Geloven dammers in God?

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Bestaat God?

Ja, ik geloof in God en dus in een leven na de dood.
36
40%
Nee, ik geloof niet in (een persoonlijke) God, maar wel in een leven na de dood.
20
22%
Nee, ik geloof noch in God, noch in een leven na de dood.
34
38%

Total votes: 90

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Mon Sep 20, 2004 22:44

Peper leest mijn post verkeerd. Braintag's ontboezeming -in het buitenland/ver van computers- moet je serieus nemen.
Naar verluid wordt Verweggistan bevolkt door allochtonen, ook wel inboorlingen genoemd. Sommigen houden zich in leven door wat de natuur biedt aan planten en dieren (ook vissen). Plastic is onbekend.
De omgeving is vaak ruig. Denk daarbij niet alleen aan gevaarlijke oerwouden, maar ook aan onbegaanbare bergstreken.
Misschien heb je wel eens van de Mount Everest gehoord. Landgenoten probeerden die te beklimmen, op zoek naar eer. Sommigen moesten dat met de dood bekopen. Anderen zeiden op de top te zijn geweest, maar een bewijs ontbrak. Ook een eenvoudige ouderwetse camera is in die streken onbekend.

Driezessen

Post by Driezessen » Mon Sep 20, 2004 23:49

Ben Anoniem wrote:Peper leest mijn post verkeerd. Braintag's ontboezeming -in het buitenland/ver van computers- moet je serieus nemen.
Naar verluid wordt Verweggistan bevolkt door allochtonen, ook wel inboorlingen genoemd. Sommigen houden zich in leven door wat de natuur biedt aan planten en dieren (ook vissen). Plastic is onbekend.
De omgeving is vaak ruig. Denk daarbij niet alleen aan gevaarlijke oerwouden, maar ook aan onbegaanbare bergstreken.
Misschien heb je wel eens van de Mount Everest gehoord. Landgenoten probeerden die te beklimmen, op zoek naar eer. Sommigen moesten dat met de dood bekopen. Anderen zeiden op de top te zijn geweest, maar een bewijs ontbrak. Ook een eenvoudige ouderwetse camera is in die streken onbekend.
Ach ja Ben, jouw zware cinisme ontgaat de dammer.
1 Verkeerd woord: Daarvan raakt de dammer opgewonden.
Maar 200 Kinderen opgeblazen?
Dat laat ze koud!

peper

Post by peper » Tue Sep 21, 2004 09:04

Ben Anoniem wrote:Peper leest mijn post verkeerd. Braintag's ontboezeming -in het buitenland/ver van computers- moet je serieus nemen.
...en in het overontwikkelde Westen ontstaan forums waarop anoniemen elkaar de huid vol schelden.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Sep 22, 2004 13:27

Ja peper, de computer met internet-verbinding heeft vele mogelijkheden. Maar waar het om gaat is dat Braintag daarvan verstoken was. Hij hield zich op in de achtergebleven gebieden tussen sherpa's, eskimo's, hutu's of andere exotische lieden, die nog nooit van internetfora gehoord hebben.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Sep 22, 2004 15:49

Heren, ik ben dit onderwerp gestart.
Ik zou 'm nu wel willen beëindigen.

Eric

Conclusie: een ruime meerderheid van de dammers gelooft in een hiernamaals.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Sep 22, 2004 15:54

Ruime?

Hiernamaals?

Verbeterde conclusie: een meerderheid van de dammers gelooft in leven na de dood.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Sep 22, 2004 16:27

Dat lijkt me nog steeds overdreven. De poll-deelnemers lijken me niet meteen representatief voor alle dammers. Dus:

Een meerderheid van degenen die aan de poll hebben meegedaan zegt in een hiernamaals te geloven.

Daarbij:

Een meerderheid van degenen die aan de poll hebben meegedaan zegt niet in een (persoonlijke) god te geloven.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

peper

Post by peper » Wed Sep 22, 2004 17:05

Eric van Dusseldorp wrote:Heren, ik ben dit onderwerp gestart.
Het begint net leuk te worden, probeer je voor god te spelen: ik ben begonnen en daarom wil ik ook eindigen.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Sep 22, 2004 17:11

peper wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Heren, ik ben dit onderwerp gestart.
Het begint net leuk te worden, probeer je voor god te spelen: ik ben begonnen en daarom wil ik ook eindigen.
Graag. Bij deze dan.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Sep 22, 2004 17:15

Eric Sanders wrote:Dat lijkt me nog steeds overdreven. De poll-deelnemers lijken me niet meteen representatief voor alle dammers. Dus:

Een meerderheid van degenen die aan de poll hebben meegedaan zegt in een hiernamaals te geloven.

Daarbij:

Een meerderheid van degenen die aan de poll hebben meegedaan zegt niet in een (persoonlijke) god te geloven.
OK. Mee eens.
Denk je overigens dat polldeelnemers in hun mening structureel afwijken van niet-polldeelnemers?
Er hebben toch redelijk wat dammers meegedaan.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Sep 22, 2004 17:24

Eric van Dusseldorp wrote:
Eric Sanders wrote:Dat lijkt me nog steeds overdreven. De poll-deelnemers lijken me niet meteen representatief voor alle dammers. Dus:

Daarbij:

OK. Mee eens.
Denk je overigens dat polldeelnemers in hun mening structureel afwijken van niet-polldeelnemers?
Er hebben toch redelijk wat dammers meegedaan.
82 deelnemers op 8000 dammers, er vanuitgaande dat de poll-deelnemers (unieke) dammers zijn. Bert kan je ongetwijfeld vertellen hoe betrouwbaar die steekproef is ueberhaupt is.
Of het stemgedrag van mensen die de moeite nemen zich in te schrijven en te stemmen anders is dan van de gemiddelde dammer, weet ik niet. Maar ik kan me voorstellen dat degenen die dit een belangrijk onderwerp vinden die moeite eerder doen en dat zullen in de meerderheid de gelovigen zijn. Er zou dus een bias naar wel geloven kunnen zijn.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Sep 22, 2004 18:26

Daarbij:

Dat is natuurlijk geen conclusie Eric!

