8e Internationaal Bijlmer Damtoernooi

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Dieter

Post by Dieter » Sun Oct 24, 2004 11:16

Jacques PERMAL wrote:NDIAGA SAMB won the BIJLMER TOURNAMENT. he is the best french-speaking player in ther world.

Top French-speaking players in the world :

SENEGAL : B. BA, N. SAMB, A. DER
CAMEROUN : J.M NDJOFANG, F. NDONZI
IVORY COAST : D. KOUASSI
FRANCE : A. CORDIER, L. NICAULT, T. DELMOTTE, G. DELMOTTE

Best of BELGIUM (french-speaking)
BERNARD LEMMENS, P. CASARIL...

Best of CANADA :
W. LUBARSKI.

As I said days ago, It would be nice to have a confrontation between thes players and a big DUTCH team.
But what about a meeting of : Former USSR, HOLLAND and frecnh-speaking players ? [img]images/smilies/icon_redface.gif[/img]
The best french speaking Belgium Georges Hubner !!

A.Presman
Real name: Alexander Presman

Post by A.Presman » Sun Oct 24, 2004 12:02

If Jacques ment NATIVE french speakers then Lubarsky shouldn't be in the list.
If he ment players who speak French quite well - then you should start with Sijbrands.

( Oh, why I write it, now Ben Anoniem will come ? )

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sun Oct 24, 2004 12:08

ALEXANDER is right about GEORGES HUBNER. Unfortunately he decided to not play last belgium championship.
About T. SIJBRANDS : he speaks very well french language. But HANCO ELENBAAS has sometimes posted some messages in french forum. He understand it very well.

But I forgot HAITIANS players. ANTHONY ALEXANDRE and LOUICEUS SHANG WONG are also strong competitors.

From GUADELOUPE ( French island) : FRANTZ FORBIN.

But the best from all of them is NDIAGA SAMB !!!
Last edited by Jacques PERMAL on Sun Oct 24, 2004 12:45, edited 1 time in total.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 24, 2004 12:32

Jacques PERMAL wrote: But the best from all of them is NDIAGA SAMB !!!
You are right Jacques!!

Image
Ndiaga Samb: Heineken beer, Marlboro cigarettes and tournamentvictories

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Sun Oct 24, 2004 13:02

Gefeliciteerd NDiaga! De combinatie tegen Hans jansen was fraai, maar dat zetje van Valneris tegen Golubeva ook.

Ik hoop dat de heer toernooidirecteur Mohamedjoesoef de volgende keer gewoon WEL Mark Podolski uitnodigt. Want op dit moment heeft het Bijlmertoernooi gewoon een minder sterke winnaar dan het Amersfoort open. Dat zal men in Amersfoort ongetwijfeld heel grappig vinden.

Jammer dat Peter weer net niet de meestergroep heeft gewonnen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 24, 2004 13:13

Mark PODOLSKI, de meest miskende speler ter wereld??

Image
Goloebjewa - Podolski, Zeeland 2002

Het Duits-Russische supertalent Mark Podolski, een van de tien beste spelers ter wereld, kreeg in maart een uitnodiging voor de Grootmeestergroep van het Bijlmertoernooi. In juli ontving hij een e-mail van de organisatie waarin stond dat de uitnodiging werd ingetrokken, omdat Podolski nog geen grootmeester is...
Als het aan Henk Fokkink ligt wordt Podolski nooit grootmeester, dacht Mark, die zoals de meeste verstandige mensen al enkele aanvaringen met Fokkink achter de rug heeft.
Henk Fokkink (rating 666) heeft binnen de FMJD het alleenrecht verworven om titels toe te kennen.

Image
Mark Podolski - Martijn de Jong, Barnsteen 2002

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 24, 2004 15:15

Bert Zwart wrote:Gefeliciteerd NDiaga! De combinatie tegen Hans jansen was fraai, maar dat zetje van Valneris tegen Golubeva ook.

Ik hoop dat de heer toernooidirecteur Mohamedjoesoef de volgende keer gewoon WEL Mark Podolski uitnodigt. Want op dit moment heeft het Bijlmertoernooi gewoon een minder sterke winnaar dan het Amersfoort open. Dat zal men in Amersfoort ongetwijfeld heel grappig vinden.

Jammer dat Peter weer net niet de meestergroep heeft gewonnen.
De organisatie in Amersfoort was heel gelukkig met het sterke deelnemersveld en ook met het recordaantal deelnemers.
Of Podolski nog sterker is dan Samb zou ik niet durven zeggen. Wel zie ik in Turbo Dambase dat ze vijf keer tegen elkaar gespeeld hebben tussen 1999 en 2002, dat het drie keer remise werd en dat Podolski twee keer won!
Maar Ndiaga speelt volgend jaar in zijn Bijlmer het WK en normaal gesproken zal hij dan een van de favorieten zijn.

