De jongste speler in de Nationale Competitie

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Arjen

Post by Arjen » Mon Sep 27, 2004 14:18

Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben benieuwd!

Van mij mogen alle vragen ook gesteld worden omtrent de oudste speler.
Geert van Dijk van WSDV 1 komt een heel eind als oudste speler in de NC, denk ik

DJBAMI

Post by DJBAMI » Tue Sep 28, 2004 13:55

Om even terug te komen op niveau en leeftijd. Ik begrepen dat er mensen zijn die vinden dat jonge spelers wel een bepaald niveau in hun spel moet hebben. Maar soms is zelfs n.a.v. een partij moeilijk te zien wat het niveau is. Je weet niet precies wat er allemaal omgaat in het hoofd van een 11-jarig dammertje. Bovendien kan meespelen in de nationale competitie er voor zorgen dat je niveau snel verbeterd.
Ik ben geloof ik op mijn 15e begonnen in nationale comp. en die partijen waren zeker geen beauties, maar wel erg leerzaam.

hans andriessen

Post by hans andriessen » Tue Sep 28, 2004 22:03

DJBAMI wrote:Om even terug te komen op niveau en leeftijd. Ik begrepen dat er mensen zijn die vinden dat jonge spelers wel een bepaald niveau in hun spel moet hebben. Maar soms is zelfs n.a.v. een partij moeilijk te zien wat het niveau is. Je weet niet precies wat er allemaal omgaat in het hoofd van een 11-jarig dammertje. Bovendien kan meespelen in de nationale competitie er voor zorgen dat je niveau snel verbeterd.
Ik ben geloof ik op mijn 15e begonnen in nationale comp. en die partijen waren zeker geen beauties, maar wel erg leerzaam.
Wat is er mis met beginnen bij de senioren op de eigen club en bij "bewezen niveau" doorschuiven naar de landelijke competitie?
De NC moet niet als een wondermiddel gebruikt worden. Wel als middel om je verder te ontwikkelen, als je er aan toe bent.

Henk Stroetinga

De jongste speler in de Nationale competitie

Post by Henk Stroetinga » Sun Oct 03, 2004 23:13

Allereerst moeten we nu toch echt de leeftijden gaan controleren.
Naast Martijn de Leeuw en Amory Darmohoetomo is opnieuw een topwelp van de editie 2004, teweten Jelle van Rossum opgesteld in de Landelijke tweede klasse. Wie volgen er misschien nog meer ? En wie is op dit moment de jongste speler in de Nationale competitie, editie 2004-2005?
Ik heb de resultaten van 39 jeugdspelers even op een rijtje gezet.
Frerik Andriessen heeft in twee verschillende klasses gespeeld en komt dus twee keer voor. Ben ik nog iemand vergeten?
De verschillen in leeftijd tussen de oudste en jongste jeugdspeler op deze lijst zijn dus aanzienlijk.
De Nationale competitie ondergaat dit jaar een aanzienlijke verjonging kan je vaststellen. En dan met name de tweede klasse.
In 2C spelen relatief de minste jeugdspelers.

Ik onderscheid 6 catergorien:
5 = Derdejaars aspiranten, geboortejaar 1989
4 = Tweedejaars aspiranten, geboortejaar 1990
3 = Eerstejaars aspiranten, geboortejaar 1991
2 = Derdejaars pupillen, geboortejaar 1992
1 = Tweedejaars pupillen, geboortejaar 1993
0 = Eerstejaars pupillen, geboortejaar 1994

Ik ben niet zeker dat het geboortejaar van Joel Palmans 1989 is.
Tevens mis ik van enkele DUO spelers het geboortejaar.
Wie vult mij even aan?
Er kunnen natuurlijk ook enkele foutjes ingeslopen zijn...

Image
Image

Image

Robin Vogelaar

Image

Rik Verboon voorgrond en Zainal Palmans

Henk Stroetinga

Joeri Hezemans

Post by Henk Stroetinga » Sun Oct 03, 2004 23:34

Ik ben Joeri Hezemans, 4, Angarde Informatica 2-1, 868, 1C vergeten.

