Smerig Spel - een recensie
Smerig Spel - een recensie
Smerig Spel
Het eerste damboek dat Johan Krajenbrink schreef, is niet zomaar een damboek. In plaats van fragmenten en partijen naspelen valt er in dit boek van alles te lezen over verschijnselen rondom het dammen.
Het thema van dit boek is lelijk winnen. Dus niet winnen met een oogstrelende combinatie, een originele offerwending of een diepzinnige strategie, neen, winnen door intimidatie, 2 zetten tegelijk doen of de tegenstander door de klok jagen.
Het boek beschrijft een groot aantal gevallen van ‘smerig spel’. Beroemd is de notatietruc van Andreiko tegen Wiersma. Wiersma keek in tijdnood op het notatiebiljet van Andreiko. Daar stonden 50 zetten op. Nadat Wiersma zijn vlag had laten vallen, streepte Andreiko een zet door en eiste de winst op. Wiersma bleek maar 49 zetten gespeeld te hebben…
Het boek leest soepel weg. Ik heb nog nooit een damboek zo snel uit gehad.
Ik denk dat het thema van smerig spel veel mensen wel aanspreekt. Altijd sappig, een rel.
Het boek leent zich goed voor een vervolg.
Zo mis ik diverse sappige verhalen. Waar is het verhaal over de kemphanen Samb en Schwarzman die met elkaar op de vuist gingen in Nijmegen? En de speler in Nijmegen die zetten doorgetelefoneerd kreeg van een computergesteund thuisfront? Sven Winkel verloor de partij, maar tegen Valneris viel de valsspeler door de mand.
Ik las eens een prachtverhaal van Fred Ivens over het toernooi van Samarkand 1969. De Russische deelnemers liepen steeds met elkaar te praten in het Russisch. Er was echter een Nederlander die Russisch kon en hij had door dat de Russen constant over de partijen lieten te praten. In de slotronde moest Andreiko tegen Ivens. Hij bleef Ivens eerst een hele tijd aanstaren voordat hij zette. Ivens werd erg zenuwachtig, maar kwam wel gewonnen te staan. Toen hij met hulp van Palmer, die de winnende zet voorzei, wraak kon nemen, bleek maar dat de Russen op het gebied van valsspelen ook beter waren.
Andreiko – Ivens
Samarkand 1969
31.28-23 19x28 32.38-32 18-23! 33.29x27 17-21??
Hier maakte Ruud Palmer (m.i. terecht!) Fred erop attent dat 33… 14-19!! winnend was, maar Fred hoorde het in de zenuwen niet!!!
34.32x23 21x41 35.42-37 41x32 36.23-19 14x23 37.34-30 25x34 38.39x37
en de valsspeler werd beloond.
Uiteraard is dit niet de eerste tekst die we vernemen van de actieve jeugdtrainer Krajenbrink. Hij schreef diverse thema’s voor de KNDB-cursussen en artikelen voor Hoofdlijn en in WK-boeken. Samen met Lambert Jan Koops bracht hij een serie leerboekjes uit, K&K, in totaal 22 delen verspreid over 3 jaargangen.
GMI Johan Krajenbrink was derde op het WK 2000 te Moskou en is coördinator Talentontwikkeling en trainer van de NST.
Hier een scan van een bladzijde uit het boek.
Het eerste damboek dat Johan Krajenbrink schreef, is niet zomaar een damboek. In plaats van fragmenten en partijen naspelen valt er in dit boek van alles te lezen over verschijnselen rondom het dammen.
Het thema van dit boek is lelijk winnen. Dus niet winnen met een oogstrelende combinatie, een originele offerwending of een diepzinnige strategie, neen, winnen door intimidatie, 2 zetten tegelijk doen of de tegenstander door de klok jagen.
Het boek beschrijft een groot aantal gevallen van ‘smerig spel’. Beroemd is de notatietruc van Andreiko tegen Wiersma. Wiersma keek in tijdnood op het notatiebiljet van Andreiko. Daar stonden 50 zetten op. Nadat Wiersma zijn vlag had laten vallen, streepte Andreiko een zet door en eiste de winst op. Wiersma bleek maar 49 zetten gespeeld te hebben…
Het boek leest soepel weg. Ik heb nog nooit een damboek zo snel uit gehad.
Ik denk dat het thema van smerig spel veel mensen wel aanspreekt. Altijd sappig, een rel.
Het boek leent zich goed voor een vervolg.
Zo mis ik diverse sappige verhalen. Waar is het verhaal over de kemphanen Samb en Schwarzman die met elkaar op de vuist gingen in Nijmegen? En de speler in Nijmegen die zetten doorgetelefoneerd kreeg van een computergesteund thuisfront? Sven Winkel verloor de partij, maar tegen Valneris viel de valsspeler door de mand.
