KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 15, 2004 17:05

http://www.chesscafe.com/text/hans99.pdf

Dutch Treat - The Human Comedy of Chess

by Hans Ree

Youthful Sin

In the chess bookshop I found a small book in Dutch with the intriguing title Smerig Spel? (Dirty Game?) and I was a bit disappointed to see that it was written by Johan Krajenbrink, who is a well-known Dutch draughts player. So it wasn't about chess. When I put it back the friendly bookseller told me that he had a few damaged copies that I could get for free. “It's not about chess, but there are a few tricks in it with universal value,â€? he said grinning.Indeed, I found that tricksters in draughts and chess had much in common. For instance, according to the laws of chess a pawn on h2 needs at least five moves to promote, but clever blitz players have often done it quicker by putting the pawn on the right moment somewhere between two squares. h2-h4-h5½-h7 takes only three steps. Apparently draughts players know the same trick, for Krajenbrink confesses that once he won a blitz game by promoting one of his men a move too early in this way. His honest excuse is that he needed the point dearly.A subject not treated in his book is that of buying, selling or just giving away full points, but I doubt very much if the world of draughts is clean in this respect. The practise is so endemic in practically all sports that draughts can hardly be an exception.Personally I never did it and though I certainly don't regret this, it sometimes gave me the embarrassing feeling that I wasn't a real pro at all, but only a freeloader that posed as one. As I have written before, the incorruptible must appear unbearable to those who in a tough struggle for life are forced to compromise with virtue.Rather to my surprise I found that even the great fighter Viktor Korchnoi has given and taken free points, though it was in a very distant past. In the August issue of the British monthly Chess there was a report by Vladimir Barsky on a lecture that Kortchnoi gave at the Moscow Jewish Community Center. After the lecture there were questions and answers. A chess fan from Tiraspol asked: “Do you remember Anatoly Lutikov? Have you ever played classical games against him, and if yes, where? He spoke well of you. He ended his career in Moldova, regrettably, by hitting the bottle.â€?An innocent question to which it would have been easy to give an innocent answer, but Kortchnoi, always outspoken, answered: “Have I played classical chess with him? He was virtually the only chess player I had negotiated a couple of games with. Once I needed a win and won. The next time he had to win. The King's Gambit had arisen (I was playing Black). Later Svidler told me that I had very good winning chances. I disappointed him by saying: Sorry, but I had to lose.â€?About Lutikov's love of the bottle Kortchnoi said: “There were quite a few in the chess world who had a sober outlook on life; but while taking this sober look at the world they could not help but start drinking.â€?I looked in my database for the game Kortchnoi mentioned and I suppose this is it.Lutikov-Kortchnoi, Semi-finals, Russian championship, Leningrad 19511. e2-e4 e7-e5 2. f2-f4 e5xf4 3. Ng1-f3 Bf8-e7 4. Bf1-c4 Ng8-f6 5. Nb1-c3 Nf6xe4 6. Bc4xf7+ Ke8xf7 7. Nf3-e5+ Kf7-e6 8. Nc3xe4 d7-d5 9. Qd1-g4+ Ke6xe5 10. d2-d4+ Ke5xd4It is well-known that Kortchnoi, especially in his youth, liked to grab material, but this is a bit extreme.11. c2-c3+ Kd4-e5 12. Bc1xf4+ Ke5xe4 13. Qg4-f3+ Ke4-f5 14. Bf4xc7+ Kf5-g6 15. Bc7xd8 Rh8xd8 16. 0-0 Nb8-c6 17. Qf3-g3+ Kg6-h6 18. Rf1-f7 g7-g5 19. h2-h4 Rd8-g8 20. Ra1-f1 Bc8-e6 21. h4xg5+ Rg8xg5 22. Qg3-h4+ Rg5-h5 23. Rf1-f6+ Black resigned.At least they made a spectacle of it and one can understand that about fifty years later Peter Svidler found it amusing to analyse the game.Kortchnoi must have been 19 or 20 years old when he played this game. I don't think this little sin of his youth will damage his reputation as a knight without fear or blame.In July of this year Viktor the Indefatigable won an open tournament in Quebec. It wasn't a very strong tournament, but on the other hand it was already the third tournament that Kortchnoi had won this year, after the Beer Shiva rapid tournament and the György Marx Memorial in Hungary. In the Rilton Cup tournament in Stockholm he finished a half-point behind the winners Akesson and de Firmian, which proves that at the age of 73 you can't win them all. Here is a nice game from the Quebec tournament, against the Canadian IM Jean Hébert. Kortchnoi's reputation as a pawn-grabber is very one-sided. What he always liked to do was to unbalance the game and at appropiate times he is just as willing to shed material as to grab it.

