Opheffen het Damspel

Discussies over damsport (in het Nederlands)

vind u dat we het Damspel best kunnen missen?

ja
13
29%
nee
32
71%

Total votes: 45

Tijn
Real name: Martijn van Gortel

Post by Tijn » Fri Aug 27, 2004 19:14

Hanco Elenbaas wrote:
reiger56 wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Wij zijn geen boeren, maar dammers. Bij de KNVB wordt het bondsblad ook niet volgekalkt door spelers uit de 2de klas-zaterdagamateurs.
Als je wilt dat Het Damspel weer gelezen wordt, geef je de eindspelrubriek aan Hein Meijer, laat je Paul Oudshoorn de interviews doen, problematiek doet Hans Jansen en de columns komen van Gérard Jansen, Harm Wiersma en Marino Barkel.
We gedragen ons anders wel vaak als boeren
Het is goed om er iets van hoog nivo in te zetten Hanco, maar ook de mindere goden moeten er iets van snappen. Ik zou zeggen, voor elk wat wils. En het voorstel van Bert Zwart om het blad af te schaffen slaat helemaal nergens op.
Bert doet wel vaker iets vooral om te provoceren. Dan heeft Bert de grootste lol. Maar het onderwerp is interessant, dus goed dat Bert het geopend heeft.
Vorig jaar heb ik na 6 jaar (af en toe) zoeken eindelijk een nummer van Het Damspel uit 1997 gekregen, dat ik miste. Good-old Wiebo Drost had het nog.
Tijdens die zoektocht bleek dat ± 95% van de KNDB-leden in mijn omgeving het blad weggooit, na vluchtig doorbladeren. Een groot gedeelte kijkt het de laatste jaren niet eens meer in omdat men zich niet wil ergeren. Het Damspel gaat rechtstreeks de kattenbak in vertelde een topspeler me.
Slechts zo'n 5% bewaart Het Damspel.
Topspelers kunnen ook voor elk wat wils schrijven, mindere goden kunnen dat niet, want voor topspelers zijn hun probeersels zelden interessant.
Bij de voetbalbond heeft men eindelijk gekozen voor topspelers als Van Basten, Gullit, Rijkaard en Koeman als gezichtsbepalend. Dat zouden wij dammers ook moeten doen.
Ik heb ze, vanaf dat ik lid ben geworden (zal zo ergens in 1996 geweest zijn), nog allemaal. Vind het altijd wel leuk om te lezen. K zit zelfs al enkele dagen op een nieuw nummer te wachten

reiger56

Post by reiger56 » Fri Aug 27, 2004 20:19

Tijn wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Vorig jaar heb ik na 6 jaar (af en toe) zoeken eindelijk een nummer van Het Damspel uit 1997 gekregen, dat ik miste. Good-old Wiebo Drost had het nog.
Tijdens die zoektocht bleek dat ± 95% van de KNDB-leden in mijn omgeving het blad weggooit, na vluchtig doorbladeren. Een groot gedeelte kijkt het de laatste jaren niet eens meer in omdat men zich niet wil ergeren. Het Damspel gaat rechtstreeks de kattenbak in vertelde een topspeler me.
Ik heb ze, vanaf dat ik lid ben geworden (zal zo ergens in 1996 geweest zijn), nog allemaal. Vind het altijd wel leuk om te lezen. K zit zelfs al enkele dagen op een nieuw nummer te wachten
Ik ben zelf ook nogal bewaarderig, maar als ik rondom mij kijk zie ik ook dat het blad nauwelijks gelezen en makkelijk weggegooid wordt.
Misschien een idee om in het blad een bon te doen waarmee je kunt aangeven of je nog behoefte hebt aan ontvangst. Dat scheelt weer portokosten.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Aug 27, 2004 20:54

Wanneer 85 procent tegen dit plan is, dan stel ik voor om opheffing met een jaar uit te stellen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 27, 2004 20:58

reiger56 wrote:
Tijn wrote:
Hanco Elenbaas wrote:Vorig jaar heb ik na 6 jaar (af en toe) zoeken eindelijk een nummer van Het Damspel uit 1997 gekregen, dat ik miste. Good-old Wiebo Drost had het nog.
Ik ben zelf ook nogal bewaarderig, maar als ik rondom mij kijk zie ik ook dat het blad nauwelijks gelezen en makkelijk weggegooid wordt.
Misschien een idee om in het blad een bon te doen waarmee je kunt aangeven of je nog behoefte hebt aan ontvangst. Dat scheelt weer portokosten.
Uitstekend idee Reiger! Ik schat dat hooguit 50% van de KNDB-leden het huidige inferieure blad wil ontvangen. Dat scheelt per nummer snel een paar duizend euro porto- en drukkosten.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Fri Aug 27, 2004 23:10

