Is De Witt nog wel de juiste woordvoerder van de DT?

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 27, 2004 11:47

Dieter wrote: Het was een zeer manipulatief werkstukje onder de regie van Henk, en een voorbeeld van hoe je nooit zou moeten willen regeren.
Dit is weer een herhaling van zetten Dieter. En ver bezijden de waarheid. Nog maar een keer: In 2002 was ik als redacteur van Het Damspel op de Algemene Ledenvergadering van de KNDB. Dat was kort na het tweede toptoernooi in Delft. Diverse gedelegeerden feliciteerden mij met dit toernooi en de Delftse telling. Toen al, dus nog voor de nieuwe Bondsraad, zeiden verschillende aanwezigen dat het nu toch wel tijd werd deze telling op het NK in te voeren. Dus niks geen manipulatief stukje van Henk de Witt, gewoon een toptoernooi dat liet zien hoe het anders kan.[/quote]
Dieter wrote:Bewondering wel voor de veranderaars die actief insprongen op de nieuwe ontwikkelingen bij de KNDB, de installering van een bondsraad was de kans voor deze groep om zonder achterban ondersteuning een machtsgreep uit te voeren. Helaas voor hen waren er nog mensen die bij de les bleven en oppositie voerden.
Ook dit is weer een herhaling van zetten. En opnieuw ver bezijden de waarheid. Het benaderen van mensen om zich kandidaat te stellen is onderdeel van een volstrekt normaal democratisch proces. Een machtsgreep is iets geheel anders. Het feit dat vrijwel al deze mensen zijn gekozen, duidt er op dat zij wel degelijk over een achterban beschikken. Dat klopt heel goed met de werkwijze van de vernieuwers. Wij hebben namelijk mensen benaderd die aanwijsbaar hun sporen hebben verdiend voor de damsport.
In jouw eigen provincie bijvoorbeeld hebben wij Bram Verhoef benaderd, onder meer organisator van het toernooi in Brunssum. Jij hebt je ook kandidaat gesteld, maar Bram kreeg meer stemmen. Dan had Bram toch meer achterban in Limburg dan Dieter?
Persoonlijk heb ik Gerard Bruins in Drenthe benaderd. Mogelijk dat Gerard zich anders ook wel kandidaat zou hebben gesteld. Gerard heeft een uitstekende reputatie opgebouwd door zijn jeugdwerk in Drenthe en is sinds enige jaren voorzitter van de provinciale bond. Toen Gerard zich kandidaat stelde kwamen er aanvankelijk geen tegenkandidaten. Gerard stond er op dat er meerdere kandidaten zouden zijn, de verkiezingen zijn er voor uitgesteld. Er kwamen twee andere kandidaten. Gerard kreeg drie keer zoveel stemmen als de andere twee. Hoezo geen achterban?

Dit verhaal kunnen we in feite vertellen voor alle mensen die wij hebben benaderd. Haitze Meurs, Frank Teer, Tjalling Goedemoed, Ben Smeenk en anderen. Zij hebben grote verdiensten voor de damsport en dat is de reden waarom zij juist het vertrouwen van de achterban genieten en zijn gekozen.

Het stelt me teleur, dat je weer (net als Dominique trouwens) met het complete onzinverhaal van 'machtsgreep' en 'geen achterban' komt. Ik respecteer jouw mening over de puntentelling, maar vind wel dat je de discussie zuiver moet houden. Laat het dan ook over de puntentelling geen en niet over allang weerlegde valse aantijgingen.

reiger56

Post by reiger56 » Fri Aug 27, 2004 11:47

Vengaboy wrote:
reiger56 wrote:
Vengaboy wrote: Dieter , ik bedoelde niet dat jij geen realiteits zin hebt. Maar ik vind dat Henk weer op de man speelde om jou naam te noemen. En daarmee Dominique zn stukje weer afzeikte. Ik wil me niet verlagen tot zijn manier van discussieren dus heb ik het maar een beetje op een andere manier gebracht. Het was niet onaardig naar jou toe bedoeld
Je bent een schatje [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] (voor Dieter). Maar volgens mij zit jij voor wat betreft je manier van discussieren een paar trapjes lager dan Henk.
Ach in elk geval een stuk hoger dan dat jij op die ladder staat. [img]images/smilies/icon_mad.gif[/img]
Ik sta niet eens op een ladder.

Dominique

Post by Dominique » Fri Aug 27, 2004 11:48

reiger56 wrote:
Dominique wrote: Het begon, door een werkgroep te formeren met alleen voorstanders, met een verkeerd doel, inderdaad. Daarom had er minimaal één kritische noot in moeten zitten.
Je weet dus nog steeds niet wat het woord "werkgroep" betekend!
Je hebt helemaal gelijk hoor. Een werkgroep betekent eigenlijk een groep gelijkgezinden bij elkaar zetten en die los van de rest van het peloton hun kunstje laten uitvoeren. Oh ja, en zeker achteraf niet evalueren en zien waar je fouten hebt gemaakt. Hoeft ook helemaal niet, je bent het toch overal over eens........
Wil je tot goede resultaten komen, dan heb je een devil's advocate nodig, basis-organisatietheorie, maar dat hoef ik jou natuurlijk allemaal niet uit te leggen.

