KRANTENARTIKELEN - 2004

Post Reply
Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 27 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 28, 2004 03:27

Leimena draait mee in kopgroep
Door ANTON JANSSEN

LENT - Laurens Leimena maakt in de eerste ronden van het damtoernooi Nijmegen Open 2004 een uitstekende indruk. De 51-jarige Tielse dammer heeft na drie ronden vijf punten. Zijn productieve start is goed voor de gedeelde vierde plaats, één punt achter het trio koplopers.

Image
Dammer Laurens Leimena (links) uit Tiel gaat
helemaal op in zijn partij tegen Douwe de Jong.
Foto: Erik van ’t Hullenaar

Nadat Leimena 's ochtends met de zwarte schijven ten koste van Fred Toetenel zijn tweede winstpartij van het toernooi boekte, vocht hij gisterenmiddag een aantrekkelijk duel uit met Douwe de Jong. Deze ervaren dammer ging lang in het spel mee.

"Pas in het late middenspel kreeg ik vat op de stelling en hoopte ik op winst", vertelde Leimena na afloop van de partij. "Ik raakte in tijdnood en mijn concentratie werd ook nog eens minder. Uiteindelijk bleek de slotstand nog goed voor remise, een resultaat waarmee ik best tevreden ben."

Leimena: "Vorig jaar was ik tijdens het Nijmegen Open in de tweede toernooihelft minder op dreef. Nu hoop ik een positieve score (boven vijftig procent) te halen. Bovendien zou ik het leuk vinden hier tegen een grootmeester te kunnen uitkomen."

Leimena, die competitie speelt voor zowel damvereniging VTD uit Tiel als het landelijk spelende WSDV uit Wageningen, is bijna veertig jaar geleden via jeugdvakantieweken met de damsport in aanraking gekomen. Hij heeft ook aan volleybal en basketbal gedaan en tegenwoordig speelt Leimena graag een partijtje biljart.

Leimena noemt zichzelf eenmaal achter het dambord een romantische speler: "Ik houd van mooie partijen en ga achter het bord risico's niet uit de weg. Ik heb redelijk veel kennis van de theorie en vind dat ik het positiespel goed beheers. En ik kan helemaal in het spel opgaan, want ik ben tijdens mijn partijen volledig op het dambord geconcentreerd." Dat er vandaag tijdens zijn partij met De Jong een fotograaf aanwezig was, ontging hem dan ook volledig.

Zijn beste toernooi speelde hij alweer enkele jaren geleden. "Dat was in Den Haag, waar ik in een sterk bezet deelnemersveld op een plus twee score uitkwam."

Op de tweede dag van het Nijmegen Open behaalde Jeroen van den Akker, kopman van het landelijk spelende Denk en Zet, zijn eerste partijwinst. Na de remise in de ochtendronde met Darya Tkachenko won de Culemborger 's middags van Fons van der Plas. Van den Akker lijkt zich in dit toernooi warm te draaien. Zijn partijopzet is goed maar winnend voordeel bleef twee keer buiten bereik. Tegen Van der Plas was de techniek doorslaggevend.

Teamgenoot John van den Borst herstelde zich van de nederlaag tegen Alexander Baljakin met winst op René Vos. De Utrechter had in de derde ronde groot voordeel op Anton Kosior maar vond geen sluitend winstplan.

Reinier Stortelder van Denk en Zet kwam met Agne Buchinskaite uit Litouwen een winstdeling overeen. 's Middags verloor de Culemborger na een zwakke voortzetting van Harry Doomernik.

Gerard Zijlema, de tweede Tielse dammer in het 136-koppige deelnemersveld, speelde in de tweede ronde remise met Joop Roedolph. In de derde ronde deelde hij de punten met Arne van Mourik.

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 28 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 28, 2004 16:36

Barten: leraar op het dambord
Door ANTON JANSSEN

NIJMEGEN - Nijmegenaar Frank Barten hoort tot de regelmatige deelnemers aan het jaarlijkse damtoernooi in zijn stad. Van de twintig edities heeft hij er maar een paar gemist. Barten hoort niet tot de dammers die zich in de kijker spelen. Toch is de onbezoldigd 'leraar' van DC Lent voor de damsport onmisbaar.

Image
Frank Barten tijdens het
Nijmegen Open damtoernooi.
- Foto: Ben Balster

Het begon direct na de oorlogsjaren. Toen kwamen regelmatig jongelui uit Lent naar de boerderij van zijn vader om een middagje te dammen of te kaarten. Frank Barten, bijna zeventig jaar geleden geboren in Ressen, had kennelijk aanleg voor dammen want hij mocht mee naar de club in Lent. Tegen de huidige erevoorzitter Chris Roeleven speelde hij zijn eerste trainingspartijtje. Inmiddels is Barten 55 jaar actief in de damsport.