Hanco Elenbaas wrote: Topspelers kunnen ook voor elk wat wils schrijven, mindere goden kunnen dat niet, want voor topspelers zijn hun probeersels zelden interessant.
Topspelers hebben over het algemeen geen flauwe notie (meer) van de belevingswereld van "de gewone dammer". Ze zijn er van vervreemd en/of onderwaarderen het als kitsch van het spruitjesvolk. Deze eenzijdige quote van Hanco is daarvan ook een voorbeeld. De technische probeersels van topspelers, hoe foutloos ook, zijn voor het gros van die dammers meestal net zo oninteressant. Zo'n column als van Leen de Rooij wordt (ook door ega's) veel meer gewaardeert en gelezen.

composite

Post by composite » Sat Aug 28, 2004 00:09

Hanco Elenbaas wrote:
composite wrote:

Hans Jansen op problematiek? Column van Wiersma? Laate me niet lachen.
Geen KNDB-lid sinds eind jaren '80 en lachen om Hans Jansen en Harm Wiersma?
Geen lid meer zijn betekent niet automatisch ook de ontwikkelingen niet meer volgen.
Als jij Hans Jansen over problematiek wilt laten schrijven en Harm Wiersma een column over ongeacht wat, dan kunnen we HD inderdaad maar beter opdoeken. Hans Jansen weet namelijk niks van problematiek en Harm Wiersma kan doodeenvoudig niet schrijven. Denken dat ze dat wel kunnen is inderdaad lachwekkend.
Nogmaals, een blad kunnen maken heeft helemaal niks te maken met al of niet een topdammer zijn. De beste sportjournalisten hebben nooit of op een marginaal niveau een sport bedreven, de scherpzinnigste politieke commentatoren hebben nooit in de politiek gezeten, en... Enfin, zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
... And I'll bury my soul in a scrapbook...
Leonard Cohen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 28, 2004 00:19

Klaas van der Laan wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Topspelers kunnen ook voor elk wat wils schrijven, mindere goden kunnen dat niet, want voor topspelers zijn hun probeersels zelden interessant.
Topspelers hebben over het algemeen geen flauwe notie (meer) van de belevingswereld van "de gewone dammer". Ze zijn er van vervreemd en/of onderwaarderen het als kitsch van het spruitjesvolk. Deze eenzijdige quote van Hanco is daarvan ook een voorbeeld. De technische probeersels van topspelers, hoe foutloos ook, zijn voor het gros van die dammers meestal net zo oninteressant. Zo'n column als van Leen de Rooij wordt (ook door ega's) veel meer gewaardeert en gelezen.
Dank je Klaas, dat je me weer even wakker schudde!
Ook bij Studio Sport heeft men ivm de kijkcijfers en om de door jou genoemde onderwaardering en vervreemding van de topspelers van het spruitjesvolk besloten om vanaf komend seizoen geen zendtijd meer beschikbaar te stellen aan commentatoren als Cruijff, Van Hanegem en Kieft. Zij worden vervangen door bekwame tweedeklaszaterdagamateurs met een boodschap die ook onze weledelzeergeleerde minister-president bijzonder zal aanspreken!
Dank je Klaas, wat moesten we zonder jou?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 28, 2004 00:28

composite wrote:[Als jij Hans Jansen over problematiek wilt laten schrijven en Harm Wiersma een column over ongeacht wat, dan kunnen we HD inderdaad maar beter opdoeken. Hans Jansen weet namelijk niks van problematiek en Harm Wiersma kan doodeenvoudig niet schrijven. Denken dat ze dat wel kunnen is inderdaad lachwekkend.
Ik ben er zeker van dat Hoofdlijn meer abonnees zou krijgen als Hans Jansen de problematiekrubriek overnam en Harm Wiersma er geregeld iets in zou schrijven.
Hans en Harm behoren nou eenmaal tot de zeer kleine minderheid die echt iets van dammen begrijpt.

composite

Post by composite » Sat Aug 28, 2004 00:38

Hanco Elenbaas wrote:
composite wrote:[Als jij Hans Jansen over problematiek wilt laten schrijven en Harm Wiersma een column over ongeacht wat, dan kunnen we HD inderdaad maar beter opdoeken. Hans Jansen weet namelijk niks van problematiek en Harm Wiersma kan doodeenvoudig niet schrijven. Denken dat ze dat wel kunnen is inderdaad lachwekkend.
Ik ben er zeker van dat Hoofdlijn meer abonnees zou krijgen als Hans Jansen de problematiekrubriek overnam en Harm Wiersma er geregeld iets in zou schrijven.
Hans en Harm behoren nou eenmaal tot de zeer kleine minderheid die echt iets van dammen begrijpt.
Prima idee, vooral dat van die probleemrubriek. Wordt smullen.
Leonard Cohen

