ouderdomsdiscriminatie ?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Sun Oct 10, 2004 18:14

Lorelei je spreekt je op 1 punt tegen. Aan de ene kant zeg je dat je het niet fijn vond dat zo benadrukt werd dat jullei meisjes waren en daarom maar tegen elkaar en met elkaar moesten spelen. Maar aan de andere kant zeg je dat je een vrouwelijk voorbeeld mistte. Waarom kon dit dan geen man zijn?

Er wordt vaak gezegd dat meisjes zelden hun best doen boven iemand uit te steken. WEinig strebberig dus! Is dit ook zo?

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Oct 10, 2004 18:16

hans andriessen wrote:
Ben Anoniem wrote:Misschien stoppen de meisjes door Dames als de topic-opener?

Het lijkt alsof zij een voorkeursbehandeling wenst. Daarbij schuwt zij wat roddel (over een telefoontje) niet.
Hoe durf je dit te schrijven. En dan nog wel anoniem!
Ken jij Iepie?
Zij komt op voor haar rechten (al dan niet juist) en is terecht kwaad, als het haar zo verteld is als zij schrijft.
Het is toch geen roddel.

Wat jij schrijft kan echt niet door de beugel.
Excuses maken, man.
Natuurlijk is het roddel.
Zij heeft geen recht op een NK-plaats.
Zie wat hier al uitgebreid geschreven is over de HF-scores.
Als zij opbelt om verhaal te halen en ook nog eens vindt dat het EK haar rechten verschaft, dan krijg je een minder zakelijk telefoongesprek, waarvan wij dan een ongetwijfeld subjectief verslag te zien kregen.

Lorelei

Post by Lorelei » Sun Oct 10, 2004 22:04

Rijmer ik snap wat je bedoelt. Maar het je kunnen identificeren als meisje met een vrouw is net iets makkelijker als met een man. Het spelen tegen een man of vrouw is hetzelfde:-)

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Sun Oct 10, 2004 22:34

voor veel meisjes schijnt het spelen met jongens dus wel anders te zijn. Vele haken daarom alweer vroeg af. Ook als je kijkt naar alle jeugdclubs in Nederland dan zie je dat er vrijwel nergens 1 meisje tussen een grote groep jongens. Er zijn enkele "meisjesclubs" in Nederland en dat schijnt toch te komen vanwege het aantal meisjes, meisjes onder elkaar en soms een iets sterkere waar ze tegen opkijken. Hoe is dit te verklaren dan?

Lorelei

Post by Lorelei » Sun Oct 10, 2004 22:59

Rijmer ik weet niet of het zo is dat het voor veel meisjes het spelen tegen jongens anders is en of dat de reden is waarom ze afhaken ( maar klaarblijkelijk weet jij daar meer van). Als je me kan aangeven waar je die informatie vandaan hebt vind het interessant om dat ook te lezen.

Ook overigens wat betreft streberigheid heb ik mijn twijfels of dat minder is als bij jongens.

DeletedProfile

Post by DeletedProfile » Sun Oct 10, 2004 23:42

Ik heb hier dus geen informatie over. Wat ik aangeef is dat er duidelijk te zien is dat er zogenaamde meisjesclubs zijn. Het hoe en het waarom weet ik dus neit exact en zou ik graag willen weten! Ik heb daarbij aangegeven wat vrij algemene opvattingen daarover zijn, ik zoek nog naar details. Als ik binnenkort wat tijd heb zal ik wat gaan nazoeken in psychologie tijdschriften.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Oct 11, 2004 00:25

Ben Anoniem wrote:
hans andriessen wrote:
Ben Anoniem wrote:Misschien stoppen de meisjes door Dames als de topic-opener?

Het lijkt alsof zij een voorkeursbehandeling wenst. Daarbij schuwt zij wat roddel (over een telefoontje) niet.
Hoe durf je dit te schrijven. En dan nog wel anoniem!
Ken jij Iepie?
Zij komt op voor haar rechten (al dan niet juist) en is terecht kwaad, als het haar zo verteld is als zij schrijft.
Het is toch geen roddel.

