Opheffen het Damspel

Discussies over damsport (in het Nederlands)

vind u dat we het Damspel best kunnen missen?

ja
13
29%
nee
32
71%

Total votes: 45

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Sep 07, 2004 01:02

Braintag wrote: Ik betwijfel, op basis van niet concreet te onderbouwen gronden, dat er mensen zijn die jou een vriendelijk mens vinden.
Ach Frederik, maak van jouw probleem niet dat van Erik.
Weliswaar ben jij ervaringsdeskundige en kun je daardoor een beetje meepraten over het onderwerp 'een lelijk liefdeloos leven lijden en daarom niet-vriendelijk-gevonden-worden', maar het blijft jouw probleem en niet dat van Vraagje.

stoker

Post by stoker » Sat Sep 11, 2004 21:07

Het damspel is weer uit. Ik zag het liggen en nam het. Ik bladerde het door, maar in plaats van het te stelen volgens planning, legde ik het weer terug. Een soort scoutingblaadje. Laat de eigenaar het zelf van zich werpen.

Braintag

Post by Braintag » Tue Sep 14, 2004 00:14

Enkele tijd geleden werd er in het damspel een problemistenwedstrijd uitgeschreven. De reslutaten zouden, als ik het me juist herinner, in het recentste nummer van het damspel staan. Ik heb er niks van gezien. Weet iemand hier iets van?

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Tue Sep 14, 2004 19:20

Jan Pieter wrote: Maar goed, ik zal binnenkort eens kijken of ik ergens een zaterdagse Telegraaf kan vinden. Ik ben benieuwd.
En?

Damsaurus

Post by Damsaurus » Tue Sep 14, 2004 19:27

In plaats van te zeiken (en afzeiken) over (en van) het "Damspel" is het misschien een beter idee om een aantal inhoudelijke aspecten aan te geven:

Wie heeft er hele concrete suggesties voor verbetering:
Ik zal er een paar opperen:
1. Laat een rubriek door een jeugdspeler schrijven (lekker verfrissend)
2. Haal Fries dammen eruit....who cares?
3. Werk met een vast thema in bepaalde nummers (bijv. bepaalde speelsystemen die door alle rubrieken heen naar voren komen)
4. Laat een niet-dammer af en toe een column schrijven over zijn visie op de damwereld

Gep Leeflang

Post by Gep Leeflang » Tue Sep 14, 2004 21:47

stoker wrote:Het damspel is weer uit. Ik zag het liggen en nam het. Ik bladerde het door, maar in plaats van het te stelen volgens planning, legde ik het weer terug. Een soort scoutingblaadje. Laat de eigenaar het zelf van zich werpen.
Is dit wel echt zo? Ik geef toe: mijn eerste indruk deze keer was ook: beetje slapjes. Mogelijke oorzaak: beetje veel aandacht voor paar onderwerpen die beter wat meer 'ingedikt' hadden kunnen worden. Ik doel op de ledenwerfcompetitie, Interfloorsimultaan, boek over Fries dammen en NK blind dammen.
Wel degelijk echter ook aardige inhoud. Verslag bekercompetitie (volgende keer graag leuk fragmentje erbij), Nijmegen Open (leuk, combinatie verslag met handzame techniek), Reactie van lezers (wie volgt met een daadwerkelijke reactie op iets in HD dat daartoe uitlokt), epistel van Ivens, Valneris wint open NK (alleen graag minder uitslag en paar fragmenten meer), stuk over nieuw boek Koops (veel voorbeelden, lekker!), dammen en trainen online (prima wetenswaardigheden!), bericht over nieuwe blindsimultaan Sijbrands), de aloude Kijkjes, nieuws over dopingreglement, Vuurwerk (iets lekkerder vormgeving maakt het nog leuker) en wat doelgroepspul achterin.
Aardige opomming toch!
Dus heren, geen slappe kritiek, serieuze suggesties of commentaar zou ik zeggen.

tijdnood

Post by tijdnood » Wed Sep 15, 2004 00:24

Wie zijn binnen de KNDB de beleidsmakers met betrekking tot de inhoud van het Damspel? Is er niet een redactieraad, wat is het redactionele beleid? Wie neemt de vele goede adviezen op Internet ter harte? Is er niet een commissie door Ebbo de Jong ingesteld die adviseert/besluit inzake het Damspel. Overigens vind ik het Damspel qua inhoud de laatste jaren veel levendiger.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Sep 15, 2004 00:51

++: het verslag van Kees Thijssen, met kennis van zaken
+ de column van gep
-: opnieuw geen eindspelrubriek
--: SVP LIEVER GEEN MARCEL KOSTERS MEER OP DE VOORPAGINA.
---: Het propagandaverhaal over de ledenwerfcompetitie. Zet in het decembernummer even het aantal nieuwe leden tussen juli en (pakweg)november 2003 erbij, dan kan de lezer tenminste beoordelen of het kosters-offensief enig effect heeft.

