Beste dammer uit friesland naar Bergsma en Brandstra

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie vinden jullie de grootste friese dammer naar Pieter Bergsma en Menno Brandstra

1. Tjalling Goedemoed
7
23%
2. Rein v/d Pal
7
23%
3. Anton Schotanus
11
37%
5. Gerlof Kolk
2
7%
6. Klaas hendrik Leijenaar
0
No votes
7. Katrinus Posthumus
3
10%
 
Total votes: 30

thelasvegaskidfromstiens
Posts: 16
Joined: Tue Aug 10, 2004 14:24
Location: stiens city the place to be

Post by thelasvegaskidfromstiens » Fri Aug 27, 2004 16:49

ik dacht laat ik voor de grap alex presman er bij zetten en eens kijken wie zo dom is om op hem te stemmen

tsjommer
Posts: 24
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:22

Post by tsjommer » Sat Aug 28, 2004 00:40

thelasvegaskidfromstiens wrote:ik dacht laat ik voor de grap alex presman er bij zetten en eens kijken wie zo dom is om op hem te stemmen
Wie hier dom is?.....volgens ktarinus was JIJ degene die niet wist dat Presman geen Fries is. En een stuk of 10 namen vergeten is ook niet dom zeker? Nee Gauke-dirk je spreekt jezelf hier even flink tegen.

thelasvegaskidfromstiens
Posts: 16
Joined: Tue Aug 10, 2004 14:24
Location: stiens city the place to be

Post by thelasvegaskidfromstiens » Sat Aug 28, 2004 14:42

welke 10 pselers ben ik vergeten dan

tsjommer
Posts: 24
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:22

Post by tsjommer » Sat Aug 28, 2004 22:34

thelasvegaskidfromstiens wrote:welke 10 pselers ben ik vergeten dan
1 Wiersma
2 v/d Wal
3 Scholma
4 v/d Zee
5 Drost
6 v/d Wijk
7 Bies
8 Hoekstra
9 de Jong
10 Heerema

thelasvegaskidfromstiens
Posts: 16
Joined: Tue Aug 10, 2004 14:24
Location: stiens city the place to be

Post by thelasvegaskidfromstiens » Sun Aug 29, 2004 12:26

Beste tsjommer,

Je zou eerst eens moeten beginnen om mijn vraag goed te aticuleren.
Mijn vraag is wie vinden jullie naar bergsma en bandstra de beste dammer in friesland. Hiermee zeg ik niet dat bergsma en bandstra de BESTE dammers van friesland zijn.

Scholma woont niet in Friesland.
Bies is dood en woonde niet in Friesland.
Van der Wal is dood en woonde niet in Friesland.
Frank Drost? Die damt helemaal niet en woont ook niet in Friesland.
Wiersma is zo enorm goed, die mag niet meedoen. (geschreven door kosmos). Dus Wiersma is gewoon veel beter dan bergsma en bandstra

En wat hebben de volgende personen nou gepresteerd

1 v/d Zee
2 v/d Wijk (volgens mij van wijk ipv van der wijk tsjommer)Ik wordt met spelfouten ook mijn fingers getikt.

Zoals ik weet heeft v/d zee slechts 1 friese titel achter zijn naam staan.
Zoals ik weet heeft van wijk 2 friese titels op zijn naam staan

Rondeteller
Posts: 20
Joined: Sun Apr 18, 2004 12:58

Post by Rondeteller » Sun Aug 29, 2004 13:10

thelasvegaskidfromstiens wrote:Beste tsjommer,

Je zou eerst eens moeten beginnen om mijn vraag goed te aticuleren.
Mijn vraag is wie vinden jullie naar bergsma en bandstra de beste dammer in friesland. Hiermee zeg ik niet dat bergsma en bandstra de BESTE dammers van friesland zijn. Je doet wel alsof.

Scholma woont niet in Friesland.
Bies is dood en woonde niet in Friesland.
Van der Wal is dood en woonde niet in Friesland.
Frank Drost? Die damt helemaal niet Frank Drost damt niet? en woont ook niet in Friesland.
Wiersma is zo enorm goed, die mag niet meedoen. Dus Wiersma is gewoon veel beter dan bergsma en bandstra Je vraagt wie de beste dammer is na die en die, dus...