Let wel: ik ben geen tegenstander van DT, met die hele puntentelling word ik niet geconfronteerd op twee of drie wedstrijden per jaar na.

Mijn stelling is: de DT had er kunnen komen, als het hele proces van invoering anders was aangepakt. Ja, inderdaad met kritische noten in de werkgroep.

Maar ga alsjeblieft lekker verder met deze discussie, ik ga straks een spelletje backgammon spelen (gegarandeerd een winnaar en verliezer!) en daarna is het weekend!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Aug 27, 2004 11:49

Zeg Reiger, wat vind jij eigenlijk van het idee om het doelsaldo- (of plusjes-) systeem (of iets anders geformuleerd: Delfts na ex-aequo) in te voeren als compromis? Ik ben benieuwd naar jouw onafhankelijke mening.
Last edited by Eric van Dusseldorp on Fri Aug 27, 2004 12:09, edited 1 time in total.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Aug 27, 2004 12:05

Eric van Dusseldorp wrote:Ik ben benieuwd naar jouw onafhankelijke mening.
ik ook.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 27, 2004 12:11

Bert Zwart wrote:
ik ook.
Me to
......door politie en dominee geweerd.....

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 27, 2004 12:17

Bert Zwart wrote: Maarrr... die werkgroep had er natuurlijk nooit moeten komen. De bondsraad is veel te snel akkoord gegaan met de delftse telling in het NK 2004. Gelukkig had men daarna de tegenwoordigheid van geest om dat besluit weer in te trekken.
Hoezo te snel Bert? Na dertig jaar discussie en niets doen? Is dit eigenlijk niet een beetje heel erg traag?
De timing van de invoering was achteraf wel ongelukkig. Dat had te maken met de turbulentie rond de 3-0, die juist weer was afgeschaft. En dan prompt daar bovenop weer een nieuwe telling.
Verschillende topspelers hebben hier op gewezen.

Voorts was de weerstand tegen de invoering van de puntenoverwinning bij conservatieve dammers groter dan verwacht. Dat heeft mij ook verrast. Een beetje naief misschien, maar ik had een meer open, nieuwsgierige houding verwacht. Dat men ondanks scepsis toch wel benieuwd zou zijn naar de effecten op het NK.

Overigens geloof ik nog steeds dat die weerstand bij velen minder diep zit dan wel wordt gesuggereerd. Zie ook het vertrouwen dat de meeste bondsraadsleden, van wie toch velen voor de puntenoverwinning zijn, genieten bij hun achterban.

Ook nu nog ben ik van mening dat de Bondsraad op 10 januari jl. niet had moeten terugkrabbelen. Ik geloof niet zo in de verhalen van scheuring. Wie zou Dieter daarin volgen? En dan hadden we nu al een NK gehad met puntenoverwinning en zouden we meer op basis van de inhoud discussieren dan nu het geval is.

reiger56

Post by reiger56 » Fri Aug 27, 2004 12:36

Bert Zwart wrote:
ik ook.
Als de partijen absoluut niet tot elkaar te brengen zijn, maar wel bereid zijn om met plusjes te werken, is dat altijd beter dan niets doen. Maar ik vraag mij af of men het al over het hoe precies toepassen van de plusjes eens gaat worden. Zoals het in Zeeland ging met het wel meetellen van de plusjes maar niet de minnetjes, dat vind ik wat minnetjes. Ik ben hoe dan ook een voorstander van een grotere beloning voor iemand die een keer wint en een keer verliest ten opzichte van iemand die 2 x remise speelt omdat ik zelf ook graag risico's neem. Ook dat zit in de DT met de 5-0; 3-1 en 2-2. Maar voor de duidelijkheid, als alles blijft zoals het is zullen mijn kinderen en ik toch wel dammen. Tot slot: de negatieve invloed van het remiseprobleem naar de buitenwereld wordt volgens mij wel onderschat door dammend nederland en om dat probleem op te lossen gaan de plusjes niet ver genoeg.
Last edited by reiger56 on Fri Aug 27, 2004 12:58, edited 1 time in total.

reiger56

Post by reiger56 » Fri Aug 27, 2004 12:40

Dominique wrote:
reiger56 wrote:
Dominique wrote: Het begon, door een werkgroep te formeren met alleen voorstanders, met een verkeerd doel, inderdaad. Daarom had er minimaal één kritische noot in moeten zitten.
Je weet dus nog steeds niet wat het woord "werkgroep" betekend!
Je hebt helemaal gelijk hoor. Een werkgroep betekent eigenlijk een groep gelijkgezinden bij elkaar zetten en die los van de rest van het peloton hun kunstje laten uitvoeren. Oh ja, en zeker achteraf niet evalueren en zien waar je fouten hebt gemaakt. Hoeft ook helemaal niet, je bent het toch overal over eens........
Wil je tot goede resultaten komen, dan heb je een devil's advocate nodig, basis-organisatietheorie, maar dat hoef ik jou natuurlijk allemaal niet uit te leggen.

