Curiosa
-
Als we dan toch oud spul aan het doorkijken zijn: in mijn postbak stonden nog wat oude mailtjes van Siep Korteling. In een ervan had hij het over een serie Holmes en Watson vraagstukken, maar aangezien die bij mijn weten nog niet geplaatst is, laat ik het aan Siep over om dit alsnog te doen. Deze is wel gepubliceerd:
De krentenbol van Korteling heeft als oplossing: 36, 18x16 en verder doen de spelregels het werk. Zwart aan zet wint ook. Reeds op 02-02-2002 gepubliceerd in de rubriek van E. van Dusseldorp in diverse regionale kranten (o.a. De Gooi- en Eemlander).
De krentenbol van Korteling heeft als oplossing: 36, 18x16 en verder doen de spelregels het werk. Zwart aan zet wint ook. Reeds op 02-02-2002 gepubliceerd in de rubriek van E. van Dusseldorp in diverse regionale kranten (o.a. De Gooi- en Eemlander).
Op 20 moet nog een witte schijf. De Holmesverhaaltjes staan op m'n site, onder "problemen".Eddie van de Acker wrote:Als we dan toch oud spul aan het doorkijken zijn: in mijn postbak stonden nog wat oude mailtjes van Siep Korteling. In een ervan had hij het over een serie Holmes en Watson vraagstukken, maar aangezien die bij mijn weten nog niet geplaatst is, laat ik het aan Siep over om dit alsnog te doen. Deze is wel gepubliceerd:
"Van damproblematiek weet ik weinig.", Hanco Elenbaas
Het team-toernooi
Omdat verder niemand wilde, mochten steenslag en composite de problemisten vertegenwoordigen in een teamtoernooi. Er deden vijf teams van twee spelers mee. Iedereen speelde tegen iedereen, behalve tegen zijn teamgenoot. Toen het eenmaal afgelopen was vroeg ik aan iedereen hoeveel partijen hij remise gespeeld had. Iedereen gaf een ander antwoord.
Hoeveel partijen van composite werden remise?
(Dit is een bestaande puzzel, "overgezet naar het 100 ruitenbord".)*edit 30-08-2004 20:43* winst door remise vervangen, want ik kon mijn eigen oplossing niet reproduceren*/edit*
(Dit is een bestaande puzzel, "overgezet naar het 100 ruitenbord".)*edit 30-08-2004 20:43* winst door remise vervangen, want ik kon mijn eigen oplossing niet reproduceren*/edit*
-
Re: Het team-toernooi
4
4
-
Hoe kon ik het vergeten? Na afloop bleek dat zes van de tien deelnemers geen enkele partij verloren hadden. Dan kun je zelf wel uitrekenen hoeveel je gewonnen en verloren hebt, en op welke plaats team CompoSlag eindigde. Of anders weet Sytsma het wel.composite wrote:Het staat me eerlijk gezegd niet meer zo voor de geest. Hoeveel had ik er ook alweer gewonnen en op welke plaats ben ik geëindigd? En jij, Steenslag?steenslag wrote:Niet te geloven.
Zoals gebruikelijk: correctheid niet gegarandeerd.
Ik ben eruit. We hebben glansrijk gewonnen, Steenslag. Maar liefst 36 punten (Reeshof-telling, iets nieuws, maar ik durf het niet goed ter discussie te stellen vanwege de heftigheid waarmee dit soort ideeën hier doorgaans wordt afgeschoten).steenslag wrote:Hoe kon ik het vergeten? Na afloop bleek dat zes van de tien deelnemers geen enkele partij verloren hadden. Dan kun je zelf wel uitrekenen hoeveel je gewonnen en verloren hebt, en op welke plaats team CompoSlag eindigde. Of anders weet Sytsma het wel.composite wrote:Het staat me eerlijk gezegd niet meer zo voor de geest. Hoeveel had ik er ook alweer gewonnen en op welke plaats ben ik geëindigd? En jij, Steenslag?steenslag wrote:Niet te geloven.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen
Leonard Cohen
-
Doel je nu op de ideeen van Hanco om het damspel aantrekkelijker te maken?composite wrote:Ik ben eruit. We hebben glansrijk gewonnen, Steenslag. Maar liefst 36 punten (Reeshof-telling, iets nieuws, maar ik durf het niet goed ter discussie te stellen vanwege de heftigheid waarmee dit soort ideeën hier doorgaans wordt afgeschoten).steenslag wrote:Hoe kon ik het vergeten? Na afloop bleek dat zes van de tien deelnemers geen enkele partij verloren hadden. Dan kun je zelf wel uitrekenen hoeveel je gewonnen en verloren hebt, en op welke plaats team CompoSlag eindigde. Of anders weet Sytsma het wel.composite wrote: Het staat me eerlijk gezegd niet meer zo voor de geest. Hoeveel had ik er ook alweer gewonnen en op welke plaats ben ik geëindigd? En jij, Steenslag?
-
1.49-35Eddie van de Acker wrote:
Een opgave die ooit in het clubblad van DVSB stond. Zwart is aan zet. Hoe kan in 10 en een halve zet met legitieme middelen de volgende stand bereikt worden?:
2.5-32 41-47
3.32-49 46-5
4.3-26 48-25
5.26-48 25-14
6.4-10 14-3
7.10-46 47-36
8.1-29 36-4
9.29-47 50-45
10.2-11 35-2
11.11-50 45-1
-
Een aardigheidje dat ik net ergens vond. Via de diagonaal 2 naar 35 moeten de witte en de zwarte dammen van plaats wisselen. Wit speelt alleen richting veld 35 (terug mag dus niet), zwart alleen richting veld 2.
Er zijn twee zetten mogelijk:
- of 1 veld opschuiven
- of over 1 stuk van de andere kleur springen.
Het lijkt niet te doen, maar het kan echt !
- Wishmaster
- Real name: Pascal Stil