KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 14, 2004 20:20

Jean-Marc Ndjofang pakt Brunssum

Image

Geheel volgens de verwachting won Jean-Marc Ndjofang het niet zo sterk bezette Brunssum-vakantietoernooi.
Andere Grootmeesters als Kees Thijssen en Ron Heusdens lieten het toernooi links liggen.
Thijssen: „Het deelnemersveld in Brunssum was zo zwak, dat ik het geen uitdaging vond om mee te doen. In dat toernooi kan ik eigenlijk alleen maar verliezen, ieder verloren punt verslechtert mijn rating.“

Voor Jean-Marc was het zijn tweede toernooiwinst dit jaar. Eerder won de Hiltex-crack het Amsterdams Paastoernooi.
Meer op Dammerlei http://www.jogorissen.nl/ of op de
toernooisite www.brunssumdamtoernooi.nl

Maandag begint -ook voor Ndjofang- het echte werk in het toptoernooi in Goes,
Hiltex Zeeland Open,
http://people.zeelandnet.nl/adbouwens/5 ... dOpen.html

Vraagje

Re: Provinciale Zeeuwse Courant, 30 juli 2004

Post by Vraagje » Sat Aug 14, 2004 23:12

Hanco Elenbaas wrote:
In ronde tien speelt Provoost tegen Jos Stokkel, die 33e staat. Alexander Baljakin leidt de dans momenteel met veertien punten.
Grappig, ik had heel niet door dat Stokkel simultaan speelde [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
De meest gehate dammer allertijden.

Damkoningin
Real name: Irene Stegeman

De stentor 16-08-2004

Post by Damkoningin » Tue Aug 17, 2004 12:54

Droom Fennema verstoord
door Nikhila

16 AUGUSTUS 2004 - BRUNSSUM - De hoofdprijs in het open damtoernooi van Brunssum ging naar Jean Marc Ndjofang uit Kameroen. Met veertien punten uit negen partijen. De strijders van het Vordense DUO moesten veren laten. Ook de droom van Friso Fennema spatte in de voorlaatste ronde uiteen.

Fennema, in 1994 brons in Brunssum, overspeelde zijn hand tegen NK-junior Stijn Tuijtel. ‘Ik had slechts één punt achterstand op de ranglijst, maar wél de hoogste weerstand van alle 92 deelnemers.‘

De DUO-crack kreeg een gouden waas voor zijn ogen. ‘De koplopers kwamen één voor één remise overeen, waarna ik risico‘s heb genomen. Ik berekende een negenklapper, maar Tuijtel kwam met een noodgreep. De wil om te winnen kostte me uiteindelijk zelfs de partij.‘

Met elf punten eindigde Fennema als zestiende. Eén treetje hoger dan clubgenoot Jochem Zweerink. De 17-jarige jeugdspeler maakte een uitstekend debuut. Na drie treffers op rij kwam hij onnodig ten val tegen grootmeester Ndjofang. ‘Jochem verzuimde een schijfje te offeren bij de wederzijdse ren naar dam‘, wist Fennema.

DUO-voorzitter Bert Woolschot vergooide op de slotdag een gewonnen stand en bleef op tien punten steken. De top van het klassement kreeg toch nog een Vordens tintje. Brion Koullen, jaren actief voor (toen nog) Dostal kwam verrassend als tweede over de streep.

Vordenaar Michiel Kroesbergen, student in Groningen en actief voor Het Noorden, klasseerde zich als achtste.

Nina Hoekman speelt deze week mee in het internationale toernooi in Goes. De Zutphense wacht een zware krachtproef. De opzet van het toernooi, met twee groepen van acht deelnemers en kruisfinales, brengt haar samen met drie oud-wereldkampioenen: Valneris, Tsjegoljev en Schwarzman.

Ook Ndjofang maakt deel uit van haar groep. Oud-wereldkampioen Tsjizjov is de favoriet in de parallelpoule.
Last edited by Damkoningin on Tue Aug 17, 2004 13:34, edited 1 time in total.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Damkoningin

Post by Damkoningin » Tue Aug 17, 2004 13:28

DEZ spreekt woordje mee in Brunssum
door Nikhila

16 AUGUSTUS 2004 - ZWOLLE - De hoofdprijs in het open damtoernooi in Brunssum ging naar Jean Marc Ndjofang uit Kameroen, met veertien punten uit negen duels. De afvaardiging van DEZ Hattem sprak een woordje mee in het Limburgse festijn.

