Oproep grootmeesters tot nieuwe puntentelling

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
A.Presman
Real name: Alexander Presman

Oproep grootmeesters tot nieuwe puntentelling

Post by A.Presman » Thu Oct 21, 2004 13:55

E-mail ontvangen vandaag van Frank Teer:

"Aan: nieuwsmedia, damjournalisten, belangstellenden,

Hierbij stuur ik U een kopie van een brief aan het bestuur van de werelddambond FMJD met een verklaring van een tiental top-grootmeesters. In deze verklaring roepen zij de werelddambond FMJD op om te komen tot het aanpassen van het score-systeem in de top-ontmoetingen in de damwereld.

De grootmeesters geven aan dat er een oplossing moet komen voor een van de grootste problemen in de damsport: het grote aantal remises op topniveau.

Als een eerste stap stellen ze voor een score te introduceren tussen winst en remise, zodat de mogelijke uitslagen zijn: 2-0, 1½-½, 1-1. Dit systeem is al mogelijk in Nederland. Onder andere het jaarlijkse internationale toptoernooi in Delft wordt met zo een systeem gespeeld en op het moment wordt het kampioenschap van West-Holland, voorronde voor het nationaal kampioenschap, ook met deze telling gespeeld.

Het is hun mening dat het belangrijk is dat de werelddambond deze telling gaat invoeren in alle toernooien waarin de meeste spelers uit de top 50 van de wereldranglijst meespelen.

De verklaring is ondertekend door de internationaal grootmeesters Rob Clerc, Anatoli Gantwarg, Alexander Georgiev, Jean Marc Ndjofang, Erno Prosman, N’Diaga Samb, Alexander Schwarzman, Kees Thijssen, Alexei Tsjizjov and Guntis Valneris.

Bij deze groep bevinden zich 6 spelers van de top 8 van de wereldranglijst en ook alle wereldkampioenen van de laatste 15 jaar.

Voor verdere informatie, zie de Engelstalige brief aan het FMJD bestuur hierna en de bijgevoegde statement van de grootmeesters.

Met vriendelijke groet,

Frank Teer, erelid werelddambond en contactpersoon werkgroep modernisering puntentelling Koninklijke Nederlandse Dambond.

BRIEF AAN FMJD-BESTUUR:

Dear members of the FMJD board,

With this email I send you a statement made by a group of 10 international top-grandmasters. This is a statement about the score-system in draughts.

In this statement the grandmasters like to express their feelings about one of the most important problems in draughts-sports: the huge percentage of draws.

As a first step they propose to introduce a score between victory and draw. So we will have 2-0, 1½-½, 1-1. Their opinion is that it is most important that soon the FMJD accepts this system and applies this system in all tournaments and matches in which most players have a rating above 2350!

The statement is signed by the grandmasters Rob Clerc, Anatoli Gantwarg, Alexander Georgiev, Jean Marc Ndjofang, Erno Prosman, N’Diaga Samb, Alexander Schwarzman,

Kees Thijssen, Alexei Tsjizjov and Guntis Valneris.

I want to urge you to read this statement carefully and have an open discussion in the World Draughts Federation with our top-level grandmasters on this issue.

This statement will also be sent to a number of draughts-journalists, national media, draughtssponsors and organisers in the Netherlands.

Yours sincerely,

Frank Teer,
Honorary member FMJD"

A.Presman

Post by A.Presman » Thu Oct 21, 2004 13:56

Bijgesloten brief

Oktober 2004
Subject: Score-system in draughts

STATEMENT OF A GROUP OF INTERNATIONAL GRANDMASTERS

We like to express our feelings about one of the most important problems in draughts-sports. It is clear that the development of any kind of sport depends on the image that the sport has in the eyes of the public that is potentially interested in that sport. And from there also in the eyes of potential sponsors and the media. This image is mostly built by the attractiveness of the games and matches of the strongest players. We all know that the confrontations between the strongest players in draughts are not interesting because of the huge percentage of draws. If for instance we look at the games between the ten players with an international rating above 2400, we will see a percentage between 90% and 100% draws.

All measures till now of the FMJD and national federations to tackle this problem have proved to bring no results. For example the set-system in world-champion matches have brought only more draws. Also other measures like the knock-out system, the 40 moves rule and 3-0 for a victory did not bring real results.
We are sure that only changing of the score-system will bring satisfactory results. Many sports have made this kind of adaptation. In the future we must reduce the number of draws drastically. As a first step we propose to introduce a score between victory and draw. So we will have 2-0, 1½-½, 1-1. We see already that this score is possible in the Netherlands. At this moment this score is applied in the official championship of West Holland. In this championship the 1½-½ result is obtained by a material advantage of at least three pieces (a king counts for two pieces). The tournaments in Delft have shown that maybe we need experiments with an advantage of two pieces or even one piece. We warmly welcome every other initiative in other tournaments, we mentioned already Delft. We hope that soon other big tournaments, for instance The Hague, will follow. More experiments will help to find the best solution.