Hébert-Kortchnoi, Quebec Open, Montreal 20041. Ng1-f3 Ng8-f6 2. c2-c4 b7-b6 3. d2-d4 e7-e6 4. e2-e3 Bf8-b4+ 5. Bc1-d2 Bb4-e7 6. Nb1-c3 Bc8-b7 7. Bf1-d3 d7-d5 8. c4xd5 e6xd5 9. Qd1-a4+ c7-c6 10. Nf3-e5 0-0 11. b2-b4 Be7-d6 12. f2-f4 White's set-up seems a bit illogical, as Ne5 and f2-f4 are usually connected with a kingside attack, not with play on the queen's wing with Qa4 and b2-b4. Kortchnoi now takes strong measures to punish White.12...b6-b5 13. Qa4-b3 a7-a5 14. b4xa5 b5-b4 15. Nc3-e2 Nb8-a6 Here White can win a second and even a third pawn with 16. Bxa6 Bxa6 17. Nxc6 Qd7 18. Nxb4, but this would lead to his doom quickly.16. Ra1-c1 c6-c5 But now White has to accept the pawn sacrifice, as otherwise Black would be clearly better.17. Bd3xa6 Bb7xa6 18. Ne5-c6 Here and also at the following moves, White has a very difficult choice. After 18. dxc5 Bxe5 19. fxe5 both 19...Ne4 and 19...Ng4 would give Black a strong attack.18...Qd8-d7 19. d4xc5 Ba6xe2 20. Ke1xe2 Also after 20. cxd6 Qg4 Black has an attack, though the position would remain quite unclear, at least to me. 20...Bd6xf4 21. Qb3xb4 Or 21. Nd4 Be5, again with a dangerous attack.21...Qd7xc6 22. Qb4xf4 d5-d4 23. e3xd4 Qc6xg2+ 24. Ke2-d3 Qg2-g6+ 25. Kd3-c4 Nf6-e4 26. Bd2-b4 At first I thought that White could still put up resistance with 26. d5, but then a newspaper reader (Ardjan Langedijk from New in Chess) pointed out 26. d5 Nxc5 27. Kxc5 Qd3 and Black wins.26...Qg6-a6+ 27. Kc4-b3 Qa6-d3+ 28. Kb3-b2 After 28. Ka4 Rfb8 Black threatens both 29...Qb5+ and 29...Rxa5+ and mate.28...Rf8-b8 29. Rh1-d1 He resigns himself to his fate. After 29. a3 Black would win with 29...Qxd4+ 30. Kc2 Rxb4 31. axb4 Dc3+29...Rb8xb4+ 30. Kb2-a1 Qd3-e2 31. Rc1-b1 Ne4-c3 31...Qxa2+ was mate in two, but this is good enough. White resigned.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 15, 2004 17:58

Dagblad De Limburger, 15 oktober 2004

Dammen: Weer recordpoging Sijbrands blindsimultaan

Image
Ton Sijbrands
foto: Vincent Jannink

LUTTEN - Ton Sijbrands gaat zijn eigen wereldrecord blindsimultaandammen aanvallen. De nummer een van de wereld bindt op vrijdag 17 en zaterdag 18 december de strijd aan met 24 dammers. Zijn record staat sinds twee jaar op 22 partijen.
De recordpoging wordt net als twee jaar geleden gehouden in de bedrijfskantine van zijn sponsor, het kunstoffenbedrijf Wildkamp in Lutten in Overijssel.

Het wordt de achtste recordpoging van Sijbrands. In 1982 werd hij recordhouder met tien partijen. Dat aantal bracht via Cannes 1986 (twaalf borden), IJmuiden 1987 (veertien), Middelburg 1991 (vijftien), Venlo 1993 (achttien), Gouda 1999 (twintig) en Lutten 2002 op 22 partijen. Sijbrands, van 15 december 1949 uit Amsterdam, werd zes keer nationaal kampioen, vier keer Europees kampioen en twee keer wereldkampioen.

Remise

Twee jaar geleden won hij in Lutten zeventien van de 22 partijen en speelde hij er vijf remise. Met de score van 39 punten (88,6 procent) voldeed hij met gemak aan de eis voor erkenning van het wereldrecord dat op 70 procent (30,8 punten) lag. De recordverbetering nam 19 uur en 35 minuten in beslag. Hij begon op zaterdagochtend en eindigde tegen half vijf in de nacht van zaterdag op zondag.