Image
Ndiaga Samb - Mark Podolski, SNS Zeeland Open 2002

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 24, 2004 18:30

Website Kolsloot personeelsdiensten:

De negen stellingen van grootmeester Ndiaga Samb

De Senegalese grootmeester Ndiaga Samb woont sinds enkele jaren in Nederland. Hij speelt momenteel voor de Amersfoortse damclub ADG. Samb leerde het damspel als kind op het stadsplein van Rufisque, een plaats nabij Dakar. Clubgenoten én tegenstanders roemen zijn gedurfde speelstijl, die zelden in remise eindigt.

Image

Jongensdroom
"Als kind had ik geen vastomlijnd toekomstplan. Mijn vader was politieagent, het heeft wel eens in mijn gedachten gespeeld om dat ook te worden. Ik was een goede scholier. Op exacte vakken scoorde ik redelijk goed en voor de alfavakken haalde ik nog hogere cijfers. Dat gaf me de keuze tussen de studierichtingen filosofie, journalistiek of rechten. Ik kom graag op voor mensen die minder mondig zijn en minder kansen hebben, dus ik koos voor het laatste. Ik heb het twee jaar gedaan, tot het dammen langzamerhand al mijn tijd opslokte. Ooit hoop ik de studie weer op te pakken, maar het kan ook zijn dat ik op informatica overstap."

De meest invloedrijke gebeurtenis
"Het feit dat ik mijn ouders verloor toen ik zestien was. Vanaf dat moment realiseerde ik me dat ik er alleen voor stond. Het gaf me een ander perspectief op het leven. In Senegal nemen je ouders een belangrijke plaats in. Bovendien is er daar geen staat die voor je zorgt."

De beste leerschool
"De straat en reizen. De straat, omdat ik daar het dammen heb geleerd. Daar is geen boek of theorie aan te pas gekomen, het was gewoon een kwestie van goed kijken en vervolgens zelf gaan spelen. Ook is de straat de beste leerschool voor sociale aspecten. Contact maken met mensen zie ik als het allerbelangrijkste in het leven. Dat komt ook door mijn achtergrond. Als je in Senegal een treinreis maakt, dan zitten de passagiers echt niet achter een krant weggedoken of met een walkman op. Ze praten en lachen met elkaar."

Reizen
"Reizen is elke dag iets nieuws ontdekken. Sinds ik op internationaal niveau speel, heb ik zoveel ervaringen opgedaan. Het reizen heeft me het vertrouwen gegeven dat ik me overal thuis kan voelen. Ik ben bijvoorbeeld nog nooit in Japan of in Rusland geweest, maar ik weet zeker dat ik er m'n draai zou vinden en er vrienden zou maken. Zolang je maar oog hebt voor verschillen, dan blijft er ruimte voor wederzijds respect."

Grootste ambitie
"Ik zou graag tenminste een keer wereldkampioen zijn. Maar niet tegen elke prijs. Als de overwinning alleen te behalen zou zijn door elke dag urenlang te spelen, zou ik er voor bedanken. Er is meer in het leven. Ik wil tijd besteden aan alle dingen die ik belangrijk vind. Misschien kan ik daarom beter zeggen: mijn grootste ambitie is gelukkig zijn."

Tijd versus geld
"In het westen wordt tijd in geld gemeten. Maar wat is het leven waard als je veel geld hebt en weinig contact met je medemens? Ik heb overal vrienden, ontvang veel uitnodigingen en kan overal heen. Veel geld heb ik niet, maar genieten doe ik wel."

Theorie versus praktijk
"De meeste dammers hebben een rationele speelstijl. Ze hebben zich verdiept in de theorie en passen die toe in de praktijk. Ik beschikte niet over boeken en ontwikkelde een intuïtieve speelstijl. Daarmee verras ik mijn tegenstanders. Een enkele keer gaat het mis. Maar ik kan niet anders: mijn stijl is intuïtief en niet volgens het boekje. Daar krijg ik echter veel waardering voor van het publiek: het levert immers spannende wedstrijden op.
I guess I like to be a little bit different…"

Respect voor…
"Teamgenoot Ton Sijbrands. Hij heeft veel gedaan voor de damsport. Het is een goede vriend van me en dankzij hem speel ik nu in de Nederlandse hoofdklasse."

