Klok omzetten door zwartspeler voor aanvang van de partij
Klok omzetten door zwartspeler voor aanvang van de partij
Gisterenmorgen had ik een discussie met een arbiter inzake het omzetten van de klok voor aanvang van de partij. In de handleiding voor arbiters die ik in november 2003 van de KNDB heb gekregen, staat (paragraaf 2.5) duidelijk dat zwart voor aanvang van de partij niet hoeft te wachten op het vallen van zijn vlag, voordat hij de klok indrukt. Wel mag hij de klok na zijn eerste zet pas indrukken nadat hij een zet heeft gedaan. De arbiter die ik sprak beweerde dat dit nu veranderd is, en dat ik moet wachten op het vallen van mijn vlag voordat ik de klok omzet. Wie heeft er nu gelijk?
De meest gehate dammer allertijden.
-
Koop n digitale klok, dan ben je van dit soort zinloze discussies af [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
-
Re: Klok omzetten door zwartspeler voor aanvang van de parti
In het spel- en wedstrijdreglement (het enige dat telt!) staat:Vraagje wrote:Gisterenmorgen had ik een discussie met een arbiter inzake het omzetten van de klok voor aanvang van de partij. In de handleiding voor arbiters die ik in november 2003 van de KNDB heb gekregen, staat (paragraaf 2.5) duidelijk dat zwart voor aanvang van de partij niet hoeft te wachten op het vallen van zijn vlag, voordat hij de klok indrukt. Wel mag hij de klok na zijn eerste zet pas indrukken nadat hij een zet heeft gedaan. De arbiter die ik sprak beweerde dat dit nu veranderd is, en dat ik moet wachten op het vallen van mijn vlag voordat ik de klok omzet. Wie heeft er nu gelijk?
10.3 Ten teken van het begin van de partij, wordt de klok van de zwartspeler in werking gesteld.
Deze zet vervolgens de klok om - na het vallen van zijn vlag (of op andere wijze aangegeven).
De bedenktijd van de witspeler gaat in nadat ook zijn vlag is gevallen (of op andere wijze aangegeven). In het vervolg van de partij brengt iedere speler nadat hij zijn zet heeft gedaan, zijn klok tot stilstand en die van zijn tegenstander aan de gang, en wel met de hand waarmee hij zijn zet uitvoerde.
Dit staat al in mijn exemplaar van oktober 2001.
Handleiding voor arbiters heeft geen rechtskracht. In het concept voor de nieuwe versie is de tekst aangepast
Die paragraf 10.3 staat ook in mijn versie, met de eerder door mij genoemde toelichting in de handleiding.hans andriessen wrote:In het spel- en wedstrijdreglement (het enige dat telt!) staat:Vraagje wrote:Gisterenmorgen had ik een discussie met een arbiter inzake het omzetten van de klok voor aanvang van de partij. In de handleiding voor arbiters die ik in november 2003 van de KNDB heb gekregen, staat (paragraaf 2.5) duidelijk dat zwart voor aanvang van de partij niet hoeft te wachten op het vallen van zijn vlag, voordat hij de klok indrukt. Wel mag hij de klok na zijn eerste zet pas indrukken nadat hij een zet heeft gedaan. De arbiter die ik sprak beweerde dat dit nu veranderd is, en dat ik moet wachten op het vallen van mijn vlag voordat ik de klok omzet. Wie heeft er nu gelijk?
10.3 Ten teken van het begin van de partij, wordt de klok van de zwartspeler in werking gesteld.
Deze zet vervolgens de klok om - na het vallen van zijn vlag (of op andere wijze aangegeven).
De bedenktijd van de witspeler gaat in nadat ook zijn vlag is gevallen (of op andere wijze aangegeven). In het vervolg van de partij brengt iedere speler nadat hij zijn zet heeft gedaan, zijn klok tot stilstand en die van zijn tegenstander aan de gang, en wel met de hand waarmee hij zijn zet uitvoerde.
Dit staat al in mijn exemplaar van oktober 2001.
Handleiding voor arbiters heeft geen rechtskracht. In het concept voor de nieuwe versie is de tekst aangepast
-
En jouw versie van SWR is van ...?Vraagje wrote:
Die paragraf 10.3 staat ook in mijn versie, met de eerder door mij genoemde toelichting in de handleiding.
Ik bedoelde aan te geven, dat de spelregel niet onlangs is aangepast, maar al een aantal jaren bestaat. De handleiding loopt ver achter. Daar komt nu verbetering in.
Mijn handleiding is die van 1997 (groene kaft); die van jou?
Ik heb hem in november 2003 ontvangen, is gebaseerd opp SWR 2002.hans andriessen wrote:En jouw versie van SWR is van ...?Vraagje wrote:
Die paragraf 10.3 staat ook in mijn versie, met de eerder door mij genoemde toelichting in de handleiding.
Ik bedoelde aan te geven, dat de spelregel niet onlangs is aangepast, maar al een aantal jaren bestaat. De handleiding loopt ver achter. Daar komt nu verbetering in.
-
Ja, het SWR, dat als bijlage is meegestuurd is van augustsu 2002. Boven die tekst op het voorblad staat wanneer de handleiding het laatst is bijgewerkt. Dat zal wel 1997 zijn. Zoals, gezegd, er is een nieuw concept, waarin de tekst is bijgewerkt. Maar het is zeker geen nieuwe regel.Vraagje wrote:Ik heb hem in november 2003 ontvangen, is gebaseerd opp SWR 2002.hans andriessen wrote:En jouw versie van SWR is van ...?Vraagje wrote:
-
Erik wat is het probleem? Vind je het nu werkelijk zo belangrijk dat je misschien 14 seconden tijdwinst kan boeken en deze vervolgens na de eerste zet weer kwijt bent. Ik zou voorstellen: wacht in het vervolg net als alle andere dammers netjes tot je vlaggetje valt. Lekker spelen met 2 uur bedenktijd, zonder problemen.