De achtste poging begint op vrijdag 17 december om vier uur in de middag. Sijbrands houdt rekening met een uitputtingsslag en dat hij tot in de namiddag van zaterdag aan het dammen is. De grootmeester uit Muiden tekende vorig jaar een sponsorcontract met Wildkamp, waarbij het bedrijf de dammer tot zijn 65e jaar financiële ondersteuning bood.

vrijdag 15 oktober 2004

ktarinus

Hanco valt door de mand

Post by ktarinus » Sat Oct 16, 2004 19:46

[quote="Hanco Elenbaas"]Het zal wel 11-9 worden voor De Oldehove, dankzij een overwinning van Rudolf Smedinga, zoals anderhalve week geleden Troesoe met 11-9 won van Het Noorden via een overwinning van Vraagje op Braintag.
Hopelijk komen Schotanus en Jan T. Terpstra weer spoedig bij zinnen, want dit is natuurlijk te gek voor woorden! Wat een energieverspilling.

Tsss wat ben jij voor een waaaaaardeloze profeet Hanco?
Jij fugazzi! Jij jij jij!
Hij voorspelt het tegenovergestelde van de werkelijkheid!
Rudolf was zo aardig bij een 10-8 stand een potremise eindspel op te geven tegen Van der Pal [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!

ZevenInEenKlap

Re: Hanco valt door de mand

Post by ZevenInEenKlap » Sat Oct 16, 2004 21:09

ktarinus wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Het zal wel 11-9 worden voor De Oldehove, dankzij een overwinning van Rudolf Smedinga, zoals anderhalve week geleden Troesoe met 11-9 won van Het Noorden via een overwinning van Vraagje op Braintag.
Hopelijk komen Schotanus en Jan T. Terpstra weer spoedig bij zinnen, want dit is natuurlijk te gek voor woorden! Wat een energieverspilling.
Rudolf was zo aardig bij een 10-8 stand een potremise eindspel op te geven tegen Van der Pal [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Leer eens quoten man!! Dit begint te irriteren [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img]
"The flowers that bloom in the warmth of the sun are there to be loved by everyone"
==> Aphex Twin - Come to Daddy

Hanco Elenbaas

Re: Hanco valt door de mand

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 17, 2004 02:59

ktarinus wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Het zal wel 11-9 worden voor De Oldehove, dankzij een overwinning van Rudolf Smedinga, zoals anderhalve week geleden Troesoe met 11-9 won van Het Noorden via een overwinning van Vraagje op Braintag.
Rudolf was zo aardig bij een 10-8 stand een potremise eindspel op te geven tegen Van der Pal
Reintje vertelde het me Katharinus...
Het valt me tegen van Rein. Ik had op wat meer empathie gerekend, maar die Heerenvener vertelde me 's ochtends al niet van plan te zijn mee te werken aan mijn voorspeling. Doevig!!
Volgens Rein is Huizum al met al een veel gezelliger club dat zijn ex-vereniging De Oldehove.

Image

Het resultaat zal wel beïnvloed zijn door het veel te makkelijk accepteren van een reglementaire nul in het Fries Kampioenschap door deze goedhartige Rudolf. Die jongens zouden een voorbeeld moeten nemen aan Pied Piper Tjalling.
Last edited by Hanco Elenbaas on Sun Oct 17, 2004 12:38, edited 2 times in total.

blondegod

Post by blondegod » Sun Oct 17, 2004 03:46

Helaas heeft Rein niet vermeld dat Rinsumageest een nog veel gezelligere club........................................was [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Wanswerd

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 17, 2004 03:54

blondegod wrote:Helaas heeft Rein niet vermeld dat Rinsumageest een nog veel gezelligere club........................................was [img]images/smilies/icon_cry.gif[/img]
Wanswerd. Misschien moet Rein gewoon naar Wanswerd, vermoedelijk gezelliger en zeker sterker dan Huizum en De Oldehove bij elkaar.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 17, 2004 12:20

http://home.hetnet.nl/~pfdbside/
Sietse Nagel schrijft op de PFDB-site:

Risicoduel De Oldehove - Huizum eindigt in 10-10

Image

De slotfase van de wedstrijd De Oldehove-1 - Huizum-1.
Rudolf Smedinga zit er doorheen tegen Rein van der Pal.
De stand is 10-8 in het voordeel van De Oldehove, maar Van der Pal
heeft 4 stukken en Smedinga 2 stukken, en elk een dam.
Op de achtergrond kijken v.l.n.r. toe Bart T. Visser, Sjoerd Koopman,
arbiter Wim Meijer sr. en Anton Schotanus.

