ouderdomsdiscriminatie ?
-
- Posts: 172
- Joined: Fri Jul 16, 2004 18:38
- Location: Groningen
NK vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?
Misschien moet zo'n NK vrouwen Zwitsers toernooi wat betreft de senioren deelneemsters wel een geheel open inschrijving hebben....
en dan is het deelnemersveld dus ongelimiteerd...
Gehoord in Heino, tijdens het NK meisjes, 's morgens voor aanvang van de tweede of derde dag, uit de mond van aspirante Rosa Brinkman (SNA), links op de foto, tijdens een gezellig groepsgesprek van een stuk of tien meiden. Samengevat kwam het er op neer: Na het meisjesdammen is er niets meer. Dan stop je dus met dammen.
Het was gezellig in Heino tijdens het NK meisjes. Hier krijgen de jongste deelneemsters tijdens de lunch een broodje kroket op hun bordje.
Maar hoe kijken de dammende vrouwen en dammende meiden er tegen aan? Zien jullie wat in een dergelijk NK? En wat vind jij ervan Iepie?
en dan is het deelnemersveld dus ongelimiteerd...
Gehoord in Heino, tijdens het NK meisjes, 's morgens voor aanvang van de tweede of derde dag, uit de mond van aspirante Rosa Brinkman (SNA), links op de foto, tijdens een gezellig groepsgesprek van een stuk of tien meiden. Samengevat kwam het er op neer: Na het meisjesdammen is er niets meer. Dan stop je dus met dammen.
Het was gezellig in Heino tijdens het NK meisjes. Hier krijgen de jongste deelneemsters tijdens de lunch een broodje kroket op hun bordje.
Maar hoe kijken de dammende vrouwen en dammende meiden er tegen aan? Zien jullie wat in een dergelijk NK? En wat vind jij ervan Iepie?
-
- Posts: 782
- Joined: Tue Nov 04, 2003 02:59
- Location: Delft
Re: NK vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?
Er wordt toch al denigrerend gedaan over het niveau van het dames-dammen. Met jouw plan wordt dat er niet beter op: "Het NK-vrouwen? Dat stelt toch niets voor; daar mogen zelfs kinderen aan meedoen!". Als meisjes zich in open competitie met de senioren daarvoor plaatsen is dat, wat mij betreft, wel acceptabel. En wil je bij de heren hetzelfde voorstellen?Henk Stroetinga wrote:hans andriessen wrote:Waarom zou het vooral voor de jeugd een mooi toernooi zijn?Henk, zo te lezen ben je dolenthousiast. Het lijkt mij best een leuk toernooi. Maar vooral leuk voor de jeugd.
Enne...... de jeugd heeft het NK meisjes. Mogen de vrouwen hun eigen NK behouden?
Daarna(ast) zo'n toernooi als jij beschrijft, met veel publiciteit en eventueel een paar buitenlandse (jeugd)toppers: mooie promotie van de damsport. Dat is wel aan jou toevertrouwd.
De sterkste speelsters spelen in het Zwitsers systeem toch allemaal tegen elkaar?
Een rondtoernooi is het eerlijkst. Dat staat buiten kijf.
Bij teveel deelnemers hou je eerst een halve finale (meestal ook rondtoernooi). Bij heel veel deelnemers gebruik je (als noodgreep) het Zwitsers systeem. Bij het ZS spelen meestal niet alle sterksten allemaal tegen elkaar. Nogmaals: rondtoernooi is het eerlijkst. Bij de pupillen zijn we juist overgestapt van ZS naar rondtoernooi!
Ik kan me niet voorstellen dat Rosa heeft gezegd: "Na het meisjes-dammen is er niets meer. Dan stop je dus met dammen".
Dat zou dan voor de jongens evenzeer gelden. Maar het klopt niet.
Er is NK-mannen en NK-vrouwen. Er is nationale competitie. Er zijn vele toernooien. Voor jongens en meisjes is dat gelijk. Of begrijp ik je niet goed?
Maar inderdaad: wat willen de vrouwen en meisjes?