"Ik was en ben een redelijke dammer met de nadruk op degelijk", zegt Barten. "Ik neem op het bord weinig risico's en leg me meer toe op het positiespel dan op slagzetten. Mijn sportieve hoogtepunten waren twee Gelderse titels in de eerste klasse. Op de club heb ik voor het eerste team gespeeld, maar later heb ik mijn plaats afgestaan aan talentvolle jeugdspelers."

Barten's verdiensten liggen vooral in de begeleiding van jeugd, zowel in groepen als individueel. Hij was daarom ook bij damclub Lent jeugdopleider én jeugdleider. Tevens begeleidde hij het schoolteam van het Canisius College in Nijmegen naar het Nederlandse kampioenschap.

Verschillende lichtingen jongens en meisjes kregen van Barten de eerste beginselen van de damsport bijgebracht. De 'damleraar' is vooral gericht op het overbrengen van vaardigheden: "Er zullen altijd talenten blijven komen en natuurlijk vallen er ook kinderen af, meestal na het verlaten van de basisschool. Voor de leergierigen geldt: een goede leerling wordt beter dan de leermeester."

Barten is nauw met DC Lent en vooral met de jeugdtak verbonden. De Nijmegenaar is, ijverig als altijd, veel bezig met kinderen om standjes op het bord te zetten en de mogelijkheden samen door te nemen. Het begeleiden van de jeugd gaat hem na aan het hart. Vanwege zijn verdiensten voor de damsport is Barten afgelopen voorjaar onderscheiden met de Orde van Oranje Nassau.

Het ontdekken van talentjes is Barten niet vreemd: "Ik kwam met Jasper Lemmen (de huidige Nederlandse juniorenkampioen, red.) in aanraking toen hij negen was. Hij kwam vanuit Berg en Dal op de club. Ik heb Jasper verschillende keren bij hem thuis getraind. Nu is Renée Doeleman weer zo'n pupil. Ze zit in haar leeftijdsgroep bij de meisjes-top en maakt snelle vorderingen."

Ook in zijn spel is Barten nog aardig fanatiek. Hij doet niet mee om de prijzen op het Nijmegen Open, maar ziet zijn deelname vooral als training. De routinier achter het dambord (ook spelend in zijn vroegere woonplaats Malden voor Zwart Wit'86) doet veel aan voorbereiding. Enkele weken vóór het toernooi verdiept hij zich in theorieboekjes van Johan Krajenbrink om zo goed mogelijk te kunnen presteren.

De vrije tijd van Barten wordt voor een groot deel door dammen ingevuld. Hij is thuis vaak achter de computer te vinden om partijen na te spelen.

Barten: "In de wedstrijdpraktijk mis ik soms de scherpte. De jaren gaan voor mij tellen. Maar toch wil ik in de competitie voor het tweede van Lent en voor Zwart Wit'86 blijven uitkomen."

En natuurlijk wil leermeester Barten aan jonge talenten blijven schaven. Zijn club vaart er wel bij.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 28, 2004 16:43

Baljakin zonder puntverlies
Door onze verslaggever

NIJMEGEN - Alexander Baljakin is halverwege het damtoernooi Nijmegen Open 2004 de onbetwiste koploper. De vroegere Wit - Rus is na vijf ronden de enige dammer zonder puntverlies. Van de twee medekoplopers haakten Anton van Berkel en Erik van de Weerdhof gisteren af. Van Berkel speelde twee keer remise en Van de Weerdhof verloor van Baljakin én van Bas Messemaker.

Bij het ingaan van de zesde ronde (vanmorgen om half tien) wordt Baljakin gevolgd door negen spelers met twee punten minder. Die groep van negen voelt de hete adem in de nek van een peloton van zeventien spelers met slechts een punt achterstand.

In dat peloton zitten favoriete grootmeesters als Guntis Valneris en Kees Thijssen. Dit duo kwam gisteren twee keer tot winst en is aan een opmars begonnen. De achterstand op Baljakin lijkt echter groot. Baljakin speelde Van de Weerdhof in de eindfase 'weg'. Hetzelfde lot onderging een ronde later Henk Kleinrensink die in tactisch opzicht geen verweer vond op het spel van de productieve koploper.

Van de buitenlandse deelnemers horen Jean-Marc Ndjofang uit Kameroen en Ganbaatar Ganjargal uit Mongolië tot de achtervolgende groep. Ndjofang kwam tegen Harry Kolk niet verder dan remise; tegen Gerwin Mollink haalde de Afrikaan de volle buit binnen. Ganjargal klopte Laurens Leimena en moest tegen Michiel Kloosterziel in remise berusten.

