Dammen in Laos
-
Dammen in Laos
In Laos, een land dat net als Cambodja en Vietnam ooit door de Fransen bestuurd werd, wordt volop gedamd. Net als in Thailand zijn veel tafeltjes voorzien van een dambord. En in tegenstelling tot in Thailand trof ik in Laos naast 64- ook 100-veldenborden aan.
Hierop wordt gespeeld volgens de internationale regels, zij het dat meerslag niet voorgaat.
Meestal wordt op huisdammersniveau gedamd.
Al snel kwam ik in Vientiane, de hoofdstad van Laos, een groepje dammers tegen die om geld zaten te dammen. Een winstpartij leverde 2000 kip (de munteenheid van Laos) op. 2000 kip is ongeveer 20 eurocent.
Strategisch was het niveau niet zo hoog, maar allerlei zetjes, zoals het Zetje van Weiss, werden snel genomen.
Een toeschouwer zag dat ik interesse had en wilde voor wel 10000 kip (een euro, maar voor Laotiaan is dat niet weinig) tegen me spelen. Ik vertelde dat ik een sterke speler uit Nederland was en dat ik niet zo'n groot bedrag wilde winnen. De jongeman stelde 5000 kip voor. Ik ging accoord.
Tot mijn verbijstering verloor ik deze partij (zie diagram onder) in een partij waarin de meerslagregel eigenlijk geen rol speelde.
Daarna speelde ik nog drie partijen tegen hem, maar nu niet voor geld. Mijn tegenstander had gezien dat ik ondanks de nederlaag wel aardig kon dammen en koos eieren voor zijn kippen. Gewaarschuwd als ik was won ik deze partijen op strategische wijze.
Waarom is Laos nog geen lid van de FMJD?
Wit: Eric van Dusseldorp
Zwart: dammer uit Laos
Ik was naar 12 gegaan, maar zag de bui gelijk al hangen. Zwarts enige zet is gelijk een hele goede. 1 . . ., 9-13!; Dreigt (13-18), op 38-32 volgt (26-31, 13-18) etc., op 29-23 (19x28) 33x22 volgt (24-29, 25-30, 20x7) en op 12-8 komt (13-18) 8-3 (2-8 en 24x31).
Mijn oog viel toen op een wending die ik kende van een partij T. Sijbrands - Ir. G. van Dijk. 2. 12-8, 13-18; 3. 38-32(!), 2x13; 4. 32-28,... Ik veronderstelde dat zwart (6-11?) zou spelen. Wit wint dan door 28-22 (18x27) 29-23 (19x28) 33x31 (36x27) 34-30 en 39x8. Zwart doorzag deze combinatie echter en speelde 4. . ., 24-30! 5. 35x24, 19x30. Vanaf nu kan ik het verloop niet meer reconstrueren. Wit lijkt wat compensatie te hebben, of misschien stond het toch een fractie anders. In elk geval verloor ik de partij en 5000 kippen.
Hierop wordt gespeeld volgens de internationale regels, zij het dat meerslag niet voorgaat.
Meestal wordt op huisdammersniveau gedamd.
Al snel kwam ik in Vientiane, de hoofdstad van Laos, een groepje dammers tegen die om geld zaten te dammen. Een winstpartij leverde 2000 kip (de munteenheid van Laos) op. 2000 kip is ongeveer 20 eurocent.
Strategisch was het niveau niet zo hoog, maar allerlei zetjes, zoals het Zetje van Weiss, werden snel genomen.
Een toeschouwer zag dat ik interesse had en wilde voor wel 10000 kip (een euro, maar voor Laotiaan is dat niet weinig) tegen me spelen. Ik vertelde dat ik een sterke speler uit Nederland was en dat ik niet zo'n groot bedrag wilde winnen. De jongeman stelde 5000 kip voor. Ik ging accoord.
Tot mijn verbijstering verloor ik deze partij (zie diagram onder) in een partij waarin de meerslagregel eigenlijk geen rol speelde.
Daarna speelde ik nog drie partijen tegen hem, maar nu niet voor geld. Mijn tegenstander had gezien dat ik ondanks de nederlaag wel aardig kon dammen en koos eieren voor zijn kippen. Gewaarschuwd als ik was won ik deze partijen op strategische wijze.