Wat jij schrijft kan echt niet door de beugel.
Excuses maken, man.
Natuurlijk is het roddel.
Zij heeft geen recht op een NK-plaats.
Zie wat hier al uitgebreid geschreven is over de HF-scores.
Als zij opbelt om verhaal te halen en ook nog eens vindt dat het EK haar rechten verschaft, dan krijg je een minder zakelijk telefoongesprek, waarvan wij dan een ongetwijfeld subjectief verslag te zien kregen.
Lees het stukje van Iepie eens goed.
Nergens eist ze een voorkeursbehandeling. Ze had meer verwacht naar aanleiding van haar prestaties NA de HF's.
Ze haalt geen "verhaal" maar vraagt telefonisch uitleg.
Inmiddels weten wij bijna zeker dat de toewijzing gewoon op grond van de HF's heeft plaatsgevonden. Waarom in dat telefoongesprek haar leeftijd dan ter sprake komt is vreemd. Daarover lijkt ze meer boos, dan het feit dat ze niet is aangewezen. Het gaat om de vertelde reden van de afwijzing.
Dat ze daarover klaagt op het forum (nota bene haar eerste post ooit) vind ik geen roddel.
Jouw eerste zin in de quote bovenaan is echt beneden peil. Tenzij je daarvoor goede argumenten hebt. Anders is excuus op zijn plaats.

Ben Anoniem

Re: ouderdomsdiscriminatie ?

Post by Ben Anoniem » Mon Oct 11, 2004 00:38

I. Poepjes Koopman wrote:Nadat ik telefonisch om uitleg gevraagd heb word mij indirekt medegedeeld dat ik te oud ben en geen progressie meer boek.

Iepie Poepjes-Koopman
Dit is een vreemde zin.
Wat betekent "indirekt"?

Als objectief buitenstaander kan ik slechts veronderstellen, dat op mevrouw's argumenten (vraag om een voorkeursbehandeling) in twijfel is getrokken of zij wel zo bijzonder presteert.
Die vraag om een voorkeursbehandeling is wezenlijk.
Zij snijdt zo mogelijk "meisjes" de pas af.
Vandaar mijn openingszin. Die het woord "misschien" bevatte.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Oct 11, 2004 01:01

rijmer wrote:Hierbij dan...Het valt toch tegen qua informatie. Het was dan ook al even geleden dat ik het gelezen had. Hieronder het hele (verkorte) stuk. Desondanks staan er wel enkele dingen in over meisjes/vrouwen instelling..............................................................
....................................................etcetera.
Fijn dat je dat stuk zo snel gevonden hebt, Rijmer.
Het is dit jaar bij de CAT en CJT uitgereikt en behandeld.

Slechts kort gaat het rapport in op verschillen tussen jongens en meisjes. Maar het "waarom" wordt niet verteld. Terecht merkt men op dat daar nader onderzoek voor nodig is. Is dat al uitgevoerd?

Lorelei slaat de spijker op zijn kop: het gaat om de vraag of je blijft dammen, niet de overgang naar senior-dammen. En waarschijnlijk weinig verschil tussen jongens en meisjes in dit opzicht.
Zo tussen je 10e en 30e sta je steeds voor de vraag of je doorgaat. De redenen om te stoppen liggen voor een groot deel buiten het dammen: middelbare school, andere sport, verkering, studie, werk, stichten gezin. Het bereiken van de seniorenleeftijd lijkt geen bijzonder moment.
Alle sporten hebben hiermee te kampen, maar ook bijvoorbeeld zangkoren. Het is een algemeen probleem van clubs met jeugd.

Waarom zou er contact tussen top en jeugd moeten zijn? De topjeugd heeft dat al via de centrale trainingen. Lorelei is mogelijk al gestopt voor het NK meisjes en de CMT werd ingevoerd. Nina Hoekman is voor de meisjes beslist een "voorbeeld". Verder heeft de jeugd ook zijn/haar voorbeelden binnen de topjeugd. Die staan dichter bij, kan je bij toernooien ontmoeten en zijn vaak wel in voor een vluggertje; wat een eer! Mijn zoon heeft zo zijn voorbeelden, kampioenen uiteraard. En op zijn beurt blijkt hij zelf ook als voorbeeld te fungeren voor de jongere jeugd. En zo zijn er meer. Bij de meisjes zie ik in Saskia Veltman ook een voorbeeld, waarmee men zich graag wil identificeren.

