tot de meesterklasse. Hij speelde in het eerste team van Groningen samen met denkhoofden als Erik Hoeksema, Gert Ligterink en Jannes van der Wal. Ook als bridger kan de Zwollenaar toveren. Zijn doelstelling om ook in deze tak van denksport het allerhoogste niveau te halen, lijkt haalbaar. Hij speelt inmiddels in de eerste divisie, net onder de meesterklasse.

Merlijn Donk, die komend weekeinde deelneemt aan de 25ste editie van het Kuipers Bridgetoernooi in zijn woonplaats, is niet de eerste, en zeker ook niet de laatste denksporter die zich aan een andere discipline waagt. Wijlen Jannes van der Wal stapte ooit van dammen over op schaken. Donk herinnert zich het fanatisme van zijn vroegere teamgenoot. ‘Hij liep vaak langs de andere borden en had dan na afloop veel vragen. ‘‘Waarom deed je dit, waarom deed je dat?‘‘ Hij schreef veel artikelen over schaken met de intentie om anderen van dienst te zijn. Daar was hij uren en uren, vele dagen mee bezig. Ooit schreef hij over een partij een analyse van 25 pagina‘s, die begon bij de zevende zet. Helaas was er al een weerlegging op de zesde zet. Dat artikel kon meteen de prullenbak in.‘

Zelf voelde de Zwollenaar beduidend minder aandrang tot studie. ‘Als je in de hoogste klasse speelt, moet je veel doen aan theoretische kennis. Dat ben je tegenover je teamgenoten verplicht. Als je je niet goed op een partij voorbereidt, wordt het een stuk lastiger om mee te komen in de meesterklasse. Daarom beschikt een speler van een beetje niveau over een database met de partijen van mogelijke tegenstanders. Wat speelt hij? Waar heeft hij een fout gemaakt? Ik vind schaken leuk, maar die studie bevalt mij minder.‘

Donk keerde daarom in 2001 terug naar het Zwols Schaak Genootschap, zijn oude club, waar hij weer plaatsnam achter het eerste bord. Zijn eerste seizoen verliep denderend (zeven uit zeven), maar geleidelijk begon hij het schaken op een lager pitje te zetten. Hij raakte steeds meer verknocht aan bridge. ‘Ik ben ermee in aanraking gekomen tijdens schaaktoernooien. Na een partij gingen we bridgen. Op de achterkant van een viltje stonden de basisbeginselen. Zo ben ik begonnen. Geleidelijk stak ik er steeds meer tijd in.‘

‘Ik vind bridge leuker dan schaken, omdat je er veel minder theoretische kennis voor nodig hebt. De vroegere Nederlandse wereldkampioenenen Slavenburg en Kreijns hadden een heel simpel biedsysteem. Bij het afspelen is theorie niet belangrijk. Dan gaat het vooral om kansberekening. Als wij negen hartenkaarten hebben, blijven er voor de tegenstanders vier over. Hoe zitten die kaarten verdeeld: 4-0, 3-1 of 2-2?‘

‘Bij bridge kan het voorkomen dat twee beginnelingen bij toeval een goede score behalen tegen de wereldkampioenen. Bij schaken is dat onmogelijk. Als ik tienduizend partijen speel tegen Kasparov, zal ik tienduizend keer verliezen. Bij bridge krijg je meer kans om een fout goed te maken. Je speelt vijftig spellen op een dag. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Daarom kun je bij bridge meer risico‘s nemen. Als je bij schaken een fout maakt, weet je dat je die partij zult verliezen. Dat is niet erg bevredigend als je er uren in hebt gestoken. Bridge is ook gezelliger. Bij schaken moet je in de speelzaal stil zijn. Na elk spelletje bridge kun je de boog ontspannen.‘

Een triatleet op denksportgebied zal hij nooit worden. ‘Als je al het avontuurlijke uit schaken haalt, hou je dammen over. Dat vind ik niks.‘

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 31, 2004 02:13

De Telegraaf, 30 oktober 2004

Image

Klareveld

Post by Klareveld » Sun Oct 31, 2004 05:37

Hanco Elenbaas wrote:Rubriek Wiersma
Wat een warrig verhaal. Veel te veel verschillende en onsamenhangende onderwerpen. Verder maakt Wiersma zich er qua techniek ook weer makkelijk vanaf.

Ik zal wel weer dorpsgek genoemd worden, maar ik wil hier toch vermelden dat het weinig professioneel is om zo een matige rubriek af te geven.

