Meest prestigieuze toernooi van 2004
er zijn slechts 2 vragen die beantwwordt moeten worden:
1. Moet er verandering komen om de remise te bedwingen
2. Wat moet die verandering precies inhouden
Over vraag 1 zijn zelfs Venagboy, Henk de Witt en Wiger Wesselink het eens! Dat is dus hartstikke mooi. Nu verder samenwerken aub.
Vraag 2 lijdt tot verwarring, uiteenlopende meningen en ruzie. Doodzonde want in feite zijn veel mensen het met elkaar eens over vraag 1!!! Ik snap alle voorstellen niet in detail maar dat maakt ook niet, want... laat de heren topspelers gewoon een keuze maken uit de opties:
- Georgiev barrage
- Delfts 2 schijf
- Delfts 3 schijf
- Demotie
- Plusjes
- iets anders?
Waarom neemt/krijgt niemand in de damwereld de leiding? Dat is toch bizar??? Dan kunnen we er enidelijk over ophouden.
Over vraag 1 zijn zelfs Venagboy, Henk de Witt en Wiger Wesselink het eens! Dat is dus hartstikke mooi. Nu verder samenwerken aub.
Vraag 2 lijdt tot verwarring, uiteenlopende meningen en ruzie. Doodzonde want in feite zijn veel mensen het met elkaar eens over vraag 1!!! Ik snap alle voorstellen niet in detail maar dat maakt ook niet, want... laat de heren topspelers gewoon een keuze maken uit de opties:
- Georgiev barrage
- Delfts 2 schijf
- Delfts 3 schijf
- Demotie
- Plusjes
- iets anders?
Waarom neemt/krijgt niemand in de damwereld de leiding? Dat is toch bizar??? Dan kunnen we er enidelijk over ophouden.
-
Maar sneldammen na 1-1 om het derde punt heeft voor mij het bezwaar dat beslissingen dan min of meer standaard worden afgedwongen via sneldampartijen. Sneldammers pur sang zullen het toernooi winnen.Vengaboy wrote: Ok maar die mogelijkheid blijft bestaan toch ? dat is de basis, maar als het 1-1 wordt dan volgt er een beslissings barrage
De methode-Georgiew is leuk voor de (althans: sommige) toeschouwers. Ik denk dat veel topspelers er bezwaar tegen zullen hebben. Georgiew zelf niet, natuurlijk.
- Hanco Elenbaas
Tussen Duitsland en Zuid-Korea zijn wij geen neutraal toeschouwer.Eric van Dusseldorp wrote:Dat moet je niet al te letterlijk opvatten natuurlijk.Vengaboy wrote: Het opnemen voor de zwakkeren en de ouderen, sorry hoor, maar we hebben het hier over sport. Als je te zwak of te langzaam bent om je sport op topniveau te blijven spelen, dan doe je toch een trapje terug ?
Maar als Duitsland tegen Zuid-Korea voetbalt, ben ik toch wel voor outsider Zuid-Korea, ook al hebben onze oosterburen het beste van het spel.
In een sneldammatch Georgiew-Samb wint de Rus uiteindelijk gemakkelijk. Maar in een reguliere partij kan er een verrassing uitrollen. Dat gebeurde ook in het Duwo-toernooi. Samb damt origineel, kan goed rekenen maar heeft ook zijn tijd nodig.
Ik denk dat bij een sneldamreeks uiteindelijk de meest afgetrainde dammer wint. Een uitslag in een reguliere partij is veel meer minder voorspelbaar: inzet, creativiteit, betere tijdverdeling etc. kunnen voor een verrassende uitslag zorgen.
En Samb kan met sneldammen van iedereen winnen, maar ook van bijna iedereen verliezen. Speel nog maar eens de partij Schwarzman-Samb 0-2 na, uit het Bijlmertoernooi 1999, het toernooi dat Samb won, partij met werderzijdse Bonnard!! Ontaardend in een sneldamgevecht zoals vele partijen van Samb!
Je begrijpt de methode Georgiev geloof ik niet helemaal Eric. Het is geen match. Het is een sudden death. Wie het eerst een partij wint, heeft gewonnen. Na een remise moet je door met de je resterende bedenktijd.
Begin je met ieder een halfuur, dan ben je na uiterlijk een uur klaar met de barrage.