En wat hebben de volgende personen nou gepresteerd

1 v/d Zee toch een grootmeester en nk deelnemer etc
2 v/d Wijk (volgens mij van wijk ipv van der wijk tsjommer)Ik wordt met spelfouten ook mijn fingers getikt. Wiebe Van der Wijk heeft vroeger en speelt nu weer ereklasse en jeugdwereldkampioen geweest

Zoals ik weet heeft v/d zee slechts 1 friese titel achter zijn naam staan.
Zoals ik weet heeft van wijk 2 friese titels op zijn naam staan
Conclusie: Als jij iets weet is het waarschijnlijk niet waar en dus dikke bullshit.

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Sun Aug 29, 2004 13:14

thelasvegaskidfromstiens wrote:Beste tsjommer,

Je zou eerst eens moeten beginnen om mijn vraag goed te aticuleren.
Mijn vraag is wie vinden jullie naar bergsma en bandstra de beste dammer in friesland. Hiermee zeg ik niet dat bergsma en bandstra de BESTE dammers van friesland zijn.

Scholma woont niet in Friesland.
Bies is dood en woonde niet in Friesland.
Van der Wal is dood en woonde niet in Friesland.
Frank Drost? Die damt helemaal niet en woont ook niet in Friesland.
Wiersma is zo enorm goed, die mag niet meedoen. (geschreven door kosmos). Dus Wiersma is gewoon veel beter dan bergsma en bandstra

En wat hebben de volgende personen nou gepresteerd

1 v/d Zee
2 v/d Wijk (volgens mij van wijk ipv van der wijk tsjommer)Ik wordt met spelfouten ook mijn fingers getikt.

Zoals ik weet heeft v/d zee slechts 1 friese titel achter zijn naam staan.
Zoals ik weet heeft van wijk 2 friese titels op zijn naam staan
Las Vegas Kid,

Hoe lang ben je in Las Vegas geweest?
Je hebt een heel stuk Friese damhistorie gemist.

Wiebe v.d. Wijk: Jeugdwereldkampioen. Dan heb je toch wel wat gepresteerd. Twee keer meedoen aan het FK en 2x kampioen.

Van der Zee deed ook maar 1x aan het FK mee. Had toen wel een vernietigende score. Daarnaast moet je de jeugdkampioenschappen van Nederland maar eens nalopen. Ook nog een jeugdWK met een match om de 1e plaats tegen Guntis Valneris (5 remises en 1 verloren). Naast Auke Scholma en Harm Wiersma ook Internationaal Grootmeester.

Ik zou eerst maar bij Kosmos een cursus Friese damhistorie gaan volgen.
En...kun je dit hele onderwerp niet beter op het PFDB-forum plaatsen?
Daar hoort het thuis. Even knippen en plakken en dan verzoek je onze Friese Alexander even om dit topic te verwijderen!

Ben Anoniem
Posts: 930
Joined: Fri Apr 09, 2004 20:38

Post by Ben Anoniem » Sun Aug 29, 2004 13:27

thelasvegaskidfromstiens wrote:Beste tsjommer,

Je zou eerst eens moeten beginnen om mijn vraag goed te aticuleren.
Mijn vraag is wie vinden jullie naar bergsma en bandstra de beste dammer in friesland.
Vele malen lezen en uitspreken brengt mij niet verder.
Zeg kid, wil je weten wie de naarste dammers zijn die ooit in Friesland tegen de beste dammer gespeeld hebben in Bergsma en Bandstra?

Waar ligt Bandstra?

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Sun Aug 29, 2004 13:38

Ben Anoniem wrote:
Waar ligt Bandstra?
Menno Bandstra (overleden 26-1-1996) ligt op het Huizumer kerkhof. Samen met een dambord en schijven.

Ongetwijfeld zit hij in de hemel te dammen (damjen wie myn alles!) genietend van een lekkere Mantano. (in de hemel kent men vast geen verboden).

User avatar
steenslag
Posts: 1184
Joined: Sun Sep 21, 2003 10:09
Contact:

Post by steenslag » Sun Aug 29, 2004 14:57

Ben Anoniem wrote:
thelasvegaskidfromstiens wrote:Beste tsjommer,

Je zou eerst eens moeten beginnen om mijn vraag goed te aticuleren.
Mijn vraag is wie vinden jullie naar bergsma en bandstra de beste dammer in friesland.
Vele malen lezen en uitspreken brengt mij niet verder.
Zeg kid, wil je weten wie de naarste dammers zijn die ooit in Friesland tegen de beste dammer gespeeld hebben in Bergsma en Bandstra?