Image

Vraagje

Re: De jongste speler in de Nationale competitie

Post by Vraagje » Sun Oct 03, 2004 23:39

Henk Stroetinga wrote:Allereerst moeten we nu toch echt de leeftijden gaan controleren.
Naast Martijn de Leeuw en Amory Darmohoetomo is opnieuw een topwelp van de editie 2004, teweten Jelle van Rossum opgesteld in de Landelijke tweede klasse. Wie volgen er misschien nog meer ? En wie is op dit moment de jongste speler in de Nationale competitie, editie 2004-2005?
Ik heb de resultaten van 39 jeugdspelers even op een rijtje gezet.
Frerik Andriessen heeft in twee verschillende klasses gespeeld en komt dus twee keer voor. Ben ik nog iemand vergeten?
De verschillen in leeftijd tussen de oudste en jongste jeugdspeler op deze lijst zijn dus aanzienlijk.
De Nationale competitie ondergaat dit jaar een aanzienlijke verjonging kan je vaststellen. En dan met name de tweede klasse.
In 2C spelen relatief de minste jeugdspelers.

Ik onderscheid 6 catergorien:
5 = Derdejaars aspiranten, geboortejaar 1989
4 = Tweedejaars aspiranten, geboortejaar 1990
3 = Eerstejaars aspiranten, geboortejaar 1991
2 = Derdejaars pupillen, geboortejaar 1992
1 = Tweedejaars pupillen, geboortejaar 1993
0 = Eerstejaars pupillen, geboortejaar 1994

Ik ben niet zeker dat het geboortejaar van Joel Palmans 1989 is.
Tevens mis ik van enkele DUO spelers het geboortejaar.
Wie vult mij even aan?
Er kunnen natuurlijk ook enkele foutjes ingeslopen zijn...

Image
Image

Image

Robin Vogelaar

Image

Rik Verboon voorgrond en Zainal Palmans
Ik mis Gideon de Bruin, 12?, RDC 2 volgens mij.
De meest gehate dammer allertijden.

Henk Stroetinga

Re: De jongste speler in de Nationale Competitie

Post by Henk Stroetinga » Mon Oct 04, 2004 00:13

GuidoB wrote:Afgelopen zaterdag maakte Michiel Torn zijn debuut voor Van Stigt Thans 3. Hij was op dat moment 10 jaar en 353 dagen oud. Michiel verloor van de sterke Henk Beliën, maar de punten komen vast later wel.

Vragen:
- Is Michiel de jongste speler in de Nationale Competitie 2004/2005?
- Wie was de jongste speler ooit in de Nationale Competitie?
- Wie was de jongste speler die ooit een punt haalde in de Nationale Competitie?
De 11 jarige Roel Boomstra (foto onder) versloeg, namens Het Noorden 2, Wim Dekker, 1151, van SSS Kampen.

Image

Het debuut van Frerik Andriessen, bijna 13 jaar oud, namens RDC, in Hoofdklasse B is eveneens een opmerkelijk wapenfeit.

hans andriessen

Re: De jongste speler in de Nationale competitie

Post by hans andriessen » Mon Oct 04, 2004 00:21

Henk, jij laat, geloof ik, altijd in september de jeugspelers een categorie stijgen. Volgens de KNDB-indeling verandert dat pas per 1 januari. Dus bij het opmaken van de eindstand zit je al vast goed.
Je maakt er trouwens wel een hoop werk van. Complimenten.

Wat betreft Gideon de Bruin.
Geboren in 1991, dus derdejaarspupil, maar in de categorie-indeling van Henk: cat. 3
Debuut afgelopen zaterdag in RDC2 (klas 2C). Geen rating.
Helaas gestart met een nederlaag (rating tegenstander 877). Maar hij krijgt nog wel zijn revanche.

WSDV Rules

Post by WSDV Rules » Mon Oct 04, 2004 07:05

Heren,

Even opletten. WSDV heeft het record weer strak in handen. Jannes Kromhout, 7 lentes jong, debuteerde afgelopen zaterdag in de Eerste Klasse C bij de reserves van WSDV! Voor details kunt u altijd terecht op de WSDV website: www.wsdv.nl

Nu de punten nog!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Oct 04, 2004 10:09

WSDV Rules wrote:Heren,

Even opletten. WSDV heeft het record weer strak in handen. Jannes Kromhout, 7 lentes jong, debuteerde afgelopen zaterdag in de Eerste Klasse C bij de reserves van WSDV!
Laat Jan Pieter het maar niet horen! [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Dieter

Post by Dieter » Mon Oct 04, 2004 10:14

Even opletten. WSDV heeft het record weer strak in handen. Jannes Kromhout, 7 lentes jong, debuteerde afgelopen zaterdag in de Eerste Klasse C bij de reserves van WSDV! Voor details kunt u altijd terecht op de WSDV website: www.wsdv.nl

Nu de punten nog!
prachtig hoor jonge spelers die doorbreken maar een welp van 7 jaar in de eerste klasse opstellen? of dat goed is voor zo'n speler is al een vraag maar voor de tegenstander is het zeker niet leuk. Clubs die geen volwaardige spelers op kunnen stellen in een competitie moeten toch eens nadenken waar ze mee bezig zijn. supertalenten moeten natuurlijk best vroeg kansen krijgen maar dit lijkt me toch meer een geval van bordvulling waarbij de keuze gewoon een leeg bord was, armoede dus, of is die Jannes Kromhout inderdaad een jonge superdammer?

