Eerdse ’strateeg’ gaat weer naar het WK
door Erik van Rosmalen
Dinsdag 10 augustus 2004 - Johnny van Geffen (36) uit Eerde werd vijf jaar geleden in Londen wereldkampioen Stratego. Komend weekeinde doet hij in Antwerpen weer mee met het WK.
Johnny van Geffen uit Eerde neemt komend weekeinde in Antwerpen deel aan de wereldkampioenschappen Stratego.
(Foto Jeroen Appels/Van Assendelft)
Eerde - Spelletjes zijn tegenwoordig weer helemaal ’in’. Vooral de Kolonisten van Catan. Toch zijn er nog steeds veel ’oude’ spelletjes die nog regelmatig gespeeld worden, zoals Risk, Scrabble en Stratego.
Dat laatste spel is de onbetwiste favoriet van Eerdenaar Johnny van Geffen. Hij is voorzitter van de Eerdse Strategoclub Napoleon. Komend weekeinde gaat hij zelfs met een aantal clubgenoten naar Antwerpen om deel te nemen aan het Wereldkampioenschap.
Bestaat dat al lang, een wereldkampioenschap Stratego? „In 1997 is het eerste WK gehouden“, vertelt Van Geffen. „Sinds 1993 speel ik Stratego in competitieverband. Toen ben ik eens gaan kijken bij een voorronde voor het Nederlands kampioenschap. En ik haalde op het NK meteen al de kwartfinale.“
Het grootste succes behaalde Johnny dus in 1999: op het Wereldkampioenschap in Londen werd hij wereldkampioen. „Dat was geweldig. Een jaar eerder was een teamgenoot van me al kampioen geworden. Dat ik het zou worden, had ik niet verwacht. Toen ik thuis kwam, stond er wel tachtig man op Eindhoven Airport. Ik kwam op de radio, op televisie, fantastisch was dat allemaal“, vertelt hij. „De ochtend na mijn thuiskomst werd ik al om zeven uur wakker gebeld door Edwin Evers van 3FM, dat soort dingen bijvoorbeeld. Echt mooi.“ Sindsdien heeft Johnny echter nooit meer de titel weten te behalen. „Als je dat eenmaal een keer hebt gehaald, kijk je er toch anders tegenaan. Stratego is niet alleen een bordspel, maar ook een psychologisch spel. Dat werkt in je voordeel, als een tegenstander zit te bibberen ’omdat ’ie tegen de wereldkampioen moet’, maar het kan ook nadelig werken je hebt het al ooit gehaald, dus misschien is die motivatie dan toch wat minder.“
Tegenwoordig is er voor alles wel een WK, wordt vaak gezegd. „Er werd altijd wat lacherig over gedaan“, vertelt Johnny. „Maar als je dan wereldkampioen bent, is het ineens toch wel serieus. En overal beginnen mensen weer over mijn titel. Het blijft natuurlijk maar een spel. Maar wel een mooi spel. In tegenstelling tot bijvoorbeeld dammen, kun je met Stratego helemaal verloren staan, en toch nog winnen.“
Boek
Van Geffen is nu wat minder fanatiek met Stratego bezig dan vroeger. Hij is druk doende een boek te schrijven over zijn wereldtitel en wat er allemaal over hem heen kwam. „Daar ben ik al heel lang mee bezig“, vertelt hij. „Momenteel is een neerlandicus het aan het corrigeren. Ik wil het ook echt gaan uitgeven. Hoe en wat, weet ik nog niet. Het was mooi geweest als het nu klaar was, vijf jaar na mijn titel. Maar het gaat nog eventjes duren.“
Hoewel Johnny zich in Antwerpen geen kanshebber acht voor de titel, sluit hij een Nederlands succes niet uit. „Het leeuwendeel van de deelnemers komt uit Nederland, België en Duitsland“, vertelt hij Buurter. „Dat is wel de bakermat van het Stratego. Het eerste echte toernooi werd in 1991 in Nederland georganiseerd. Er komen in Antwerpen ook wel wat Fransen, en één Oekraïner, maar de hoofdmoot bestaat echt uit Nederlanders. Ook op de wereldranglijst, waar ik trouwens achtste sta op dit moment, staan acht Nederlanders in de top tien. En bij onze club zit bijvoorbeeld Roel Verleijsdonk, drievoudig wereldkampioen bij de junioren. Volgend jaar is hij vijftien en mag hij dus bij de senioren meedoen.“