Opheffen het Damspel

Discussies over damsport (in het Nederlands)

vind u dat we het Damspel best kunnen missen?

ja
13
29%
nee
32
71%

Total votes: 45

Driezessen

Post by Driezessen » Sat Aug 28, 2004 01:27

Ben Anoniem wrote:Ja, Driezessen, de waarheid is hard.
Composite weet tussen zijn valium-reclame nog wat "tijdloze" columns te prutsen.
Het punt is dat hij begint met denigrerende taal over Wiersma.
Bedankt voor de uitleg, Bennie.
Gelukkig horen we van jou nimmer iets denegrerends.......
[img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img] [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]

steenslag

Post by steenslag » Sat Aug 28, 2004 01:33

Gefeliciteerd! Ben Anoniem heeft beet! Na 241 postjes reageert er iemand!
"Van damproblematiek weet ik weinig.", Hanco Elenbaas

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Aug 28, 2004 01:36

steenslag wrote:Gefeliciteerd! Ben Anoniem heeft beet! Na 241 postjes reageert er iemand!
Niet voor je beurt praten, Steenslag!
Het wachten is op composite. Een vraag van Hanco staat nog open.

steenslag

Post by steenslag » Sat Aug 28, 2004 01:56

Dit is stupide. Laten we er mee stoppen.
"Van damproblematiek weet ik weinig.", Hanco Elenbaas

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Sat Aug 28, 2004 03:22

composite wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
composite wrote: Ik ben er zeker van dat Hoofdlijn meer abonnees zou krijgen als Hans Jansen de problematiekrubriek overnam en Harm Wiersma er geregeld iets in zou schrijven.
Hans en Harm behoren nou eenmaal tot de zeer kleine minderheid die echt iets van dammen begrijpt.
Prima idee.
Meen je dat? Mag ik aan Herman en Nico doorgeven dat je het ermee eens bent?
Tuurlijk. Ik zet graag een stap terug voor zo'n genie als Jansen, die briljante geest met zijn ontzaglijk ontroerende pen, zijn onoverzienbare damkennis en zijn gigantische oeuvre op het gebied van de problematiek. Tuurlijk joh. Ik zal gek zijn als ik dammend Nederland en Hoofdlijn dit hemelse geschenk zou ontzeggen.
Hans Jansen, niemand minder dan Hans Jansen, HANS JANSEN, eindelijk bereid gevonden zijn goddelijke problematische spinsels voor ons, dammend geteisem, aan het papier toe te vertrouwen!
Morgenvroeg meteen even Herman en Nico bellen, Hanco. Liever nog dit weekend geregeld dan maandag.[/quote]

Ik proef enig sarcasme, maar dat lijkt me erg misplaatst. Zelf ken ik Hans Jansen redelijk goed uit mijn Amsterdamse tijd. Wat mij betreft een geniale dammer. Zijn damkennis is groot, en zijn problemen wat mij betreft erg mooi en verrassend, vaak met kleine middelen in natuurlijke standen. Ik zou een door Hans Jansen in elkaar gedraaide problematiekrubriek graag lezen.

De meeste Amsterdamse dammers - en dat zijn toch echt niet de minste - hebben Hans Jansen hoog.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 28, 2004 03:40

..
Last edited by Hanco Elenbaas on Sat Aug 28, 2004 14:50, edited 1 time in total.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Sat Aug 28, 2004 11:21

Persoonlijk vind ik dat Het Damspel minder nivo heeft dan in de jaren 60/70. Die verhalen van Kosmos zijn leuk voor een schoolkrantje, dat voortdurende gelul over jeugdbeleid vermoeid me al evenzeer en ik moet al helemaal kotsen als allerlei stropdassende bobos zijn afgebeeld op de voorpagina. Nog erger dat sommige van die gasten tegenwoordig ook al hun bijdrage geven in serieuze boeken. Analyses van Goedemoed met scherpe teksten....nah ik ben het met Hanco eens dus

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Sep 03, 2004 01:17

Fred van Amersfoort wrote:Persoonlijk vind ik dat Het Damspel minder nivo heeft dan in de jaren 60/70. .......nah ik ben het met Hanco eens dus
Valt me nou weer van je tegen Fred. Simpelmanspraat over de goede oude tijd. Het idee dat het bondsblad vol zou moeten staan met analyses van topspelers. Fout!
Nagedacht zou moeten worden over het aantrekkelijker maken van Het Damspel voor al die 'gewone' dammers die het blad nu ongelezen weggooien.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Sep 03, 2004 02:52

Natuurlijk kunnen we Het Damspel niet missen, al was het alleen maar omdat het KNDB-bestuur via dit blad informatie verstrekt aan de leden. En naar ik hoop, gaat het bestuur bij de volgende bondsraadverkiezingen ook optimaal gebruik maken van deze mogelijkheid.

