WHDB-kampioenschap 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wie gaat het WHDB-kampioenschap 2004 winnen?

Guido van den Berg
1
2%
Ton Burgerhout
0
No votes
Jaap van Galen
2
4%
Fred Ivens
9
18%
Frits Luteyn
7
14%
Dirk van Schaik jr.
13
27%
Peter van der Stap
6
12%
Patrick Stork
5
10%
Robin Vogelaar
1
2%
Henk de Witt
5
10%

Total votes: 49

Dutta_Ya

Post by Dutta_Ya » Fri Aug 20, 2004 15:41

Tijn wrote:
GuidoB wrote:
Dutta_Ya wrote: Tuurlijk, je lult weer eens onzin.
Ik heb ook wel wat beters te doen op vrijdag avond om 0:30.
Mijn mail lezen zeker. Bovendien was het donderdagavond.
Ik weet wel dat ik de eerste was die op Patrick stemde [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Gelukkig , nu weten we van wie die eerste stem was. Die andere 3 stemmen zijn zeker wel van mij ?
Nog bedankt voor de stem Tijn [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Alex

Post by Alex » Fri Aug 20, 2004 15:45

Dutta_Ya wrote:
Tijn wrote:
GuidoB wrote: Mijn mail lezen zeker. Bovendien was het donderdagavond.
Ik weet wel dat ik de eerste was die op Patrick stemde [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]
Gelukkig , nu weten we van wie die eerste stem was. Die andere 3 stemmen zijn zeker wel van mij ?
Nog bedankt voor de stem Tijn [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Je kan maar 1x stemmen, dus moeten er 2 een verkeerde keus hebben gemaakt... [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Aug 20, 2004 16:38

Alex wrote:Je kan maar 1x stemmen, dus moeten er 2 een verkeerde keus hebben gemaakt... [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Op wie heb jij gestemd, Alex?

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Aug 20, 2004 18:34

Dieter wrote:
GuidoB wrote:
Dutta_Ya wrote: Tuurlijk, je lult weer eens onzin.
Ik heb ook wel wat beters te doen op vrijdag avond om 0:30.
Mijn mail lezen zeker. Bovendien was het donderdagavond.
Dat is dan een puntenoverwinning voor Guido
Hey, we gaan niet opeens een heel ander spel spelen he?
Het is gewoon remise!
Heaven is no location, but a state of mind

Bert Zwart

Re: WHDB-kampioenschap 2004

Post by Bert Zwart » Fri Aug 20, 2004 18:53

GuidoB wrote:
Mark Hees wrote:
GuidoB wrote:De nieuwe telling heeft gezorgd voor een zeer sterk deelnemersveld, het sterkste sinds 1998. Sterker ook dan alle andere provinciale kampioenschappen van het vorige seizoen.
Guido, kun je uitleggen waarom een andere puntentelling voor een sterker deelnemersveld zorgt?
Omdat iedereen er mee wil spelen natuurlijk! Er hebben meer mensen meegedaan aan de plaatsingstoernooien dan ooit tevoren. Ook meer sterke spelers vooral en daarom hebben ook meer sterke spelers zich geplaatst.
Wat een geblaat.

De onbetwiste kampioen van Den Haag, Wim Bremmer, speelt geheel terecht niet mee in deze kermisattractie.

GuidoB

Re: WHDB-kampioenschap 2004

Post by GuidoB » Sat Aug 21, 2004 18:45

Bert Zwart wrote:De onbetwiste kampioen van Den Haag, Wim Bremmer, speelt geheel terecht niet mee in deze kermisattractie.
Natuurlijk, het kan altijd sterker. Wim speelt niet mee vanwege een tijdrovend project op zijn werk, maar hij had graag meegedaan. Ook de Schiedamse kampioen, Rob Clerc, speelt niet mee. Maar het is evengoed een heel sterk provinciaal kampioenschap. Interessant ook, omdat veel spelers ongeveer gelijkwaardig zijn.