Ik las eens een prachtverhaal van Fred Ivens over het toernooi van Samarkand 1969. De Russische deelnemers liepen steeds met elkaar te praten in het Russisch. Er was echter een Nederlander die Russisch kon en hij had door dat de Russen constant over de partijen lieten te praten. In de slotronde moest Andreiko tegen Ivens. Hij bleef Ivens eerst een hele tijd aanstaren voordat hij zette. Ivens werd erg zenuwachtig, maar kwam wel gewonnen te staan. Toen hij met hulp van Palmer, die de winnende zet voorzei, wraak kon nemen, bleek maar dat de Russen op het gebied van valsspelen ook beter waren.
Andreiko – Ivens
Samarkand 1969
31.28-23 19x28 32.38-32 18-23! 33.29x27 17-21??
Hier maakte Ruud Palmer (m.i. terecht!) Fred erop attent dat 33… 14-19!! winnend was, maar Fred hoorde het in de zenuwen niet!!!
34.32x23 21x41 35.42-37 41x32 36.23-19 14x23 37.34-30 25x34 38.39x37
en de valsspeler werd beloond.
Uiteraard is dit niet de eerste tekst die we vernemen van de actieve jeugdtrainer Krajenbrink. Hij schreef diverse thema’s voor de KNDB-cursussen en artikelen voor Hoofdlijn en in WK-boeken. Samen met Lambert Jan Koops bracht hij een serie leerboekjes uit, K&K, in totaal 22 delen verspreid over 3 jaargangen.
GMI Johan Krajenbrink was derde op het WK 2000 te Moskou en is coördinator Talentontwikkeling en trainer van de NST.
Hier een scan van een bladzijde uit het boek.
Last edited by Kosmos on Fri Aug 20, 2004 18:43, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind
- Hanco Elenbaas
Er staan zowaar enkele staaltjes van Andrew in.Hanco Elenbaas wrote:Wat staat er allemaal in over een van de grootste vuilspelers aller tijden, de Satan Ibrahimovic van het Dammen, DVSB-er Andrew Tjon A Ong??
Uiteraard het beroemde fragment tegen Walraven.
En nog een paar streekjes uit andere partijen.
Andrew heeft het zelf allemaal eerlijk doorgegeven aan de Kraai trouwens.
-
Smerig spel ben ik als geboren en getogen Apeldoorner wel gewend maar werkt soms averechts. Dat begon al in mijn jeugdjaren. Stond er een teamleider zich de heel avond schor te hoesten als er een combinatie in zat. Dat viel op en sindsdien rijd ik niet meer door Elspeet. Bij een andere wedstrijd viel het me op dat ik continu shag kreeg aangeboden. Bleek pas na afloop dat in de vloeitjes de sterkste zet verborgen zat. Tja dat wist ik niet. Ook niet erg vriendelijk was de afspraak met Noad speler Jan Jacobs dat we beiden aan bord 9 zouden zitten. Natuurlijk zat ik daar uiteindelijk niet en liet me opofferen aan 1 tegen Wirny. Niet mijn idee trouwens maar ik durf vriend Jacobs niet meer onder ogen te komen. Het is trouwens voor my uberhaupt al lastig om nog ergens veilige routes te vinden tegenwoordig. Hoe zou dat toch komen. En o ja, ik heb tegen Van Heun ooit eens 2 zetten moeten doen omdat anders de remise echt niet te vinden was. Tja, shit happens. Mijn oudclugenoot IJzerman heeft wel eens een volledige damschijf in zijn mouw meegesmokkeld dus ik ben zo erg nog niet.
- Hanco Elenbaas
Volgens de verhalen houdt een pyromaan er ook van om te kijken naar de door hemzelf aangestoken brand.Kosmos wrote:Er staan zowaar enkele staaltjes van Andrew in.Hanco Elenbaas wrote:Wat staat er allemaal in over een van de grootste vuilspelers aller tijden, de Satan Ibrahimovic van het Dammen, DVSB-er Andrew Tjon A Ong??
In Goes hoorde ik gisteren nog wat avonturen van Andrew. Dat waren verhalen die wisselende emoties kunnen oproepen. Maar ik denk dat ze minder geschikt zijn voor een boek of een forum.
Miischien is het beter om Andrew te vergelijken met de voetballer Jan Wouters. Een beminnelijke persoon in het gewone leven, maar achter het bord veranderend in een monster.
[img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/shrug.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]Fred van Amersfoort wrote: En o ja, ik heb tegen Van Heun ooit eens 2 zetten moeten doen omdat anders de remise echt niet te vinden was.
Vertel je over je Apeldoorn-periode, Amersfoort?
-
-
- Real name: Martijn van Gortel
Wel een leuk boekje van Kraai.