Gert Jan Hoeve deelde de zesde plaats op twee punten achterstand van de winnaar. Zijn broer Florian won zilver in de jeugdcategorie tot zeventien jaar en de prijs voor de mooiste combinatie ging naar Nico Lugthart.

Gert Jan Hoeve (17) was met vijf treffers, hetzelfde aantal als Ndjofang, opvallend productief. Met zijn onbevangen speelstijl kwam hij echter ook twee keer ten val. Daarbij een snelle nederlaag tegen de Afrikaanse grootmeester.

Het eindschot van Hoeve, met zeven uit vier, was indrukwekkend. ‘Ik heb in veel partijen aanvallend gespeeld‘, sprak de Wezeper. ‘Met in de voorlaatste ronde een mooie flankaanval tegen de Belg Rudi Claes.‘

Op de slotdag moest Hoeve alle zeilen bijzetten tegen jeugdwereldkampioen Boudewijn Derkx. Hij maakte het zichzelf onnodig moeilijk en Ndjofang had hem in de analysezaal al afgeschreven. Na zes uur spelen was het toch remise. ‘Ik had de variant goed doorgerekend‘, sprak Hoeve koelbloedig.

Ook vader Jan Willem Hoeve kwam met elf punten uitstekend voor de dag. Op de voorlaatste dag bleef hij de Duitser Igor Tchartoriski de baas. ‘Hij maakte een fout, maar vertrok geen spier. Ik vertrouwde het niet en heb een half uur lang naar een valstrik gezocht.‘

De slotnederlaag tegen Daouda Diakité uit Mali, winnaar van het brons, zat Hoeve niet lekker. ‘Ik werd al snel verrast door een gevaarlijke ruil en sloeg door de schrik ook nog verkeerd.‘

Florian Hoeve (16), vaak omschreven als een zetjesspeler, was opvallend solide. De woeste aanval tegen oud- bondsvoorzitter Schotanus, met achttien tempi terreinwinst, wekte bewondering.

Door gebrek aan ervaring liet hij het remise lopen. ‘Ik ben ontsnapt‘, gaf de Friese meester ruiterlijk toe.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

Damkoningin

Provinciale Zeeuwse Courant 17-08-2004

Post by Damkoningin » Tue Aug 17, 2004 15:25

Kasimdhzanov doet eerste zetten op Goese Hiltex Zeeland Open
Topschaker opent damtoernooi
door Koen de Vries

GOES - De organisatie van het Goese Hiltex Zeeland Open damtoernooi zorgde gisteren voor een originele opening. Na de gebruikelijke toespraken verrichtte wereldkampioen schaken Rustam Kasimdhzanov de openingszet op het bord van twee voormalig wereldkampioenen dammen, de Russen Alexander Schwarzman en Vatsjetlav Tsjegolew.

Image

Rustam Kasimdhzanov verricht de eerste zet bij de partij tussen de voormalige wereldkampioen Alexander Schwarzman (links) en Vatsjeslav Tsjegolew. foto Willem Mieras ©

Toernooidirecteur Aart Walraven zag vorige week zijn kans schoon tijdens het Hogeschool Zeeland schaaktoernooi, waar Rustam Kasimdhzanov als gloednieuwe wereldkampioen in actie kwam. Hij legde de Oezbeek vast voor de opening, die hij samen met hoofdsponsor Pieter Hildering en de Goese burgemeester Van der Zaag verrichtte. Voorafgaand aan de opening had Kasimdhzanov nog een informeel babbeltje met de liefst vijf voormalige wereldkampioenen dammen die in het Goese Sportpunt Zeeland in actie komen.

Dat kon in het Russisch, omdat ze allen uit het Russisch taalgebied afkomstig zijn: naast Schwarzman en Tsjegolew zijn dat hun landgenoot Tsjizov, de Let Valneris en de Letse Golubjeva.

Verbaasd

Kasimdhzanov was verrast dat de dammers met z’n allen gezellig om één tafeltje gingen zitten. ,,Bij het schaken zou zoiets nooit kunnen’’, sprak hij verbaasd. ,,Ik heb het idee dat dammers zachtmoediger zijn dan schakers.“

Ook speelde de wereldkampioen schaken een potje dammen met Alexei Tsjizov, die zich binnenkort gaat voorbereiden op de tweekamp om de wereldtitel tegen de Rus Georgiev.

