Ik volg de discussie over een puntenoverwinnig nu al geruime tijd. Voor en tegenstanders staan lijnrecht tegenover elkaar, maar heeft men zich afgevraagd of de damsport op zich baat heeft bij de invoering van DT? Alleen al doordat de meningen zo verschillen van elkaar denk ik dat het geen goed besluit is om deze verandering in te voeren. Ik ben van mening dat het besluit om de beslissing tot invoering van een alternatieve telling uit te stellen een verstandige is geweest. Er is al verdeeldheid genoeg in de damwereld. We moeten zuinig zijn op onze laatste 6000 leden. Als alle energie die we nu al in deze discussie gestopt hebben was gebruikt om aan ledenaanwas te werken hadden we nu wellicht de 10.000 leden al gehad.... Uiteraard mag iedereen zijn mening hebben en is dit forum wel de plaats om deze meningen uit te wisselen, maar de argumenten die in dit topic naar voren zijn gebracht zijn zowel door de voor als tegenstanders al meerdere malen uitgesproken en zo langzamerhand wel bekend.Hanco Elenbaas wrote:Iedereen hier zal het met je eens zijn dat de mening van die vijf (oud-) wereldkampioenen van belang is. Maar iets anders is dat iedereen die mening klakkeloos zal gaan volgen.Dammertje wrote:De mening van 5 wereldkampioenen uit het recentste verleden moet zeer zwaar gewogen worden. Niet iedereen is het daarmee eens, ok. I rest my case.
Verder lijkt het erop dat Dammertje niet bereid is met open blik te luisteren naar de mening van de drie grootste Nederlandse dammers aller tijden, Ton Sijbrands, Harm Wiersma en Hans Jansen.
Jammer!
Oproep grootmeesters tot nieuwe puntentelling
-
Mee eens. Het is alleen jammer dat velen al een duidelijke kant hebben gekozen; Hildering c.s. zijn tegen, dus met het huidige FMJD bestuur zal er geen Delfts gespeeld gaan worden. De ondertekenaars van de brief zie ik niet zo snel achter een ander voorstel gaan staan, daarvoor hebben ze al te veel geïnvesteerd.Wieger Wesselink wrote:Inderdaad! Gelukkig zijn er nog meer mensen die niet hals over kop de regels willen veranderen. Het was mij ook al opgevallen dat de brief een vervelende sfeer uitademt, met uitspraken in de trant van: "er is maar een oplossing voor het remiseprobleem, en dat is de onze", en "onze oplossing kan niet snel genoeg ingevoerd worden".
Aan de andere kant vind ik het positief dat de topspelers voor de verandering eens gezamenlijk opereren. Zelfs de grootste vijanden hebben zich voor even verenigd. Het maakt in ieder geval duidelijk dat zij de remise-marge allen als een groot probleem ervaren. Hopelijk zal de FMJD dat oppakken en aktief meewerken bij het zoeken naar een oplossing.
Vraag is dus wie ervoor gaat zorgen dat beide partijen samen op zoek gaan naar een goede oplossing voor het remisevirus. Want over dat laatste is een meerderheid het gelukkig wel eens.
-
Uit een enquete onder de deelnemers bleek dat men in grote meerderheid voor invoering was. Overigens was ik er zelf niet persoonlijk bij betrokken, maar dat doet er niet toe.Hanco Elenbaas wrote:Maar Gerard, waarom heb je het ding dan helpen invoeren in het kampioenschap van de Westhollandse dambond?? De gemiddelde rating daar benadert de 2350 niet en zal hoogstwaarschijnlijk zelfs onder de 2200 liggen.Gerard de Groot wrote:Steeds weer wordt er door tegenstanders van de puntenoverwinning de suggestie gewekt dat de voorstanders erop uit zijn de puntenoverwinning uiteindelijk op alle niveau's in te voeren.
...
Ik ben er persoonlijk voor om de puntenoverwinning op topniveau in te voeren, maar bijvoorbeeld niet in Axioma Open, tenzij een grote meerderheid van de deelnemers daarom vraagt. Dus zolang de rating van Mark Hees niet boven de 2350 stijgt, hoeft hij echt niet met dit systeem gaan spelen.
1. Iedereen is het blijkbaar met elkaar eens dat de remisemarge een probleem isWieger Wesselink wrote: Aan de andere kant vind ik het positief dat de topspelers voor de verandering eens gezamenlijk opereren. Zelfs de grootste vijanden hebben zich voor even verenigd. Het maakt in ieder geval duidelijk dat zij de remise-marge allen als een groot probleem ervaren. Hopelijk zal de FMJD dat oppakken en aktief meewerken bij het zoeken naar een oplossing.
