Klokincident

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Klokincident

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 31, 2004 02:39

Ook een merkwaardig incident in de wedstrijd Hijken DTC - Hiltex.

Kees Thijssen won een schijf van zijn tegenstander Evert Dollekamp, maar miste daarna een directe winst.
Kees drukte nadat hij zijn 50ste zet had gedaan de digitale klok van Evert in en ging wandelen met het idee bij terugkomst de stand met een schijf meer stuk te rekenen. Toen Kees terugkwam bij zijn bord wees Evert hem erop dat Kees de klok niet goed had ingedrukt, waardoor zijn tijd was blijven doorlopen. Evert eiste de partij op omdat Kees meer dan twee uur had verbruikt en de arbiter noteerde 2-0 voor Evert.
Eindstand Hijken DTC - Hiltex 11-9.

Al eerder in de partij was volgens Kees gebleken dat de klok niet goed functioneerde.

Klareveld
Posts: 394
Joined: Wed Nov 19, 2003 23:09

Re: Klokincident

Post by Klareveld » Sun Oct 31, 2004 05:40

Hanco Elenbaas wrote:Al eerder in de partij was volgens Kees gebleken dat de klok niet goed functioneerde.
Ai! Wat een vervelend incindent!

Volgens mij heeft Thijssen niet echt een poot om op te staan. Onterecht maar niks aan te doen (alhoewel het natuurlijk niet heel slim is om gewoon door te spelen (en te gaan wandelen!) als je merkt dat je klok niet goed werkt)

FDA
Posts: 185
Joined: Sun May 09, 2004 17:29
Location: Delft

Re: Klokincident

Post by FDA » Sun Oct 31, 2004 08:18

Klareveld wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Al eerder in de partij was volgens Kees gebleken dat de klok niet goed functioneerde.
Ai! Wat een vervelend incindent!

Volgens mij heeft Thijssen niet echt een poot om op te staan. Onterecht maar niks aan te doen (alhoewel het natuurlijk niet heel slim is om gewoon door te spelen (en te gaan wandelen!) als je merkt dat je klok niet goed werkt)
Hij had inderdaad beter eerst even kunnen kijken of de klok van zijn tegenstander ging lopen. Maar voor de rest, hij had eigenlijk beter een andere klok anngevraagd. Hij wist immers dat deze niet goed functioneerde

Vraagje
Posts: 858
Joined: Sat Oct 18, 2003 11:45

Post by Vraagje » Sun Oct 31, 2004 11:47

Had Thijssen niet op dezelfde manier gewonnen van Van der Stap in Den Haag 2003?
De meest gehate dammer allertijden.

User avatar
Klaas van der Laan
Posts: 898
Joined: Wed Sep 24, 2003 13:19
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Sun Oct 31, 2004 12:54

Het ZOU ook kunnen zijn dat iemand onopvallend Kees zijn klok weer heeft ingeschakeld. Dus: Voortaan pas weglopen als de tegenstander ook weer heeft gezet en genoteerd! Of misschien de arbiter een proces verbaal laten opmaken? Nóg een argument om het Fisher-systeem toe te passen. Dan kun je gaan wandelen wanneer je maar wilt en kunt.

Het ging om een digitale klok. Die kunnen allerlei nieuwe misverstanden opleveren waarmee je bij de oude houten koekkoeksklokken geen last had. Ik vraag me af of de reglementen en arbitershandleidingen daar wel goed op zijn afgestemd. Vorige keer ging mijn tegenstander (weliswaar in verloren stand) "door de vlag". Hij protesteerde dat een zet daarvoor de klok in een paar tellen van 15 seconden naar 1 seconde was gesprongen. Soms functioneren digitale cijfers niet helemaal goed. Dan vallen er streepjes weg. Het kan zijn dat bij 05 seconden 15 werd aangegeven. Na het indrukken heeft het zich kennelijk hersteld en dan kan er zo maar ineens nog 01 seconde resten. Het blijft natuurlijk in eerste instantie je eigen verantwoording om dit tijdens de partij te controleren.

ZevenInEenKlap
Posts: 461
Joined: Wed Oct 29, 2003 17:20

Post by ZevenInEenKlap » Sun Oct 31, 2004 13:18

Kees had voor de partij moeten checken of de klok wel goed liep. Tijdens de partij mag je er (zover ik weet) geen commentaar meer op leveren. Eenmaal aan het spelen met een klok betekent uitspelen met dezelfde klok, dacht ik toch (tenzij de klok helemaal doodvalt... wie weet precies de regels hiervoor?).
Klaas van der Laan wrote:Het ging om een digitale klok. Die kunnen allerlei nieuwe misverstanden opleveren waarmee je bij de oude houten koekkoeksklokken geen last had.
Er zijn m.i. juist minder incidenten dan vroeger. Die koekoeksklokken waren zeer instabiel. Ik heb regelmatig gehad dat de eigen tijd zachtjes meetikte als de klok van de andere kant liep. Ik heb ook een keer gehad dat het vlaggetje zo scheef stond, dat hij al viel bij 4 minuten voordat de tijd zou verstreken moeten zijn. Ook heb ik regelmatig meegemaakt dat iemand de tegenstander letterlijk door de klok drukte (dwz zo hard op de klok rammen dat het vlaggetje valt).
En nog veel meer incidenten hebben vast plaatsgevonden.
De digitale klokken zijn wel een vooruitgang, maar niks is natuurlijk volkomen risicovrij.
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 31, 2004 13:24

