OK, ik las niet zo goed.Jan Pieter wrote:Beter lezen, Eric. De vraag was met welke varianten ik graag wil experimenteren en die heb ik beantwoord. Demotiedammen staat er niet bij, omdat we daar vorig jaar in Rijnsburg al mee gespeeld hebben. Voor Lombokdammen geldt dat natuurlijk ook, maar daarvoor heb ik een licht gewijzigde variant in gedachten: degene die in de slotstand de oudste dam op het bord heeft staan, wint.Eric van Dusseldorp wrote:JP, waarom vind jij al deze zeer exotische oplossingen beter dan de eenvoudige, naturelle demotiedam, die het damspel voor het grootste deel in tact laat?Jan Pieter wrote: (...)
Mijn persoonlijke voorkeur gaat op dit moment uit naar de Koningsdam, het verwijderen van de velden 5 en 46, en nog wat exotische varianten waarbij remise niet meer bestaat zoals lombokdammen. Wat me ook wel aardig lijkt is een soort schaakdammen: een schijf wordt tot koning uitgeroepen en zodra je die schijf (het kan natuurlijk ook een dam worden) geslagen wordt, verlies je de partij. (...)
Maar toch... schaakdammen, hoekjes eraf, Lombokdammen 2, dat is toch geen dammen meer?! Dat gaat toch nooit een kans maken om ooit echt ingevoerd te worden?
Wil je nu serieus experidammen of fun-experidammen? In het eerste geval zou ik het toch wat dichter bij huis zoeken.