Een technisch verslag van De Oldehove - Huizum door Tjalling Goedemoed staat op
http://damwereld.com/phpBB/viewtopic.php?t=48

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 17, 2004 18:11

Hans van den Heuvel, de coach van Hiltex 2, voerde gisteren een verrassende combinatie uit tegen Hans van der Veen van Bart Smit uit Schagen.

Hans:
"Op de 25e zet waande ik mij even nr.14. De legendarische "nr.14" wel te verstaan.

In een 14 om 14 stand verplaatste ik als lokzet mijn schijf op 9 naar veld 14. Na de voor de hand liggende foutzet van wit liet ik vervolgens 14 schijven van het bord verdwijnen. En dat alles met nog welgeteld 14 minuten op de klok."

Hans van der Veen - Hans van den Heuvel 0 - 2

<applet code="webdam.Viewer.class"codeBase="http://www.damweb.nl/"height="270"name= ... ar"><param name="position"value="WMWP4945444342383936333237262728BP2524231917161412110806070403"><param name="notation"value="37312429330214202819030802132024193025343930121813221750262150393025394831264837454007124035372338332314252014253530253136270409494309134338131938331117"><param name="options" value="bgcolor: D8D3B0;notation:right"></applet>

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 18, 2004 11:35

Provinciale Zeeuwse Courant, 18 oktober 2004

Damploeg lijdt zware thuisnederlaag tegen grootste concurrent om de titel
Bij PWG is het opnieuw net niet
door Eugène de Kok

’S-GRAVENPOLDER - Met de nederlaag van Aart Walraven tegen oud-wereldkampioen dammen Ton Sijbrands was rekening gehouden. De andere vier verliespartijen die PWG ’s-Gravenpolder zaterdag leed in de derde ronde van de competitie tegen Heijmans Excelsior uit Rosmalen waren flinke tegenvallers. Net zoals de eindstand, 7-13. „Een offday“, zei Walraven na afloop.

„Wat drink jij?“, vroeg Aart Walraven kort na zijn verloren partij aan Ton Sijbrands. „Ik ben eigenlijk toe aan een biertje“, verzuchtte de beste dammer van Nederland (rating 1599) terwijl hij een dambord klaar zette voor de analyse. De tweevoudig wereldkampioen (’72 en ’73) gaf tijdens de analyse, waar hij talloze varianten in sneltreinvaart de revue liet passeren, toe dat hij het moeilijk had gehad tegen Walraven. „Je hebt het me lastig gemaakt. Alleen op het einde niet“, zei hij tegen zijn Zeeuwse opponent. „Het was een zware positiepartij waarin we allebei in een vroeg stadium veel bedenktijd nodig hadden“, legde Sijbrands later uit. „Maar, in een stelling waarbij we allebei nog veertien schijven op het bord hadden staan, maakte Walraven een ernstige fout. Daarna kon ik de winst gemakkelijk forceren. Zonder die fout zou het een zware bevalling zijn geworden.“

„Een opstoot waar ik steeds rekening mee hield, zag ik net even niet. Maar, hij heeft er toch nog 1 uur en 43 minuten over gedaan“, luidde het relativerende commentaar van Walraven, die zich feilloos herinnerde dat hij Sijbrands in 1966 nog had verslagen in een sneldamwedstrijd. „Hij was toen net Europees kampioen geworden.“

Sijbrands had zich terdege voorbereid op de ontmoeting met PWG. „Ik had na de promotie/ degradatiewedstrijd vorig seizoen, waarin we met Amersfoort (zijn toenmalige club) zo onsportief waren om PWG van promotie af te houden, dossiers gemaakt van alle tegenstanders. Die kwamen me vandaag goed van pas.“

De sympathieke dammer gaf aan dat hij niemand kan onderschatten in de hoofdklasse. „Ik geloof dat ik in de ereklasse door tactische opstellingen tegen spelers met een lagere rating heb gespeeld dan dit seizoen.“ Sijbrands stapte dit seizoen over van Amersfoort naar Heijmans, dat in de hoofdklasse (het op één na hoogste niveau) uitkomt. „Ik heb hier een aantal vrienden en ik was aan iets nieuws toe“, zei hij zaterdag. „Met Amersfoort hebben we de laatste jaren continu tegen degradatie gespeeld.“

Met zijn nieuwe club Heijmans is dat juist niet het geval. De club uit Rosmalen lijkt, zeker na zaterdag, titelkandidaat nummer één. ,,Ik had verwacht dat PWG meer kansen op de titel zou hebben. Maar het ziet ernaar uit dat we vandaag overtuigend winnen“, zei hij halverwege de middag. „Dat verandert het plaatje aanzienlijk.“

