Meest prestigieuze toernooi van 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wat is het meest prestigieuze, in Nederland georganiseerde, individuele toernooi van 2004?

Axioma Orap ICT Open NK (Den Haag Open)
10
16%
Bijlmertoernooi
12
19%
DuWo Kennisstadtoernooi
14
22%
Hiltex Zeeland Open
5
8%
NK-finale
7
11%
Nijmegen Open
11
17%
Ander toernooi (graag de naam!)
5
8%

Total votes: 64

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 08:45

Henk de Witt wrote:
steenslag wrote:Strand, tuin, platteland, China, Bali...

Ik mag morgen af en toe naar de koffieautomaat. Ergens is er iets heel erg misgegaan.
Kunstenaar worden Steenslag. Inspiratie opdoen op het strand. Dat is wel hard werken, al denken sommige mensen dat dit meevalt.
Haaaaaaaah, je bent kunstenaar, kijk dat verklaart veel [img]images/smilies/new_monalisa.gif[/img]
......door politie en dominee geweerd.....

reiger56

Post by reiger56 » Fri Aug 06, 2004 09:19

Vengaboy wrote: En voorstander van het intakt houden van het damspel , en dmv snelheid verandering beslissingen te verkrijgen.
Dag Bart, je bedoelt te zeggen: een voorstander van het intakt houden van het damspel zoals het de laatste tijd gespeeld wordt ?

Of je voor of tegenstander van verandering bent, het blijft onzin om vol te houden dat spelen met de DT ineens geen dammen meer is. Nogmaals,
als men in het voetbal regels veranderd is het ook niet ineens een ander spel. Als je de telling intact laat maar je veranderd een spelregel zoals bij voetbal, dan veranderd er pas iets ingrijpends aan het spel. En dan nog zou het in vergelijking met het voetbalvoorbeeld dammen blijven.
En in het verleden zijn er vanaf de oorsprong ook regels veranderd zonder dat het spel een nieuwe naam kreeg.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 09:28

reiger56 wrote:
Vengaboy wrote: En voorstander van het intakt houden van het damspel , en dmv snelheid verandering beslissingen te verkrijgen.
Dag Bart, je bedoelt te zeggen: een voorstander van het intakt houden van het damspel zoals het de laatste tijd gespeeld wordt ?

Of je voor of tegenstander van verandering bent, het blijft onzin om vol te houden dat spelen met de DT ineens geen dammen meer is. Nogmaals,
als men in het voetbal regels veranderd is het ook niet ineens een ander spel. Als je de telling intact laat maar je veranderd een spelregel zoals bij voetbal, dan veranderd er pas iets ingrijpends aan het spel. En dan nog zou het in vergelijking met het voetbalvoorbeeld dammen blijven.
En in het verleden zijn er vanaf de oorsprong ook regels veranderd zonder dat het spel een nieuwe naam kreeg.
Hoi, Reiger,
Als het alleen de punten telling is ( zoals 3 punten voor een overwinning) dan zou het anders zijn, maar zoals HdW al aantoont,volgens de kenners veranderd het spel dusdanig, ( bang voor puntenverlies, (1-3) , aanjaageffect dus. ) oude eindspelen, standaard stellingen, woldouby , heel veel materiaal verandert. Dus het is niet alleen de telling, nee het spel wordt verandert.
of mis ik iets hier?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 06, 2004 09:45

Vengaboy wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Een veilig gevoel Bart, dat jij Johan Huls opvolgt als voorzitter van Witte van Moort!
Een enkeling leest in jouw woorden geklier.
Voor mij is duidelijk dat je niets anders zegt dan dat je het eens bent met Jan Pieter over hoe wedstrijden volgens jou beslist moeten worden en hoe niet.
en dat is 2
OK Bart!
Wat mij betreft gaan we ze lekker laten sneldammen om het derde punt na een remise in een toernooi als het NK.
Maar velen willen niet sneldammen. "Veel te zwaar na een partij!" probeerde een veelvoudig NK-finalist me aan te praten. "Realiseer je je wel hoe zwaar dat is zo'n NK-partij?", probeerde een ander.
Kees Thijssen daarentegen vond het niet zo'n slecht idee.