Dieter

Post by Dieter » Sun Oct 31, 2004 10:24

Wat is er mis mee om een rubriek ook eens voor iets anders dan techniek te gebruiken. Een goede zaak dat deze (ook nog altijd welerdtopper) langs deze weg ruimte zoekt om zijn zegje te doen.
Of moet er eerst aan Klareveld gevraagd worden waarover geschreven mag worden?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 31, 2004 12:41

Artikel uit De Gelderlander van 29-10-2004

Tijdnood grootste vijand van Maddy Lemmen

Door ANTON JANSSEN

BEMMEL - Maddy Lemmen begint maandag op Texel vol goede moed aan haar tweede optreden op de eindronde van Nederlands kampioenschap (NK) dammen voor vrouwen.

Image
De Bemmelse damster Maddy Lemmen begint aan haar tweede optreden op een NK-eindronde. - Foto: Erik van ’t Hullenaar

De speelster uit Bemmel, die zich begin dit jaar via het kwalificatietoernooi na een barrage ten koste van Jorien Alink uit Bennekom plaatste voor de titelstrijd, is hoopvol gestemd. "Ik verwacht een plaats in de middenmoot te kunnen bereiken."

Lemmen hoort tot de tien speelsters die elkaar op Texel de nationale titel betwisten. De 20-jarige speelster van de Nijmeegse landelijk eersteklasser NOAD studeert filosofie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en is met haar propadeuse bezig.

De studie gaat niet ten koste van de aandacht voor het dambord. "Er zit progressie in mijn spel", zegt Lemmen. "Ik heb speciale training van Alex Mathijsen (speler van DV Huissen, red.) gehad en veel van hem opgestoken."

Haar competitiewedstrijden voor NOAD dragen daar ook toe bij. "Verder speel ik incidenteel mee in de onderlinge competitie bij DC Lent. Ook de deelname aan de selecte groep van de nationale damestraining (NDT) is belangrijk. Daar is Nina Hoekman mijn trainster", zo doelt Lemmen op de meervoudig Nederlands kampioene uit Zutphen, die op Texel een van haar tegenstandsters is.

Lemmen is te spreken over de nationale damestraining. "Het is speltechnisch een goede zaak en draagt bij tot het verbreden van de basiskennis. Bovendien zorgt deze training voor meer diepgang in mijn spel. Daarnaast is het handig om bij die NDT te zijn want daar worden allerlei zaken over het vrouwendammen besproken waardoor je op de hoogte blijft."

"Intussen doe ik ook veel aan individuele training. Het dambord komt thuis regelmatig op tafel. Vaak vraag ik na partijen tekst en uitleg aan mijn broer Jasper (eveneens zeer getalenteerd dammer, red). Bovendien bestudeer ik theorieboekjes."

Lemmen leverde in het recente verleden opvallende prestaties bij de NK's voor meisjes. Ze werd nationaal kampioene bij de aspiranten en een paar keer tweede of derde. Daarmee legde ze een goede basis voor het optreden bij de vrouwen.

Lemmen begint op Texel - de eerste en laatste drie ronden worden in Den Burg gespeeld, de middelste drie in Oosterenk - aan haar tweede NK-avontuur. In 2002 debuteerde ze met de zevende plaats. Het titeltoernooi van vorig jaar moest ze aan zich voorbij laten gaan omdat ze zich niet kon kwalificeren.

Lemmen zit maandag in haar eerste partij tegen Vitalia Doumesh ontspannen achter haar bord. "Ik heb er zin in en zal weer met veel inzet m'n partijen spelen. Ik hoop dat ik de bedenktijd goed weet te verdelen. Tijdnood is mijn grote vijand: soms heb ik de neiging veel tijd in de opbouw te steken. Daar heb ik me nu op getraind zodat ik in de beslissende fase van de partij niet meer zo snel voor verrassingen kom te staan."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 31, 2004 12:51

Brabants Dagblad, 29 oktober 2004

De passie
’Zo spannend, zweetplekken onder mijn oksels’
door Kees Klijn

Vrijdag 29 oktober 2004 - Wie denkt dat alleen sporters die fysieke arbeid leveren tussen kalklijnen of in de zaal zweten heeft het mis. Ook een dammer, urenlang zittend achter bord en stenen, kan transpiratievocht voortbrengen. „Ik had er wel last van“, zegt de 81-jarige Jan Visser.