Voor de dammers uit ’s-Gravenpolder kwam de 7-13-nederlaag hard aan. ,,We hebben het collectief slecht gedaan“, reageerde Daaf Kasse, die verloor van Wim van der Kooij. „Ik heb zelf aardig gespeeld“, zei Andres van de Berge die Jan van der Hooff versloeg en daarmee samen met Bennie Provoost de enige Zeeuw was die zijn partij won. ,,Maar als team lijden we een flinke nederlaag. Halverwege zag het daar niet naar uit.“

Teleurstellend

„Heijmans begon vandaag niet in de sterkste opstelling“, wees Provoost op de afwezigheid bij de Brabanders van Mari van Ballegooijen (rating 1321), Karen van Lith (1358) en Matthijs Robbens (1310). „Dat hebben we niet uit kunnen buiten en dat is teleurstellend.“ Zelf kwam de dammer uit Aagtekerke niet in de problemen in zijn partij tegen Harry Kolk. „Ik heb geen moment minder gestaan en hij blunderde op het einde. Ik zal niet zeggen dat het een beginnersfout was, maar een gevorderde pupil zou het niet hebben gedaan.“

Ook Johnny de Leeuw (remise tegen Roep Bhawanibhiek) was teleurgesteld over de nederlaag. Al baalde hij minder erg dan vorig jaar toen hij in de laatste, beslissende competitiewedstrijd tegen Heijmans in gewonnen stand verloor omdat hij zijn klok te laat indrukte. ,,Dat heeft nog even door mijn hoofd gespeeld, ja. Maar je weet dat het niet nog een keer gebeurt. Vandaag had ik mogelijkheden om te winnen, maar ik kon die kansen niet verzilveren. Verliezen met 13-7 is teleurstellend. We hebben het op de dag van de waarheid weer niet waar kunnen maken, hebben te veel cruciale duels verloren. De laatste jaren hebben we het met PWG al vaker laten liggen. Iemand als Sijbrands zouden wij ook goed kunnen gebruiken. Ik heb het zelf meegemaakt toen ik nog bij Astra speelde en Harm Wiersma erbij kwam. Zo’n speler geeft een enorme stimulans aan de anderen. Als we de stap naar de ereklasse een keer willen maken, zouden we eigenlijk zo iemand moeten hebben.“

PWG ’s-Gravenpolder-Heijmans Excelsior 7-13. Gedetailleerd: Henk Gunter - Adri Vermeulen 0-2, Erwin Hamers - Frank Teer 0-2, Dominique de Rooij - Ron Entken 1-1, Aart Walraven - Ton Sijbrands 0-2, Andres van de Berge - Jan van den Hooff 2-0, Bennie Provoost - Harry Kolk 2-0, Daaf Kasse - Wim van der Kooij 0-2, Johnny de Leeuw - Roep Bhawanibhiek 1-1, Arjo Kousemaker - Gilles Delmotte 1-1, Cees Rijk - Soender Kalpoe 0-2.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 18, 2004 11:45

De Stentor, 18 oktober 2004

DEZ straalt zelfvertrouwen uit
door Nikhila

18 OKTOBER 2004 - HATTEM - Denk en Zet laat zich bij het debuut in de eerste klasse niets wijsmaken. Gorredijk, onder aanvoering van grootmeester Pieter Bergsma, werd met een 12 - 8 nederlaag naar huis gestuurd.

DAMMEN

‘Een knappe prestatie van ons team‘, vond aanvoerder Jan Willem Hoeve. ‘We hebben gemiddeld ruim zeventig ratingpunten minder.‘

De jeugdige ploeg, met zes spelers tussen 16 en 24 jaar, straalde zelfvertrouwen uit. Gert Jan Hoeve (17) verzilverde een dubbele dreiging en broer Florian (16) is na zijn derde treffer topscorer. ‘Ik stelde zelf remise voor tegen Bergsma‘, vertelde vader Jan Willem. ‘Hij wilde wel, maar liep eerst nog een rondje langs de borden.‘

De Fries, in 1968 kampioen van Nederland, schrok van de verrichtingen van zijn teammaten en wees het bod alsnog van de hand. ‘Daarna nam hij risico‘s, maar kwam nog bijna zelf in de problemen‘, lachte Hoeve.