Een ander klokincident:
In de wedstrijd VAD - De Oldehove (10-10), 14 oktober 1995, speelde Hugo Schut op bord 6 tegen Hester de Boer. In de tijdnoodfase viel de vlag van Hugo's Koopmanklok na 1:58 uur.
Scheidrsrechter Thom Nobbe was onverbiddelijk en verklaarde de partij verloren.

hans andriessen
Posts: 782
Joined: Tue Nov 04, 2003 02:59
Location: Delft

Post by hans andriessen » Sun Oct 31, 2004 13:30

Hanco Elenbaas wrote:Een ander klokincident:
In de wedstrijd VAD - De Oldehove (10-10), 14 oktober 1995, speelde Hugo Schut op bord 6 tegen Hester de Boer. In de tijdnoodfase viel de vlag van Hugo's Koopmanklok na 1:58 uur.
Scheidrsrechter Thom Nobbe was onverbiddelijk en verklaarde de partij verloren.
Dat is wel lang geleden, zeg. Om dit te voorkomen moet je tegenwoordig (?) bij aanvang van de partij wachten tot je vlag gevallen is, voor je de eerste keer mag indrukken. Op deze manier kun je zien bij welke stand van de wijzer de vlag valt, en daarmee rekening houden.

GuidoB
Posts: 2325
Joined: Sun Sep 21, 2003 21:43

Post by GuidoB » Sun Oct 31, 2004 18:20

Tijdens de partij Dirk van Schaik sr. - Joop Wind in de wedstrijd Van Stigt Thans 2 - IJmuiden van afgelopen zaterdag stond de klok van de zwartspeler na 15 minuten spelen al op 25 minuten. Joop heeft de tijd niet teruggekregen van de arbiter, maar de klok is wel vervangen.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Re: Klokincident

Post by Jan Pieter » Sun Oct 31, 2004 22:37

Hanco Elenbaas wrote:Kees drukte nadat hij zijn 50ste zet had gedaan de digitale klok van Evert in en ging wandelen met het idee bij terugkomst de stand met een schijf meer stuk te rekenen. Toen Kees terugkwam bij zijn bord wees Evert hem erop dat Kees de klok niet goed had ingedrukt, waardoor zijn tijd was blijven doorlopen. Evert eiste de partij op omdat Kees meer dan twee uur had verbruikt en de arbiter noteerde 2-0 voor Evert.
Eindstand Hijken DTC - Hiltex 11-9.
Artikel 10.5 Voor het bepalen of het voorgeschreven aantal zetten binnen de beschikbare tijd is gedaan, wordt de laatste zet geacht pas voltooid te zijn nadat de speler zijn klok tot stilstand heeft gebracht.

Kees heeft wel wat ingedrukt, maar niet zijn klok tot stilstand gebracht en daar gaat het om. De arbiter heeft de partij dus terecht verloren verklaard.
Overigens had Kees de arbiter wel in een lastig parket kunnen brengen door te beweren dat hij hoogstpersoonlijk had gezien dat zijn klok was gestopt en die van Evert was gaan lopen, en dat zijn klok daarna door onbekende reden opnieuw in gang moet zijn gezet. Dan was het zijn woord tegen dat van Evert geweest.

Een heel andere vraag: waar was de arbiter eigenlijk op het moment supreme? Ik neem aan dat Kees weer eens aan zijn laatste seconden bezig is geweest, en een arbiter moet natuurlijk vreselijk alert zijn in tijdnoodsituaties. En constateert de arbiter dat de verkeerde klok loopt, dan hoort hij dat te melden:

Artikel 24.5 Tijdens de wedstrijd controleert de arbiter van tijd tot tijd of beide spelers hetzelfde aantal zetten hebben genoteerd, de klokken goed functioneren, en of de klok loopt van de speler die aan zet is. ... Constateert de arbiter dat de verkeerde klok loopt, dan deelt hij dat beide spelers mee.

Maar het is helaas al vaker vastgesteld dat dit artikel voor veel arbiters te hoog gegrepen is.