Als je een groene grasmat ziet, dan is 'ik zie een groene grasmat' geen conclusie. Dat is een (overigens theoriegeladen) observatie.

Een conclusie zou zijn: 'de mat ligt er goed bij' of 'iemand heeft de grasmat groengeverfd' of 'er hebben 20000 koeien op de grasmat gebraakt'

Of ben je het niet met me eens dat een conclusie over het algemeen iets (wat als waar wordt verondersteld) aan de gegevens toevoegt?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Sep 22, 2004 20:35

Arjen de Mooij wrote:

Daarbij:

Dat is natuurlijk geen conclusie Eric!

Als je een groene grasmat ziet, dan is 'ik zie een groene grasmat' geen conclusie. Dat is een (overigens theoriegeladen) observatie.

Een conclusie zou zijn: 'de mat ligt er goed bij' of 'iemand heeft de grasmat groengeverfd' of 'er hebben 20000 koeien op de grasmat gebraakt'

Of ben je het niet met me eens dat een conclusie over het algemeen iets (wat als waar wordt verondersteld) aan de gegevens toevoegt?
Ik weet het theoretische verschil tussen een observatie en een conclusie niet, maar voor de "conclusies" die ik trok, moet je toch steeds de drie uitslagen van de poll samen beschouwen. Dat lijkt me toch net iets meer dan een observatie.
Volgens mij gaan de conclusies van Eric en Ben te ver.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Sep 22, 2004 22:24

Een observatie is de uitslag op de een of andere manier verwoorden.
Zoals: De percentages ogen mogelijk, want ze bevinden zich tussen 0 en 100.
Of: Daar meerdere stemmen per mens mogelijk zijn waren er maximaal 82 (en minimaal 1) deelnemer(s).

Een conclusie is de uitslag interpreteren. Er iets bij verzinnen om het minder eerbiedig te zeggen.
Zoals: De onheilen, die de damwereld treffen (zoals DT) worden verklaard door de uit deze test gebleken aanwezigheid van heidenen.
Of: 39% van de stemmers heeft een mentaal defect, daar ze kiezen voor een foute stelling (bestaan van god impliceert niet noodzakelijkerwijs een leven na de dood).

Naar mijn mening is elke conclusie onjuist.
De wereld is te complex voor conclusies.
Neem nu alleen al de volgende mogelijkheden:
1 Stemmers kunnen liegen;
2 Stemmers kunnen twijfelen of zichzelf niet goed kennen;
3 Technische fouten, waardoor de stemmen niet goed zijn verwerkt;
4 Conclusietrekkers kunnen te betrokken zijn om zakelijk te oordelen.
5 t/m 5000 bestaan ook

Driezessen

Mohammed liet critici vermoorden

Post by Driezessen » Sun Nov 07, 2004 21:12

Maak grappen over de Islam!

De eerste dichter die Mohammed A. (ibn Abdollah) als vijand van de islam verklaarde, heette Ka’b ibn al-Sjaraf. De profeet gaf de opdracht de dichter met een mes te vermoorden. Volgens Ibn Ishaak hadden de terroristen het mes zo diep in het lijf van de dichter gestoken dat het uit zijn achterste naar buiten kwam.
De profeet Mohammed A. was een voorbeeld voor Mohammed B., die Theo van Gogh als de vijand van Allah heeft afgeslacht. Welkom in het Midden-Oosten. Maar wij zijn toch in Europa? De kunstzinnige, filosofische en juridische kritiek op religie is een essentieel aspect van de Europese cultuur. W.F. Hermans en andere schrijvers gebruikten scherpe en soms grove woorden over het christendom. Christus in een erotische film, lachwekkende aspecten van het gereformeerde geloof worden als toelaatbaar ervaren.
Toch heerst hier een soort (zelf) censuur over de islam. Wie durft over de erotische liefhebberijen van Mohammed te filmen? Zou Youp van ’t Hek ooit pittige grapjes over Allah maken? Zou Jan Mulder het durven Mohammed tot een halve gare te verklaren? De Nederlandse moslims is geleerd dat over hun religie geen kritische gedachten mogen worden geuit. De islam wordt derhalve zwaar gediscrimineerd. De Nederlandse cultuur behandelt de islam als een verboden domein voor het kritische denken.
Hierbij roep ik alle kunstenaars, literatoren en academici op te stoppen met het discrimineren van de islam. Als op tv en in honderden theaterzalen over de islam grapjes worden gemaakt, en als ook de academici de islam kritisch gaan benaderen, dan leert dat moslims tolerantie. De terroristen kunnen een handjevol critici van de islam intimideren en elimineren, maar ze kunnen nooit honderden kritische geesten doden. Kom op vrienden, betreed de bordelen en de gruwelkamers van Mohammed A. en Allah, daar vindt u enorme inspiratie. Kom op collega-academici, leg de islam op de snijtafel van de filosofie. Anders is het de vraag hoeveel moorden onze samenleving kan verwerken.

Afshin Ellian, rechtsfilosoof

Post Reply