-
- Posts: 172
- Joined: Fri Jul 16, 2004 18:38
- Location: Groningen
NK vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?
Het is me duidelijk Hans dat jij er niets in ziet.
-
- Posts: 782
- Joined: Tue Nov 04, 2003 02:59
- Location: Delft
Re: NK vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?
Niet als middel om het NK-vrouwen op te leuken.Henk Stroetinga wrote:Het is me duidelijk Hans dat jij er niets in ziet.
Wel als toernooi na(ast) het NK-vrouwen.
Met kortere speeltijd kan het compacter worden en daarmee interessant voor de media.
Wellicht met alternatieve telling volgens Jaap van Galen: geen remises.
Wat een promotie-mogelijkheid voor de damsport !!
En om vrouwen te bereiken als locatie: de Damesbeurs? Serieus, hoor.
Maar laten de vrouwen/meisjes zich eens uitspreken.
- DeletedProfile
- Posts: 179
- Joined: Sat Sep 20, 2003 11:04
Wat betreft hoe meisjes omgaan met prestatie en het groter worden (waaronder dus de stap van meisjes naar vrouwendammen valt) is een intressant onderzoekje gedaan door de schaakbond wat overgenomen is door de dambond. Dit is toendertijd ook verspreidt. Ik kan het zo snel niet vinden maar ik denk wel dat jullie (hans en henk) antwoorden kunnen vinden op hoe de kampioenschappen en het hele vrouwendammen te organiseren
-
- Posts: 172
- Joined: Fri Jul 16, 2004 18:38
- Location: Groningen
NK vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?
Is het een foute constatering dat weinig meisjes de overstap maken naar het vrouwendammen?rijmer wrote:Wat betreft hoe meisjes omgaan met prestatie en het groter worden (waaronder dus de stap van meisjes naar vrouwendammen valt) is een intressant onderzoekje gedaan door de schaakbond wat overgenomen is door de dambond. Dit is toendertijd ook verspreidt. Ik kan het zo snel niet vinden maar ik denk wel dat jullie (hans en henk) antwoorden kunnen vinden op hoe de kampioenschappen en het hele vrouwendammen te organiseren
-
- Posts: 782
- Joined: Tue Nov 04, 2003 02:59
- Location: Delft
Re: NK vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?
Je bedoelt dit n.a.v. de opmerking die Rosa gemaakt zou hebben?Henk Stroetinga wrote:Is het een foute constatering dat weinig meisjes de overstap maken naar het vrouwendammen?rijmer wrote:Wat betreft hoe meisjes omgaan met prestatie en het groter worden (waaronder dus de stap van meisjes naar vrouwendammen valt) is een intressant onderzoekje gedaan door de schaakbond wat overgenomen is door de dambond. Dit is toendertijd ook verspreidt. Ik kan het zo snel niet vinden maar ik denk wel dat jullie (hans en henk) antwoorden kunnen vinden op hoe de kampioenschappen en het hele vrouwendammen te organiseren
Hoeveel/hoeweinig? In eerste seniorjaar of ook later? Goeie vraag, Henk, maar lastig te beantwoorden!
Tijdens de jeugd-periode stoppen er al meisjes (en jongens). Er komen er haast nooit bij; wel bv. de meisjes Rijgersberg (asp. resp. jun.).
Rond die leeftijd heb je te maken met studie of begin maatschappelijke loopbaan; en relaties, natuurlijk, waardoor men zijn/haar leven soms anders inricht. Een reden om te stoppen, net als de overgang basisschool naar middelbare school.
Om welke aantallen gaat het (m/v)?
Wat zijn de oorzaken?
Wat kunnen we er aan doen?
Wie weet de antwoorden op deze vragen?
Rijmer, kan jij dat onderzoekje vinden?
- DeletedProfile
- Posts: 179
- Joined: Sat Sep 20, 2003 11:04
Nee geen foute constatering, juist een goede. Maar het stuk gaat in op psychologische gronden en onder andere komt meisjes/vrouwenpsychologie ter sprake. Er wordt geconstateerd dat meisjes minder het streberige hebben en meer voor de gezelligheid komen. Maar ik zal vanmiddag proberen het stuk te vinden en wat te quoten.