Alex

Post by Alex » Sat Aug 21, 2004 20:12

GuidoB wrote:
Alex wrote:Je kan maar 1x stemmen, dus moeten er 2 een verkeerde keus hebben gemaakt... [img]images/smilies/icon_razz.gif[/img]
Op wie heb jij gestemd, Alex?
Op vd Stap, die kampioen wordt, gevolgd door een hele rits, zo niet de hele rits DC Den Hagenezen.

robarrio

Post by robarrio » Mon Aug 23, 2004 10:09

Mijn stem ging naar voormalig kampioen Dirk van Schaik. Ik heb altijd respect voor oud kampioenen. En hij is weer serieus in training nadat hij rocky had gezien. Dat betaalde zich ook uit want hij heeft mij in een training met groot overmacht verslagen.
Dus ik denk dat de rest slechts figuranten zullen zijn en dat voormalig neerlands kampioen zonder al te veel problemen zal winnen.

toedels
barry

GuidoB

100% beslissingen in WHDB-kampioenschap

Post by GuidoB » Thu Sep 09, 2004 22:41

De uitslagen van de eerste ronde, plus een vooruitgespeelde partij uit ronde 3.

Code: Select all

Ronde 1 - 8 september
F.C. Luteyn               - G.E.F. van den Berg   2-0
H. de Witt                - J. van Galen          ½-1½
A. Burgerhout             - P.J. van der Stap     0-2
D. van Schaik jr.         - R. Vogelaar           2-0
F.C.H. Ivens              - P. Stork              2-0

Ronde 3 - 22 september
F.C.H. Ivens              - P.J. van der Stap     0-2
Niet gek, 100% beslissingen. De titelverdediger, Peter van der Stap loopt direct uit en lijkt alweer op weg naar de halve finale.

Nog even geen partijnotaties, die komen later. Wel alvast twee impressies van de gespeelde partijen, in aparte posts.

GuidoB

Henk de Witt - Jaap van Galen ½-1½

Post by GuidoB » Thu Sep 09, 2004 22:50

Image

Stand na 61....29-33. Puntenoverwinning zwart op voorstel H.de Witt. De doortocht naar dam van de witte schijf op 26 wordt geblokkeerd door de zwarte dam. Zwart gaat twee dammen erbij halen.

Jaap van Galen schrijft dus de eerste officiële puntenoverwinning op zijn naam. Ik vind de eindstand een goed voorbeeld van de nieuwe puntentelling. Wie de partij naspeelt, zal zien dat het middenspel potremise is en zelfs geen puntenoverwinning waard is. Toch weet zwart er een halfje meer uit te halen. Zijn betere spel wordt beloond!

GuidoB

Frits Luteyn - Guido van den Berg 2-0

Post by GuidoB » Fri Sep 10, 2004 00:11

Image

Stand na 65. 9-3.

Stel, je speelt tegen Frits Luteyn. Je wordt bijna van het bord gezet in de opening, maar Frits speelt het niet scherp genoeg en je kan de zaak neutraliseren. Dan begint het middenspel. Met elke ruil wint Frits meer tempi. Er ontstaat een 7 om 7 met 8 tempi voorsprong voor wit. Remise volgens de Sterke Wet van Luteyn, maar dit is met puntenoverwinning. De minuten tikken weg. Frits speelt razendsnel en je komt in tijdnood. Je ziet allerlei eindspelen: sommige remise, andere een puntennederlaag en weer andere helemaal verloren. Je doet je uiterste best om zo nauwleurig mogelijk te spelen, maar dat lukt niet helemaal. Via een zetdwang en even later een offertje wikkelt Frits toch af naar een voordelig eindspel. Winst zit er evenwel nooit in. Frits, die na de partij verklaarde geen moment met de puntenoverwinning rekening te hebben gehouden, omschrijft het als: ik zat alleen een beetje te bluffen. Dan is de tijdnood voorbij en ontstaat de diagramstand.

