Piet Bouma wrote:
Joost en Eric hebben gelijk. De FMJD berekent via een gemiddelde per toernooi. Dat is m.i. onzuiverder.
Met systematiek bedoelde ik dat er een aanvangsrating bij een bepaalde periode is, en dat er niet na elke partij een nieuwe rating wordt berekend, die weer uitgangspunt is voor de berekening bij een uitslag van een nieuwe partij. Dat zou ik het eerlijkst vinden. Nu wordt alles "opgeteld of afgetrokken" op basis van de aanvangsrating en uiteindelijk is er een nieuwe rating per de 1e van een nieuwe periode.
Ik denk dat er een misverstand is. Natuurlijk wordt elke partij meegerekend. Maar voor de nieuwe ratingberekening worden 1 x per periode alle resultaten bij elkaar opgeteld en als 1 datapunt verwerkt. (Dat is m.i. ook wat Rein bedoelde, Hans)
A.Presman wrote:
Is er een serieuse verschil tussen berekenen per toernooi of per partij?.
De spreadsheet van Piet laat zien hoe aanmerkelijk dat verschil kan zijn. Dit is een voorbeeld van veel meer datapunten
A.Presman wrote:
Wat betreft tweede - nieuwe rating meteen toepassen na de partij zou inderdaad ideaal zijn.
Alleen worden dan niet de uitslag maar ook de datum en soms aanvangtijd van partij van belang.
Maar als je in reactie van J.Pawlicki lees hoe het nu met verzamelen van uitslagen van toernooien gaat dan wordt het duidelijk dat met de huidige organisatie van damwereld dit is gewoon niet te realiseren.
Piet bedoeld m.i. het periodiek, per partij, op volgorde, en op basis van tussenstanden (zoals in zijn spreadsheet) laten doorrekenen. Net als nu gebeurd. Dan lijkt het niet zo veel extra werk en volgt toch veel aktueler iemands ontwikkeling.