-
- Posts: 930
- Joined: Fri Apr 09, 2004 20:38
-
- Posts: 172
- Joined: Fri Jul 16, 2004 18:38
- Location: Groningen
Nk vrouwen 2005 of 2006 Zwitsers?
Een groot "open" NK heeft in mijn ogen beide elementen.rijmer wrote:Nee geen foute constatering, juist een goede. Maar het stuk gaat in op psychologische gronden en onder andere komt meisjes/vrouwenpsychologie ter sprake. Er wordt geconstateerd dat meisjes minder het streberige hebben en meer voor de gezelligheid komen. Maar ik zal vanmiddag proberen het stuk te vinden en wat te quoten.
Er kan gepresteerd worden en het kan heel gezellig zijn.
En als extraatjes, zie ik het integreren van de meisjes in het vrouwendammen en het met z'n allen spelen van een (groot) NK vrouwen.
Maar misschien schat ik de meisjes/vrouwenpsyche verkeerd in. Misschien wil er wel niemand aan meedoen?
Laten we eens afwachten welke onthullingen je in petto hebt middels dat onderzoek van de schaakbond.
Last edited by Henk Stroetinga on Sun Oct 10, 2004 14:32, edited 1 time in total.
-
- Posts: 782
- Joined: Tue Nov 04, 2003 02:59
- Location: Delft
Re: Nk vrouwen 2005 of 2006 Zwiters?
Ik ben nogal sceptisch over de wens van de dames/meisjes, dat een toernooi gezellig moet zijn. Het is volgens mij een mythe.
Dus ik ben ook heel benieuwd naar dat onderzoek. Zoeken, Rijmer. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Dus ik ben ook heel benieuwd naar dat onderzoek. Zoeken, Rijmer. [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
-
- Posts: 782
- Joined: Tue Nov 04, 2003 02:59
- Location: Delft
Hoe durf je dit te schrijven. En dan nog wel anoniem!Ben Anoniem wrote:Misschien stoppen de meisjes door Dames als de topic-opener?
Het lijkt alsof zij een voorkeursbehandeling wenst. Daarbij schuwt zij wat roddel (over een telefoontje) niet.
Ken jij Iepie?
Zij komt op voor haar rechten (al dan niet juist) en is terecht kwaad, als het haar zo verteld is als zij schrijft.
Het is toch geen roddel.
Wat jij schrijft kan echt niet door de beugel.
Excuses maken, man.
- DeletedProfile
- Posts: 179
- Joined: Sat Sep 20, 2003 11:04
Hierbij dan...Het valt toch tegen qua informatie. Het was dan ook al even geleden dat ik het gelezen had. Hieronder het hele (verkorte) stuk. Desondanks staan er wel enkele dingen in over meisjes/vrouwen instelling
Verbeteren van de mentale conditie bij denksporters Verkorte weergave van een onderzoeksproject van de KNSB en KNDB met steun van
NOC*NSF
Inleiding
Dammen, schaken, go en bridge (de denksporten) zijn inspannende bezigheden. Dampartijen
kunnen zes uur duren en al die tijd zit de sporter op een stoel en heeft nauwelijks verbaal
contact met zijn tegenstander en helemaal niet met anderen.
Hij bedenkt tactische en strategische plannen en moet voortdurend op zijn hoede zijn voor zijn
tegenstander die hetzelfde doet.
Behalve zijn tegenstander die door middel van zijn plannen hem het spelen zo moeilijk mogelijk
probeert te maken, zijn er nog een aantal factoren die het de speler lastig kunnen maken, b.v.
- De wedstrijdklok die aangeeft dat hij een bepaald aantal zetten binnen een vastgestelde
tijdslimiet moet doen.
- Zijn eigen lichamelijke conditie die wel eens niet optimaal kan zijn.
- Het spelmateriaal dat gebreken vertoont.
- Hinderlijke bewegingen van zijn tegenstander.
- Lawaai van toeschouwers of van buiten de speelzaal.