Image
Jan Visser
(Foto Ad van Hasselt)

„Dan was die partij zo spannend, dat ik natte plekken onder mijn oksels had. Ik heb er zelfs eentje gekend waar het zweet tappelings van zijn gezicht afliep.“

Piekeren

Als Visser had verloren, kostte dat soms zijn nachtrust. „Dan bleef het maar door mijn hoofd malen: wat heb ik verkeerd gedaan? Ik ging dan ook maar mijn bed uit, naar beneden. Haalde ik dambord en stenen tevoorschijn. Zat ik te piekeren hoe het beter had gekund.“ Zeg tegen de Werkendammer dan ook niet dat dammen een suffe en saaie sport is. „Ik heb er altijd geweldig veel plezier aan beleefd, zestig jaar lang. Het is een mooi spel, misschien nog mooier dan schaken. Want bij dammen mag je alleen maar vooruit schuiven, je kunt niks meer herstellen.“
Het denken en zetten leverde hem ook twee sportieve hoogtepunten op: kampioen van zijn woonplaats Werkendam.
In al die jaren bij damclub Pellekaan heeft Visser ook mooie met goud omrande herinneringen overgehouden. Zoals een wedstrijd van vlak van de oorlog. „We speelden in de Nutszaal. In een andere ruimte was er een zilveren bruiloftsfeest. Toen we klaar waren, gingen wij het toneel op. Huib van Arkel was onder het podium gekropen, had de kerkstok met collectezak meegenomen. Terwijl een paar meisjes met een mooie voordracht bezig waren, zwaaide hij met die stok tussen de toneelgordijnen door. Die meisjes schrokken zich een ongeluk.“
Een van de gasten vond dat een wandaad. „Die man werd zo kwaad, hij pakte de gloeiend hete kachel op en gooide die door de zaal. Alles en iedereen stond op stelten, wij wisten niet hoe snel we weg moesten komen.“ Opvallend: Huib, die bij dit gesprek aanwezig is, kan het voorval niet meer herinneren.
In hoogtijdagen – jaren vijftig – had Pellekaan maar liefst 28 leden. Moesten ze knokken om een plaats te verwerven in het eerste of tweede tiental om zo mee te kunnen doen aan de competitie.
Bij uitwedstrijden reed Koos Visser altijd. „Hij had een bestelwagen, dus moesten wij achterin zitten. Maar wel achter een paar kratten, want we mochten niet opvallen. Zou de politie het zien, dan had-ie een bekeuring te pakken.“

Zware tijden

Momenteel beleeft de club zware tijden, want er zijn nog maar zeven leden. Vanwege een hersenbloeding, die de motoriek van zijn handen aantastte, moest ook Visser afhaken.
„Het is jammer, want het is altijd mijn vereniging geweest.“ Hij denkt dat de club ter ziele zal gaan. „Want de jeugd wil er niet meer aan. Anderhalf of twee uur achter een dambord, ze denken kennelijk dat ze voor joker zitten.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 31, 2004 12:54

Brabants Dagblad, 29 oktober 2004

Sportief archief

Vrijdag 29 oktober 2004 - In 1963 vierde de Werkendamse damclub Pellekaan, vernoemd naar zijn beste dammer, het 25-jarig bestaan. Dat gebeurde op het thuishonk, hotel Maasdam. De club is al ouder, want begon in 1936 onder de naam Werkendamse Dam- en Schaakvereniging. Dit om de werklozen een zinvolle vrijetijdsbesteding te verschaffen.

Image

Momenteel heeft Pellekaan nog maar zeven leden. In 2000 trok de club zich terug uit de competitie. Bovenste rij (v.l.n.r.) A.Vos, B. van den Heuvel, D. Kramer, Krauweel, G. Pruijssen en J. Hol. Onderste rij: C. van der Pijl, J. Visser, J. Pellekaan, H. van Arkel, J. Visser en Snijders.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 31, 2004 12:58

De Stentor, 29 oktober 2004

Sporten tijdens Ramadan
Minder fit maar niet gevaarlijk
door Mariëlle Verstegen

29 OKTOBER 2004 - ZWOLLE - Vandaag zijn moslims halverwege de Ramadan. Een vastenperiode waarin ze uitsluitend mogen eten en drinken na zonsondergang. Hoe is dat voor sporters, die aan de Ramadan doen? Twee voetballers van DOS Kampen, Moaad Elaakel, speler van FC Zwolle, een sportarts en de voorzitter van Ulu Spor aan het woord.

Het heeft met de tak van sport te maken en ook op welk tijdstip er gesport wordt, maar dat de conditie van Ramadan - volgers afneemt, staat als een paal boven water. Of het nou om dammen of wielrennen gaat, alle sporters zijn tijdens het vasten minder fit.

Gee van Enst is als sportarts verbonden aan de Isala klinieken in Zwolle. Hij maakt een onderscheid tussen de lage intensieve takken van sport, zoals wandelen en de hoge intensieve takken van sport zoals wielrennen.