Hilariteit

Gesouffleerd door veteraan Tsjegolew wist de schaker de dammer op remise te houden, tot grote hilariteit van de omstanders. Tsjegolew (63) bevindt zich overigens op bekend terrein. In 1960 speelde hij als kampioen van Rusland een ronde voor het wereldkampioenschap in Goes. Na een toernee door Nederland, waarbij ook Vlissingen werd aangedaan, schreef hij de titel op zijn naam.

Het Zeeland Open is in twee categorieën verdeeld. In de hoofdgroep spelen zestien dammers die in twee poules zijn ingedeeld. Naast de vijf voormalige wereldkampioenen zijn dat onder anderen Nederlands kampioen Kees Thijssen en de Zeeuwen Bennie Provoost en Arjo Kousemaker.

Zij moeten hopen dat ze in dit sterke veld geen kanonnenvoer zullen zijn. Daarnaast is er de Zwitserse groep waarin 36 spelers elkaar treffen. De computer bepaalt hier na elke ronde wie tegen wie speelt.

Naast een groot aantal Nederlanders zijn hier ook een Litouwer, een speler uit Kameroen (hij stond zondag plotseling op Schiphol) en een speler uit Mongolië.

De eerste ronde begon met een regelrechte sensatie. Bennie Provoost uit Aagtekerke, op papier veruit de zwakste speler van poule 1, zag kans met de zwarte schijven Jean-Marc Ndjofang te verslaan.

De overige wedstrijden in deze poule eindigden in remise. In poule 2 zorgde Alexei Tsjizov voor de enige zege. Hij versloeg met wit Ron Heusdens.

Damkoningin

Provinciale Zeeuwse Courant/BNS 18-08-2004

Post by Damkoningin » Wed Aug 18, 2004 10:18

Provoost leider in Hiltex Damtoernooi
door Daaf Kasse

GOES - In het internationale Hiltex Zeeland Damtoernooi gaat Bennie Provoost na drie ronden alleen aan de leiding in groep 1. Na zijn fraaie overwinning in de openingsronde op Jean-Marc Ndjofang speelde de bijna negentienjarige speler uit Aagtekerke gisteren twee keer gelijk.

In de ochtendronde moest hij op zijn tanden bijten tegen de sterke Twent Marino Barkel, eerder dit jaar nog een van de smaakmakers op het Nederlands kampioenschap. Hij hield in de beslissende fase van de partij het hoofd koel zodat hij een verdiend punt aan het duel overhield.

In de middagronde was Nina Hoekman de tegenstandster van Provoost. Het mikpunt van de Zeeuwse kampioen was een vijandelijke voorpost, maar zijn opponente speelde het foutloos zodat het duel rustig naar een puntendeling kabbelde.

Overwinningen zijn zeer dun gezaaid in de groep waar Bennie Provoost de scepter zwaait. Gisteren viel er in acht partijen slechts één beslissing. Ndjofang, de enige verliezer in de openingsronde, won ’s ochtends na een spectaculaire partij van Nina Hoekman. Alexander Schwarzman leek tegen Erno Prosman na een inventief opgezette partij ook te gaan winnen, maar de Rus slaagde er niet in het eindspel met twee schijven voorsprong te winnen.

In groep 2 gaan de Russische oud-wereldkampioen Alexei Tsjizov en Daouda Diakité aan de leiding met vier punten uit drie partijen. Tsjizov kwam in de ochtendronde remise overeen met Kees Thijssen en schoof ’s middags binnen een halfuur remise tegen Wadim Wirny. De verrassende Malinees Diakité won in de ochtendronde van Zoja Golubeva. ’s Middags ging Diakité langs de rand van de afgrond tegen Arjo Kousemaker. Na een foutief offer van Diakité leek de Goesenaar eindspelkansen te hebben, maar zijn tegenstander kwam met de schrik vrij. In de tweede ronde had Kousemaker weinig kans tegen de Let Robert Misans, die de Zeeuw compleet liet vastlopen.

Ron Heusdens en Kees Thijssen zorgden in de middagronde voor spektakel. Nederlands kampioen Thijssen nam in het vroege middenspel een dure dam, maar daar had hij later meer last dan gemak van. Heusdens dreigde voortdurend de dam met groot voordeel af te pakken. Thijssen offerde nog extra materiaal maar daarmee kon hij zich niet meer redden.

