Meest prestigieuze toernooi van 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wat is het meest prestigieuze, in Nederland georganiseerde, individuele toernooi van 2004?

Axioma Orap ICT Open NK (Den Haag Open)
10
16%
Bijlmertoernooi
12
19%
DuWo Kennisstadtoernooi
14
22%
Hiltex Zeeland Open
5
8%
NK-finale
7
11%
Nijmegen Open
11
17%
Ander toernooi (graag de naam!)
5
8%

Total votes: 64

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 08, 2004 14:45

Jan Pieter wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Jan Pieter wrote: (...)
Mijn persoonlijke voorkeur gaat op dit moment uit naar de Koningsdam, het verwijderen van de velden 5 en 46, en nog wat exotische varianten waarbij remise niet meer bestaat zoals lombokdammen. Wat me ook wel aardig lijkt is een soort schaakdammen: een schijf wordt tot koning uitgeroepen en zodra je die schijf (het kan natuurlijk ook een dam worden) geslagen wordt, verlies je de partij. (...)
JP, waarom vind jij al deze zeer exotische oplossingen beter dan de eenvoudige, naturelle demotiedam, die het damspel voor het grootste deel in tact laat?
Beter lezen, Eric. De vraag was met welke varianten ik graag wil experimenteren en die heb ik beantwoord. Demotiedammen staat er niet bij, omdat we daar vorig jaar in Rijnsburg al mee gespeeld hebben. Voor Lombokdammen geldt dat natuurlijk ook, maar daarvoor heb ik een licht gewijzigde variant in gedachten: degene die in de slotstand de oudste dam op het bord heeft staan, wint.
OK, ik las niet zo goed.
Maar toch... schaakdammen, hoekjes eraf, Lombokdammen 2, dat is toch geen dammen meer?! Dat gaat toch nooit een kans maken om ooit echt ingevoerd te worden?
Wil je nu serieus experidammen of fun-experidammen? In het eerste geval zou ik het toch wat dichter bij huis zoeken.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Sun Aug 08, 2004 15:22

Alleen de DriePunter kan tot taferelen leiden als:

"(. . .) De stoet werd voorafgegaan door een muziekcorps. Zoo trokken wij door de straten, die naar het wedstrijdlokaal leidden. Aan weerszijden van de straten was een haag van menschen opgesteld, die op ondubbelzinnige wijze blijk gaven van hunne belangstelling. Het leek een zege-tocht en toen wij arriveerden in het speellokaal, waar een 500 belangstellenden ons verwachtten, dacht ik: "Dat had de Haas moeten zien (. . .)".

"(. . .) Opgewacht aan het station met muziek, ging het in open rijtuigen, onder de vroolijke toonen van diverse marschen, door de stad, naar het speellokaal. De belangstelling op den geheelen weg, waar de stoet langs kwam, was geweldig en het lijdt dan ook geen twijfel of deze dag heeft voor ons spel in Dordrecht een geweldige propaganda afgeworpen (. . .)"

Met dank aan Eric
http://www.ericsdamsite.com/damrubriek_3_juli.htm

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sun Aug 08, 2004 15:26

Ben Anoniem wrote:Alleen de DriePunter kan tot taferelen leiden als:

"(. . .) De stoet werd voorafgegaan door een muziekcorps. Zoo trokken wij door de straten, die naar het wedstrijdlokaal leidden. Aan weerszijden van de straten was een haag van menschen opgesteld, die op ondubbelzinnige wijze blijk gaven van hunne belangstelling. Het leek een zege-tocht en toen wij arriveerden in het speellokaal, waar een 500 belangstellenden ons verwachtten, dacht ik: "Dat had de Haas moeten zien (. . .)".

"(. . .) Opgewacht aan het station met muziek, ging het in open rijtuigen, onder de vroolijke toonen van diverse marschen, door de stad, naar het speellokaal. De belangstelling op den geheelen weg, waar de stoet langs kwam, was geweldig en het lijdt dan ook geen twijfel of deze dag heeft voor ons spel in Dordrecht een geweldige propaganda afgeworpen (. . .)"