‘Stel je hebt ‘s ochtends voor zonsopgang nog gegeten en je gaat een stuk wandelen, dan wil dat best. Maar als je een flink stuk gaat wielrennen dan zijn de koolhydraten in je lichaam na een uur of anderhalf uur wel op. Dan staat het machientje stil en krijg je je benen echt niet meer rond.‘

Ook bij voetbal heeft het niet-eten invloed volgens de sportarts. ‘Er gaat natuurlijk iets van je frisheid af.Als ik trainer van de tegenstander was, zou ik die jongens alleen maar laten lopen. Zeker weten dat ze na drie kwartier niet zoveel meer kunnen. Zeker ook omdat je niet mag drinken, vocht is erg belangrijk bij het sporten.‘

Hetzelfde geldt voor denksporten als dammen en schaken. Lichamelijk hoeven geen zware prestaties te worden geleverd, maar ook voor de concentratie hebben mensen eten en drinken nodig. ‘Een dammer zal erg wilskrachtig moeten zijn om hetzelfde uit een partij te halen dan wanneer hij wel zou eten voor of tijdens de partij.‘

Gevaarlijk voor de gezondheid is het vasten niet voor sporters. Alleen de conditie wordt minder en de fitheid neemt af. ‘En het zou niet gek zijn als de kans op blessures toeneemt, want bij minder concentratievermogen en minder fitheid is de kans groter dat je een blessure oploopt‘, voegt VanEnst eraan toe. ‘Het zou wel een gezondheidsrisico met zich meebrengen wanneer de Ramadan in een hele hete zomer valt. Intensief sporten zonder dat water of koolhydraten worden aangevuld, zou dan wel risico‘s met zich meebrengen. Stel dat je de halve marathon van Zwolle gaat lopen in de hitte zonder water en voeding, dat zou niet goed zijn. Draai het maar eens om: wij vinden het niet voor niets onverstandig als we niet eten of drinken voor of tijdens het sporten.‘

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 31, 2004 13:51

De Telegraaf, 31 oktober 2004

Team Meurs aan leiding

Van onze dammedewerker

AMSTERDAM, zondag
Door een benauwde 9-11 zege op Witte van Moort is het team Meurs de nieuwe koploper in de de nationale damcompetities. Jeroen van den Akker en Auke Scholma tekenden voor winst en legden de basis voor de eindzege.
Opvallend was verder de 11-9 zege van de Drentse Hijken op Hiltex. Hierbij was de zege van Martin Dolfing en Evert Dollekamp op Nederlands kampioen Kees Thijssen van doorslaggevende betekenis. In de top van het klassement bleef Van Stigt Thans goed meedraaien door 12-8 tegen de sterke Limburgse formatie Cema/Geleen. Opnieuw beslissende zeges van de toppers Rob Clerc en Arnaud Cordier.

Hoe gering het krachtsverschil soms in deze competitie is bleek uit de wedstrijd Angarde Informatica tegen Maas van ’t Hoog. De oud-wereldkampioenen Harm Wiersma en Alexander Schwarzman tekenden een grootmeesterremise en de wedstrijd bleef lang in evenwicht, maar Odin Mol versloeg Jasper Lemmen gedecideerd, waardoor de Twentenaren met de winst gingen strijken. Apeldoorn en Amersfoort verloren met 7-13 van respectievelijk Tomahoak en Heijting Huissen.

steenslag

Post by steenslag » Sun Oct 31, 2004 17:51

Klareveld wrote:
Wat een warrig verhaal. Veel te veel verschillende en onsamenhangende onderwerpen. Verder maakt Wiersma zich er qua techniek ook weer makkelijk vanaf.

Ik zal wel weer dorpsgek genoemd worden, maar ik wil hier toch vermelden dat het weinig professioneel is om zo een matige rubriek af te geven.
Ik ben het wel eens met je kritiek, maar heb de rubriek toch met plezier gelezen. Wiersma compenseert met zijn enthousiasme zijn stilistische gebreken. Hij heeft gewoon veel te vertellen en doet dat ook. Dan maar geen mooi opgebouwde rubriek.

Van de terloopse vondst "vergaderbak" ben ik nog niet helemaal bekomen.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Mon Nov 01, 2004 03:31

Klareveld wrote:

Vond dit nu juist een hele aardige rubriek van Wiersma, eentje die ik met plezier lees. Ook duidelijke standpunten.

Klareveld

Post by Klareveld » Mon Nov 01, 2004 06:14

Casper van der Tak wrote: Vond dit nu juist een hele aardige rubriek van Wiersma, eentje die ik met plezier lees. Ook duidelijke standpunten.
De rubriek had beter op dit forum gepast; de techniek was nota bene ook van een forum afgerukt.

De dammer die de Telegraaf bedient simpelweg meer werk in zijn rubriek steken. Verschillende opties mogelijk:
1. Breed publiek aanspreken
2. Goede originele rubriek met mooie techniek
3. Onderwerp a la Delfts maar dan ook leesbaar en relevant voor gewone stervelingen!
4. ...

Maar goed: smaken verschillen. Leuk dat je het leuk vond.

Post Reply