Nadat ik weer allerlei rare borden in de eindspelrubriek zag ging het damspel linea recta naar het oud papier. Eric, neem je zaterdag ff pagina 25 voor me mee als we Franeker de pan in gaan hakken?

tijdnood

Post by tijdnood » Wed Sep 15, 2004 01:10

met structuur en beleid een beter Damspel, wellicht

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Wed Sep 15, 2004 10:34

De laatste uitgave van Het Damspel vond ik voor een deel teleurstellend en dan metname dat deel vaar Goedemoed gewoon blijft inzetten op zijn eigen sektarische beweging ter bevordering van dwaze spelsoorten. Dat ze die De Mooij ook wel Zopje noemen is niet geen nieuwswaarde voor een officieel blad. Verder lijkt er een enorme toename aan nieuwe KNDB leden. Maar is dit echt zo? Of hebben verenigingen eindelijk het fatsoen om hun jeugdleden aan te melden omdat dat nu bijna gratis is? De column van leeflang is wel geinig maar iemand met dergelijke capaciteiten kan toch veel meer denk je dan? Nu meldt hij dat hij best zomertoernooien wil spelen maar geen tijd heeft. Geen tijd is een synoniem voor geen zin of bewust andere keuzes maken.

Braintag

Post by Braintag » Wed Sep 15, 2004 11:07

De rubriek over Fries Dammen vind ik doorgaans best aardig, leden van de Friese dambond zijn tegenwoordig naar ik meen ook lid van de kNDB. Dus wat aandacht voor het Fries dammen vind ik niet zo vreemd. De stukjes van Kraaijenbrink vind ik meestal ergerlijk. Zou dit de jeugd aanspreken? Hoop het niet.. Het blunderfestival flitsen van flits is doorgaans ook wel aardig. Maar het geheel... onder de maat. De lay-out is bijzonder onaangenaam en de voorkant: wat een amateruistische foto. Wat me ook ergert is dat bij veel artikelen niet staat wie het geschreven heeft. Bijvoorbeeld: bij het artikel over het boek van koops, bij het stuk over de simultaan enz.

Koops

Post by Koops » Thu Sep 16, 2004 01:12

Braintag wrote: Wat me ook ergert is dat bij veel artikelen niet staat wie het geschreven heeft. Bijvoorbeeld: bij het artikel over het boek van koops...
Het is een (door Nuys?) bewerkt persbericht. Het is niet gebruikelijk om daar een auteursnaam bij te zetten.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

Post by Damkoningin » Thu Sep 16, 2004 09:50

Damsaurus wrote:In plaats van te zeiken (en afzeiken) over (en van) het "Damspel" is het misschien een beter idee om een aantal inhoudelijke aspecten aan te geven:

Wie heeft er hele concrete suggesties voor verbetering:
Ik zal er een paar opperen:
1. Laat een rubriek door een jeugdspeler schrijven (lekker verfrissend)
Noem es een voorbeeld dan?? Wie zou dat moeten schrijven??
Damsaurus wrote:2. Haal Fries dammen eruit....who cares?
Waarom?? Ik vin het een leuk stukje altijd.. Ik speel het zelf ook wel es
Damsaurus wrote:3. Werk met een vast thema in bepaalde nummers (bijv. bepaalde speelsystemen die door alle rubrieken heen naar voren komen)
Dat gaat op den duur vervelen, dus dat lijkt me geen goed idee.
Damsaurus wrote:4. Laat een niet-dammer af en toe een column schrijven over zijn visie op de damwereld
Dat is misschien 1 van de goeie ideeën die je nu hebt gemaakt.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Braintag

Post by Braintag » Thu Sep 16, 2004 11:25

Koops wrote:
Braintag wrote: Wat me ook ergert is dat bij veel artikelen niet staat wie het geschreven heeft. Bijvoorbeeld: bij het artikel over het boek van koops...
Het is een (door Nuys?) bewerkt persbericht. Het is niet gebruikelijk om daar een auteursnaam bij te zetten.
Persberichten over een boek overnemen in het damspel. Er staat niet eens advertentie bij.
Het lijkt me zuiverder wel de bron van zo'n stuk te vermelden. Waarom wordt het boek eigenlijk niet serieus besproken? Vroeger geschiedde zulks toch wel? Nu is het gewoon een verkooppraatje door de auteur. Ik lees liever een verkooppraatje voor het boek van een onafhankelijke medewerker van het damspel.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Thu Sep 16, 2004 14:30

Bert Zwart wrote:
Nadat ik weer allerlei rare borden in de eindspelrubriek zag ging het damspel linea recta naar het oud papier.
Het artikel van Tjalling vond ik juist zeer interessant! Prachtig dat verhaal over Lallement en zijn bord. Al liep het dan slecht met hem af. Ook feitelijke informatie over het eindspel van Canalejas. Toevallig hadden we op de club vorige week een discussie over dit eindspel, waarbij sommigen dachten dat in de tijd van Canalejas al op het honderd ruiten bord werd gespeeld. Het eindspel is dus omgezet op het grote bord en pas rond 1700 ging men op het grote bord dammen.
Ach, dat het artikel niet of nauwelijks over het eindspel ging.... Wat een boekhoudersgezeur. Zo'n man als Tjalling geef je toch de vrijheid om uit te wijden over het een en ander, hij schrijft vaak genoeg wel over het eindspel.

Post Reply