Meest prestigieuze toernooi van 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wat is het meest prestigieuze, in Nederland georganiseerde, individuele toernooi van 2004?

Axioma Orap ICT Open NK (Den Haag Open)
10
16%
Bijlmertoernooi
12
19%
DuWo Kennisstadtoernooi
14
22%
Hiltex Zeeland Open
5
8%
NK-finale
7
11%
Nijmegen Open
11
17%
Ander toernooi (graag de naam!)
5
8%

Total votes: 64

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 10:49

Eric van Dusseldorp wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Wat dat betreft was het inderdaad jammer dat Marino Barkel geen kampioen werd.
Vooral de zwakkeren en de ouderen zijn volgens mij bang voor het sneldammen. De sterkeren en de jongeren niet. Je had dat moeten zien in Zwartsluis in oktober 2003, de spectaculaire sneldamherkamp Georgiev-Tsjizjov-Valneris!

Georgiev heeft dat veel bijval krijgende idee gelanceerd om in een barrage tussen twee spelers beiden bijvoorbeeld een half uur bedenktijd te geven en na afloop van een remise beiden aan de volgende partij te laten beginnen met de resterende bedenktijd, net zolang tot er een beslissing is gevallen.
Voor sneldammen geldt natuurlijk hetzelfde als voor de puntenoverwinning: als de meerderheid van de topspelers het niet wil. moeten we er niet aan beginnen. Quotes in de trant van "moet je zien hoe mooi dat allemaal is" -in de stijl van Henk de Witt- veranderen daar niet zoveel aan, vrees ik.
Alleen het leuke is dat sneldammen al ingeburgerd is, vele tournooien worden al beslist dmv sneldammen. Dus dat is al een voordeel, tis gewoon een uitbreiding van het bestaande.
......door politie en dominee geweerd.....

reiger56

Post by reiger56 » Fri Aug 06, 2004 10:51

Vengaboy wrote: Hoi, Reiger,
Als het alleen de punten telling is ( zoals 3 punten voor een overwinning) dan zou het anders zijn, maar zoals HdW al aantoont,volgens de kenners veranderd het spel dusdanig, ( bang voor puntenverlies, (1-3) , aanjaageffect dus. ) oude eindspelen, standaard stellingen, woldouby , heel veel materiaal verandert. Dus het is niet alleen de telling, nee het spel wordt verandert.
of mis ik iets hier?
Ja men gaat anders spelen, net als men bij voetbal na de buitenspelregelverandering de tactiek aanpast. Maar om het dan ineens geen dammen meer te noemen is niet juist.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 06, 2004 10:52

Hanco Elenbaas wrote: Wat dat betreft was het inderdaad jammer dat Marino Barkel geen kampioen werd.
Vooral de zwakkeren en de ouderen zijn volgens mij bang voor het sneldammen. De sterkeren en de jongeren niet. Je had dat moeten zien in Zwartsluis in oktober 2003, de spectaculaire sneldamherkamp Georgiev-Tsjizjov-Valneris!

Georgiev heeft dat veel bijval krijgende idee gelanceerd om in een barrage tussen twee spelers beiden bijvoorbeeld een half uur bedenktijd te geven en na afloop van een remise beiden aan de volgende partij te laten beginnen met de resterende bedenktijd, net zolang tot er een beslissing is gevallen.
Voor sneldammen geldt natuurlijk hetzelfde als voor de puntenoverwinning: als de meerderheid van de topspelers het niet wil. moeten we er niet aan beginnen.
Is al onderzocht dat de meerderheid van de topspelers het niet wil?
En ook hier geldt dat niet alleen de mening van de topspelers van belang is.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 10:54