Trouwens Kosmos, gaat dat scannen van bladzijdes bij jou ook zo makkelijk? Ik kocht het boekje in Nijmegen tijdens de laatste ronde en al de avond erna viellen sommige bladzijdes er los uit [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
In Nijmegen is ook altijd wat loos trouwens.
Knokpartijen; (Samb-Schwarzman)
Zetten doorbellen;
Standen waarin plots schijven anders staan; (van Loenen-Veronesi)
enz.
Trouwens Kosmos, gaat dat scannen van bladzijdes bij jou ook zo makkelijk? Ik kocht het boekje in Nijmegen tijdens de laatste ronde en al de avond erna viellen sommige bladzijdes er los uit [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
Zetten doorbellen;
enz.
Ja, dat doen ze speciaal voor de Kraai, zodat-ie een leuk boekie kan schrijven.Tijn wrote:Wel een leuk boekje van Kraai.
Trouwens Kosmos, gaat dat scannen van bladzijdes bij jou ook zo makkelijk? Ik kocht het boekje in Nijmegen tijdens de laatste ronde en al de avond erna viellen sommige bladzijdes er los uit
Zetten doorbellen;
enz.
En wat doet de domieezoon? Hij neemt geen van die 3 sappiger dan sappigste voorvallen op in zijn boek!
Dat schreeuwt om deel II.
Overigens wordt in het boek soms gerept over 'overdreven sportief'.
Nu kwam Kraai erachter dat het omslag wat krulde. Gaat-ie mensen de gelegenheid bieden een nieuw exemplaar te krijgen...
Waarschijnlijk is het vals spel. Van de drukker krijgt-ie nieuwe exemplaren, maar veel mensen leveren het boek natuurlijk niet in.
Pure winst dus. Smerig Spel of overdreven complotangst van Kosmos?
Sorry maar ik vindt dat meer getuigen van een winnaarsmentaliteit dan van een monster. Sowieso staan er naar mijn mening nauwelijks tot geen echt smerige trucs in dat boek.Hanco Elenbaas wrote:Volgens de verhalen houdt een pyromaan er ook van om te kijken naar de door hemzelf aangestoken brand.Kosmos wrote:Er staan zowaar enkele staaltjes van Andrew in.Hanco Elenbaas wrote:Wat staat er allemaal in over een van de grootste vuilspelers aller tijden, de Satan Ibrahimovic van het Dammen, DVSB-er Andrew Tjon A Ong??
In Goes hoorde ik gisteren nog wat avonturen van Andrew. Dat waren verhalen die wisselende emoties kunnen oproepen. Maar ik denk dat ze minder geschikt zijn voor een boek of een forum.
Miischien is het beter om Andrew te vergelijken met de voetballer Jan Wouters. Een beminnelijke persoon in het gewone leven, maar achter het bord veranderend in een monster.
De meest gehate dammer allertijden.
Geen Mol.Bert Zwart wrote:Staat er ook iets in over Odin Mol? Zijn fantastische schwindel tegen Eddie Hilberink, maar ook zijn slinkse manier van voorzeggen in het eindspel J. Knipper - Koetsier zullen me altijd bijblijven.
Misschien kun jij ons verblijden met een sappig verhaal?
-
satan Ibrahimovic
Hanco Elenbaas wrote:Wat staat er allemaal in over een van de grootste vuilspelers aller tijden, de Satan Ibrahimovic van het Dammen, DVSB-er Andrew Tjon A Ong??
Om ibrahimovic naar een paar elleboogstoten satan te noemen vind ik wt overdreven
-
Dat verhaal van Odin Mol tegen Eddie Hilberink ken ik. Er was daar echter geen sprake van smerig spel.
Voor wie het verhaal niet kent:
Eddie, die aan zet was, bood Odin remise aan door aan te geven welke zet hij ging spelen. Nou was dat net de verliezende zet. Odin bleef ijzig kalm. Hij bevestigde, dat het remise was, maar dat Eddie reglementair eerst een zet moest doen, voor hij remise mocht aanbieden. Naar verluid zou Odin zelfs al 1-1 op het notatiebiljet hebben ingevuld, maar Odin ontkent dit zelf.
Afijn, Eddie deed de verliezende zet en Odin won de partij.
Eddie, die aan zet was, bood Odin remise aan door aan te geven welke zet hij ging spelen. Nou was dat net de verliezende zet. Odin bleef ijzig kalm. Hij bevestigde, dat het remise was, maar dat Eddie reglementair eerst een zet moest doen, voor hij remise mocht aanbieden. Naar verluid zou Odin zelfs al 1-1 op het notatiebiljet hebben ingevuld, maar Odin ontkent dit zelf.
-
Geen smerig spel, maar het had wel een paragraaf kunnen opleveren in 'Smerig spel'.Wytze Sytsma wrote:Dat verhaal van Odin Mol tegen Eddie Hilberink ken ik. Er was daar echter geen sprake van smerig spel.