Zekerheid of avontuur
"Ik kan niet op safe spelen. Dat is mijn sterkste kant en soms tegelijk mijn zwakste. Het maakt dat ik onverwachte zetten doe in de ogen van mijn tegenstanders. Strange moves, die vaak tot een overwinning leiden. Er is maar één situatie waarin het me lukt om op safe te spelen: als ik aan het einde van een toernooi nog één punt binnen moet halen voor de overwinning."

De beste combinatie
"Wat mij betreft is de beste combinatie: je geloof, je hart en je hoofd. Tezamen vormen ze het juiste kompas om je de weg te wijzen op je levenspad. Ik zou niet snel iemand adviseren om z'n hart te volgen, want soms is dat gevaarlijk."

PeterHt

Post by PeterHt » Mon Oct 25, 2004 14:57

De partijen uit de 9e ronde van het Bijlmertoernooi staan inmiddels op de toernooisite. Hieronder de gegevens m.b.t. de wedstrijd Misans-Burleson, die in 1-1 is geeindigd, maar waarbij de zwartspeler in de slotstelling duidelijk gewonnen staat.

De feiten op een rij:
1) Commotie in het duel Misans-Burleson.
2) Na de 41 gespeelde zetten staat zwart gewonnen.
3) Witspeler Misans eist remise.
4) Op de 37e zet blijkt Burleson remise aangeboden te hebben, maar aangezien er 40 zetten gespeeld moeten worden (op straffe van 0-0), gaat Misans door.
5) 1 zet later volgt een winnende combinatie voor zwart.
6) Wanneer de 40 zetten gehaald zijn, wil Misans remise, omdat ze dat na 37 zetten overeengekomen zijn. Burleson meent gewonnen te hebben, doordat Misans doorspeelde, en de stand nu gewonnen is.
7) Arbiter Fokkink neemt beide spelers mee uit de speelzaal, en na een kort gesprek blijkt de uitslag 1-1 te zijn.
8 ) Fokkink zegt daarna dat de uitslag in feite 0-0 moet zijn, omdat de spelers op de 37e zet remise overeengekomen zijn. Beiden beamen dit.
9) Volgens de regels kan deze wedstrijd alleen 0-0 of 0-2 zijn. Immers, het is verboden voor de 40e zet remise overeen te komen. Tevens is er doorgespeeld, waarbij de ene speler dacht zijn remiseaanbod afgewezen te zien (en dus serieus doorspeelde) en de andere speler alleen maar dacht 40 zetten te moeten halen voor de remise.

Bij wie kan ik mij melden om protest in te dienen tegen de uitslag 1-1 [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Mon Oct 25, 2004 15:00

Lijkt verdacht veel op Schwarzman in 't Hiltex Open

PeterHt

Post by PeterHt » Mon Oct 25, 2004 15:04

Er zouden toch eens een keer spelers bestraft moeten worden met 0-0... Beide spelers in het duel Misans-Burleson geven toe dat ze op de 37e zet de remise hebben besproken. Een alerte arbiter moet dat toch opvallen.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Oct 25, 2004 15:06

PeterHt wrote:
Bij wie kan ik mij melden om protest in te dienen tegen de uitslag 1-1 [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
Bij de arbiter...... [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]

PeterHt

Post by PeterHt » Mon Oct 25, 2004 15:10

Mark Hees wrote:
PeterHt wrote:
Bij de arbiter...... [img]images/smilies/icon_twisted.gif[/img]
Dat ik daar niet opgekomen ben [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
Ik wilde eigenlijk eerst de reacties hier peilen en in ieder geval vraagtekens wegnemen bij mensen die de partij naspelen en zich afvragen of de uitslag wel juist is.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Mon Oct 25, 2004 16:11

PeterHt wrote:Er zouden toch eens een keer spelers bestraft moeten worden met 0-0... Beide spelers in het duel Misans-Burleson geven toe dat ze op de 37e zet de remise hebben besproken. Een alerte arbiter moet dat toch opvallen.
Wij Nederlanders zijn goed in gedogen, Peter. In de arbitershandleiding staat dat spelers eenmaal de kans moeten krijgen alsnog de veertig zetten te halen (echt waar!). Dom dat Burleson zich laat intimideren, gewoon doorspelen en voet bij stuk houden...

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Oct 25, 2004 16:24

PeterHt wrote:Er zouden toch eens een keer spelers bestraft moeten worden met 0-0... Beide spelers in het duel Misans-Burleson geven toe dat ze op de 37e zet de remise hebben besproken. Een alerte arbiter moet dat toch opvallen.
Dat eerste is een keer gebeurd in een toernooi in Polen. Twee Nederlanders (als ik me goed herinner Gerco Brummelman en nog iemand) in een open groep kwamen na nul zetten remise overeen. De uitslag werd 0-0. Arbiter was Henk Fokkink.

Post Reply