- Het kader waarin de wedstrijd wordt gespeeld. Een beslissingswedstrijd om het
kampioenschap van Nederland brengt meer spanning met zich mee dan een partij uit een
voorronde. Ook maakt het uit of het een wedstrijd voor een persoonlijk toernooi of een
teamwedstrijd is. Een partij in een serie tegen dezelfde tegenstander (match) is anders dan
een partij in een toernooi met wisselende tegenstanders.
Al deze zaken bouwen bij de speler een spanning op waarmee hij om moet kunnen gaan, wil hij de partij en een toernooi tot een goed einde kunnen brengen.
Het onderzoek
De projectgroep heeft een algemene vragenlijst opgesteld en deze naar een groot aantal jeugdige dammers en schakers (60% jongens, 40% meisjes) gestuurd. De antwoorden hebben de volgende statische gegevens opgeleverd.
1. Het zelfvertrouwen is bij jongens hoger dan bij meisjes. Het zelfvertrouwen daalt tot de
leeftijd van 15 a 16 jaar en neemt vervolgens weer toe.
2. Het vermogen om zich te concentreren neemt, ongeachte de sekse, af met de toename van
de leeftijd.
3. Bij toename van de leeftijd neemt het vermogen om zijn/haar spanningsniveau te regelen af.
4. De sportattitude (de wijze waarop men eigen zelfspraak vorm geeft) neemt af tot de leeftijd
van 15 a 16 jaar. Bij meisjes blijft deze afnemen, maar bij jongens neemt deze vervolgens
belangrijk toe.
5. Hetzelfde beeld is bij het onderdeel motivatie waar te nemen.
6. Het plezier dat elke deelnemer aan de sportdeelname beleeft geeft eveneens hetzelfde beeld.
Meisjes scoren op dit onderdeel beduidend lager dan jongens.
Degenen die veel irritaties rapporteren, scoren laag op de vaardigheid zich te concentreren en het beheersen van spanning. Zij zijn dus snel afgeleid en ervaren spanning tijdens het spel.
Met betrekking tot het beleven van succes werden de volgende resultaten gevonden: Succes ten gevolge van eigen inspanningen versterkt het zelfvertrouwen. Naarmate denksporters meer waarde hechten aan prestaties, voelen zij zich prettiger binnen hun sport.
Indien denksporters hun sportbeleving alleen ophangen aan prestaties, dan lijken ze minder plezier aan hun sport te beleven.
Conclusies
- Op alle vaardigheidsgebieden kan vooruitgang geboekt worden waar het gaat om het niveau
van mentale vaardigheden.
- Er is nader onderzoek nodig naar de dalende motivatie van het vrouwelijk deel van de
denksporters.
- In een te ontwerpen programma voor mentale training zal het werken met prestatiedoelen
(alleen onder eigen invloed) en resultaatdoelen (onder invloed van anderen) zeker aan de
orde moeten komen, om zelfvertrouwen te ontwikkelen in het eigen kunnen, onafhankelijk
van de uitkomst van de partij.
Het leveren van optimale prestaties onder alle omstandigheden
De kem tot het leveren van topprestaties wordt gevormd door de graad van het persoonlijk investeren (training, voorbereiding) en de overtuiging waar je mee bezig bent (zelfvertrouwen). Bij dit alles is communicatie van grote betekenis. Zonder goede communicatie met de trainer / begeleider / coach is het immers onmogelijk om tot een juiste evaluatie / analyse te komen en stagneert het leerproces. Wat te doen als de denksporter faalt omdat hij bepaalde vaardigheden niet onder de knie heeft?
1. Het vergroten van de concentratie m.b.v. ontspanning
Je zit op een stoel. Ga met je rug tegen de leuning zitten. Zetje voeten plat op de grond en leg je handen op je bovenbenen. Adem in, houd twee tellen de adem vast en adem langzaam uit. Terwijl je uitademt laat je je schouders zakken en ontspan je ze. Doe dit twee keer achter elkaar.