Verder heeft het blad een wervende functie. Bestaande leden blijven betrokken bij de gebeurtenissen in de damwereld, potentiele nieuwe leden worden lekker gemaakt. Althans, zo zou het moeten zijn, maar helaas hebben we momenteel ellenlange interviews, herhaling van zetten door vaste rubriekschrijvers, en een weinig aantrekkelijke opmaak.

Vers bloed lijkt mij geen kwaad te kunnen, waarbij goed kunnen schrijven van groter belang is dan goed kunnen dammen. Met andere woorden, houd Wiersma verre van dit blad. Een geniale dammer, maar een fatsoenlijke tekst heeft hij nog nooit geproduceerd, en al helemaal niet binnen een dead-line.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Sep 03, 2004 08:04

Jan Pieter wrote:Natuurlijk kunnen we Het Damspel niet missen, al was het alleen maar omdat het KNDB-bestuur via dit blad informatie verstrekt aan de leden. En naar ik hoop, gaat het bestuur bij de volgende bondsraadverkiezingen ook optimaal gebruik maken van deze mogelijkheid.
Het bondsblad als informatieverziening? Kansloos traag. Internet, Jan Pieter, Internet!
Jan Pieter wrote: Verder heeft het blad een wervende functie. Bestaande leden blijven betrokken bij de gebeurtenissen in de damwereld, potentiele nieuwe leden worden lekker gemaakt. Althans, zo zou het moeten zijn, maar helaas hebben we momenteel ellenlange interviews, herhaling van zetten door vaste rubriekschrijvers, en een weinig aantrekkelijke opmaak.
De eerstvolgende keer dat we elkaar tegenkomen moet je me maar een paar mensen aanwijzen die dankzij ons bondsblad zijn gaan dammen. Ze krijgen van mij allemaal een biertje.
Jan Pieter wrote: Vers bloed lijkt mij geen kwaad te kunnen, waarbij goed kunnen schrijven van groter belang is dan goed kunnen dammen. Met andere woorden, houd Wiersma verre van dit blad. Een geniale dammer, maar een fatsoenlijke tekst heeft hij nog nooit geproduceerd, en al helemaal niet binnen een dead-line.
Lasterpraat.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Sep 03, 2004 08:06

Henk de Witt wrote:
Fred van Amersfoort wrote:Persoonlijk vind ik dat Het Damspel minder nivo heeft dan in de jaren 60/70. .......nah ik ben het met Hanco eens dus
Valt me nou weer van je tegen Fred. Simpelmanspraat over de goede oude tijd. Het idee dat het bondsblad vol zou moeten staan met analyses van topspelers. Fout!
Nagedacht zou moeten worden over het aantrekkelijker maken van Het Damspel voor al die 'gewone' dammers die het blad nu ongelezen weggooien.
Wellicht een andere papiersoort, zodat het meer geschikt is als WC-papier?

PositiveGeneration

Post by PositiveGeneration » Fri Sep 03, 2004 09:31

Volgens mij verbetert de lay-out van het Damspel. Ik zie nu het blad van juni en van het verhaal over jeugddammen een impuls geven tot aan het eind vind ik het er goed uitzien. Levendig, foto's, geen ellenlange verhalen. Ook de vormgeving van de verhalen over de ledenwerfcompetitie en NK zijn ok. Via de plaatjes en kopjes heb ik ze ook een beetje gelezen. De pagina's in het midden
vind ik wat minder maar dat komt denk ik vooral omdat het begin en
het einde er een stuk beter uitzien. Wordt het niet tijd dat columns en toernooiverslagen ook foto's hebben? Leuk plaatjes kijken en wat tekst lezen. Een paar foto's bij Barnsteentoernooi, Paastoernooi en Fred Ivens had vast ook nog wel een paar oude foto's. Als Sijbrands 1 of 2 bladzijden zou krijgen denk ik wel dat ik hem zou gaan lezen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 03, 2004 16:11