Het fenomeen "meisjesclubs" ken ik niet, Rijmer. Waar zijn die dan?
Ik zie juist meestal clubs met 1 of 2 meisjes. Dat is ook het beeld bij kampioenschappen.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Oct 11, 2004 01:08

Ben Anoniem wrote:
Zij snijdt zo mogelijk "meisjes" de pas af.
Vandaar mijn openingszin. Die het woord "misschien" bevatte.
Schei toch eens uit, man.
Ze snijdt niemand de pas af. Degenen die wel zijn aangewezen zijn senioren!

Met "misschien" heb je je goed ingedekt, maar je hebt wel iets lelijks gezegd. Op de persoon gespeeld! Besef dat dan.

Lorelei

Post by Lorelei » Mon Oct 11, 2004 01:29

Inderdaad ik ben al gestopt voordat er een CMT bestond geloof ik. Daarentegen waren er al wel meisjes NK's waar ik toendertijd bewust niet aan meedeed.
De reden waarom er contact tussen top en jeugd moeten zijn is puur een motivatie en stimulans reden. Het is nou eenmaal erg leuk om eens te kunnen zeggen dat je gespeeld hebt tegen de huidige wereldkampioene etc etc. Je kan je meten je kan is met ze praten je kan is het een en ander vragen aan iemand die bereikt heeft wat je misschien in de toekomst ook wil bereiken.
Maar goed het was maar een ideetje. Wat ik al zei ik zie ook niet direct oplossingen

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Oct 11, 2004 01:48

Lorelei wrote:Inderdaad ik ben al gestopt voordat er een CMT bestond geloof ik. Daarentegen waren er al wel meisjes NK's waar ik toendertijd bewust niet aan meedeed.
De reden waarom er contact tussen top en jeugd moeten zijn is puur een motivatie en stimulans reden. Het is nou eenmaal erg leuk om eens te kunnen zeggen dat je gespeeld hebt tegen de huidige wereldkampioene etc etc. Je kan je meten je kan is met ze praten je kan is het een en ander vragen aan iemand die bereikt heeft wat je misschien in de toekomst ook wil bereiken.
Maar goed het was maar een ideetje. Wat ik al zei ik zie ook niet direct oplossingen
Ja, ik begrijp wel dat je de jeugd voorbeelden wil aanbieden. De topjeugd heeft die al. Het gaat om de anderen en ook om de jeugd die nog niet damt.
Clubs kunnen zelf heel wat doen door eens een "topper" uit te nodigen op de club en dan bereik je ook die minder sterke jeugd.
Zo kwam bij DOS Delft nog wel eens Gantwarg binnenlopen. Dankzij zijn goede contact met Henk de Witt. Zijn naam zei de meeste kinderen niets, maar nadat verteld was, dat hij viervoudig wereldkampioen was, wilde iedereen zijn handtekening.
Maar ook de eigen seniorenclubkampioen kan als voorbeeld optreden. Laat hem/haar bij de jeugd een simultaan spelen. Fantastische ervaring.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Mon Oct 11, 2004 02:43

hans andriessen wrote: Op de persoon gespeeld! Besef dat dan.
Op de man gespeeld, bedoel je zeker.
Koopman om precies te zijn.
Als ik me niet vergis maakt zij het persoonlijk, door hier op volstrekt onduidelijke gronden voor zichzelf een NK-plaats te claimen

peper

Post by peper » Mon Oct 11, 2004 16:05

Die Ben Anoniem zouden ze eens op een bezemsteel moeten zetten.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Mon Oct 11, 2004 18:21

word mij indirekt medegedeeld dat ik een heks ben?
(sorry voor de taalfoudt)

Post Reply