But it is most important that soon the FMJD accepts this system and applies this system in all tournaments and matches in which most players have a rating above 2350!

Rob Clerc
Anatoli Gantwarg
Alexander Georgiev
Jean Marc Ndjofang
Erno Prosman
N’Diaga Samb
Alexander Schwarzman
Kees Thijssen
Alexei Tsjizjov
Guntis Valneris

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Oct 21, 2004 14:06

He, he, nu wordt de discussie eindelijk serieus.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Oct 21, 2004 15:02

Ben ik nu de enige die een verwijzing mist naar de andere meningen? Er is geloof ik ooit een enquete geweest..... Er zijn alternatieve meningen op de site van Wieger gezet..... Of......

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Oct 21, 2004 15:51

De redactie van NOS Teletekst is ook wakker geschud door het e-mailbombardement van Frank Teer.
Op 616 staat het volgende:

Een tiental grootmeesters, waaronder de topacht van de wereldranglijst, heeft de werelddambond FMJD in een open brief opgeroepen de scores aan te passen. Met een nieuwe telling hopen zij het grote aantal remises in de top te bestrijden.

De initiatiefnemers opteren voor een plusremise. Daarin krijgt de speler die een, nog nader te bepalen, aantal stenen meer dan zijn tegenstander over heeft bij een remise 1,5 punt. Zijn opponent houdt aan de remise een half punt over.

De brief is onder anderen ondertekend door wereldkampioen Georgiew, Tsjizjov, Valneris en de Nederlanders Thijssen, Clerc en Prosman. Coryfeeën als Wiersma en Sijbrands zijn tegen een wijziging.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Thu Oct 21, 2004 16:36

Mark Hees wrote:Ben ik nu de enige die een verwijzing mist naar de andere meningen? Er is geloof ik ooit een enquete geweest..... Er zijn alternatieve meningen op de site van Wieger gezet..... Of......
Dit is specifiek voor hele sterke toernooien, en niet iets dat alleen tot de KNDB beperkt zou zijn, met de bijbehorende vragen over de geldigheid van plaatsingstoernooien. (Er had wel een verwijzing bij gemogen wat mij betreft)

Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Oct 21, 2004 17:23

Casper van der Tak wrote:
Mark Hees wrote:Ben ik nu de enige die een verwijzing mist naar de andere meningen? Er is geloof ik ooit een enquete geweest..... Er zijn alternatieve meningen op de site van Wieger gezet..... Of......
Dit is specifiek voor hele sterke toernooien, en niet iets dat alleen tot de KNDB beperkt zou zijn, met de bijbehorende vragen over de geldigheid van plaatsingstoernooien. (Er had wel een verwijzing bij gemogen wat mij betreft)
Dat is precies wat ik bedoel. Is het nou arrogantie om die verwijzing er niet bij te zetten? Gewoon vergeten?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Oct 21, 2004 17:27

Waar had je die verwijzing precies bij gewild? Bij de brief van de tien topdammers aan de FMJD? Dat had me heel erg gek geleken.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Re: Oproep grootmeesters tot nieuwe puntentelling

Post by Kosmos » Thu Oct 21, 2004 17:58

A.Presman wrote:E-mail ontvangen vandaag van Frank Teer:

"Aan: nieuwsmedia, damjournalisten, belangstellenden,

Hierbij stuur ik U een kopie van een brief aan het bestuur van de werelddambond FMJD met een verklaring van een tiental top-grootmeesters. In deze verklaring roepen zij de werelddambond FMJD op om te komen tot het aanpassen van het score-systeem in de top-ontmoetingen in de damwereld.

De grootmeesters geven aan dat er een oplossing moet komen voor een van de grootste problemen in de damsport: het grote aantal remises op topniveau.

Als een eerste stap stellen ze voor een score te introduceren tussen winst en remise, zodat de mogelijke uitslagen zijn: 2-0, 1½-½, 1-1. Dit systeem is al mogelijk in Nederland. Onder andere het jaarlijkse internationale toptoernooi in Delft wordt met zo een systeem gespeeld en op het moment wordt het kampioenschap van West-Holland, voorronde voor het nationaal kampioenschap, ook met deze telling gespeeld.

Het is hun mening dat het belangrijk is dat de werelddambond deze telling gaat invoeren in alle toernooien waarin de meeste spelers uit de top 50 van de wereldranglijst meespelen.

De verklaring is ondertekend door de internationaal grootmeesters Rob Clerc, Anatoli Gantwarg, Alexander Georgiev, Jean Marc Ndjofang, Erno Prosman, N’Diaga Samb, Alexander Schwarzman, Kees Thijssen, Alexei Tsjizjov and Guntis Valneris.