Waar ligt Bandstra?
't Is vast Fries, Ben. Ik heb er wel eens over gehoord. In Friesland is men er nogal trots op.
"Van damproblematiek weet ik weinig.", Hanco Elenbaas

User avatar
ktarinus
Posts: 228
Joined: Mon Oct 13, 2003 01:37
Location: Oosterwolde

Post by ktarinus » Sun Aug 29, 2004 18:55

Wat een dramatisch domme post ten 1e kopieert hij Kosmos zn uitspraken over Bies vd Wal etc excact.
En ja Gauke we zullen je op je (F)ingers blijven tikken..
Whoehahahahah Piet heeft gelijk verwijder al je post maar gauw voor nog meer mensen em lezen.. Met het gevolg dat je voor eeuwig door het leven zult gaan als zwakbegaafd persoon..[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Als je niet weet hoe het moet kijk dan oerfries Alexander even lief aan.[img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
thelasvegaskidfromstiens wrote:Beste tsjommer,

Je zou eerst eens moeten beginnen om mijn vraag goed te aticuleren.
Mijn vraag is wie vinden jullie naar bergsma en bandstra de beste dammer in friesland. Hiermee zeg ik niet dat bergsma en bandstra de BESTE dammers van friesland zijn.

Scholma woont niet in Friesland.
Bies is dood en woonde niet in Friesland.
Van der Wal is dood en woonde niet in Friesland.
Frank Drost? Die damt helemaal niet en woont ook niet in Friesland.
Wiersma is zo enorm goed, die mag niet meedoen. (geschreven door kosmos). Dus Wiersma is gewoon veel beter dan bergsma en bandstra

En wat hebben de volgende personen nou gepresteerd

1 v/d Zee
2 v/d Wijk (volgens mij van wijk ipv van der wijk tsjommer)Ik wordt met spelfouten ook mijn fingers getikt.

Zoals ik weet heeft v/d zee slechts 1 friese titel achter zijn naam staan.
Zoals ik weet heeft van wijk 2 friese titels op zijn naam staan
Wie geen hersens heeft om te denken, werke!

Nagelslag
Posts: 198
Joined: Fri May 28, 2004 23:45
Location: Huizum

Post by Nagelslag » Sun Aug 29, 2004 20:09

Leermoment:
Het is beter niet te handelen in haast of verwardheid (lees: enthousiasme).
Tussen naar en na zit best wel verschil.

Bandstra ligt inderdaad op het Huizumer kerkhof, met bord en schijven, maar zonder kroonschijf overigens. Dit lege veld, waarop normaal deze belangrijke schijf stond, symboliseerde de leegte, die hij achterliet.

De poll-vraag had natuurlijk moeten luiden: Wie was na Bergsma en Bandstra de meest betekenisvolle speler voor het dammen in Friesland.
Dan kom je al snel uit op het FK-Klimklassement, dat aangeeft, wie, door veel deel te nemen, en dus daardoor het dammen in Friesland heeft gestimuleerd, met zijn/haar prestaties de meeste klimpunten toegekend heeft gekregen.
Dan kom ik toch al snel tot de conclusie, dat Schotanus, Wiersma en Van der Pal hoge ogen scoren.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 29, 2004 20:24

Nagelslag wrote: Dan kom ik toch al snel tot de conclusie, dat Schotanus, Wiersma en Van der Pal hoge ogen scoren.
Reintje is na Wiersma toch gewoon de allerbeste van Friesland?!
In 2001 heeft Reintje het FK gepakt door alle tegenstanders in de pan te hakken, 100% had hij op het eind. Wat moet Reintje nog meer presteren?

tsjommer
Posts: 24
Joined: Mon Apr 26, 2004 17:22

Post by tsjommer » Sun Aug 29, 2004 21:30

Zo kid je bent voorlopig wel genoeg afgezeken. Ik zal het dan ook niet erger voor je maken (zou wel kunnen trouwens), dus ik zou zeggen moeve met die poll of verplaatsen naar het pfdb-forum.

En Hanco je hebt gelijk Rein is top, maar Schotanus kan er ook wat mee.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Sun Aug 29, 2004 21:34

kid ik vind het een goede poll. mensen die bies en van der zee en andere ex-friezen erbij willen zetten moeten zelf maar een poll houden. trek katrinus namens mij maar flink aan zijn staart!

Post Reply