OG Wapenveld ging onderuit in Enschede: 13-7. ‘Ik gaf het slechte voorbeeld‘, treurde captain Hans Striker. ‘Ik zag een eenvoudig slagje over het hoofd. Met nog een bord vol schijven.‘

Het duel van Henk Mostert eindigde met spektakel. Hij ging bij slagkeus in de fout en pakte zijn dam beet. Zijn tegenstander stond herstel - met een luidkeels ‘aanraken is spelen‘ - in de weg. Albert Lusink en Marthy van Houtert leerden dammen in Enschede, maar konden tegen hun oude cluppie geen vuist maken. Ook de winst van Aalt Mostert kon het tij niet meer keren. Tamek Damkring ging hard onderuit bij DUO 2: 16-4.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 18, 2004 11:51

DUO koploper zonder overtuigingskracht
‘Spectaculaire huisvlijtvariant mist doel‘

door Nikhila

18 OKTOBER 2004 - VORDEN - Met zes punten uit drie duels ligt DUO op schema in de damhoofdklasse. Toch mist de ploeg overtuigingskracht. De 11 - 9 zege op DIOS Eibergen was geflatteerd. ‘We hebben nog een lange weg te gaan‘, weet ook teamleider Dinant Spieker.

De concentratie was zaterdag verre van optimaal. Friso Fennema liep regelmatig de zaal uit en combineerde zijn aandacht tussen de partij en zijn mobieltje.

‘Vanwege mijn werk moest ik bereikbaar zijn‘, vertelde hij na zijn nederlaag. ‘Achteraf bekeken had ik beter niet mee kunnen doen.‘

Henk Grotenhuis gooide de opening er snel uit, waarbij hij á tempo de weg naar dam openzette. ‘De spectaculaire huisvlijtvariant miste doel‘, vertelde Spieker. ‘Zijn tegenstander kreeg argwaan. Na drie kwartier nadenken doorzag hij de valstrik en stelde in vliegende tijdnood remise veilig.‘

Wieger Wesselink, veruit de sterkste speler in de arena, werkte de achterstand weg, maar bij 4-4 dreigde het mis te gaan. Het eindspel van Wouter Ludwig was verloren en ook Nina Hoekman bungelde boven de afgrond.

Het voordeel van Marcel Knipper - vooraf vol branie ‘we winnen met tien punten verschil‘ - was onvoldoende.

Tot opluchting van de Vordense fans kwamen ook de zorgenkindjes met de schrik vrij: 9-9. Het gelijkspel leek onafwendbaar, maar na bijna zes uur spelen maakte de tegenspeler van Henk Hoekman de beslissende fout.

DDC keerde opgetogen terug uit Hengelo: 9-11. ‘Kostbare punten‘, vond aanvoerder Rob Hendriks. ‘Gelet op het programma doen we nu weer volop mee.‘

Henk Groen zette de Deventer ploeg op het winnende spoor en is na zijn derde treffer topscorer. Frank Jansen maakte zijn rentree met een winstpartij. Hij raakte twee jaar geen schijf aan, maar compenseerde het gebrek aan ritme met een flinke dosis strijdlust.

DOS Heino staat in 2B op gelijke hoogte: 7-13 in Westerhaar. ‘Na de 0-6 tussenstand zijn we niet meer in gevaar geweest‘, sprak bestuurslid Erik Ploeger. Zowel Frits Gerritsen als Marco Veneboer is nog zonder puntverlies.

Ook Judith van Beek (15) kwam weer tot winst. Zij vloerde haar geroutineerde en ruim veertig jaar oudere tegenstander met een mooi slagje naar dam.

Het duel met medekoploper DES 2 pakte in Lunteren verkeerd uit voor DamRa: 11-9. ‘We gingen met drie invallers op pad‘, sprak teamleider Ab Steenbergen. ‘De twee gemiste kansen deden ons de das om.‘ Hij wedde zelf op het verkeerde paard in het eindspel en ook Gerrit Visscher verspeelde onnodig de overmachtswinst.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 18, 2004 11:55

Dammers DCA afgedroogd
van onze sportredactie

18 OKTOBER 2004 - APELDOORN - ‘Kanonnenvoer.‘ Zo omschreef André de Koning, captain van DC Apeldoorn, zijn ploeg voor aanvang van de competitie in de ereklasse. Meermalig landskampioen Hiltex was die omschrijving kennelijk ter ore gekomen. De Amsterdammse dammers droogden Damclub Apeldoorn zaterdag genadeloos af. Het werd liefst 16 - 4.

Nederlagen met 14-6 en 15-5 had DCA al op zak. Hiltex, met Nederlands kampioen Kees Thijssen in de ploeg, voegde zaterdag een score van 16-4 aan dat rijtje toe.