In de open groep gaan na drie ronden twee spelers aan de leiding: Harry Clasquin uit Capelle aan de IJssel en de uit Mongolië afkomstige Ganbaatar Ganjargal hebben een score van zes uit drie.

Vanavond geeft Alexei Tsjizov om 19.00 uur een simultaan in de kantine van PWG aan de Scottweg in Goes.

Damkoningin

Provinciale Zeeuwse Courant 19-08-2004

Post by Damkoningin » Thu Aug 19, 2004 13:31

Tsjizov is moeilijk te bespelen
door Jasper Harthoorn

GOES - Negenvoudig wereldkampioen en één van de favorieten voor het Hiltex Zeeland Tournament, Alexei Tsjizjov, gaf gisteravond een simultaan op het PWG complex in Goes. Twintig Zeeuwse dammers, al dan niet spelend in clubverband, kwamen op het evenement af.

De locatie voor de simultaanpartij wekt in eerste instantie bevreemding op. Het komt dan ook niet vaak voor dat je tegen de negenvoudig wereldkampioen mag aantreden in een pakhuis voor bedrijfskleding. In de enorme, benauwde hal wordt er tussen de opgeslagen schoenen en wetsuits gespeeld. Tsjizjov blijft ondertussen stoïcijns, zonder enige blijk van emotie, zijn rondjes lopen.

Het duurt liefst veertig minuten voordat de eerste partij wordt beslist. Ineke Flikweert, de enige vrouw in het gezelschap, is de eerste die moet capituleren. ,,Ik trapte in een zet en toen was het snel gedaan met me. Daar had ik langer over na moeten denken.“

Doel

Ook Ad Goudzwaard, die zich als doel had gesteld minstens een uur achter het bord te vertoeven, werd nog binnen de zestig minuten verslagen. ,,Ik nam te veel risico en daardoor maakte ik een blunder. Dat wordt door zo een speler natuurlijk genadeloos afgestraft.“ Gelukkig voor Goudzwaard had hij zelf nog een dambord meegenomen, zodat hij nog een partij kon spelen. ,,Ik had het bord meegenomen voor mensen die vroeg klaar zouden zijn, maar daarbij had ik absoluut niet gedacht dat ik daar zelf bij zou horen.“

Alexei Tsjizjov blijkt moeilijk te bespelen. Volgens organisator Aart Walraven is hij van alle markten thuis. ,,Hij kent alle soorten stellingen en varianten. Bovendien heeft hij de Tsjizjov-vuist ontwikkeld. Dat wil zeggen dat hij via één flank zo weet op te bouwen dat daar een enorme dreiging van uitgaat."

Ondanks de zogenoemde Tsjizjov-vuist heeft hij na ruim twee uur spelen slechts vier partijen in zijn voordeel beslist. Danny Wattel, met zijn elf jaar de jongste deelnemer, ziet zelfs nog remisekansen tegen de Rus. Het talent, vorig jaar Zeeuws kampioen dammen en sneldammen, zegt veel op te steken van een simultaanpartij als deze. ,,Zo merk ik dat ik mijn flanken meer in toom moet houden, omdat ze anders te snel ontmanteld worden.“

Jan van de Weteringh probeert Tsjizjov te omsingelen. De dammer van PWG/’s-Gravenpolder heeft de grootmeester in een vorige simultaanontmoeting op remise gehouden. Met driftige armgebaren wijst de Zeeuwse dammer waar hij zijn winst kan boeken. ,,Voorlopig gaat het nog goed, maar tegen hem weet je het nooit. Het is interessant om te zien hoe hij met bepaalde stellingen omgaat.“

Uiteindelijk zouden beide dammers het niet redden. De enige twee remisepartijen kwamen op naam van Pim Filius en Martijn Rentmeester.

Damkoningin

BN/De Stem 19-08-2004

Post by Damkoningin » Thu Aug 19, 2004 13:42

Provoost valt terug in Zeeland Open
Door Daaf Kasse

Donderdag 19 augustus 2004 - GOES – In de vierde ronde van het Hiltex Zeeland damtoernooi vielen gisteren meer beslissingen dan in de eerste drie ronden bij elkaar. Alle acht partijen in de twee hoofdgroepen leverden een winnaar op.