De koek was duidelijk op bij de zwartspeler, want ik blunderde met 65...12-18?? en gaf na 66.3-14 op. Ik weet nog dat ik dacht dat laten slaan met 65...41-46 niet verstandig was, omdat wit zijn dam op 35 zou zetten. De eindspeldatabase van Truus geeft echter aan dat dat remise is. Eenvoudig gaat dat overigens niet. Verrassend vond ik wel dat de zet 65...15-20!! ook remise is. Nooit aan gedacht tijdens de partij. Met de schijf op 12 in plaats van 15 lijkt de remise praktisch gezien toch een stuk gemakkelijker. Voordat wit een vangstelling heeft, rukt de vrije schijf lekker ver op en dan wint het nooit.

En nu met de puntenoverwinning. Daar heb je geen computerprogramma's voor en daarom is de kans dat ik iets eenvoudigs over het hoofd zie groot. Dat 65...41-46 een puntennederlaag oplevert, lijkt me duidelijk. Dan 65...15-20 66.3x25 41-46. Nu moet wit nog even werken om zwart van de lange lijn af te krijgen. Een voorbeeldje: 67.25-43 46-14 68.43-49 12-18 69.49-35 14-10 70.24-20 10-23 71.29-24 18-22 72.35-49 en zwart moet de lijn verlaten. Zwart kan een gewone nederlaag wel voorkomen, dat lijkt me niet al te moeilijk. Maar kan hij nog iets doen aan de dreigende puntennederlaag? Ik heb geen manier gevonden. Wat ik wel weet, is dat het ontzettend lastig is. Wie weet hier iets zinnigs over te zeggen?

Dan tenslotte de vraag waar het allemaal om draait bij het experiment met de puntenoverwinning. Zou het eerlijk zijn, als de zwartspeler in de diagramstand met evenveel punten wordt beloond als de witspeler? Het lijkt me duidelijk dat wit een stuk beter heeft gespeeld dan zwart. Een beloning met 1½ punt vind ik toch wel wat hebben.
Last edited by GuidoB on Fri Sep 10, 2004 09:05, edited 1 time in total.

Ben Anoniem

Re: Frits Luteyn - Guido van den Berg 2-0

Post by Ben Anoniem » Fri Sep 10, 2004 08:22

GuidoB wrote: Het lijkt me duidelijk dat zwart een stuk beter heeft gespeeld dan wit.

GuidoB

Re: Frits Luteyn - Guido van den Berg 2-0

Post by GuidoB » Fri Sep 10, 2004 09:09

Ben Anoniem wrote:
GuidoB wrote: Het lijkt me duidelijk dat zwart een stuk beter heeft gespeeld dan wit.
Mooi om te zien dat iemand mijn stukjes leest, al weet ik niet wie. Ik ben wel goed, maar zo goed ook weer niet. Ik heb het maar aangepast.

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Sep 10, 2004 12:41

Een puntenoverwinning van Van Galen terwijl zelfs Stevie Wonder kan zien dat dit volgens de oude telling onmogelijk is. En plotseling heb ik de oplossing voor het bestrijden van de remise en het bestrijden van de DT. Als je werkelijk denkt dat de tegenstander sterker heeft gespeeld dan jij en je gunt hem ook eens wat: geef dan gewoon op. Geef gewoon op De Witt in dit soort standen. Komop, opgeven en niet toch nog een stukje punt sprokkelen waar je geen recht op hebt. De stand was zeeeeeeer duidelijk voordelig voor Van Galen. Gewoon 0-2. Dammen mag geen remise meer worden en moet eindigen in een beslissing. Als je die foutieve mening echt principieel aanhangt geef je dus op.

GuidoB

Post by GuidoB » Fri Sep 10, 2004 12:56

Fred van Amersfoort wrote:Een puntenoverwinning van Van Galen terwijl zelfs Stevie Wonder kan zien dat dit volgens de oude telling onmogelijk is.
Heel goed, Fred. Een puntenoverwinning is volgens de oude telling onmogelijk. Scherp!

Wat wil je nu bereiken met dit stompzinnige commentaar?

Post Reply