Waarom is Laos nog geen lid van de FMJD?
Wit: Eric van Dusseldorp
Zwart: dammer uit Laos
Ik was naar 12 gegaan, maar zag de bui gelijk al hangen. Zwarts enige zet is gelijk een hele goede. 1 . . ., 9-13!; Dreigt (13-18), op 38-32 volgt (26-31, 13-18) etc., op 29-23 (19x28) 33x22 volgt (24-29, 25-30, 20x7) en op 12-8 komt (13-18) 8-3 (2-8 en 24x31).
Mijn oog viel toen op een wending die ik kende van een partij T. Sijbrands - Ir. G. van Dijk. 2. 12-8, 13-18; 3. 38-32(!), 2x13; 4. 32-28,... Ik veronderstelde dat zwart (6-11?) zou spelen. Wit wint dan door 28-22 (18x27) 29-23 (19x28) 33x31 (36x27) 34-30 en 39x8. Zwart doorzag deze combinatie echter en speelde 4. . ., 24-30! 5. 35x24, 19x30. Vanaf nu kan ik het verloop niet meer reconstrueren. Wit lijkt wat compensatie te hebben, of misschien stond het toch een fractie anders. In elk geval verloor ik de partij en 5000 kippen.
Leuke repo Eric! [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Zijn daar ook nog Damclubs, of ben je daar niet achter gekomen?
Zijn daar ook nog Damclubs, of ben je daar niet achter gekomen?
-
Prachtig, spannend verhaal.
Kan zo in de krant, Eric.
Wat ik hier wel bij bedenk is het volgende: In Nederland ken ik nauwelijks publieke tafeltjes met daarin een dambord.
In Nederland word je geacht om je van winkel naar parkeergarage te spoeden. Sanitaire voorzieningen ontbreken en bankjes, laat staan tafels, zijn zeer schaars.
(Wat rest is plaats te nemen op een door de horeca ingenomen stukje straat)
Tafels met ingelegd dambord, wat dat betreft is Nederland een ontwikkelingsland.
Wat ik hier wel bij bedenk is het volgende: In Nederland ken ik nauwelijks publieke tafeltjes met daarin een dambord.
In Nederland word je geacht om je van winkel naar parkeergarage te spoeden. Sanitaire voorzieningen ontbreken en bankjes, laat staan tafels, zijn zeer schaars.
Tafels met ingelegd dambord, wat dat betreft is Nederland een ontwikkelingsland.
Ontwikkelingslanden
Ontwikkelingsland.Ben Anoniem wrote:Prachtig, spannend verhaal.
Jean Marc Ndjofang komt uit Kameroen.
Op de lagere school spaarden wij voor huisjes in Kameroen.
Bij het WK in Zwartsluis legde Sijbrands uit dat Ndjofang in zijn partij tegen hem moest kiezen tussen 13-19 en 14-19x20 de lange vleugel ontwikkelen.
Ik merkte op: "Ndjofang kiest voor 14-19x20, want hij komt uit een ontwikkelingsland."
Op het Zaailand te leeuwarden staat een tafeltje met een Spaans dambord erin gelegd. Ik ga er tenminste vanuit dat het niet zo'n pervers schaakbord is.
In Huizum hebben ze ook een damtafel laten maken. Wat is er gebeurd?
De lange lijn ligt verkeerd!
Dat komt verduveld vaak voor, als het even kan ligt ie verkeerd.
Er stond in het wetenschapskatern van den Volkskrant eens een artikel over het proefschrift van Arie van der Stoep over de gerkomst van het woord damspel. Bij het artikel stond een kunstzinnige foto agfgebeeld met daarop een dambord: De lange lijn lag verkeerd en zwart had net de eerste zet gespeeld.
Heaven is no location, but a state of mind
Even leek het erop dat net als in Laos in Huizum een damtafel of zelfs een damkunstwerk zou komen. De voorzitter van de wijk had al een kunstenaar geregeld. Mijn idee zou betaald worden uit een potje voor wipkippen of straatdrempels. De plannen werden steeds omvangrijker. In plaats van één dambord, zouden er vier damkubussen komen. Dit ging een bewoner van het hartje van Huizum te ver. In een hoorzitting verkondigde hij dat hij nog nooit van Damclub Huizum had gehoord en hij vond bovendien dat het geheel bierdrinkende lieden zou aantrekken.