2. Het vergroten van de concentratie d.m.v. aandachtssturing
Dit draait om het principe dat je nooit aan meer dan één ding tegelijk kunt denken. Je kunt zo maar afgeleid zijn door andere zaken. Men onderscheidt drie aandachtspunten:
- intern: je bent afgeleid door iets in je;
- extern-nauw: je bent afgeleid door iets buiten je, door dingen heel dicht bij je;
- extern-breed: je bent afgeleid door iets buiten je, door dingen verder weg.
3. Het verleggen van aandachtspunten
a. Je bent intern afgeleid, b.v. kriebel in je keel, een been datje niet stil kunt houden.
Oplossing:
Let er op hoe je zit, ontspan je schouders, recht je rug.
Concentreer je op de leuning van je stoel.
Eet je voeten goed op de grond en beweeg je tenen in je schoenen.
b. Je bent extern-nauw afgeleid, b.v. door de kleding of het gedrag van je tegenstander, niet-
deugdelijk spelmateriaal, enz.
Oplossing:
Let op je ademhaling, blaas even rustig uit.
Ga goed zitten, gesteund door de leuning van je stoel.
Focus je op de plek tussen je vingers als je je handen gevouwen houdt.
c. Je bent extern-breed afgeleid, b.v. door toeschouwers, door geluid van buiten, enz.
Oplossing:
Concentreer je op het bord, de stukken of de rand van het bord. Volg in gedachten je speelplan.
'Golden three' van mentale training
techniek opmerkingen
ontspanning - voor het slapen gaan
- tussen de partijen in
- tijdens de partij als de concentratie vermindert
- voor aanvang van de partij
- na elke dag tijdens een toernooi
focussing aandachtssturing:
- maak gebruik van de verschillende aandachtspunten, intern, extem-nauw
en extern-breed.
- alleen de partij telt, de strategie, de zet van dat moment
positieve evaluatie door de coach / begeleider:
- accent op leermomenten
- na de training / partij
- elk verkeerd uitgevallen actie wordt na de aprtij geanalyseerd en geëvalueerd
- de speler maakt zelf notities van wat hijzelf het belangrijkste leermoment
vond tijdens de partij / dat toernooi
Verbeteren van de mentale conditie bij denksporters Verkorte weergave van een onderzoeksproject van de KNSB en KNDB met steun van
NOC*NSF
Inleiding
Dammen, schaken, go en bridge (de denksporten) zijn inspannende bezigheden. Dampartijen
kunnen zes uur duren en al die tijd zit de sporter op een stoel en heeft nauwelijks verbaal
contact met zijn tegenstander en helemaal niet met anderen.
Hij bedenkt tactische en strategische plannen en moet voortdurend op zijn hoede zijn voor zijn
tegenstander die hetzelfde doet.
Behalve zijn tegenstander die door middel van zijn plannen hem het spelen zo moeilijk mogelijk
probeert te maken, zijn er nog een aantal factoren die het de speler lastig kunnen maken, b.v.
- De wedstrijdklok die aangeeft dat hij een bepaald aantal zetten binnen een vastgestelde
tijdslimiet moet doen.
- Zijn eigen lichamelijke conditie die wel eens niet optimaal kan zijn.
- Het spelmateriaal dat gebreken vertoont.
- Hinderlijke bewegingen van zijn tegenstander.
- Lawaai van toeschouwers of van buiten de speelzaal.
- Het kader waarin de wedstrijd wordt gespeeld. Een beslissingswedstrijd om het
kampioenschap van Nederland brengt meer spanning met zich mee dan een partij uit een
voorronde. Ook maakt het uit of het een wedstrijd voor een persoonlijk toernooi of een
teamwedstrijd is. Een partij in een serie tegen dezelfde tegenstander (match) is anders dan
een partij in een toernooi met wisselende tegenstanders.
Al deze zaken bouwen bij de speler een spanning op waarmee hij om moet kunnen gaan, wil hij de partij en een toernooi tot een goed einde kunnen brengen.