Henk de Witt wrote:
Vengaboy wrote: Als het alleen de punten telling is ( zoals 3 punten voor een overwinning) dan zou het anders zijn, maar zoals HdW al aantoont,volgens de kenners veranderd het spel dusdanig, ( bang voor puntenverlies, (1-3) , aanjaageffect dus. ) oude eindspelen, standaard stellingen, woldouby , heel veel materiaal verandert. Dus het is niet alleen de telling, nee het spel wordt verandert.
of mis ik iets hier?
Ja, je mist iets als je voortdurend een andere draai aan iemands woorden geeft. 'Bang voor 1-3', schrijf je. 'Vluchten naar een benauwde remise wordt vrijwel afgesneden' zeg ik.
'... nee het spel wordt veranderd', zeg je. Ja, natuurlijk verandert er iets, maar je verdraait de boel weer, je suggereert weer iets heel anders dan bedoeld werd. De Woldouby is genoemd als voorbeeld van een klassieke stelling die nu remise geeft maar in de nieuwe telling een puntenoverwinning. Dit was in reactie op iemand die bang was dat het klassieke spel teloor zou gaan. Ik heb de discussie hierover tussen Tsjegolev, Schwarzman, Tsjizjov en Gantwarg genoemd. De conclusie van de drie laatstgenoemden was dat het klassiek in de nieuwe telling een rehabilitatie zou doormaken. Klassiek heeft nu een kwalijke reputatie van remisesysteem. Ik heb Pieter Bergsma geciteerd:

Klassiek is altijd remise

Ja, er verandert dus iets, iets ten goede.
Door hier absoluut niet op in te gaan, en met een soort reactie te komen van 'zie je wel, het hele spel wordt veranderd' suggereer jij in feite dat er iets negatiefs aan de hand is.
Ik noem dit geklier, vervelend gedoe.

Waarom ga je niet op een open en eerlijke manier in op wat er gezegd is? Wat is er mis mee dat klassiek weer een stuk leuker wordt?
Kijk dat zijn meningen, jij vindt dat als bv de woldouby een 3-1 overwinning zou zijn dat dat positief is, ik vind dat jammer.

Maar als iets bewezen attractief is (sneldammen dus) is dat dus een feit.
Nu is gewoon de vraag , is dat reden genoeg om het in te voeren.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Aug 06, 2004 10:59

Hanco Elenbaas wrote:

Voor sneldammen geldt natuurlijk hetzelfde als voor de puntenoverwinning: als de meerderheid van de topspelers het niet wil. moeten we er niet aan beginnen.
Het lijkt me een onderzoek waard.
Persoonlijk heb ik de neiging het op te nemen voor de zwakkeren en de ouderen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 06, 2004 11:02

Vengaboy wrote: Ik gaf als reden aan, dat de talentvolle jeugd graag remise wil spelen, omdat de meeste al betaald krijgen bij een club, en daarom moeten presteren.
Is dat niet vreselijk lullig? Dat talentvolle jeugd graag op remise wil spelen? Waarom wil jij dit systeem zo graag in stand houden?
Vengaboy wrote:Ach en het zal vast zo zijn dat de CTO niet alle studie materiaal wil vervangen omdat er zonodig het spel aangepast moet worden. Logisch toch?
Nee, helemaal niet logisch. Lui, gemakzuchtig, een 'het zal mijn tijd wel duren mentaliteit'. Open die ramen bij die club! Een beetje frisse lucht binnenlaten. Wat meer dynamiek graag.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 11:03

reiger56 wrote:
Vengaboy wrote: Hoi, Reiger,
Als het alleen de punten telling is ( zoals 3 punten voor een overwinning) dan zou het anders zijn, maar zoals HdW al aantoont,volgens de kenners veranderd het spel dusdanig, ( bang voor puntenverlies, (1-3) , aanjaageffect dus. ) oude eindspelen, standaard stellingen, woldouby , heel veel materiaal verandert. Dus het is niet alleen de telling, nee het spel wordt verandert.
of mis ik iets hier?
Ja men gaat anders spelen, net als men bij voetbal na de buitenspelregelverandering de tactiek aanpast. Maar om het dan ineens geen dammen meer te noemen is niet juist.
Ik denk dat het niet hoeft , het spel te veranderen, om het attractiever te maken. Maar je kunt het natuurlijk dammen blijven noemen [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Fred van Amersfoort

Post by Fred van Amersfoort » Fri Aug 06, 2004 11:04

Ik lees zojuist wat oude postings door en zie de uitspraak van De Witt dat de logica die Vengaboy hanteert eigenlijk iets is dat onder het normale mensendom niet voorkomt. Feitelijk zegt die arrogante De Witt hiermee dat Vengaboy als mens eigenlijk niet helemaal volwaardig funktioneert. En zo gaat het dus in iedere discussie met deze figuur. Ok, hij brengt het allemaal wat cryptischer zodat hij zijn reet nog kan redden als hij kritiek krijgt en zijn handen kan wassen in onschuld. Maar De Witt is een meester in het wekken van nare suggesties en het plaatsen van kleineringen zodra hij als klein kind het snoepje niet krijgt waar hij meent recht op te hebben. Met jou inhoudelijk discussieren is onmogelijk, jij hebt gewoon gelijk hoor De Witt maar als mens zak je hier regelmatig door het ijs.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 11:06