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 28, 2004 00:49

composite wrote:
Prima idee.
Meen je dat? Mag ik aan Herman en Nico doorgeven dat je het ermee eens bent?

composite

Post by composite » Sat Aug 28, 2004 00:58

Hanco Elenbaas wrote:
composite wrote: Ik ben er zeker van dat Hoofdlijn meer abonnees zou krijgen als Hans Jansen de problematiekrubriek overnam en Harm Wiersma er geregeld iets in zou schrijven.
Prima idee.
Meen je dat? Mag ik aan Herman en Nico doorgeven dat je het ermee eens bent?[/quote]

Tuurlijk. Ik zet graag een stap terug voor zo'n genie als Jansen, die briljante geest met zijn ontzaglijk ontroerende pen, zijn onoverzienbare damkennis en zijn gigantische oeuvre op het gebied van de problematiek. Tuurlijk joh. Ik zal gek zijn als ik dammend Nederland en Hoofdlijn dit hemelse geschenk zou ontzeggen.
Hans Jansen, niemand minder dan Hans Jansen, HANS JANSEN, eindelijk bereid gevonden zijn goddelijke problematische spinsels voor ons, dammend geteisem, aan het papier toe te vertrouwen!
Morgenvroeg meteen even Herman en Nico bellen, Hanco. Liever nog dit weekend geregeld dan maandag.
Leonard Cohen

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Aug 28, 2004 01:14

Composite meent Harm Wiersma te kunnen afbranden, omdat ie zich zelf Zoooo veel beter vindt.
Composite is een doctorandusje, die tenenkrommend havo-humoristisch-bedoeld proza afscheidt, lachuuuuu

"Pinten en borrels zijn, neem dat vooral van me aan, van doorslaggevende betekenis tijdens een partij, mits mijn adviezen nauwgezet worden opgevolgd. Deze adviezen vallen uiteen in twee gedeelten: adviezen voor de niet-drinkers en raadgevingen voor de dames en heren die wél bereid zijn hun lever zo nu en dan te kietelen. Bestudeer deze adviezen consciëntieus, oefen daarna in huiselijke kring en schaf vooral ook mijn standaardwerk 'Drie pinten en een schijf tegen een dammer' aan (tweedelig, rijkelijk geïllustreerd, ingenaaid en voor de luttele som van slechts f 59,90 per deel. De moeite waard!!)."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 28, 2004 01:20

composite wrote:
Tuurlijk. Ik zet graag een stap terug voor zo'n genie als Jansen, die briljante geest met zijn ontzaglijk ontroerende pen, zijn onoverzienbare damkennis en zijn gigantische oeuvre op het gebied van de problematiek. Tuurlijk joh. Ik zal gek zijn als ik dammend Nederland en Hoofdlijn dit hemelse geschenk zou ontzeggen.
Hans Jansen, niemand minder dan Hans Jansen, HANS JANSEN, eindelijk bereid gevonden zijn goddelijke problematische spinsels voor ons, dammend geteisem, aan het papier toe te vertrouwen!
Morgenvroeg meteen even Herman en Nico bellen, Hanco. Liever nog dit weekend geregeld dan maandag.
Dat is aardig van je Hein!
Veel schrijftalent is niet nodig voor het bijhouden van de ladderstand of onderschat ik dat?
Al het vuurwerk wat Hans me de afgelopen 16 jaar heeft laten zien zal menig ingeslapen problemist misschien weer wat passie kunnen inblazen.

Maar wat ga jij dan doen met je schrijftalenten? De ledenadministratie?

Driezessen

Ben de zeiker

Post by Driezessen » Sat Aug 28, 2004 01:21

Ben Anoniem wrote:Composite meent Harm Wiersma te kunnen afbranden, omdat ie zich zelf Zoooo veel beter vindt.
Composite is een doctorandusje, die tenenkrommend havo-humoristisch-bedoeld proza afscheidt, lachuuuuu
Bennie meent Compositie af te kunnen branden, omdat-ie zichzelf zooooooo veel beter vindt.
Ben is een doctortje, die louter negatieve, weerzinwekkende rotzooi produceert om medemensen te demotiveren. Baluuuuh

"Ik ben Ben. Bennie Anoniem, zeiker van beroep. Ik kan heel goed zaken afzeiken. Iets positiefs, stimulerends of konstruktiefs heb ik nooit weten te produceren. Het spijt me."

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sat Aug 28, 2004 01:24

Ja, Driezessen, de waarheid is hard.
Composite weet tussen zijn valium-reclame nog wat "tijdloze" columns te prutsen.
Het punt is dat hij begint met denigrerende taal over Wiersma.

Post Reply