Tot de ongelukkigen die het Sportpunt Zeeland in Goes met een nederlaag op zak verlieten behoorde ook Bennie Provoost, die als eenzaam koploper aan de vierde ronde begon, maar door zijn nederlaag ineens vijfde staat in groep 1. In Alexander Schwarzman, de grillige ex-wereldkampioen uit Rusland, vond de speler uit Aagtekerke zijn meerdere. Lange tijd zag de aanvalsstand van de Zeeuwse kampioen er goed uit, maar een verrassende doorbraakdreiging gooide roet in het eten.

Voor Schwarzman betekende het zijn eerste overwinning en een eerste plaats in de tussenstand, die hij moet delen met Guntis Valneris, Erno Prosman en Jean-Marc Ndjofang. In groep 2 kreeg koploper Alexei Tsjizov gisteren veel tegenstand van Arjo Kousemaker, die zoals te verwachten viel onder druk kwam te staan, maar lange tijd een punt in het vooruitzicht had. In razende tijdnood beging de Goesenaar één zet voor de tijdcontrole een ernstige fout en Tsjizov profiteerde. Met een punt achterstand op de negenvoudige wereldkampioen delen Wirny en Zoja Golubjeva de tweede plaats.

Nederlands kampioen Kees Thijssen herstelde zich van zijn pijnlijke nederlaag tegen Heusdens door een sterke omsingelingspartij tegen de Let Robert Misans, die een winnende doorbraak niet meer kon stoppen. In de open groep eindigde het duel tussen de koplopers Harry Clasquin en Ganbaatar Ganjargal in een gelijkspel.

De Litouwer Valery Kudriavcev versloeg Andy Damen waardoor hij zich bij de twee leiders voegde. Jan van de Weteringh uit Stavenisse en René Dusebout uit Hoogerheide delen met enkele andere spelers de vierde plaats met een punt achterstand.

Vandaag zal er meer tekening in de strijd om de finaleplaatsen komen, want dan komen de dammatadoren twee keer in actie.

Damkoningin

BN/De Stem 19-08-2004

Post by Damkoningin » Thu Aug 19, 2004 15:34

Dubbele winst in Goes
Door Daaf Kasse

Donderdag 19 augustus 2004 - GOES – In de vierde ronde van het Hiltex Zeeland damtoernooi vielen gisteren meer beslissingen dan in de eerste drie ronden bij elkaar. Alle acht partijen in de twee hoofdgroepen leverden een winnaar op.

Jan van de Weteringh uit Stavenisse en René Dusebout uit Hoogerheide delen met enkele andere spelers in de open groep de vierde plaats met een punt achterstand. Dusebout versloeg zijn opponent Erwin Heslinga en stoomde daarmee dus door naar de vierde plaats. Van de Weteringh versloeg Adriaan Groenendijk.

Damkoningin

Provinciale Zeeuwse Courant/BN de Stem 20-08-2004

Post by Damkoningin » Fri Aug 20, 2004 14:48

Russische dammers zijn op dreef in Goes
door Daaf Kasse

GOES - De Russische ex-wereldkampioenen Alexander Schwarzman en Alexei Tsjizov zijn de belangrijkste kandidaten voor een plaats in de finale van het Hiltex Zeeland damtoernooi, die morgen in het Sportpunt Zeeland wordt gespeeld.

Schwarzman begon het toernooi rustig met drie gelijke spelen maar begint nu langzaam op stoom te komen. Gisteren won hij zijn beide partijen. In de ochtendronde rekende hij af met de Kameroenees Jean-Marc Ndjofang, die voor de partij nog medekoploper was.

In de middagronde had Schwarzman tegen Nina Hoekman alle geluk van de wereld. Zijn uit Zutphen afkomstige tegenstandster gaf sterk partij, maar in de tijdnoodfase koos ze voor een afwikkeling die haar een verloren eindspel opleverde. Met nog één ronde te spelen heeft Schwarzman een punt voorsprong op Erno Prosman. De speler uit Delft won 's ochtends met ijzersterk aanvalsspel van Nina Hoekman, maar verspeelde later op de dag zijn gedeelde koppositie door een gelijkspel tegen Jean-Marc Ndjofang.

Bennie Provoost baarde opzien door op één dag twee oud-wereldkampioenen op een gelijkspel te houden. Tegen Guntis Valneris moest hij diep gaan, maar zijn puntendeling tegen Vatsjeslav Tsjegolew was volledig gelijkwaardig.