Henk de Witt wrote:
Vengaboy wrote: Ik gaf als reden aan, dat de talentvolle jeugd graag remise wil spelen, omdat de meeste al betaald krijgen bij een club, en daarom moeten presteren.
Is dat niet vreselijk lullig? Dat talentvolle jeugd graag op remise wil spelen? Waarom wil jij dit systeem zo graag in stand houden?
Vengaboy wrote:Ach en het zal vast zo zijn dat de CTO niet alle studie materiaal wil vervangen omdat er zonodig het spel aangepast moet worden. Logisch toch?
Nee, helemaal niet logisch. Lui, gemakzuchtig, een 'het zal mijn tijd wel duren mentaliteit'. Open die ramen bij die club! Een beetje frisse lucht binnenlaten. Wat meer dynamiek graag.

Ik wil het remise probleem helemaal niet in stand houden, ik ben voor een beslissing in een onderling treffen. Maar niet door DT, maar door sneldammen. Ik gaf alleen de reden aan waarom de jeugd zo doet.

Tuurlijk is het lui, en gemakzuchtig. en dus logisch als je er al 100 jaar zit

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 11:09

Fred van Amersfoort wrote:Ik lees zojuist wat oude postings door en zie de uitspraak van De Witt dat de logica die Vengaboy hanteert eigenlijk iets is dat onder het normale mensendom niet voorkomt. Feitelijk zegt die arrogante De Witt hiermee dat Vengaboy als mens eigenlijk niet helemaal volwaardig funktioneert. En zo gaat het dus in iedere discussie met deze figuur. Ok, hij brengt het allemaal wat cryptischer zodat hij zijn reet nog kan redden als hij kritiek krijgt en zijn handen kan wassen in onschuld. Maar De Witt is een meester in het wekken van nare suggesties en het plaatsen van kleineringen zodra hij als klein kind het snoepje niet krijgt waar hij meent recht op te hebben. Met jou inhoudelijk discussieren is onmogelijk, jij hebt gewoon gelijk hoor De Witt maar als mens zak je hier regelmatig door het ijs.
Ach Fred, je weet toch dat hij hele dagen in de brandende zon op het strand zit , kunstenaar te wezen.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 06, 2004 11:12

Vengaboy wrote:
Haaaaaaaah, je bent kunstenaar, kijk dat verklaart veel
Oh.[/quote]
Vengaboy wrote:Ha ha ha ha ha ha ha , grapje Henk
Dat had ik natuurlijk wel door schalks Vengaboytje, ik hield me een beetje van de domme. Terwijl ik 'oh' typte rolden de tranen over mijn wangen van het lachen. Ik heb me bescheurd, man!
Wat ben jij een komisch lolbroekje, heerlijk dat zulke mensen nog bestaan. Oeeh, ik moet even stoppen, daar komt weer zo'n geweldige lachaanval, ha...., ha..., ha.., ha,ha,ha, ik hou het niet meer, HA, HA, HA, HA.....

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 11:18

Henk de Witt wrote:
Vengaboy wrote:
Haaaaaaaah, je bent kunstenaar, kijk dat verklaart veel
Oh.
Vengaboy wrote:Ha ha ha ha ha ha ha , grapje Henk
Henk de Witt wrote: Dat had ik natuurlijk wel door schalks Vengaboytje, ik hield me een beetje van de domme. Terwijl ik 'oh' typte rolden de tranen over mijn wangen van het lachen. Ik heb me bescheurd, man!
Wat ben jij een komisch lolbroekje, heerlijk dat zulke mensen nog bestaan. Oeeh, ik moet even stoppen, daar komt weer zo'n geweldige lachaanval, ha...., ha..., ha.., ha,ha,ha, ik hou het niet meer, HA, HA, HA, HA.....
Waarschijnlijk omdat je zo enorm aan het lachen bent, reageer je niet echt serieus op de dingen die ik zeg , das wel jammer.
Maar ik ben in elk geval blij dat je een beetje aan het lachen bent, je leek me de laatste dagen een beetje opgefokt en niet zo blij.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 06, 2004 11:26