Let wel: ik ben geen tegenstander van DT, met die hele puntentelling word ik niet geconfronteerd op twee of drie wedstrijden per jaar na.

Mijn stelling is: de DT had er kunnen komen, als het hele proces van invoering anders was aangepakt. Ja, inderdaad met kritische noten in de werkgroep.

Maar ga alsjeblieft lekker verder met deze discussie, ik ga straks een spelletje backgammon spelen (gegarandeerd een winnaar en verliezer!) en daarna is het weekend!
Wat jij bedoelt had volgens mij voor instelling van die werkgroep moeten gebeuren. De werkgroep had een duidelijke opdracht en daarom is het niet meer dan logisch om daar gelijkgezinden in te zetten.
Prettig weekend en niet boos worden op je klanten

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 27, 2004 12:53

Dominique wrote: Je hebt helemaal gelijk hoor. Een werkgroep betekent eigenlijk een groep gelijkgezinden bij elkaar zetten en die los van de rest van het peloton hun kunstje laten uitvoeren.
Ach manneke toch, het is me allemaal wat....
Er lag een helder besluit. De taken van de werkgroep waren goed omschreven. De taak was zeker niet om de discussie gewoon weer helemaal opnieuw te doen.
Dominique wrote:Oh ja, en zeker achteraf niet evalueren en zien waar je fouten hebt gemaakt. Hoeft ook helemaal niet, je bent het toch overal over eens........
Waar haal je dit nu weer vandaan? Natuurlijk is er geevalueerd, natuurlijk zijn er fouten gemaakt. De belangrijkste fout is m.i. dat de werkgroep zich te braaf aan de taken heeft gehouden. De obstructie en de spelletjes vanuit de KNDB zelf zijn te laat doorzien en niet aangepakt.
De nieuwe Bondsraad was nog te zwak en onervaren om krachtig in te grijpen.
Dominique wrote:Wil je tot goede resultaten komen, dan heb je een devil's advocate nodig, basis-organisatietheorie, maar dat hoef ik jou natuurlijk allemaal niet uit te leggen.
Ach, gaan we een beetje interessant doen, meneer de basis-organisatietheoriedeskundige? Het laten vallen van wat termen en wat dingen suggereren typeert de werkwijze van de pseudo deskundige. Wat denk je van een nieuwe KNDB voorzitter die tegen een genomen besluit is en zijn niet geringe invloed aanwendt? Die bovendien een eentweetje kan spelen met een nieuwe 'uitvoerende vice-voorzitter' van de FMJD die in tegenstelling tot zijn voorganger ook tegen is?
Wat denk je van een net nieuwe, onervaren Bondsraad? Die nog een beetje als los zand aan elkaar hangt en onvoldoende tegenspel biedt? Die zijn vergaderingen laat voorzitten door de nieuwe voorzitter die tegen is?
Dominique wrote:Mijn stelling is: de DT had er kunnen komen, als het hele proces van invoering anders was aangepakt. Ja, inderdaad met kritische noten in de werkgroep.
Die DT (puntenoverwinning) is er al, meneer de basisdeskundige! Er kan gewoon mee gespeeld worden, zie West Holland. Dit is je even ontgaan denk ik, zoals zoveel je is ontgaan in deze discussie. Hij is er nog niet in het NK, daar doel je waarschijnlijk op. En ook daar was hij al geweest als de Bondsraad sterker in zijn schoenen had gestaan en gewoon had vastgehouden aan een genomen besluit.
Volgens 'deskundige' Dominique zou de damwereld dan massaal in opstand zijn gekomen. Ach, wat een rijke fantasie, schei nu toch uit zeg...
Dieter van Gortel zou misschien een nieuwe bond hebben opgericht. Ik denk dat zelfs zijn eigen club De Vaste Zet zou zeggen 'ga je gang, wij blijven toch liever in de nationale competitie van de KNDB spelen'.
Last edited by Henk de Witt on Fri Aug 27, 2004 14:55, edited 1 time in total.

Dominique

Post by Dominique » Fri Aug 27, 2004 13:10

Henk de Witt wrote:....
Laat je zelf maar weer helemaal lekker gaan hoor. Lucht op he.