"Het moet niet teveel op sport gaan lijken dat dammen", is volgens JP de motivatie van de tegenstanders.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Fri Aug 06, 2004 09:59

Vengaboy wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Een veilig gevoel Bart, dat jij Johan Huls opvolgt als voorzitter van Witte van Moort!
Voor mij is duidelijk dat je niets anders zegt dan dat je het eens bent met Jan Pieter over hoe wedstrijden volgens jou beslist moeten worden en hoe niet.
en dat is 2 [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

[img]images/smilies/welcome.gif[/img]
Ga jij Johan opvolgen, Bart? Kijk, dat is pas nieuws (binnen de PODB tenminste.....) Wij komen elkaar nog wel tegen.... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 10:00

Hanco Elenbaas wrote:
Vengaboy wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
en dat is 2
OK Bart!
Wat mij betreft gaan we ze lekker laten sneldammen om het derde punt na een remise in een toernooi als het NK.
Maar velen willen niet sneldammen. "Veel te zwaar na een partij!" probeerde een veelvoudig NK-finalist me aan te praten. "Realiseer je je wel hoe zwaar dat is zo'n NK-partij?", probeerde een ander.

"Het moet niet teveel op sport gaan lijken dat dammen", is volgens JP de motivatie van de tegenstanders.
Dammers zijn rekenaars, willen alles zeker weten, dus daarom liever niet sneldammen, want dan hebben ze geen controle, bang om fouten te maken. Bang om te laten zien dat ze ook sportmensen zijn.
Maar kijk eens naar Marino Barkel, drijft zn tegenstanders in uiterste tijdnood, en laat ze fouten maken. Maar kan zelf ook af en toe een fout maken en dus verliezen. En het had maar heel weinig gescheeld of hij was Nederlands kampioen geweest.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 10:01

Mark Hees wrote:
Vengaboy wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
en dat is 2 [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

[img]images/smilies/welcome.gif[/img]
Ga jij Johan opvolgen, Bart? Kijk, dat is pas nieuws (binnen de PODB tenminste.....) Wij komen elkaar nog wel tegen.... [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Dat zegt Hanco... [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 06, 2004 10:12

Vengaboy wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Vengaboy wrote: en dat is 2
OK Bart!

Dammers zijn rekenaars, willen alles zeker weten, dus daarom liever niet sneldammen, want dan hebben ze geen controle, bang om fouten te maken. Bang om te laten zien dat ze ook sportmensen zijn.
Maar kijk eens naar Marino Barkel, drijft zn tegenstanders in uiterste tijdnood, en laat ze fouten maken. Maar kan zelf ook af en toe een fout maken en dus verliezen. En het had maar heel weinig gescheeld of hij was Nederlands kampioen geweest.
Wat dat betreft was het inderdaad jammer dat Marino Barkel geen kampioen werd.
Vooral de zwakkeren en de ouderen zijn volgens mij bang voor het sneldammen. De sterkeren en de jongeren niet. Je had dat moeten zien in Zwartsluis in oktober 2003, de spectaculaire sneldamherkamp Georgiev-Tsjizjov-Valneris!

Georgiev heeft dat veel bijval krijgende idee gelanceerd om in een barrage tussen twee spelers beiden bijvoorbeeld een half uur bedenktijd te geven en na afloop van een remise beiden aan de volgende partij te laten beginnen met de resterende bedenktijd, net zolang tot er een beslissing is gevallen.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 10:16

Hanco Elenbaas wrote:
Vengaboy wrote:
Hanco Elenbaas wrote: OK Bart!

Wat dat betreft was het inderdaad jammer dat Marino Barkel geen kampioen werd.
Vooral de zwakkeren en de ouderen zijn volgens mij bang voor het sneldammen. De sterkeren en de jongeren niet. Je had dat moeten zien in Zwartsluis in oktober 2003, de spectaculaire sneldamherkamp Georgiev-Tsjizjov-Valneris!

