Dammen in Laos

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 16, 2004 16:50

Image
Peter Hoogteijling bij een van de
damtafeltjes op de Dam in Amsterdam

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Aug 17, 2004 14:31

Wat is dat dammen toch een internationale sport. Vandaag in de haven van Manado (Sulawesi, Indonesie) zaten wat jongens te dammen. Al gauw mocht ik aanschuiven en boekte ik een viertal niet al te moeilijke overwinningen. Deze mare verspreidde zich kennelijk als een lopend vuurtje, want toen ik verder liep, werd ik na een meter of 100 staande gehouden. Ik moest daar beslist spelen tegen iemand van beduidend zwaarder kaliber dan de eerdere tegenstander.

Net als in Laos zijn ze combinatief wel handig (ik kreeg een keer zelfs een dam om de oren, veel te duur overigens), maar als je normale zetten doet en niet in combinaties loopt, gaat de winst vanzelf. Mijn enige puntverlies kwam vanuit onderstaande stand:
(diagrammen maken lukt hier om de een of andere reden niet)
Wit: 36, 49 D50
Zwart: 12, 40
Ik begreep niet waarom mijn tegenstander nog doorspeelde, en om het vlug uit te maken, deed ik 50-45? Er volgde (40-44) 49x40 waarna mijn dam ge'blazen' werd, omdat ik de damslag had moeten nemen, en omdat blazen niet als een zet telt, was het toen prcies remise.

Als gevolg van die damslagregel moest ik ook in een paar andere gewonnen standen goed uitkijken. Er komen zo opeens wel erg veel 'plakkers' in het spel. Voor definitieve conclusies is het nog wat vroeg, maar mijn eerste indruk is dat de regel 'damslag gaat voor' tot een hoger remisepercentage leidt. Weten we dat ook weer.

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Aug 17, 2004 15:11

Jan Pieter wrote:Wat is dat dammen toch een internationale sport. Vandaag in de haven van Manado (Sulawesi, Indonesie) zaten wat jongens te dammen. Al gauw mocht ik aanschuiven en boekte ik een viertal niet al te moeilijke overwinningen. Deze mare verspreidde zich kennelijk als een lopend vuurtje, want toen ik verder liep, werd ik na een meter of 100 staande gehouden. Ik moest daar beslist spelen tegen iemand van beduidend zwaarder kaliber dan de eerdere tegenstander.

Net als in Laos zijn ze combinatief wel handig (ik kreeg een keer zelfs een dam om de oren, veel te duur overigens), maar als je normale zetten doet en niet in combinaties loopt, gaat de winst vanzelf. Mijn enige puntverlies kwam vanuit onderstaande stand:
(diagrammen maken lukt hier om de een of andere reden niet)
Wit: 36, 49 D50
Zwart: 12, 40
Ik begreep niet waarom mijn tegenstander nog doorspeelde, en om het vlug uit te maken, deed ik 50-45? Er volgde (40-44) 49x40 waarna mijn dam ge'blazen' werd, omdat ik de damslag had moeten nemen, en omdat blazen niet als een zet telt, was het toen prcies remise.

Als gevolg van die damslagregel moest ik ook in een paar andere gewonnen standen goed uitkijken. Er komen zo opeens wel erg veel 'plakkers' in het spel. Voor definitieve conclusies is het nog wat vroeg, maar mijn eerste indruk is dat de regel 'damslag gaat voor' tot een hoger remisepercentage leidt. Weten we dat ook weer.
Spelen ze op Sulawesi het internationale spel met als extra regel damslag gaat voor, of er zijn er meer verschillen?

En gaat damslag over één stuk ook voor steenslag over meer stukken?

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Aug 17, 2004 15:16

Eric van Dusseldorp wrote:Spelen ze op Sulawesi het internationale spel met als extra regel damslag gaat voor, of er zijn er meer verschillen?

En gaat damslag over één stuk ook voor steenslag over meer stukken?
Die laatste situatie ben ik niet tegengekomen, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.