"Een uitslag in een reguliere partij is veel meer minder voorspelbaar: inzet, creativiteit, betere tijdverdeling etc. kunnen voor een verrassende uitslag zorgen." Waar, maar in dat Bos/Goedemoedsysteem speel je eerst een reguliere partij, pas als die remise is geworden wordt er gesneldamd.
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Aug 06, 2004 12:46, edited 1 time in total.
-
- Hanco Elenbaas
De beste dammers zijn ook de beste sneldammers Eric.Eric van Dusseldorp wrote:Maar sneldammen na 1-1 om het derde punt heeft voor mij het bezwaar dat beslissingen dan min of meer standaard worden afgedwongen via sneldampartijen. Sneldammers pur sang zullen het toernooi winnen.Vengaboy wrote: Ok maar die mogelijkheid blijft bestaan toch ? dat is de basis, maar als het 1-1 wordt dan volgt er een beslissings barrage
De methode-Georgiew is leuk voor de (althans: sommige) toeschouwers. Ik denk dat veel topspelers er bezwaar tegen zullen hebben. Georgiew zelf niet, natuurlijk.
Sommige goede sneldammers zijn niet de beste dammers, maar de beste dammers zijn altijd ook goede sneldammers.
Dus je denkt dat iemand eerder gaat voor een 2-1 overwinning dan een 3-0 overwinning? zou kunnen, is nog nooit uitgeprobeerd denk ik.Eric van Dusseldorp wrote:Maar sneldammen na 1-1 om het derde punt heeft voor mij het bezwaar dat beslissingen dan min of meer standaard worden afgedwongen via sneldampartijen. Sneldammers pur sang zullen het toernooi winnen.Vengaboy wrote: Ok maar die mogelijkheid blijft bestaan toch ? dat is de basis, maar als het 1-1 wordt dan volgt er een beslissings barrage
Het kan ook zo zijn dat als je denk dat je het met sneldammen niet gaat winnen, je dan in de normale partij alles op alles zet om sneldammen te voorkomen. "aanjaageffect"
......door politie en dominee geweerd.....
- Hanco Elenbaas
Niet te slim worden Bart! "aanjaageffect" [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]Vengaboy wrote:Dus je denkt dat iemand eerder gaat voor een 2-1 overwinning dan een 3-0 overwinning? zou kunnen, is nog nooit uitgeprobeerd denk ik.Eric van Dusseldorp wrote:Maar sneldammen na 1-1 om het derde punt heeft voor mij het bezwaar dat beslissingen dan min of meer standaard worden afgedwongen via sneldampartijen. Sneldammers pur sang zullen het toernooi winnen.Vengaboy wrote: Ok maar die mogelijkheid blijft bestaan toch ? dat is de basis, maar als het 1-1 wordt dan volgt er een beslissings barrage
Het kan ook zo zijn dat als je denk dat je het met sneldammen niet gaat winnen, je dan in de normale partij alles op alles zet om sneldammen te voorkomen. "aanjaageffect"
Dan krijg je zo weer een scheldpartij van Klareveld of Ben Anoniem over je heen.
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Aug 06, 2004 12:43, edited 1 time in total.
Nooit van zn leven krijgt hij die!!!Eric van Dusseldorp wrote:Klareveld, er is een essentieel verschil tussen 'neemt' en 'krijgt'.Klareveld wrote: (...)
Waarom neemt/krijgt niemand in de damwereld de leiding? (...) (Cursivering EvD)
Henk de Witt neemt in de damwereld de leiding.
Maar hij krijgt 'm niet.
Ha ha ha ha , leuk toch ? Ik voel me scherp vandaag [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]Hanco Elenbaas wrote:Niet te slim worden Bart! "aanjaageffect" [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]Vengaboy wrote:Dus je denkt dat iemand eerder gaat voor een 2-1 overwinning dan een 3-0 overwinning? zou kunnen, is nog nooit uitgeprobeerd denk ik.Eric van Dusseldorp wrote: Maar sneldammen na 1-1 om het derde punt heeft voor mij het bezwaar dat beslissingen dan min of meer standaard worden afgedwongen via sneldampartijen. Sneldammers pur sang zullen het toernooi winnen.
Dan krijg je zo weer een scheldpartij van Klareveld of Ben Anoniem over je heen.