Dominique
Posts: 233
Joined: Wed Nov 19, 2003 14:22
Location: Melbourne

Re: Klokincident

Post by Dominique » Mon Nov 01, 2004 09:53

Hanco Elenbaas wrote:Kees drukte nadat hij zijn 50ste zet had gedaan de digitale klok van Evert in en ging wandelen met het idee bij terugkomst de stand met een schijf meer stuk te rekenen. Toen Kees terugkwam bij zijn bord wees Evert hem erop dat Kees de klok niet goed had ingedrukt, waardoor zijn tijd was blijven doorlopen. Evert eiste de partij op omdat Kees meer dan twee uur had verbruikt en de arbiter noteerde 2-0 voor Evert.
Eindstand Hijken DTC - Hiltex 11-9.
Altijd de arbiter laten zien dat je er vijftig hebt gedaan binnen de gestelde tijd, dan pas weglopen. Wij hebben ook ooit eens een klokincident gehad, sindsdien is dit voor mij niet meer dan normaal.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Klokincident

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 01, 2004 12:58

Het bestuur van Hiltex overweegt een protest in te dienen.
Wat meer details over wat er gebeurde geven Johan Wiering en Tjalling Goedemoed:

Johan Wiering op de Hiltex-site:
"Evert Dollekamp liet zich in de opening reeds te grazen nemen door Kees Thijssen. De Nederlandse kampioen hield uiteindelijk aan de kansrijke hekstelling een schijf meer over en twee punten was slechts een kwestie van tijd. Kees speelde binnen twee uur de vijftigste zet en vervolgens drukte hij de klok in. Maar wat Kees in tegenstelling tot zijn tegenstander niet in de gaten had, was dat zijn tijd bleef doorlopen. Evert was er vervolgens als de kippen bij om de winst op te eisen. Een kus op de niet goed functionerende klok bleef net uit, maar een valse glimlach was wel te ontdekken."
http://www.damclubhiltex.nl/

Tjalling Goedemoed op Damwereld:
"DAMWERELD - De wedstrijd Hijken DT - Hiltex is verrassend gewonnen door de Drenten. De overwinning van Nederlands kampioen 2002 Martin Dolfing was wederom doorslaggevend.
Ndjofang trok de stand weliswaar gelijk, maar toen kwam als donderslag bij heldere hemel een verliespartij van Nederlands kampioen 2003/2004 Kees Thijssen. Thijssen verklaarde aan Damwereld:
"Aan het begin van de partij merkte ik al dat de klok niet goed werkte. Als je de klok gewoon indrukte, bleef je eigen tijd lopen. Je moest de klok stevig indrukken om de tijd om te zetten."
Thijssen besloot geen arbiter in te schakelen: "Ik dacht dat ik gewoon goed op moest letten of de klok van de tegenstander ging lopen. Op de vijftigste zet heb ik dat echter verzuimd."
Extra somber voor Thijssen was dat hij Evert Dollekamp eerst volledig overspeelde. Toch liet Thijssen het nog spannend worden en vreesde dat Dollekamp teveel compensatie voor schijfverlies zou krijgen.
Toen Thijssen na de vijftigste zet een ommetje maakte tikte zijn klok verder. Toen hij bij het bord terugkwam eiste Dollekamp de partij onverbiddelijk op. Kees stelde nog voor om - gezien het onterechte van de winstpartij - remise overeen te komen, maar Dollekamp weigerde dit.
De uitslag van het duel kwam hiermee op 11 - 9 voor Hijken."
http://damwereld.com/phpBB/viewtopic.php?t=103

Dominique
Posts: 233
Joined: Wed Nov 19, 2003 14:22
Location: Melbourne

Re: Klokincident

Post by Dominique » Mon Nov 01, 2004 13:49

Hanco Elenbaas wrote:Het bestuur van Hiltex overweegt een protest in te dienen.
Dat kun je je besparen denk ik. Op basis waarvan zou men het willen aanvechten?

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Klokincident

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 01, 2004 14:13

Dominique wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Het bestuur van Hiltex overweegt een protest in te dienen.
Dat kun je je besparen denk ik. Op basis waarvan zou men het willen aanvechten?
Je hebt gelijk denk ik Dominique. Maar niet iedereen bij Hiltex is het daarmee eens.
Zo willen sommigen bijvoorbeeld via de publiciteit die zal loskomen rondom het protest nogmaals nadrukkelijk de aandacht vestigen op het begrip 'sportiviteit'.
Dat blijkt niet helemaal zonder reden als je ziet wat er afgelopen weekend zoal voorgevallen is in de nationale damcompetitie of wat een paar weken geleden gebeurde in het Kampioenschap van Friesland.

Groeneveld
Posts: 337
Joined: Tue Oct 28, 2003 14:01

Post by Groeneveld » Mon Nov 01, 2004 14:19

je kunt het altijd proberen,

nee heb je al [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
ja kun je nog krijgen [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Post Reply