Dat hij geen leven naast zijn woning wilde kon ik nog wel volgen.
De kubussen, gemaakt van natuursteen zouden later in het kader van een speeltuinplan in het Abbingapark worden geplaatst. Na de hoorzitting, die niet in ons nadeel uitviel, is het hele plan niet doorgegaan. De aardigheid was er af. Wel kwam er een picknicktafel met kunststof bovenblad in het park achter een aantal speeltoestellen tien meter uit het voetpad. Zie de foto's onder.
De hangjeugd, waaronder een aantal ex-jeugdleden van de damclub, gebruikte de tafel meteen als hangplek, met als gevolg een brand/smelt-plek en graffity. Het bovenblad is ergens in een buitenland gefabriceerd, daar waar men bij het spelen een wit veld links onder heeft, klaarblijkelijk.
Een paar weken later is de hele tafel afgebrand. Ook diverse andere speeltuinattributen werden vernield.
Was er nog maar een parkwachter.
Op de Eewal stond vorig jaar wel een hele rij terras-dam-tafels, maar daar hebben we nooit gebruik van gemaakt. Het zit misschien niet in ons.
Dat hij geen leven naast zijn woning wilde kon ik nog wel volgen.
De kubussen, gemaakt van natuursteen zouden later in het kader van een speeltuinplan in het Abbingapark worden geplaatst. Na de hoorzitting, die niet in ons nadeel uitviel, is het hele plan niet doorgegaan. De aardigheid was er af. Wel kwam er een picknicktafel met kunststof bovenblad in het park achter een aantal speeltoestellen tien meter uit het voetpad. Zie de foto's onder.
De hangjeugd, waaronder een aantal ex-jeugdleden van de damclub, gebruikte de tafel meteen als hangplek, met als gevolg een brand/smelt-plek en graffity. Het bovenblad is ergens in een buitenland gefabriceerd, daar waar men bij het spelen een wit veld links onder heeft, klaarblijkelijk.
Een paar weken later is de hele tafel afgebrand. Ook diverse andere speeltuinattributen werden vernield.
Was er nog maar een parkwachter.
Op de Eewal stond vorig jaar wel een hele rij terras-dam-tafels, maar daar hebben we nooit gebruik van gemaakt. Het zit misschien niet in ons.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Een feest van herkenning, dat verhaal van Eric. Als ik in het buitenland zit, stuur ik regelmatig een verslagje aan vrienden en bekenden. In januari 2003 verzond ik vanuit Vientiane o.a. de volgende regels:
"Wat ik ook niet veel gezien heb, zijn pooltafels,
terwijl de rest van Zuidoost-Azie daarmee vergeven is.
Het leed wordt echter afdoende gecompenseerd door de
stenen tafels met ingelegde damborden die je hier op
straat ziet. Zondagmiddag waren er zelfs mensen aan
het dammen. Al snel zat ik zelf ook achter de tafel en
na enkele eenvoudige successen moest ik beslist mee
naar een andere plek, waar de beste dammer van
Vientiane zou zitten. Onder grote belangstelling
speelde ik 4 potjes tegen hem. Twee gewonnen, 1
remise, en 1 verloren. Hij heeft zeker talent, maar
Laos is niet het ideale land om dat te ontwikkelen.
Zelf moest ik wel even wennen aan de coladoppen en de
meerslag die hier niet voorgaat. Dat lijkt triviaal,
maar het heeft grote gevolgen voor de strategie.
(Voor de dammers: een bomzet werkt bijvoorbeeld niet,
dus een klassiekje loopt heel anders. Toen ik in een
bomzetstand slim 39-34 dacht te spelen met de
bedoeling 34-29, volgde doodleuk 24-29*29!
Aan 'blazen' doen ze ook nog. In een 4 om 1 met mijn
dam op 15 speelde mijn tegenstander stiekum 48-42.
Schuif je dan snel een schijfje richting damlijn, is
het meteen remise. Gelukkig lette ik op.)
Het leverde ook nog wat kippen op, want ze spelen hier
uitsluitend om geld. Hij (of beter gezegd, zijn
sponsor) wilde eerst een inzet van $20, maar daar ging
ik niet mee accoord. Het moet wel een spelletje
blijven, en bovendien is het wat genant om de mensen
hier een weeksalaris afhandig te maken. Uiteindelijk
speelden we om 50.000 kippen ($5), voor minder wilde
hij zijn kwaliteiten niet tonen. Zelf weten dan maar.
