Flexibele puntentelling

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
ikke

Flexibele puntentelling

Post by ikke » Fri Sep 03, 2004 15:24

Flexibele puntentelling

Nu weet ik niet of het navolgende idee reeds door iemand gelanceerd is. Ik heb er in ieder geval nog niet eerder van gehoord.

De flexibele puntentelling is een combinatie van de Huidige Puntentelling (HP) met een andere type puntentelling, waarbij de speler zelf kan kiezen met welke puntentelling hij gaat spelen. Het belangrijkste uitgangspunt bij de flexibele puntentelling is, dat de spelers die met de HP willen spelen, dit ten allen tijden kunnen blijven doen. Om dit te garanderen, krijgt de HP in de flexibele puntentelling voorrang.

Omdat de Huidige Puntentelling (HP) nog steeds centraal staat en omdat ikzelf een lichte voorkeur heb voor de Delftse Telling (DT), zal ik in dit voorbeeld deze twee tellingen als basis laten dienen.

Omdat de DT in dit voorbeeld wordt genoemd, zullen we de puntentelling moeten aanpassen:
Winst - verlies 4-0 (ook in de HP telling)
Gelijkwaardige remise 2-2 (ook in de HP telling)
Voordeel - nadeelremise 3-1

Stel een toernooi tussen vier spelers, waarbij elke speler voor aanvang aangeeft, met welke puntentelling hij gaat spelen:
speler 1: DT
speler 2: HP
speler 3: DT
speler 4: HP

Ronde 1:
Speler 1 - Speler 2: partij volgens de HP [puntentelling 4-0 en 2-2]
Speler 3 - Speler 4: partij volgens de HP

Ronde 2:
Speler 1 - Speler 3: partij volgens de DT [puntentelling 4-0 / 2-2 en 3-1]
Speler 2 - Speler 4: partij volgens de HP

Ronde 3:
Speler 4 - Speler 1: partij volgens de HP
Speler 3 - Speler 2: partij volgens de HP

Natuurlijk kleven hier ook voor- en nadelen aan.

Zelf zou ik het nog verder willen voeren: VOOR elke ronde kan men aangeven met welke puntentelling men wil spelen!!

Hoe staat de lezer van dit forum hier tegenover?

Vraagje

Re: Flexibele puntentelling

Post by Vraagje » Fri Sep 03, 2004 17:53

ikke wrote:Flexibele puntentelling

Nu weet ik niet of het navolgende idee reeds door iemand gelanceerd is. Ik heb er in ieder geval nog niet eerder van gehoord.

De flexibele puntentelling is een combinatie van de Huidige Puntentelling (HP) met een andere type puntentelling, waarbij de speler zelf kan kiezen met welke puntentelling hij gaat spelen. Het belangrijkste uitgangspunt bij de flexibele puntentelling is, dat de spelers die met de HP willen spelen, dit ten allen tijden kunnen blijven doen. Om dit te garanderen, krijgt de HP in de flexibele puntentelling voorrang.

Omdat de Huidige Puntentelling (HP) nog steeds centraal staat en omdat ikzelf een lichte voorkeur heb voor de Delftse Telling (DT), zal ik in dit voorbeeld deze twee tellingen als basis laten dienen.

Omdat de DT in dit voorbeeld wordt genoemd, zullen we de puntentelling moeten aanpassen:
Winst - verlies 4-0 (ook in de HP telling)
Gelijkwaardige remise 2-2 (ook in de HP telling)
Voordeel - nadeelremise 3-1

Stel een toernooi tussen vier spelers, waarbij elke speler voor aanvang aangeeft, met welke puntentelling hij gaat spelen:
speler 1: DT
speler 2: HP
speler 3: DT
speler 4: HP

Ronde 1:
Speler 1 - Speler 2: partij volgens de HP [puntentelling 4-0 en 2-2]
Speler 3 - Speler 4: partij volgens de HP

Ronde 2:
Speler 1 - Speler 3: partij volgens de DT [puntentelling 4-0 / 2-2 en 3-1]
Speler 2 - Speler 4: partij volgens de HP

Ronde 3:
Speler 4 - Speler 1: partij volgens de HP
Speler 3 - Speler 2: partij volgens de HP

Natuurlijk kleven hier ook voor- en nadelen aan.

Zelf zou ik het nog verder willen voeren: VOOR elke ronde kan men aangeven met welke puntentelling men wil spelen!!

Hoe staat de lezer van dit forum hier tegenover?
Wanneer je het voor de ronde zelf mag beslissen zal de zwakste speler natuurlijk altijd voor de huidige telling kiezen, en de sterkere speler voor één of andere puntenoverwinningsvariant gaan.
De meest gehate dammer allertijden.

ikke

Post by ikke » Wed Jul 27, 2005 18:35

Kijk, dit wordt anno juli 2005 toch weer (eventjes) actueel. Misschien een beetje omslachtig omschreven, maar het idee is helder.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Jul 28, 2005 06:55

Opvallend dat nog geen enkele forumdeelnemer zich bereid verklaard heeft om voortaan 'flexibel' te spelen. Er lopen toch voldoende killer-fans rond, lijkt me zo.

Post Reply