Andere verschilen met de internationale regels dan de damslag en het blazen zijn mij niet opgevallen.

Er was nog wel een verschil van heel andere orde: tijdens mijn tweede sessie stonden er echt tientallen toeschouwers om het bord. Dat heb ik Nederland nog nooit meegemaakt.

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Aug 17, 2004 15:22

Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:Spelen ze op Sulawesi het internationale spel met als extra regel damslag gaat voor, of er zijn er meer verschillen?

En gaat damslag over één stuk ook voor steenslag over meer stukken?
Die laatste situatie ben ik niet tegengekomen, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.

Andere verschilen met de internationale regels dan de damslag en het blazen zijn mij niet opgevallen.
Grappig. Ze hebben het spel duidelijk van de Nederlandse kolonisten overgenomen. Blazen was tot voor enkele tientallen jaren regel bij huisdammers en de kwestie damslag gaat wel/niet voor is ook in Nederland heel lang onduidelijk geweest.
Zie je kans om eens een digitale foto te maken?

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Aug 21, 2004 10:28

Eric van Dusseldorp wrote:Grappig. Ze hebben het spel duidelijk van de Nederlandse kolonisten overgenomen. Blazen was tot voor enkele tientallen jaren regel bij huisdammers en de kwestie damslag gaat wel/niet voor is ook in Nederland heel lang onduidelijk geweest.
Noord-Sulawesi staat inderdaad bekend als de meest Nederlandse provincie van Indonesie. In de jaren '50 was er zelfs een beweging die ijverde voor aansluiting bij Nederland als twaalfde provincie, maar bombardementen op Manado deden de mensen het onredelijke van dat verlangen inzien.
Zie je kans om eens een digitale foto te maken?
Nee, ik doe het nog met rolletjes, maar waarschijnlijk laat ik ze bij het afdrukken meteen op cd-rom zetten, dus als je nog een weekje of 3 geduld hebt...

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 21, 2004 22:19

Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Zie je kans om eens een digitale foto te maken?
Nee, ik doe het nog met rolletjes, maar waarschijnlijk laat ik ze bij het afdrukken meteen op cd-rom zetten, dus als je nog een weekje of 3 geduld hebt...
Een of twee foto's op mijn site lijkt me leuk. En via mijn site kunnen ze dan ook op het forum.

User avatar
Kosmos
Posts: 7564
Joined: Mon Sep 29, 2003 15:21
Real name: Tj. Goedemoed
Location: Ktar
Contact:

Post by Kosmos » Sat Aug 21, 2004 23:31

Eric van Dusseldorp wrote:
Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Zie je kans om eens een digitale foto te maken?
Nee, ik doe het nog met rolletjes, maar waarschijnlijk laat ik ze bij het afdrukken meteen op cd-rom zetten, dus als je nog een weekje of 3 geduld hebt...
Een of twee foto's op mijn site lijkt me leuk. En via mijn site kunnen ze dan ook op het forum.
Cool man, we hebben een stel Aziëtrotterds in onze damwereld.
Ga zo door mannen, leuke reportages zijn dit!
Heaven is no location, but a state of mind

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jan 13, 2005 00:40

Image

19 maart 1976 Onthulling stenen tafels voor dammen en schaken op de Markt in Assen.
Bron: Drents Fotoarchief http://www.drentsfotoarchief.nl/index.html

User avatar
Wishmaster
Posts: 304
Joined: Wed Nov 10, 2004 21:03
Real name: Pascal Stil
Location: Beal Feirste, Ireland
Contact:

Post by Wishmaster » Thu Jan 13, 2005 03:58

Hanco Elenbaas wrote:Image

19 maart 1976 Onthulling stenen tafels voor dammen en schaken op de Markt in Assen.
Bron: Drents Fotoarchief http://www.drentsfotoarchief.nl/index.html
Mooie foto, jammer dat deze tafels voor dammen niet de in Nederland gebruikelijke 100 velden hebben gekregen
everytime is a good time to take your time to have a good time

Post Reply