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Oct 04, 2004 10:24

Dieter wrote:

Nu de punten nog!
prachtig hoor jonge spelers die doorbreken maar een welp van 7 jaar in de eerste klasse opstellen? of dat goed is voor zo'n speler is al een vraag maar voor de tegenstander is het zeker niet leuk. Clubs die geen volwaardige spelers op kunnen stellen in een competitie moeten toch eens nadenken waar ze mee bezig zijn. supertalenten moeten natuurlijk best vroeg kansen krijgen maar dit lijkt me toch meer een geval van bordvulling waarbij de keuze gewoon een leeg bord was, armoede dus, of is die Jannes Kromhout inderdaad een jonge superdammer?
Gezien zijn voornaam vermoedelijk wel.

Dominique

Post by Dominique » Mon Oct 04, 2004 10:31

Dieter wrote:prachtig hoor jonge spelers die doorbreken maar een welp van 7 jaar in de eerste klasse opstellen? of dat goed is voor zo'n speler is al een vraag maar voor de tegenstander is het zeker niet leuk. Clubs die geen volwaardige spelers op kunnen stellen in een competitie moeten toch eens nadenken waar ze mee bezig zijn. supertalenten moeten natuurlijk best vroeg kansen krijgen maar dit lijkt me toch meer een geval van bordvulling waarbij de keuze gewoon een leeg bord was, armoede dus, of is die Jannes Kromhout inderdaad een jonge superdammer?
Uit het wedstrijdverslag valt op te maken dat er sprake was van maar liefst vier afwezigen in het team (afzeggingen + spelers die met het eerste mee moeten doen). Je kan als team, zeker als tweede team, wel eens geconfronteerd worden met zoveel afwezigen. Anders had de tegenstander, dhr Houweling, tegen een leeg bord zitten aankijken, dus ja, wat is erger?

hans andriessen

Post by hans andriessen » Mon Oct 04, 2004 10:52

Eric van Dusseldorp wrote:
Dieter wrote:

Nu de punten nog!
Gezien zijn voornaam vermoedelijk wel.
Zijn achternaam mag er ook wezen !
Vermoedelijk is dit de zoon van Hans.

7 jaar, klasse 1C, op het eerste bord.........
Het gaat toch niet om een recordjacht "wie heeft de jongste?", vind ik.
Wel is het interessant te zien hoe de jonkies het op de diverse niveau's doen. Zie overzicht van Henk Stroetinga.
Ik hoop, dat de teamleiders verantwoord met deze zaak omgaan.

RAGgast

jongste team

Post by RAGgast » Mon Oct 04, 2004 14:10

Als teamleider van DUO3, mogelijk het jongste team in de landelijke competitie, merk ik dat de reacties verdeeld zijn over het spelen met jonge spelers.

We speelden afgelopen zaterdag met een tiental van gemiddeld 18,1 jaar, waar Bert Woolschot (38) ook in mee is gerekend. De tegenstander (Heino) won dan wel met 16-4, maar vond het wel leuk tegen zo'n team het eens op te nemen. Op een enkeling na boden alle spelers goed weerstand en werd er zeer zeker gestreden.

Het is goed te merken dat de jonge spelers hier veel van leren en ze zijn erg enthousiast ondanks de nederlagen. Ik verwacht dan ook dat het team aan het eind van het seizoen een stuk sterker zal zijn. De sfeer in ons team is echt super. Daarom alleen al moet de jeugd ook landelijk mee kunnen spelen.

Ik geef wel toe dat ik persoonlijk welpen nog te jong vind, maar om af en toe eens een serieuze partij te spelen is voor hun ook leerzaam. Ik zal daarom waarschijnlijk de talenten Amory Darmohoetomo en Jelle van Rossum (beide 10 jr.) een keer of drie laten meespelen. Amory verraste mij echter al wel de eerste ronde, door met degelijk positiespel een mooie remise te behalen.

DUO3 speelde met het volgende team: Bert Woolschot (38), Ralf Richters (23), Mark van der Spoel (22), Paul Richters (17), Annette Peters (17) Tim Hendriksen (14), Glenn Verhey (14), Niek Smeitink (13), Luuk Hendriksen (13) en Jelle van Rossum (10).

> Ralf Richters[/i]

Post Reply