Het onderzoek
De projectgroep heeft een algemene vragenlijst opgesteld en deze naar een groot aantal jeugdige dammers en schakers (60% jongens, 40% meisjes) gestuurd. De antwoorden hebben de volgende statische gegevens opgeleverd.
1. Het zelfvertrouwen is bij jongens hoger dan bij meisjes. Het zelfvertrouwen daalt tot de
leeftijd van 15 a 16 jaar en neemt vervolgens weer toe.
2. Het vermogen om zich te concentreren neemt, ongeachte de sekse, af met de toename van
de leeftijd.
3. Bij toename van de leeftijd neemt het vermogen om zijn/haar spanningsniveau te regelen af.
4. De sportattitude (de wijze waarop men eigen zelfspraak vorm geeft) neemt af tot de leeftijd
van 15 a 16 jaar. Bij meisjes blijft deze afnemen, maar bij jongens neemt deze vervolgens
belangrijk toe.
5. Hetzelfde beeld is bij het onderdeel motivatie waar te nemen.
6. Het plezier dat elke deelnemer aan de sportdeelname beleeft geeft eveneens hetzelfde beeld.
Meisjes scoren op dit onderdeel beduidend lager dan jongens.
Degenen die veel irritaties rapporteren, scoren laag op de vaardigheid zich te concentreren en het beheersen van spanning. Zij zijn dus snel afgeleid en ervaren spanning tijdens het spel.
Met betrekking tot het beleven van succes werden de volgende resultaten gevonden: Succes ten gevolge van eigen inspanningen versterkt het zelfvertrouwen. Naarmate denksporters meer waarde hechten aan prestaties, voelen zij zich prettiger binnen hun sport.
Indien denksporters hun sportbeleving alleen ophangen aan prestaties, dan lijken ze minder plezier aan hun sport te beleven.
Conclusies
- Op alle vaardigheidsgebieden kan vooruitgang geboekt worden waar het gaat om het niveau
van mentale vaardigheden.
- Er is nader onderzoek nodig naar de dalende motivatie van het vrouwelijk deel van de
denksporters.
- In een te ontwerpen programma voor mentale training zal het werken met prestatiedoelen
(alleen onder eigen invloed) en resultaatdoelen (onder invloed van anderen) zeker aan de
orde moeten komen, om zelfvertrouwen te ontwikkelen in het eigen kunnen, onafhankelijk
van de uitkomst van de partij.
Het leveren van optimale prestaties onder alle omstandigheden
De kem tot het leveren van topprestaties wordt gevormd door de graad van het persoonlijk investeren (training, voorbereiding) en de overtuiging waar je mee bezig bent (zelfvertrouwen). Bij dit alles is communicatie van grote betekenis. Zonder goede communicatie met de trainer / begeleider / coach is het immers onmogelijk om tot een juiste evaluatie / analyse te komen en stagneert het leerproces. Wat te doen als de denksporter faalt omdat hij bepaalde vaardigheden niet onder de knie heeft?
1. Het vergroten van de concentratie m.b.v. ontspanning
Je zit op een stoel. Ga met je rug tegen de leuning zitten. Zetje voeten plat op de grond en leg je handen op je bovenbenen. Adem in, houd twee tellen de adem vast en adem langzaam uit. Terwijl je uitademt laat je je schouders zakken en ontspan je ze. Doe dit twee keer achter elkaar.
2. Het vergroten van de concentratie d.m.v. aandachtssturing
Dit draait om het principe dat je nooit aan meer dan één ding tegelijk kunt denken. Je kunt zo maar afgeleid zijn door andere zaken. Men onderscheidt drie aandachtspunten:
- intern: je bent afgeleid door iets in je;
- extern-nauw: je bent afgeleid door iets buiten je, door dingen heel dicht bij je;
- extern-breed: je bent afgeleid door iets buiten je, door dingen verder weg.
3. Het verleggen van aandachtspunten
a. Je bent intern afgeleid, b.v. kriebel in je keel, een been datje niet stil kunt houden.
Oplossing:
Let er op hoe je zit, ontspan je schouders, recht je rug.
Concentreer je op de leuning van je stoel.