In de tweede hoofdgroep regeert Alexei Tsjizov met ijzeren hand. Met zijn gelijkspel tegen Zoja Golubjeva zal hij niet bepaald tevreden zijn geweest, maar in zijn tweede partij speelde hij weer ouderwets sterk. Daouda Diakité uit Mali stond al niet lekker meer toen hij in een simpele combinatie liep. Wadim Wirny is de enige die Tsjizov nog kan bedreigen. De uit Oekraïne afkomstige Duitser won in de ochtendronde van Arjo Kousemaker. Wirny speelde 's middags gelijk tegen de Let Robert Misans. Lange tijd leek Zoja Golubjeva op gelijke hoogte te komen met de Duitser, maar een schijf voorsprong in haar partij tegen Kees Thijssen bleek niet voldoende.Arjo Kousemaker kon zich 's middags niet herstellen. Tegen Ron Heusdens leek hij met een omsingeling kansen te creëren, maar de ervaren Schiedammer toonde het tegendeel aan en won overtuigend.

Ganbaatar Ganjargal gaat na zes ronden aan de leiding in de open groep. De speler uit Mongolië had na de ochtendronde nog een punt achterstand op Valery Kudriavcev, maar 's middags rekende hij in een rechtstreeks duel af met zijn Litouwse concurrent.

Damkoningin

Post by Damkoningin » Fri Aug 20, 2004 14:48

door Daaf Kasse

GOES - De Russische ex-wereldkampioenen Alexander Schwarzman en Alexei Tsjizov zijn de belangrijkste kandidaten voor een plaats in de finale van het Hiltex Zeeland damtoernooi, die morgen in het Sportpunt Zeeland wordt gespeeld.

Schwarzman begon het toernooi rustig met drie gelijke spelen maar begint nu langzaam op stoom te komen. Gisteren won hij zijn beide partijen. In de ochtendronde rekende hij af met de Kameroenees Jean-Marc Ndjofang, die voor de partij nog medekoploper was.

In de middagronde had Schwarzman tegen Nina Hoekman alle geluk van de wereld. Zijn uit Zutphen afkomstige tegenstandster gaf sterk partij, maar in de tijdnoodfase koos ze voor een afwikkeling die haar een verloren eindspel opleverde. Met nog één ronde te spelen heeft Schwarzman een punt voorsprong op Erno Prosman. De speler uit Delft won 's ochtends met ijzersterk aanvalsspel van Nina Hoekman, maar verspeelde later op de dag zijn gedeelde koppositie door een gelijkspel tegen Jean-Marc Ndjofang.

Bennie Provoost baarde opzien door op één dag twee oud-wereldkampioenen op een gelijkspel te houden. Tegen Guntis Valneris moest hij diep gaan, maar zijn puntendeling tegen Vatsjeslav Tsjegolew was volledig gelijkwaardig.

In de tweede hoofdgroep regeert Alexei Tsjizov met ijzeren hand. Met zijn gelijkspel tegen Zoja Golubjeva zal hij niet bepaald tevreden zijn geweest, maar in zijn tweede partij speelde hij weer ouderwets sterk. Daouda Diakité uit Mali stond al niet lekker meer toen hij in een simpele combinatie liep. Wadim Wirny is de enige die Tsjizov nog kan bedreigen. De uit Oekraïne afkomstige Duitser won in de ochtendronde van Arjo Kousemaker. Wirny speelde 's middags gelijk tegen de Let Robert Misans. Lange tijd leek Zoja Golubjeva op gelijke hoogte te komen met de Duitser, maar een schijf voorsprong in haar partij tegen Kees Thijssen bleek niet voldoende.Arjo Kousemaker kon zich 's middags niet herstellen. Tegen Ron Heusdens leek hij met een omsingeling kansen te creëren, maar de ervaren Schiedammer toonde het tegendeel aan en won overtuigend.

Ganbaatar Ganjargal gaat na zes ronden aan de leiding in de open groep. De speler uit Mongolië had na de ochtendronde nog een punt achterstand op Valery Kudriavcev, maar 's middags rekende hij in een rechtstreeks duel af met zijn Litouwse concurrent.