- Henk de Witt
Hendrik! Dit is DE juiste vraag. Zoals je weet ben ik uit de Bondsraad gegaan en is dit feitelijk niet meer mijn pakkie-an.Klareveld wrote:er zijn slechts 2 vragen die beantwwordt moeten worden:
- Georgiev barrage
- Delfts 2 schijf
- Delfts 3 schijf
- Demotie
- Plusjes
- iets anders?
Wat niet zeggen wil dat ik mijn handen er van heb afgetrokken. Ik heb nu meer tijd om te proberen het Delftse festival nog mooier te maken en de uitstraling van dit festival is m.i. zeer belangrijk, ook in het puntentellingdiscours.
Ook ben ik nu vrijer in de polemiek dan ik was toen ik vanuit de Bondsraad in de werkgroep 'Modernisering Puntentelling' zat.
Op bladzijde 19 van deze draad heb ik een plan van aanpak gepresenteerd. Zelf ben ik er van overtuigd dat dit plan succes zal hebben, dat het NK 2006 er anders zal uitzien. Dat de discussie over de puntentelling door gesprekken met alle NK deelnemers 2003, 2004, 2005 in constructiever vaarwater komt.
Wat ik beloof te doen is:
1. Steun voor dit plan verwerven in de Bondsraad
2. Als dit lukt (en waarom zou het niet lukken?) actief mee helpen zoeken
naar iemand die de leiding op zich kan/wil nemen.
Dit laatste is inderdaad de hamvraag. Je moet iemand vinden die het kan en wil. Voor deze persoon is het een hele klus. Hij of zij zal een aantal andere dingen tijdelijk neer moeten leggen. Doorzettingsvermogen, kunnen focussen om deze klus werkelijk tot een goed einde te brengen is m.i. de belangrijkste karaktereigenschap.
De situatie is m.i. wel veel gunstiger dan vorig jaar, toen de focus heel erg gericht was op mijn persoon. Daar zal de man/vrouw die de leiding neemt/krijgt veel minder last van hebben.
It's all I can do man!
Aldus plechtig beloofd,
Delft, vrijdag 5 augustus 2004
Ik denk trouwens niet dat alleen de topspelers hier stem in moeten krijgen. Ook bestuurders en mindere spelers, maar das gewoon een invulling van het uitzoeken hoe we verder moeten.Klareveld wrote:er zijn slechts 2 vragen die beantwwordt moeten worden:
- Georgiev barrage
- Delfts 2 schijf
- Delfts 3 schijf
- Demotie
- Plusjes
- iets anders?
-
Misschien een leuk idee voor een (particulier) toptoernooi.Vengaboy wrote:
Dus je denkt dat iemand eerder gaat voor een 2-1 overwinning dan een 3-0 overwinning? zou kunnen, is nog nooit uitgeprobeerd denk ik.
Op zich is 3-0 annex 2-1 (derde punt na sneldammen) een aardig idee en mathematisch lijkt het goed in elkaar te zitten.
Voor mezelf is het idee toch wat te revolutionair. Maar ik ben dan ook een oude, zwakke man.
- Henk de Witt
Ach Eric, blijf je nou zo kinderachtig aan de gang? Weer proberen de focus op Henk de Witt te leggen?Eric van Dusseldorp wrote:Klareveld, er is een essentieel verschil tussen 'neemt' en 'krijgt'.Klareveld wrote: (...)
Waarom neemt/krijgt niemand in de damwereld de leiding? (...) (Cursivering EvD)
Henk de Witt neemt in de damwereld de leiding.
Maar hij krijgt 'm niet.
Dat kunstje is toch al lang uitgewerkt.
Over wat voor schelpartij heb jij het?? Ik heb nooit ene Bart uigescholden en ik heb hier sowieso niemand uitgescholden. Dit in tegenstelling tot sommige andere forumdeelnemers, Hanco.Hanco Elenbaas wrote: Niet te slim worden Bart! "aanjaageffect" [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
- Hanco Elenbaas
Steeds roepen hoe treurig dit forum wel niet is vind ik ook schelden.Klareveld wrote:Over wat voor schelpartij heb jij het?? Ik heb nooit ene Bart uigescholden en ik heb hier sowieso niemand uitgescholden. Dit in tegenstelling tot sommige andere forumdeelnemers, Hanco.Hanco Elenbaas wrote: Niet te slim worden Bart! "aanjaageffect" [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img] [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]