Eet je voeten goed op de grond en beweeg je tenen in je schoenen.
b. Je bent extern-nauw afgeleid, b.v. door de kleding of het gedrag van je tegenstander, niet-
deugdelijk spelmateriaal, enz.
Oplossing:
Let op je ademhaling, blaas even rustig uit.
Ga goed zitten, gesteund door de leuning van je stoel.
Focus je op de plek tussen je vingers als je je handen gevouwen houdt.
c. Je bent extern-breed afgeleid, b.v. door toeschouwers, door geluid van buiten, enz.
Oplossing:
Concentreer je op het bord, de stukken of de rand van het bord. Volg in gedachten je speelplan.
'Golden three' van mentale training
techniek opmerkingen
ontspanning - voor het slapen gaan
- tussen de partijen in
- tijdens de partij als de concentratie vermindert
- voor aanvang van de partij
- na elke dag tijdens een toernooi
focussing aandachtssturing:
- maak gebruik van de verschillende aandachtspunten, intern, extem-nauw
en extern-breed.
- alleen de partij telt, de strategie, de zet van dat moment
positieve evaluatie door de coach / begeleider:
- accent op leermomenten
- na de training / partij
- elk verkeerd uitgevallen actie wordt na de aprtij geanalyseerd en geëvalueerd
- de speler maakt zelf notities van wat hijzelf het belangrijkste leermoment
vond tijdens de partij / dat toernooi
Hoewel het niet de gewoonte is van mij om op dit forum te posten zal ik nu toch een poging wagen om iets bij te dragen aan een topic die ik toch interessant vind, omdat ik vrouw ben en dam [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Het onderwerp van dit topic is ondertussen weer enigszins verschoven naar een onderwerp waarover al eerder is gepost namelijk de motivatie bij meisjes/ vrouwen in het dammen.
Ik wil bij voorbaat aangeven dat ik ook niet zo snel oplossingen heb, maar wil best actief meedenken over de vraag hoe je meer vrouwen geinteresseerd krijgt in het dammen omdat het percentage dammende vrouwen inderdaad erg laag is.
De constatering " dat weinig meisjes de overstap maken naar het vrouwendammen?"vind ik bijvoorbeeld onjuist geformuleerd. Ik denk niet dat je als meisje nadenkt of je doorgaat in het "vrouwendammen" maar gewoon doorgaat met "dammen"!!
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat toen ik stopte met dammen toen ik een jaar of 17 was ik nooit heb gedacht of ik doorging met "vrouwendammen" maar gewoon dacht wil ik nog dammen? Redenen om te stoppen voor mij waren denk ik niet veel anders als de redenen van de jongens van mijn leeftijd die toen ook stopten. Mijn vraag is ook eigenlijk of het percentage uitval bij meisjes groter is als het percentage uitval bij jongens? Mijn vermoeden is dat het percentage uitval ongeveer even groot zal zijn.
Ik denk dat er in het geheel teveel onderscheid word gemaakt tussen meisjes en jongens cq vrouwen en mannen in het dammen ( wat overigens ook een fenomeen is in andere sporten maar iets minder duidelijk in percentages is af te lezen). Mijn persoonlijke ervaring toen ik als meisje damde was dat het altijd werd benadrukt dat ik meisje was en dus maar bij de meisjes mee moest doen. En omdat er zo weinig meisjes damden zat je altijd tegen dezelfde meisjes. Iets wat niet erg stimulerend en motiverend is. Juist het meten met de jongens leverde extra motivatie op. Het gaf mij het gevoel als meisje ook serieus genomen te worden.
Aan de andere kant was (en is?) er het "probleem" het ontbreken van een voorbeeld en daar tegen op kunnen kijken. Als meisje kwam ik weinig in aanraking met de damestop, ten eerste omdat het er al niet zoveel waren, en ten tweede aan die damestop werd weinig aandacht besteed ( in bijvoorbeeld kranten). Dit geldt denk ik nog steeds.