Damkoningin

Post by Damkoningin » Fri Aug 20, 2004 14:49

door Daaf Kasse

Damkoningin

Provinciale Zeeuwse Courant 21-08-2004

Post by Damkoningin » Sat Aug 21, 2004 13:30

Voormalige wereldkampioenen ontmoeten elkaar in damfinale
door Daaf Kasse

GOES - Het Hiltex Zeeland Damtoernooi krijgt zaterdag een prachtige finale tussen twee voormalige wereldkampioenen. De Russen Alexander Schwarzman en Alexei Tsjizov spelen in het Sportpunt Zeeland in Goes om de hoofdprijs van 750 euro.

In die finale is Tsjizov de grote favoriet. Volgens het reglement is bij een gelijkspel het aantal plusremises in de voorronde bepalend en dat is duidelijk in het voordeel van Tsjizov. Alleen als Schwarzman zaterdag een voordelige remise weet te scoren kan hij een sneldambarrage afdwingen.

Beide giganten plaatsten zich vrijdag via een gelijkspel voor de finale. Voor Tsjizov liep de laatste groepsronde op rolletjes. Zijn grootste concurrent Wadim Wirny kon geen vuist maken tegen Zoja Golubjeva, zodat hij alleen maar moest uitkijken dat hij niet verloor. Dat was de man uit Izjevsk wel toevertrouwd. Tegen Robert Misans kreeg hij door de bezetting van enkele belangrijke velden groot voordeel en alleen dankzij inventief verdedigend spel kon de jonge Let een nederlaag voorkomen.

Voor Alexander Schwarzman lag het pad naar de finale vol valkuilen. De sterke Twent Marino Barkel gaf uitstekend partij en bracht de Moskoviet danig in de problemen. Uiteindelijk kwam Schwarzman een schijf achter, maar met wat kunst- en vliegwerk kon hij het toch nog tot een puntendeling brengen. In de eindstand van groep 1 moest Schwarzman de eerste plaats delen met Erno Prosman, die tegen Bennie Provoost niet over geluk had te klagen. De Zeeuw speelde zijn vijftigste zet, maar voordat hij de klok kon indrukken was zijn tijd verstreken.

In de positie die hij op dat moment op het bord had, was Prosman doorgebroken naar dam maar was zijn stand nog lang niet hopeloos. Provoost eindigde door zijn nederlaag op de zesde plaats in zijn groep en speelt vandaag tegen Robert Misans om de elfde plaats in het eindklassement.

Het aantal voordeelremises van de twee koplopers in groep 1 moest uitmaken wie zich voor de finale ging plaatsen. Uiteindelijk had iedereen vrede met de finaleplaats van Schwarzman, want uitgerekend in het onderlinge duel tegen Prosman miste hij op een haar na de winst. Achter Schwarzman en Prosman pakte de Let Guntis Valneris dankzij een gelijkspel tegen Jean-Marc Ndjofang de derde plaats.

In groep 2 werd Nederlands kampioen Kees Thijssen uit Diemen dankzij een overwinning op Arjo Kousemaker tweede. De tweevoudige Zeeuwse kampioen uit Goes kreeg een zware aanval op zijn linkervleugel te verwerken en uiteindelijk bezweek hij onder de druk. Thijssen had evenveel punten als Wadim Wirny, maar de Duitser werd op grond van de toernooireglementen naar de derde plaats verwezen.

In de open groep blijft de strijd om de eerste plaats tot de laatste ronde spannend. Koploper Ganbaatar Ganjargal uit Mongolië behield zijn eerste plaats door winst op de Drent Gert Bosker, maar ook zijn naaste achtervolgers Valery Kudriavcev uit Litouwen en Flaubert Ndonzi uit Kameroen maakten geen fouten.

In de slotronde neemt Ganjargal het zaterdag op tegen René Dusebout uit Hoogerheide, de hoogst geklasseerde speler van een Zeeuwse vereniging.

Damkoningin

BN De Stem 21-08-2004

Post by Damkoningin » Sat Aug 21, 2004 13:32

Schwarzman en Tsjizov
Sterke damfinale in Goes
Door Daaf Kasse

Zaterdag 21 augustus 2004 - GOES – Het Hiltex Zeeland Damtoernooi krijgt vandaag een prachtige finale tussen twee voormalige wereldkampioenen. De Russen Alexander Schwarzman en Alexei Tsjizov spelen in het Sportpunt Zeeland in Goes om de hoofdprijs van 750 euro.