Rijk kun je echter ook hier niet worden met dammen. Ik
begreep dat niemand tegen hem nog om geld wil spelen,
en die status zal ik zelf ook wel snel bereiken. Toen
ik vandaag nog even langsging (3 gewonnen, 1 remise, 1
verloren), was de inzet al gezakt naar 20.000 kippen."
Kennen ze me daar nog, Eric?
"Wat ik ook niet veel gezien heb, zijn pooltafels,
terwijl de rest van Zuidoost-Azie daarmee vergeven is.
Het leed wordt echter afdoende gecompenseerd door de
stenen tafels met ingelegde damborden die je hier op
straat ziet. Zondagmiddag waren er zelfs mensen aan
het dammen. Al snel zat ik zelf ook achter de tafel en
na enkele eenvoudige successen moest ik beslist mee
naar een andere plek, waar de beste dammer van
Vientiane zou zitten. Onder grote belangstelling
speelde ik 4 potjes tegen hem. Twee gewonnen, 1
remise, en 1 verloren. Hij heeft zeker talent, maar
Laos is niet het ideale land om dat te ontwikkelen.
Zelf moest ik wel even wennen aan de coladoppen en de
meerslag die hier niet voorgaat. Dat lijkt triviaal,
maar het heeft grote gevolgen voor de strategie.
(Voor de dammers: een bomzet werkt bijvoorbeeld niet,
dus een klassiekje loopt heel anders. Toen ik in een
bomzetstand slim 39-34 dacht te spelen met de
bedoeling 34-29, volgde doodleuk 24-29*29!
Aan 'blazen' doen ze ook nog. In een 4 om 1 met mijn
dam op 15 speelde mijn tegenstander stiekum 48-42.
Schuif je dan snel een schijfje richting damlijn, is
het meteen remise. Gelukkig lette ik op.)
Het leverde ook nog wat kippen op, want ze spelen hier
uitsluitend om geld. Hij (of beter gezegd, zijn
sponsor) wilde eerst een inzet van $20, maar daar ging
ik niet mee accoord. Het moet wel een spelletje
blijven, en bovendien is het wat genant om de mensen
hier een weeksalaris afhandig te maken. Uiteindelijk
speelden we om 50.000 kippen ($5), voor minder wilde
hij zijn kwaliteiten niet tonen. Zelf weten dan maar.
Rijk kun je echter ook hier niet worden met dammen. Ik
begreep dat niemand tegen hem nog om geld wil spelen,
en die status zal ik zelf ook wel snel bereiken. Toen
ik vandaag nog even langsging (3 gewonnen, 1 remise, 1
verloren), was de inzet al gezakt naar 20.000 kippen."
Kennen ze me daar nog, Eric?
-
-
-
Bedoel je die uit de onderlinge van Workum uit 1980? En later herhaald tegen Bhawanibiek?Piet Bouma wrote:Doe hem de groeten maar namens mij. Hij weet vast nog wel een leuk partie-Bonnard standje.Eric van Dusseldorp wrote:Op het dambord speel ik wel eens tegen Hendrik de Vries, collega en (oud-)dammer. In het noorden van het land kennen ze hem nog wel.
-
Yes. Die tegen Bhawanibiek was wel in een andere zetting en .... vanuit een geheel andere (onbekende?) opening.Bert Zwart wrote:Bedoel je die uit de onderlinge van Workum uit 1980? En later herhaald tegen Bhawanibiek?Piet Bouma wrote:Doe hem de groeten maar namens mij. Hij weet vast nog wel een leuk partie-Bonnard standje.Eric van Dusseldorp wrote:Op het dambord speel ik wel eens tegen Hendrik de Vries, collega en (oud-)dammer. In het noorden van het land kennen ze hem nog wel.
-
-
Het is te bezichtigen op:Eric van Dusseldorp wrote:Laat het standje eens zien.
Misschien krijg ik 'm daarmee wel weer terug in de damwereld.
http://www.homepages.hetnet.nl/~pietbou ... index.html
Daar staan nog wel een paar leuke op!
-
-