Hanco Elenbaas wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Voor sneldammen geldt natuurlijk hetzelfde als voor de puntenoverwinning: als de meerderheid van de topspelers het niet wil. moeten we er niet aan beginnen.
Het zou mooi zijn als het kon worden meegenomen in een of ander onderzoek.
Daarbij moet je er wel rekening mee houden dat als je bijvoorbeeld de top 50 hierover zou ondervragen, dat veel van de mindere goden het helemaal niet zo fijn zullen vinden om in een NK finale na een remise te moeten gaan sneldammen met Kees Thijssen, Alexander Baljakin, Erno Prosman of Marino Barkel.
Een oudere topspeler als Rob Clerc wou na het NK 2003 niet eens meer beginnen aan het sneldammen met Erno Prosman.
Hans Jansen daarentegen is nog steeds zeer enthousiast over de eerste sneldamherkamp Jansen-Wiersma, NK 2001, net als de vele toeschouwers.
De tweede reeks stelde weinig voor omdat Jansen en Wiersma ontevreden waren over de omstandigheden en doordat zij het idee hadden dat zij beiden tot kampioen zouden worden verklaard als alles remise werd.

Normaal gesproken verdedig ik net als jij de zwakkeren en de ouderen, maar in de sport vind ik het als ik neutraal toeschouwer ben meestal toch leuker als de sterkste of de jongste wint en door topdammers te laten sneldammen vergroot je de kansen voor de jongeren en de sterksten.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 06, 2004 11:35

Hanco Elenbaas wrote: Je had dat moeten zien in Zwartsluis in oktober 2003, de spectaculaire sneldamherkamp Georgiev-Tsjizjov-Valneris!
Ja, dat was opwindend zeg, die herkamp. Zelfs als je die, zoals ik, via teletekst hebt gevolgd. Het spetterde van het scherm af!!!
Dag een: 1-1 Dag twee: 1-1 Dag drie: 1-1 Dag vijf: 1-1 Dag zes 1-1 Dag zeven 1-1 Dag 8:... Dag 9: .... Dag 10:...
Dertien remises op rij, zoiets spectaculairs heb ik nog nooit gezien. Welke sport heeft dat? Dit is wel het ultieme bewijs. Met zulke prachtige uitslagen zijn we uniek in de sportwereld. Hier mag absoluut niets aan veranderd worden. Dank je, Hanco. Je hebt me helemaal overtuigd.

Trouwens, ik was al lang overtuigd. Denk maar eens aan die prachtige barrage Wiersma-Jansen, Zwartsluis 2001. Tien achtereenvolgende remises? Vijftien? Twintig? Er kwam maar geen eind aan die prachtige reeks. Genieten!
Uiteindelijk heeft men geloot om de Nederlandse titel. Gaaf! Welke sport kent dat nou, loten om de titel?
Wij moeten keihard strijden om dit unieke aspect van de damsport te behouden!!! Het gevaar loert overal, beste mede remise-aanbidders!

In de nieuwe telling zijn ook een aantal klassieke standaardposities ineens geen remise meer. Men wil ons de remise afpakken, het allermooiste dat we hebben en dat onze sport zo uniek maakt. Gelukkig hebben wij Hanco Elenbaas, Vengaboy, Dieter van Gortel, Eric van Dusseldorp, Fred van Amersfoort, en nog een paar keien.

REMISE-AANBIDDERS, VERENIGT U EN LET OP UW SAECK!
Last edited by Henk de Witt on Fri Aug 06, 2004 11:38, edited 2 times in total.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 11:35

Hanco Elenbaas wrote:
Eric van Dusseldorp wrote: Voor sneldammen geldt natuurlijk hetzelfde als voor de puntenoverwinning: als de meerderheid van de topspelers het niet wil. moeten we er niet aan beginnen.
Het opnemen voor de zwakkeren en de ouderen, sorry hoor, maar we hebben het hier over sport. Als je te zwak of te langzaam bent om je sport op topniveau te blijven spelen, dan doe je toch een trapje terug ?

Post Reply