In die finale is Tsjizov de grote favoriet. Volgens het reglement is bij een gelijkspel het aantal plusremises in de voorronde bepalend en dat is duidelijk in het voordeel van Tsjizov. Alleen als Schwarzman vandaag een voordelige remise weet te scoren kan hij een sneldambarrage afdwingen.

Beide giganten plaatsten zich gisteren via een gelijkspel voor de finale. Voor Tsjizov liep de laatste groepsronde op rolletjes. Zijn grootste concurrent Wadim Wirny kon geen vuist maken tegen Zoja Golubjeva, zodat hij alleen maar moest uitkijken dat hij niet verloor. Dat was de man uit Izjevsk wel toevertrouwd: tegen Robert Misans kreeg hij door de bezetting van enkele belangrijke velden groot voordeel en alleen dankzij inventief verdedigend spel kon de jonge Let een debacle voorkomen.

Valkuilen

Voor Alexander Schwarzman lag het pad naar de finale vol valkuilen. De sterke Twent Marino Barkel gaf uitstekend partij en bracht de Moskoviet danig in de problemen. Uiteindelijk kwam Schwarzman een schijf achter maar met wat kunst- en vliegwerk kon hij het toch nog tot een puntendeling brengen. In de eindstand van groep 1 moest Schwarzman de eerste plaats delen met Erno Prosman, die tegen Bennie Provoost niet over geluk had te klagen. De Zeeuw speelde zijn vijftigste zet maar voordat hij de klok kon indrukken was zijn tijd verstreken. In de positie die hij op dat moment op het bord had was Prosman doorgebroken naar dam maar was zijn stand nog lang niet hopeloos. Provoost eindigde door zijn nederlaag op de zesde plaats in zijn groep en speelt vandaag tegen Robert Misans om de elfde plaats in het eindklassement.

Het aantal voordeelremises van de twee koplopers in groep 1 moest uitmaken wie zich voor de finale ging plaatsen. Uiteindelijk had iedereen vrede met de finaleplaats van Schwarzman, want uitgerekend in het onderlinge duel tegen Prosman miste hij op een haar na de winst. Achter Schwarzman en Prosman pakte de Let Guntis Valneris dankzij een gelijkspel tegen Jean-Marc Ndjofang de derde plaats.

Linkervleugel

In groep 2 werd Nederlands kampioen Kees Thijssen uit Diemen dankzij een overwinning op Arjo Kousemaker tweede. De tweevoudige Zeeuwse kampioen uit Goes kreeg een zware aanval op zijn linkervleugel te verwerken en uiteindelijk bezweek hij onder de druk.

Thijssen had evenveel punten als Wadim Wirny, maar de Duitser werd op grond van de toernooireglementen naar de derde plaats verwezen.

In de open groep blijft de strijd om de eerste plaats tot de laatste ronde spannend. Koploper Ganbaatar Ganjargal uit Mongolië behield zijn eerste plaats door winst op de Drent Gert Bosker, maar ook zijn naaste achtervolgers Valery Kudriavcev uit Litouwen en Flaubert Ndonzi uit Kameroen maakten geen fouten.

In de slotronde neemt Ganjargal het vandaag op tegen René Dusebout uit Hoogerheide, de hoogst geklasseerde speler van een Zeeuwse vereniging.

Ben Anoniem

Re: BN De Stem 21-08-2004

Post by Ben Anoniem » Sun Aug 22, 2004 10:21

Damkoningin wrote:Schwarzman en Tsjizov
Sterke damfinale in Goes
Door Daaf Kasse

Zaterdag 21 augustus 2004 - GOES – Het Hiltex Zeeland Damtoernooi krijgt vandaag een prachtige finale tussen twee voormalige wereldkampioenen. De Russen Alexander Schwarzman en Alexei Tsjizov spelen in het Sportpunt Zeeland in Goes om de hoofdprijs van 750 euro.

In die finale is Tsjizov de grote favoriet. Volgens het reglement is bij een gelijkspel het aantal plusremises in de voorronde bepalend en dat is duidelijk in het voordeel van Tsjizov. Alleen als Schwarzman vandaag een voordelige remise weet te scoren kan hij een sneldambarrage afdwingen.
Het publiek zal zich wel massaal naar het Sportpunt Zeeland gespoed hebben.

Post Reply