Het idee wat hierboven geopperd werd om de meisjes mee te laten spelen in het NK lijkt me op zich ook geen verkeerd plan maar het lijkt me sterker om de contacten tussen deze top en de meisjes op een andere manier te bewerkstelligen wellicht als onderdeel van de centrale trainingen. Natuulijk moet dat ook in de mogelijkheid en de wil liggen bij deze damestop maar ook financieel gezien bij de KNDB.
Ik denk dat de vraag die gesteld moet worden zou moeten zijn of het belangrijk is dat er een hoger percentage dammende vrouwen gerealiseerd moet worden ja of te nee, en zo ja wat er voor over is om dat te realiseren want om het te realiseren heb je extra inspanningen en extra geld nodig
Een moeilijke vraag met de huidige subsidiebezuinigingen! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Het onderwerp van dit topic is ondertussen weer enigszins verschoven naar een onderwerp waarover al eerder is gepost namelijk de motivatie bij meisjes/ vrouwen in het dammen.
Ik wil bij voorbaat aangeven dat ik ook niet zo snel oplossingen heb, maar wil best actief meedenken over de vraag hoe je meer vrouwen geinteresseerd krijgt in het dammen omdat het percentage dammende vrouwen inderdaad erg laag is.
De constatering " dat weinig meisjes de overstap maken naar het vrouwendammen?"vind ik bijvoorbeeld onjuist geformuleerd. Ik denk niet dat je als meisje nadenkt of je doorgaat in het "vrouwendammen" maar gewoon doorgaat met "dammen"!!
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat toen ik stopte met dammen toen ik een jaar of 17 was ik nooit heb gedacht of ik doorging met "vrouwendammen" maar gewoon dacht wil ik nog dammen? Redenen om te stoppen voor mij waren denk ik niet veel anders als de redenen van de jongens van mijn leeftijd die toen ook stopten. Mijn vraag is ook eigenlijk of het percentage uitval bij meisjes groter is als het percentage uitval bij jongens? Mijn vermoeden is dat het percentage uitval ongeveer even groot zal zijn.
Ik denk dat er in het geheel teveel onderscheid word gemaakt tussen meisjes en jongens cq vrouwen en mannen in het dammen ( wat overigens ook een fenomeen is in andere sporten maar iets minder duidelijk in percentages is af te lezen). Mijn persoonlijke ervaring toen ik als meisje damde was dat het altijd werd benadrukt dat ik meisje was en dus maar bij de meisjes mee moest doen. En omdat er zo weinig meisjes damden zat je altijd tegen dezelfde meisjes. Iets wat niet erg stimulerend en motiverend is. Juist het meten met de jongens leverde extra motivatie op. Het gaf mij het gevoel als meisje ook serieus genomen te worden.
Aan de andere kant was (en is?) er het "probleem" het ontbreken van een voorbeeld en daar tegen op kunnen kijken. Als meisje kwam ik weinig in aanraking met de damestop, ten eerste omdat het er al niet zoveel waren, en ten tweede aan die damestop werd weinig aandacht besteed ( in bijvoorbeeld kranten). Dit geldt denk ik nog steeds.
Het idee wat hierboven geopperd werd om de meisjes mee te laten spelen in het NK lijkt me op zich ook geen verkeerd plan maar het lijkt me sterker om de contacten tussen deze top en de meisjes op een andere manier te bewerkstelligen wellicht als onderdeel van de centrale trainingen. Natuulijk moet dat ook in de mogelijkheid en de wil liggen bij deze damestop maar ook financieel gezien bij de KNDB.
Ik denk dat de vraag die gesteld moet worden zou moeten zijn of het belangrijk is dat er een hoger percentage dammende vrouwen gerealiseerd moet worden ja of te nee, en zo ja wat er voor over is om dat te realiseren want om het te realiseren heb je extra inspanningen en extra geld nodig
Een moeilijke vraag met de huidige subsidiebezuinigingen! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
-
- Posts: 172
- Joined: Fri Jul 16, 2004 18:38
- Location: Groningen
Nk 2005 of 2006 Zwitsers?
Heb jij, Lorelei, geen zin om tijdens zo'n NK vrouwen (Zwitsers) je rentree te maken?