2. De oplossing voor di probleem is moeilijk en leidt tot grote verdeeldheid
Conclusie: is het in zo'n situatie dan niet het beste om ervan uit te gaan dat de beste spelers vd wereld (ie de wereldkampioenen) de leiding moeten hebben bij het kiezen van de beste oplossing?
Natuurlijk kun je wellicht eerst alles uitgebreid gaan analyseren maar is daar wel tijd voor? Hoe moet je dat praktisch uitvoeren?
Ik lees hier dat de FMJD van plan is om pas in 2012 puntentellingen te evalueren!!??! Klopt dat? Wat een communicstische meerjaren organisatie!! Dat is toch veeeeel te ver weg?? Als de huidige wereldtop aan de deur klopt met een probleem kun je toch niet met 2012 op de proppen komen?? Wat een wanprestatie! Kan hier misschien een reactie van de FMJD op komen? Of is Hanco Elenbaas de woordvoerder vd FMJD?
-
een naar mannetje die Ben AnoniemBen Anoniem wrote:Kom kom, De Nummer Één van de Wereld heeft geen probleem.Klareveld wrote:Als de huidige wereldtop aan de deur klopt met een probleem kun je toch niet met 2012 op de proppen komen??
En de kans dat hij in 2012 nog op Één staat is niet klein.
Ik moet' m niet in een donker steegje tegen komen, sta niet in voor de gevolgenDieter wrote:een naar mannetje die Ben AnoniemBen Anoniem wrote:Kom kom, De Nummer Één van de Wereld heeft geen probleem.Klareveld wrote:Als de huidige wereldtop aan de deur klopt met een probleem kun je toch niet met 2012 op de proppen komen??
En de kans dat hij in 2012 nog op Één staat is niet klein.
-
Toch is het juist de onuitstaanbare Ben Anoniem die wel een punt scoort met zijn kritiek op het ratingsysteem. Immers, de grootmeesters doen regelmatig aan gouden tussenhandel door tegen elkaar angstig op remise te jagen en elkaar zo in stand te houden. Je moet dan ook niet het damspel inhoudelijk wijzigen maar futloze remises van toppers onderling flink bestraffen. Dus als een Clerc-Snijbrands zonder handschudden na 2 zetten remise is bedenk je iets dat de heren fors punten inleveren. Dit dwingt hen tot strijd en passie en pas als ook dat de remisellende niet oplost kun je altijd nog kijken naar wijzigingen.
-
Zou dat de heren ene lor uitmaken? Ik weet niet hoe zij in elkaar zitten, maar zelf probeerde ik per toernooi altijd zo hoog mogelijk te eindigen en in de clubcompetitie een resultaat te halen dat goed was voor mijn club. Wat dat allemaal voor mijn rating betekende kon mij nooit veel schelen, en ik denk dat - op een enkele uitzondering na - ratingverlies vrijwel geen enkele subtopper of topper wat kan schelen.Fred van Amersfoort wrote:Toch is het juist de onuitstaanbare Ben Anoniem die wel een punt scoort met zijn kritiek op het ratingsysteem. Immers, de grootmeesters doen regelmatig aan gouden tussenhandel door tegen elkaar angstig op remise te jagen en elkaar zo in stand te houden. Je moet dan ook niet het damspel inhoudelijk wijzigen maar futloze remises van toppers onderling flink bestraffen. Dus als een Clerc-Snijbrands zonder handschudden na 2 zetten remise is bedenk je iets dat de heren fors punten inleveren. Dit dwingt hen tot strijd en passie en pas als ook dat de remisellende niet oplost kun je altijd nog kijken naar wijzigingen.
Ik heb inderdaad ook de indruk, ik weet het eigenlijk wel zeker, dat toppers helemaal niet inzitten over een ratingpuntje winst of verlies. De heel grote spelers lopen met competitiespelen in Nederland zelfs per definitie risico veel punten te verspelen omdat remise tegen iemand met 200 of 300 punten minder best wel schade opleverd.Casper van der Tak wrote:Zou dat de heren ene lor uitmaken? Ik weet niet hoe zij in elkaar zitten, maar zelf probeerde ik per toernooi altijd zo hoog mogelijk te eindigen en in de clubcompetitie een resultaat te halen dat goed was voor mijn club. Wat dat allemaal voor mijn rating betekende kon mij nooit veel schelen, en ik denk dat - op een enkele uitzondering na - ratingverlies vrijwel geen enkele subtopper of topper wat kan schelen.Fred van Amersfoort wrote:Toch is het juist de onuitstaanbare Ben Anoniem die wel een punt scoort met zijn kritiek op het ratingsysteem. Immers, de grootmeesters doen regelmatig aan gouden tussenhandel door tegen elkaar angstig op remise te jagen en elkaar zo in stand te houden. Je moet dan ook niet het damspel inhoudelijk wijzigen maar futloze remises van toppers onderling flink bestraffen. Dus als een Clerc-Snijbrands zonder handschudden na 2 zetten remise is bedenk je iets dat de heren fors punten inleveren. Dit dwingt hen tot strijd en passie en pas als ook dat de remisellende niet oplost kun je altijd nog kijken naar wijzigingen.