Met dank aan Eric
http://www.ericsdamsite.com/damrubriek_3_juli.htm
Als dat het gevolg is van de driepunter, dan sta ik pal achter de driepunter! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sun Aug 08, 2004 15:41

Eric van Dusseldorp wrote:Maar toch... schaakdammen, hoekjes eraf, Lombokdammen 2, dat is toch geen dammen meer?! Dat gaat toch nooit een kans maken om ooit echt ingevoerd te worden?
Het zal inderdaad niet snel ingevoerd worden, maar toch is het serieuzer bedoeld dan jij denkt, en wel om twee redenen:

1) momenteel wordt er vooral gezocht naar een minimale wijziging van de spelregels. De gedachte daarachter is dat alleen dan een spelregelwijziging geaccepteerd kan worden.
Ik ga er echter van uit dat de weerstand tegen elke wijziging te groot zal zijn. De enige mogelijkheid is dus om een tweede damvariant aan te bieden naast het bestaande spel, en dan is het geen bezwaar als de wijziging wat groter is.

2) ik ben soms bang dat de richting waarin de oplossing nu gezocht wordt een doodlopende weg is. Kies je voor beloning van groot materieel voordeel (3-om-1) dan eindigt nog steeds bijna alles op topniveau in remise, kies je voor beloning van een kleinere verschillen (de Nieuwegein-variant) dan kom je terecht in zuigspelletjes waar niemand plezier aan beleeft. Vandaar dat ik ook kijk naar spelvarianten waarin de beslissing op een heel andere manier tot stand komt.

Maar zoals eerder gezegd, ik beschouw experidammen vooral als het aftasten van mogelijkheden en het verwerven van inzicht in de sterke en zwakke kanten van het damspel. Invoering van iets nieuws ligt wat mij betreft nog achter de horizon.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Ktar-dammen

Post by Kosmos » Mon Aug 09, 2004 00:35

Vanaaf speelde ik met Hidde Risselada een match:

2 Keer Hexdammen
2 Keer Ktardammen
2 keer Fries dammen

Uit de Ktar-mini-match

Image

Hidde - Tjalling

(notatie: het dambord kan gezien worden als een Aards dambord met 2 extra rijen boven en onder. Telling: A, B, C, D, E, 1, 2, 3 ...........................................48, 49, 50, A, B, C, D, E.

1.34-30 8-13?!

Een lokzet, waarvan Hidde het slachtoffer wordt.

2.28-23 19x39 3.30x8 22-28!! 4.43x34 28-32 5.37x28 9-13 6.8x19 14xB

en na damafname staat zwart er 1 voor.
Last edited by Kosmos on Mon Aug 09, 2004 01:05, edited 1 time in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Aug 09, 2004 00:39

Image

Tjalling - Hidde
2e Ktar-Partij

Afgebeeld op een orthodox Ktar-bord i.t.t. het eerste Zop-Ktar-bord (schijven op lichte velden).

Na

1… B-6?

kon wit het meteen uitmaken:

2.48-C! +

Kosmos

Ktariaans standaard-eindspel

Post by Kosmos » Mon Aug 09, 2004 00:43

Uit Strategie der 60 velden van Mosius (Ktar):

Image

Zo stel je 3 witte dammen op om 1 te vangen!

Kosmos

3 Dammen vs 1D + 1

Post by Kosmos » Mon Aug 09, 2004 00:46

Image

Een eindspel van 3 dammen tegen 1 dam + een schijf wint meestal.
Uitzonderingen zijn een zwarte schijf op 45 of 46.

Dit eindspel wint.
De sleutelstand is hier afgebeeld.
Als de zwarte dam op andere velden staat wint wit ook, u kunt dat zelf uitzoeken.

In dit geval wint:

1.37-32! 35-C* 2.42-26!

En de schaar 38-49 A-42 + is beslissend.
Last edited by Kosmos on Mon Aug 09, 2004 00:59, edited 1 time in total.

Wytze Sytsma

Re: 3 Dammen vs 1D + 1

Post by Wytze Sytsma » Mon Aug 09, 2004 00:58

Kosmos wrote: In dit geval wint:

1.37-32! 35-C* 2.37-26!

En de schaar 38-49 A-42 + is beslissend.
Maar je kunt de zwarte dam ook gewoon de hoek indrijven:
37-C 35-B* C-35 enz.

Kosmos

Re: 3 Dammen vs 1D + 1

Post by Kosmos » Mon Aug 09, 2004 00:59

Hmmm, ik meende dat ik een nieuwe draad Ktardammen had aangemaakt.... [img]images/smilies/new_scrambles.gif[/img]

Dominique

Meest prestigieuze toernooi

Post by Dominique » Mon Aug 09, 2004 11:47

Terug naar het onderwerp van de draad: het meest prestigieuze toernooi van 2004 wordt over een aantal weken in Gran Canaria gespeeld. Nieuws over een voorgaande versie:

http://home.planet.nl/~kbor/1234/grancanaria/

Vanwege het hoge remisepercentage mogelijk ook met aangepaste puntentelling!

Post Reply