Bij deze groep bevinden zich 6 spelers van de top 8 van de wereldranglijst en ook alle wereldkampioenen van de laatste 15 jaar.

Voor verdere informatie, zie de Engelstalige brief aan het FMJD bestuur hierna en de bijgevoegde statement van de grootmeesters.

Met vriendelijke groet,

Frank Teer, erelid werelddambond en contactpersoon werkgroep modernisering puntentelling Koninklijke Nederlandse Dambond.

BRIEF AAN FMJD-BESTUUR:

Dear members of the FMJD board,

With this email I send you a statement made by a group of 10 international top-grandmasters. This is a statement about the score-system in draughts.

In this statement the grandmasters like to express their feelings about one of the most important problems in draughts-sports: the huge percentage of draws.

As a first step they propose to introduce a score between victory and draw. So we will have 2-0, 1½-½, 1-1. Their opinion is that it is most important that soon the FMJD accepts this system and applies this system in all tournaments and matches in which most players have a rating above 2350!

The statement is signed by the grandmasters Rob Clerc, Anatoli Gantwarg, Alexander Georgiev, Jean Marc Ndjofang, Erno Prosman, N’Diaga Samb, Alexander Schwarzman,

Kees Thijssen, Alexei Tsjizjov and Guntis Valneris.

I want to urge you to read this statement carefully and have an open discussion in the World Draughts Federation with our top-level grandmasters on this issue.

This statement will also be sent to a number of draughts-journalists, national media, draughtssponsors and organisers in the Netherlands.

Yours sincerely,

Frank Teer,
Honorary member FMJD"

Mark Hees

Post by Mark Hees » Thu Oct 21, 2004 18:30

Eric Sanders wrote:Waar had je die verwijzing precies bij gewild? Bij de brief van de tien topdammers aan de FMJD? Dat had me heel erg gek geleken.
Ik had ook eerlijk gezegd geen objectieve brief verwacht.

PeterHt

Post by PeterHt » Thu Oct 21, 2004 18:33

Eric van Dusseldorp wrote:De redactie van NOS Teletekst is ook wakker geschud door het e-mailbombardement van Frank Teer.

Een tiental grootmeesters, waaronder de topacht van de wereldranglijst, heeft de werelddambond FMJD in een open brief opgeroepen de scores aan te passen.
etc.
De dames en heren van Teletekst kunnen blijkbaar niet heel erg goed lezen:
Frank Teer schreef 'Bij deze groep bevinden zich 6 spelers van de top 8 van de wereldranglijst' en Teletekst maakt daar 'Een tiental grootmeesters, waaronder de topacht van de wereldranglijst' van...

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Thu Oct 21, 2004 18:39

PeterHt wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:De redactie van NOS Teletekst is ook wakker geschud door het e-mailbombardement van Frank Teer.

Een tiental grootmeesters, waaronder de topacht van de wereldranglijst, heeft de werelddambond FMJD in een open brief opgeroepen de scores aan te passen.
etc.
De dames en heren van Teletekst kunnen blijkbaar niet heel erg goed lezen:
Frank Teer schreef 'Bij deze groep bevinden zich 6 spelers van de top 8 van de wereldranglijst' en Teletekst maakt daar 'Een tiental grootmeesters, waaronder de topacht van de wereldranglijst' van...
Gelukkig hebben ze 'waaronder' inmiddels gewijzigd in 'onder wie'.
Ik ben trouwens wel benieuwd wie het heeft geschreven. Er wordt gesproken over 'stenen', dus een dammer kan hij/zij niet zijn. Aan de andere kant wist hij/zij wel uit eigen beweging aan te geven dat de coryfeeën Wiersma en Sijbrands tégen zijn.
Dat van die 'top-acht' was me overigens ook opgevallen.

A.Presman

Post by A.Presman » Thu Oct 21, 2004 18:54

Eric van Dusseldorp wrote:
Ik ben trouwens wel benieuwd wie het heeft geschreven.
Eric, en ben je niet benieuwd wie heeft het brief zelf geschreven?

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Thu Oct 21, 2004 19:25

A.Presman wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Ik ben trouwens wel benieuwd wie het heeft geschreven.
Eric, en ben je niet benieuwd wie heeft het brief zelf geschreven?
Ik zal dit keer niet verder gaan dan te onthullen dat de auteur zijn MS Office geregistreerd heeft bij Microsoft onder code 67CC00EA-0A29-11D9-B732-00A0B01E13B1.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Thu Oct 21, 2004 19:31

Die grootmeesters geven gewoon hun mening. Dat is alles. De FMJD kan vervolgens wel of niet besluiten de mening van een deel van de Nederlandse top-200 mee te nemen. Misschien moet Dieter van Gortel voor de zekeheid ook maar even een briefje naar de FMJD sturen met de resultaten van zijn enquete.

Post Reply