Georgiev heeft dat veel bijval krijgende idee gelanceerd om in een barrage tussen twee spelers beiden bijvoorbeeld een half uur bedenktijd te geven en na afloop van een remise beiden aan de volgende partij te laten beginnen met de resterende bedenktijd, net zolang tot er een beslissing is gevallen.
Echt helemaal mijn id, super, soort sudden death. spanninggggg en sensatie, wie durft het meeste te investeren, wie speelt op de tijd-counter. prachtig.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 06, 2004 10:22

Ben Anoniem wrote:
Vengaboy wrote:
Henk de Witt wrote: Ik wil niet zeggen dat deze uitspraken letterlijk afkomstig zijn van de landelijke trainers, maar hun uiterst conservatieve opvattingen helpen niet echt natuurlijk.
Volgens mij worden er ook een groot aantal jongeren door T Goedemoed getraint ( die toch enorm voorstander is van verandering )
Tja Henk, mij is onduidelijk wat Vengaboy hier miszegt.
Dat het bij jou als een rode lap op een stier werkt komt door het ongezonde op het strand rondhangen.
Neem je verlies in deze. En richt je op die bleke plusremisejengelaars.
Boy miszegt hier alles.
Sommige jeugdige talenten vinden de de grote remisemarge prima. Twee statements:
'Dan kan ik makkelijker remise spelen tegen een topper'
'Goed voor mijn rating'
Ik heb dit triest genoemd. Het betekent dat een deel van de nieuwe damtalenten tegen het aanpakken van de remisemarge is, op basis van bekrompen eigenbelang.
Ik heb een koppeling gemaakt van deze houding naar de uiterst conservatieve opvattingen van de landelijke trainers. Let wel, ik bedoel natuurlijk niet te zeggen dat er een 1 op 1 relatie is tussen de opvattingen van de CTO'ers en die van de bedoelde talenten. Wel dat die opvatting niet helpt.
Door nu te zeggen dat heel veel jeugd ook door Goedemoed wordt getraind, probeert Boy de aandacht af te leiden van het onderwerp. Het ging mij er om dat er best eens kritisch mag worden worden gekeken naar het CTO bolwerk. Dit clubje mensen oefent een conservatieve invloed uit binnen de KNDB. Als je de brief leest die zij over de puntentelling hebben geschreven. Tsjonge, jonge...
Zij kennen elkaar goed, wonen allemaal bij elkaar in de buurt, op steenworp afstand van het bondsbureau. Daar mogen best eens wat ramen en deuren open voor wat frisse lucht.
Ik hou er niet van wanneer mensen hierop reageren met afleidingsmanoeuvres. Dat maakt een discussie (in dit geval over de CTO, niet over Goedemoed) op voorhand onmogelijk.
Vengaboy doet dit steeds.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 06, 2004 10:25

Vengaboy wrote:
Henk de Witt wrote:
steenslag wrote:Strand, tuin, platteland, China, Bali...

Ik mag morgen af en toe naar de koffieautomaat. Ergens is er iets heel erg misgegaan.
Kunstenaar worden Steenslag. Inspiratie opdoen op het strand. Dat is wel hard werken, al denken sommige mensen dat dit meevalt.
Haaaaaaaah, je bent kunstenaar, kijk dat verklaart veel [img]images/smilies/new_monalisa.gif[/img]
Oh.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 10:33