Leuk zo'n inhoudelijke discussie.

Mijn nieuwe stelling luidt: HdW is niet de juiste woordvoerder voor de DT.

Prettig weekend!

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Aug 27, 2004 13:17

Die stijl van Henk de Witt lijkt verdacht veel op die van Guest. "zo, nu ga ik even tennissen..."
is vervangen door "nu ga ik even naar het strand..." en ook de manier waarop hij medediscussanten aanspreekt is net zo vervelend.

Henk, zou jij wel een match durven spelen tegen Hanco om 500 euro?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Aug 27, 2004 13:18

Henk de Witt wrote:
Bert Zwart wrote: Maarrr... die werkgroep had er natuurlijk nooit moeten komen. De bondsraad is veel te snel akkoord gegaan met de delftse telling in het NK 2004. Gelukkig had men daarna de tegenwoordigheid van geest om dat besluit weer in te trekken.
Hoezo te snel Bert? Na dertig jaar discussie en niets doen? Is dit eigenlijk niet een beetje heel erg traag?
De timing van de invoering was achteraf wel ongelukkig. Dat had te maken met de turbulentie rond de 3-0, die juist weer was afgeschaft. En dan prompt daar bovenop weer een nieuwe telling.
Verschillende topspelers hebben hier op gewezen.

Voorts was de weerstand tegen de invoering van de puntenoverwinning bij conservatieve dammers groter dan verwacht. Dat heeft mij ook verrast. Een beetje naief misschien, maar ik had een meer open, nieuwsgierige houding verwacht. Dat men ondanks scepsis toch wel benieuwd zou zijn naar de effecten op het NK.

Overigens geloof ik nog steeds dat die weerstand bij velen minder diep zit dan wel wordt gesuggereerd. Zie ook het vertrouwen dat de meeste bondsraadsleden, van wie toch velen voor de puntenoverwinning zijn, genieten bij hun achterban.

Ook nu nog ben ik van mening dat de Bondsraad op 10 januari jl. niet had moeten terugkrabbelen. Ik geloof niet zo in de verhalen van scheuring. Wie zou Dieter daarin volgen? En dan hadden we nu al een NK gehad met puntenoverwinning en zouden we meer op basis van de inhoud discussieren dan nu het geval is.
Hoezo te snel? Lees die pagina van Wieger maar eens!

Piet Bouma

Slotje op bepaalde topics.

Post by Piet Bouma » Fri Aug 27, 2004 13:57

Op sommige fora is het gebruikelijk dat de webmaster een slotje zet, als hij/zij vindt dat het onderwerp uit ten treuren is behandeld.

De topics over de puntenoverwinning/plusjes etc. zijn bijzonder uitgekauwd.
Argumenten over en weer zijn misschien al tien keer aan de orde gekomen.

Is het niet tijd dat de webmaster er een eind aan maakt. [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
De deelnemers kunnen zich misschien dan ook eens in andere zaken verdiepen, zoals ledenwerving, sponsoring, PR e.d.

De discussie, die nu gevoerd wordt, voegt volgens mij weinig toe. Standpunten zijn duidelijk. Liggen uiteen. Niemand krijgt een meerderheid. (bekijkt de werkelijke meerderheid van dammend Nederland en ook de meerderheid van de topspelers dit forum wel eens???)
Initiatieven moeten m.i. maar op een andere plaats ontwikkeld worden.

Dus Alexander tijd voor een slotje, zodat men zich ook eens stort op andere onderwerpen!

Eric van Dusseldorp

Re: Slotje op bepaalde topics.

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Aug 27, 2004 14:15

Piet Bouma wrote:Op sommige fora is het gebruikelijk dat de webmaster een slotje zet, als hij/zij vindt dat het onderwerp uit ten treuren is behandeld.

De topics over de puntenoverwinning/plusjes etc. zijn bijzonder uitgekauwd.
Argumenten over en weer zijn misschien al tien keer aan de orde gekomen.

Is het niet tijd dat de webmaster er een eind aan maakt. [img]images/smilies/icon_question.gif[/img]
De deelnemers kunnen zich misschien dan ook eens in andere zaken verdiepen, zoals ledenwerving, sponsoring, PR e.d.

De discussie, die nu gevoerd wordt, voegt volgens mij weinig toe. Standpunten zijn duidelijk. Liggen uiteen. Niemand krijgt een meerderheid. (bekijkt de werkelijke meerderheid van dammend Nederland en ook de meerderheid van de topspelers dit forum wel eens???)
Initiatieven moeten m.i. maar op een andere plaats ontwikkeld worden.

Dus Alexander tijd voor een slotje, zodat men zich ook eens stort op andere onderwerpen!
Daar ben ik voor, als dat slotje dan ook komt op de plannen om de DT erdoor te drukken.

Post Reply