Jan Pieter wrote: Vers bloed lijkt mij geen kwaad te kunnen, waarbij goed kunnen schrijven van groter belang is dan goed kunnen dammen. Met andere woorden, houd Wiersma verre van dit blad. Een geniale dammer, maar een fatsoenlijke tekst heeft hij nog nooit geproduceerd, en al helemaal niet binnen een dead-line.
Hoe lang heb je al niets meer van Wiersma gelezen?
Wiersma vertelde twee weken geleden dat hij echt heel erg zijn best doet op zijn rubriek in De Telegraaf en ik vind dat dat het laatste jaar te merken is.
Harm Wiersma was erg beledigd over wat op dit forum over hem wordt beweerd. Voorstelbaar, zeker als je ziet dat hij zo'n beetje de enige is met een damrubriek die de moeite neemt om alle toernooien ook zelf te bezoeken.
Het wordt tijd dat je weer eens een rubriek van Wiersma leest! Alles verandert.

Als jouw theorie zou kloppen, zou jij of Henk de Witt in Het Damspel moeten schrijven, want jullie kunnen beter schrijven dan Harm. Maar ik ben er zeker van dat geen van jullie twee durft te wedden dat men liever leest wat jullie over dammen beweren dan wat Wiersma erover schrijft.
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Sep 03, 2004 17:10, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Sep 03, 2004 16:21

Henk de Witt wrote:
Werkelijk Henk, je hebt een prachtig toernooi neergezet in Delft, bravo, maar sinds jij Het Damspel in handen hebt gekregen is het definitief helemaal mis met dat blad.
Doe maar eens wat Reiger voorstelde en stop een antwoordformulier in dat blad waarmee men kan aangeven of men het nog wil ontvangen. Het zal mij zeer verbazen als meer dan 55% dat op prijs stelt.
Dat was in de jaren '50 en '60 echt helemaal anders volgens de verhalen van die oudjes hier en als je het blad van toen vergelijkt met dat van nu, dan begrijp ik die topspeler hier in Amsterdam die dat blad van jou rechtstreeks de kattenbak inscheurt.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Sep 03, 2004 17:08

Bert Zwart wrote:Het bondsblad als informatieverziening? Kansloos traag. Internet, Jan Pieter, Internet!
Keep dreaming. Toen Bert nog Bertje was, werd al gezegd dat de papierloze wereld nabij was, en sindsdien is de papierberg alleen maar blijven groeien.
De eerstvolgende keer dat we elkaar tegenkomen moet je me maar een paar mensen aanwijzen die dankzij ons bondsblad zijn gaan dammen. Ze krijgen van mij allemaal een biertje.
Ik kan die mensen niet aanwijzen. Ik kan ook niemand aanwijzen die dankzij de Heineken-reclame bier van dat merk is gaan drinken, maar als Heineken stopt met het maken van reclame, zakt de omzet wel in. Rara, hoe kan dat?
Hanco Elenbaas wrote:Hoe lang heb je al niets meer van Wiersma gelezen? Wiersma vertelde twee weken geleden dat hij echt heel erg zijn best doet op zijn rubriek in De Telegraaf en ik vind dat dat het laatste jaar te merken is. Harm Wiersma was erg beledigd over wat op dit forum over hem wordt beweerd. Voorstelbaar, zeker als je ziet dat hij zo'n beetje de enige is met een damrubriek die de moeite neemt om alle toernooien ook zelf te bezoeken.
Het laatste wat ik van Wiersma las was een volstrekt onbegrijpelijke ingezonden brief in Damnieuws n.a.v. een daar gepubliceerde analyse van een nederlaag van hem.

Het kan natuurlijk zijn dat Harm na dertig jaar opeens zijn leven is gaan beteren, maar dan moet hij niet klagen als zijn oude reputatie hem nog een tijdje achtervolgt. Maar goed, ik zal binnenkort eens kijken of ik ergens een zaterdagse Telegraaf kan vinden. Ik ben benieuwd.

Post Reply