Henk de Witt wrote:
Ben Anoniem wrote:
Vengaboy wrote: Volgens mij worden er ook een groot aantal jongeren door T Goedemoed getraint ( die toch enorm voorstander is van verandering )
Tja Henk, mij is onduidelijk wat Vengaboy hier miszegt.
Dat het bij jou als een rode lap op een stier werkt komt door het ongezonde op het strand rondhangen.
Neem je verlies in deze. En richt je op die bleke plusremisejengelaars.
Boy miszegt hier alles.
Sommige jeugdige talenten vinden de de grote remisemarge prima. Twee statements:
'Dan kan ik makkelijker remise spelen tegen een topper'
'Goed voor mijn rating'
Ik heb dit triest genoemd. Het betekent dat een deel van de nieuwe damtalenten tegen het aanpakken van de remisemarge is, op basis van bekrompen eigenbelang.
Ik heb een koppeling gemaakt van deze houding naar de uiterst conservatieve opvattingen van de landelijke trainers. Let wel, ik bedoel natuurlijk niet te zeggen dat er een 1 op 1 relatie is tussen de opvattingen van de CTO'ers en die van de bedoelde talenten. Wel dat die opvatting niet helpt.
Door nu te zeggen dat heel veel jeugd ook door Goedemoed wordt getraind, probeert Boy de aandacht af te leiden van het onderwerp. Het ging mij er om dat er best eens kritisch mag worden worden gekeken naar het CTO bolwerk. Dit clubje mensen oefent een conservatieve invloed uit binnen de KNDB. Als je de brief leest die zij over de puntentelling hebben geschreven. Tsjonge, jonge...
Zij kennen elkaar goed, wonen allemaal bij elkaar in de buurt, op steenworp afstand van het bondsbureau. Daar mogen best eens wat ramen en deuren open voor wat frisse lucht.
Ik hou er niet van wanneer mensen hierop reageren met afleidingsmanoeuvres. Dat maakt een discussie (in dit geval over de CTO, niet over Goedemoed) op voorhand onmogelijk.
Vengaboy doet dit steeds.
Ik gaf als reden aan , dat de talentvolle jeugd graag remise wil spelen, omdat de meeste al betaald krijgen bij een club, en daarom moeten presteren.
Ach en het zal vast zo zijn dat de CTO niet alle studie materiaal wil vervangen omdat er zonodig het spel aangepast moet worden. Logisch toch?

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Aug 06, 2004 10:34

Henk de Witt wrote:
Vengaboy wrote:
Henk de Witt wrote: Kunstenaar worden Steenslag. Inspiratie opdoen op het strand. Dat is wel hard werken, al denken sommige mensen dat dit meevalt.
Oh.
Ha ha ha ha ha ha ha , grapje Henk [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Aug 06, 2004 10:42

Hanco Elenbaas wrote: Wat dat betreft was het inderdaad jammer dat Marino Barkel geen kampioen werd.

Voor sneldammen geldt natuurlijk hetzelfde als voor de puntenoverwinning: als de meerderheid van de topspelers het niet wil. moeten we er niet aan beginnen. Quotes in de trant van "moet je zien hoe mooi dat allemaal is" -in de stijl van Henk de Witt- veranderen daar niet zoveel aan, vrees ik.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Fri Aug 06, 2004 10:48

Vengaboy wrote: Als het alleen de punten telling is ( zoals 3 punten voor een overwinning) dan zou het anders zijn, maar zoals HdW al aantoont,volgens de kenners veranderd het spel dusdanig, ( bang voor puntenverlies, (1-3) , aanjaageffect dus. ) oude eindspelen, standaard stellingen, woldouby , heel veel materiaal verandert. Dus het is niet alleen de telling, nee het spel wordt verandert.
of mis ik iets hier?
Ja, je mist iets als je voortdurend een andere draai aan iemands woorden geeft. 'Bang voor 1-3', schrijf je. 'Vluchten naar een benauwde remise wordt vrijwel afgesneden' zeg ik.
'... nee het spel wordt veranderd', zeg je. Ja, natuurlijk verandert er iets, maar je verdraait de boel weer, je suggereert weer iets heel anders dan bedoeld werd. De Woldouby is genoemd als voorbeeld van een klassieke stelling die nu remise geeft maar in de nieuwe telling een puntenoverwinning. Dit was in reactie op iemand die bang was dat het klassieke spel teloor zou gaan. Ik heb de discussie hierover tussen Tsjegolev, Schwarzman, Tsjizjov en Gantwarg genoemd. De conclusie van de drie laatstgenoemden was dat het klassiek in de nieuwe telling een rehabilitatie zou doormaken. Klassiek heeft nu een kwalijke reputatie van remisesysteem. Ik heb Pieter Bergsma geciteerd:

Klassiek is altijd remise

Ja, er verandert dus iets, iets ten goede.
Door hier absoluut niet op in te gaan, en met een soort reactie te komen van 'zie je wel, het hele spel wordt veranderd' suggereer jij in feite dat er iets negatiefs aan de hand is.
Ik noem dit geklier, vervelend gedoe.

Waarom ga je niet op een open en eerlijke manier in op wat er gezegd is? Wat is er mis mee dat klassiek weer een stuk leuker wordt?

Post Reply