Veel meer met de rating bezig zijn de mindere goden, stel je eens voor net boven of onder de 1000. Leuk wel dat veel spelers er een extra doel bij hebben gekregen sinds de KNDB rating bestaat.
De salonremises ga je natuurlijk met geen enkel systeem tegen, als ze niet willen zal het remise worden dat is toch zeker wel duidelijk. Mischien moeten organisaties maar eens sterk zijn en dergelijke spelers gewoon niet meer uitnodigen. Wie er prat op gaat alles wel remise te kunnen houden en dat dan ook in praktijk brengt zonder werkelijk te willen spelen verziekt de damsport.
Zouden het juist die spelers zijn die graag DT willen?
- Eric Sanders
-
Re: Afrika gaat delften!!!!
A.Presman wrote:Afrika gaat delften!!!!
Dear all
This is a very well reasoned request. The African Confederation is in full support and will move to adopt the measure, also in its own competitions. The first - continued - experiment (beyond Delft) with this sytem might be the President's Tournament that will be held 14 -30 December 2004 in Bamako Mali, but also for the World Cup Teams in Dakar we herewith move to use this system
Walter van Beek
President African Confederation
Ik heb hier nog steeds geen bevestiging van gezien c.q. ik ben het bericht nog nergens anders tegengekomen.
Dit is toch een grap...?
Leuk toch dat Wouter nog dezelfde dag van de brief zijn reactie stuurt met de steun van het hele africaanse continent. Alsof de dammers in Africa werkelijk al gehoord hebben van deze spelverandering laat staan er een mening over hebben.Eric van Dusseldorp wrote:A.Presman wrote:Afrika gaat delften!!!!
Dear all
This is a very well reasoned request. The African Confederation is in full support and will move to adopt the measure, also in its own competitions. The first - continued - experiment (beyond Delft) with this sytem might be the President's Tournament that will be held 14 -30 December 2004 in Bamako Mali, but also for the World Cup Teams in Dakar we herewith move to use this system
Walter van Beek
Ik heb hier nog steeds geen bevestiging van gezien c.q. ik ben het bericht nog nergens anders tegengekomen.
Dit is toch een grap...?
Een prachtig voorbeeld van hoe macht misbruikt kan worden.
Het zal toch wel een grap zijn? Ik neem aan dat Wouter zijn naam nog wel goed kan spellen.... Misschien dat Guest even kan reageren?Dieter wrote:Leuk toch dat Wouter nog dezelfde dag van de brief zijn reactie stuurt met de steun van het hele africaanse continent. Alsof de dammers in Africa werkelijk al gehoord hebben van deze spelverandering laat staan er een mening over hebben.Eric van Dusseldorp wrote:A.Presman wrote:Afrika gaat delften!!!!
Dear all
Walter van Beek
Dit is toch een grap...?
Een prachtig voorbeeld van hoe macht misbruikt kan worden.
-
- Real name: Alexander Presman
Heren,
Het was absoluut geen grap ( wel lijkt erop ).
Ik heb het zelf gepost na ontvangst van dit e-mail.
Geen twijfel dat dhr. van Beek heeft het zelf geschreven.
In internationale correspondentie noemt hij zich altijd Walter.
Ik voorzie wetenschappelijk onderzoek "Positieve rol van de DT in het leren van breukgetallen in Afrika"
( Laatste zin is wel grap. Tenzij het werkelijkheid wordt )
Het was absoluut geen grap ( wel lijkt erop ).
Ik heb het zelf gepost na ontvangst van dit e-mail.
Geen twijfel dat dhr. van Beek heeft het zelf geschreven.
In internationale correspondentie noemt hij zich altijd Walter.
Ik voorzie wetenschappelijk onderzoek "Positieve rol van de DT in het leren van breukgetallen in Afrika"
( Laatste zin is wel grap. Tenzij het werkelijkheid wordt )
Last edited by A.Presman on Tue Oct 26, 2004 16:04, edited 1 time in total.