Slechts op drie borden pakten spelers van DC Apeldoorn punten, waarbij de overwinning van Gerrit Boom op veelvuldig NK-finalist Hein Meijer de opmerkelijkste uitslag was.

Als een volslagen verrassing voor DC Apeldoorn kwamen de nederlagen aan de twee kopborden. De internationale grootmeesters Alexander Presman en Hendrik van der Zee gingen beiden onderuit.

Image
Grootmeesters Presman & Van der Zee ...onderuit...

Van der Zee, in de openingsronde nota bene nog goed voor remise tegen oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman, ging al na twaalf zetten de mist in tegen de Afrikaanse kampioen Jean-Marc Ndjofang.

Van der Zee verschoot van kleur toen de Afrikaan een beginnerszetje uitvoerde en had in het vervolg van de partij geen kans meer.

Image
Henk Klarenbeek winnaar Praag Open 2001

Alexander Presman gebruikte weliswaar zijn volledige bedenktijd, maar stond al na 22 zetten verloren tegen subtopper Henk Klarenbeek. Het doel om spanningen op het bord te creëren was bereikt, constateerde de Apeldoornse Wit-Rus na afloop, maar dat kwam hem op een verloren stelling te staan. Presman, op de wereldranglijst goed voor een plek in de top twintig, kreeg nooit eerder op zo'n manier klop.

Na drie wedstrijden staat DC Apeldoorn op de laatste plaats in de Ereklasse.
Last edited by Hanco Elenbaas on Mon Oct 18, 2004 13:29, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 18, 2004 12:03

De Gelderlander, 18 oktober 2004

Denk en Zet boekt knappe zege
Door onze medewerker

CULEMBORG - Denk en Zet is na de derde competitieronde in de top drie te vinden. De Culemborgse dammers lieten zaterdag tegen landskampioen DV Huissen weer een goed resultaat noteren. De Huissenaren komen al jaren tegen Denk en Zet niet de uit de verf. Vorig jaar werd het 10 - 10 en dat betekende het enige verliespunt voor de landskampioen. Dit jaar was Denk en Zet het sterkste: 11 - 9.

Image
Meurs/Denk en Zet Landskampioen 2003

De beslissingen vielen aan de borden vier en acht in het voordeel van Denk en Zet. Evgueni Vatoetin bleef Marcel Janssen de baas, Auke Scholma versloeg Martijn Vissers. De Culemborgers vonden de zwakste schakels bij de gasten.

Aan de andere kant gebeurde dat niet. Tjeerd Harmsma verloor weliswaar van Mark Kemperman, maar het jeugdige kwartet Kees van den Bosch, Jan Peter Patist, Bas Messemaker en Dik de Voogd hield knap stand tegen vier Huissense grootmeesters.

Van den Bosch was als laatste bezig tegen de altijd productieve Alexander Baljakin. De Culemborger keek tegen een nadelig eindspel aan maar het halen van een tweede dam verzekerde hem van een punt én van de teamzege.

Bas Messemaker was de eerste die een punt op een grootmeester veroverde. Met een simpele strategie ontregelde de jonge Denk-en-Zet-speler het spel van Gérard Jansen.

Dik de Voogd stond tegen Geert van Aalten lang voordelig; het vasthouden van het voordeel ging ten koste van de bedenktijd. In tijdnood vond De Voogd niet het kansrijkste spel en werd het remise.

Jan Peter Patist trof Guntis Valneris, de nummer 3 van het laatste wereldkampioenschap. Patist kwam in het eindspel een schijf voor maar winst was te hoog gegrepen. Intussen had Pim Meurs de punten gedeeld met Alex Mathijsen en stond Denk en Zet al twee winstpartijen voor. Vatoetin vlocht tegen Marcel Janssen een niet te weerleggen dreiging in de stelling en won afgetekend.

Scholma had een telkens wisselend spelbeeld op het bord. Dankzij een opstoot over het centrum kon de Groninger naar de damlij oprukken. Dat was voor Vissers het moment van capituleren. Boudewijn Derkx speelde vrij matig tegen Joost Hendriksen. Uiteindelijk bereikte hij nog veel, de winst was een illusie voor de jeugdwereldkampioen.

Jeroen van den Akker was tegen Geert Berends op de aanvallende toer maar liet een steekje vallen. De Culemborger overzag een lichte combinatie en raakte een schijf achterop. Het secure spel van de Culemborger, die vanaf gisteren een grootmeestertoernooi in Amsterdam speelt, was nog goed voor de deling van de punten.

Tjeerd Harmsma moet nog loskomen. De teamleider maakte tegen Mark Kemperman al vroeg in de partij een positionele blunder. Daardoor belandde hij in een lastig te hanteren stelling. Harmsma verzette zich langdurig maar een remise kwam niet meer op het scorebord. Met die enige verliespartij kwam de tussenstand op 10-8 waarna Van den Bosch zijn huzarenstukje uithaalde door Baljakin van winst af te houden.

Denk en Zet staat nu op de met Geleen en Amsterdam gedeelde eerste positie. De volgende wedstrijd is zaterdag 30 oktober. Dan speelt de Culemborgse de formatie tegen Westerhaar.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Oct 18, 2004 12:13

Dagblad De Limburger, 18 oktober 2004

De Vaste Zet blijft aan kop
Van onze correspondent
Dammen -
De Vaste Zet blijft het goed doen in de ereklasse, de eredivisie van de Dambond. Na winst tegen relatief zwakke teams in de eerste en tweede ronde, hield het Geleense tiental thuis de Assense subtopper Hijken DTC op 10-10. De ploeg deelt na drie wedstrijden de koppositie met Hiltex en Meurs Denk En Zet.
maandag 18 oktober 2004

Meer op Website De Vaste Zet, http://www.devastezet.nl/

Tevredenheid na 10 - 10 tegen Hijken DTC

Na afloop van de spannende wedstrijd tegen Hijken DTC was er over het algemeen een sfeer van tevredenheid met de 10-10 te bespeuren maar toch had er ook in deze derde ronde zeker meer in gezeten. Voor de gasten was het de derde 10-10 op rij.
Met een opstelling op sterkte ging ons eerste deze ronde uit van de eigen kracht, de grootmeesters op de eerste borden zouden dan wel eens het verschil kunnen maken.

Een tegenvaller was dat Theo Schippers al binnen 2 uur spelen de punten deelde met van Prinsenbeek, toch een van de te kloppen spelers bij Hijken. In de analyse ruimte bleek ook dat Theo beslist door had kunnen gaan voor meer.
Even later besloten ook Paul Nitsch en Ove Verdel in hun partijen geen risico's te nemen 3-3.
Patrick Casaril had inmiddels een schijf gewonnen tegen Henk Kalk maar tot verbijstering van iedereen besloot hij twee zetten later remise aan te bieden. Dit cadeau aanvaarde Kalk met plezier en pas in de analyse ruimte besefte Patrick hoe goed zijn stand wel niet was, hoe langer het duurde hoe meer spijt hij kreeg van zijn beslissing 4-4.
De toppartij op papier tussen ex Nederlands kampioen Dolfing en Andrey Kalmakov was nooit echt spannend en logisch was dan ook het resultaat remise 5-5
Helaas won ook Vadim Wirny weer niet, in het middenspel had Evert Dollekamp zelfs het beste van het spel (volgens Truus) 6-6.

Image
Evert Dollekamp
...moeiteloos remise met Wirni...

In de tijdnoodfase moet Leopold Sekongo snel beslissen in een lastige stand. Na wisselende kansen neemt Leopold een combinatie; de zetten zijn dan gehaald maar de stand blijkt verloren. Zonder de combinatie is het zeker remise treurde Leopold nog lang na en hij verweet zich zelf dat hij koos voor het zetje 6-8.
Slechts enkel minuten later herstelde Ronald Schalley weer de score met een prachtige overwinning tegen Palmans, het was de partij van de dag 8-8. Ronald is in topvorm en staat ook na drie ronden nog op 100%. de trotse aanvoerder van de topscorelijst ging na de wedstrijd direct door naar Amsterdam waar zondag het Bijlmer Toernooi van start gaat. (Ronald in de meestergroep en Vadim in de grootmeestergroep)

Image
Kampioen van België Ronald Schalley
...Topscorer in de Nederlandse Ereklasse...

Frank en Erwin waren na de tijdcontrole de enige spelers die nog moesten doorgaan, met op het oog iets nadelige standen was het wel noodzakelijk om de rust en de concentratie vast te houden maar dat er juist deze twee wel toe te vertrouwen.
Erwin haalde met een leuk zetje de remise binnen tegen Schuitema die zijn stand toch wel sterk had overschat 9-9.
Frank tenslotte had weer eens de langste partij maar met zorgvuldig spel bereikte ook hij een verdiende puntendeling en was de eindstand 10-10.

Tevredenheid dus alom ondanks het feit dat er wel degelijk meer in had gezeten.

Post Reply