Thijssen en Valneris zitten al enkele ronden trouw naast elkaar in de speelzaal zodat ze elkaars verrichtingen op de voet kunnen volgen. Thijssen werkte zich ten koste van Ralf Richters en Jos de Wild omhoog in het klassement. Valneris was te sterk voor Arie Stehouwer en Ronald Wisse. De kansen van twee grootmeesters liepen in de vijfde ronde een flinke deuk op. Ron Heusdens verloor verrassend van Nijmegenaar Rienk van Marle die in het eindspel zijn kans greep. Ook Johan Krajenbrink moest het hoofd buigen. De bekende Nijmeegse damtrainer en veelvoudig toernooiwinnaar in Nijmegen liep in een forcing van de jeugdige Sven Winkel. De rol van beide grootmeesters op de hoofdprijs is uitgespeeld.

In de zesde ronde van vandaag moet Bas Messemaker het opnemen tegen koploper Baljakin.

Vanmiddag gaan enkele enthousiastelingen in De Spil tegen elkaar 'partydammen'. Dat is een toernooivorm waarbij een aantal PC's in een netwerk met elkaar verbonden is. Het is voorlopig een experiment.

Na het proefdraaien door vrijwilligers, vanmiddag, wordt er vrijdag nog een klein toernooi gehouden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Jul 28, 2004 16:48

Culemborgers passeren Laurens Leimena
Door onze sportredactie

LENT - Laurens Leimena viel gisteren op het damtoernooi Open Nijmegen 2004 terug naar de middenmoot. De Tielenaar kon zijn hoge positie niet handhaven en werd in het klassement gepasseerd door zijn streekgenoten Jeroen van den Akker en John van den Borst.

Het zat Leimena bepaald niet mee. In de vierde ronde verwisselde hij tegen Ganbaatar Ganjargal uit Mongolië twee zetten. Daardoor keerden de kansen in het nadeel van Leimena. Hij raakte een schijf achter en zag zijn overbuurman doorbreken naar de damlijn. Het eindspel was vervolgens een heilloze missie.

Image

Tegen de gevaarlijke Leopold Sekongo uit Ivoorkust moest Leimena opnieuw spitsroeden lopen en zijn tweede verlies op rij incasseren. Leimena is nu op de ranglijst gezakt naar plaats 52 met 5 punten.

Jeroen van den Akker verbeterde zijn positie. In de ochtendronde kon Van den Akker nog geen doorbraak forceren tegen Mari van Ballegooijen. Tijdens de middagpartij liep het beter. In een klassieke stelling tuinde Theo Willemsen in een standaard slagzet. Dankzij het zetje van Weiss kon Van den Akker twee punten aan zijn totaal toevoegen. Van den Akker staat nu gedeeld elfde met zeven punten.

John van den Borst haalde ook drie punten uit twee partijen. Het duel met Gino Schirinzi eindigde onbeslist. Tegen Alexandra Betting voerde de grootmeester van Denk en Zet zijn speltechnisch overwicht tot winst. Van den Borst zit in de groep op plaats 28 met 6 punten.

Reinier Stortelder en Gerard Zijlema kwamen op de derde wedstrijddag niet verder dan één punt. Stortelder haalde remise tegen Ton Weenink en verloor van Arne van Mourik. Zijlema kwam met Dieter van Gortel vlot remise overeen en verloor van Theo van den Hoek. Beide spelers staan met drie punten in de onderste helft van het klassement.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Fri Jul 30, 2004 10:50

MEMORIAL MARCEL DESLAURIERS

ANDRE LECLERC has updated AQJD site.

You can see some pictures too .

Remember BERT ZWART was in MONTREAL too as spectator.

http://www.fqjr.qc.ca/fqjr/justejouer/r ... dames.html
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sat Jul 31, 2004 09:16

PATRICK KOPP will online MEMORIAL DESLAURIERS games. He will have finished Wednesday tonight.

Thanks to PATRICK.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Sun Aug 01, 2004 10:57

MEMORIAL MARCEL DESLAURIERS

Patrick KOPP has onlined the three first rounds.

Click here :

http://membres.lycos.fr/dammeur/sommair ... l_2004.htm

Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 2 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 05, 2004 07:49

Damster Irene Stegeman naar EK meisjes in Kluczborg

WESTERHAAR - Irene Stegeman, lid van damclub Witte van Moort uit Westerhaar, neemt deze week deel aan het Europees Kampioenschap dammen voor meisjes in het Poolse Kluczborg. Haar doel: een plaats in de middenmoot.

Irene Stegeman werd op zesjarige leeftijd op advies van haar broer Bart lid van Witte van Moort. Een tijd waarin nog maar weinig meisjes damden. Jaren zat ze er gewoon voor het plezier, maar het laatste jaren gaat ze er vol tegen aan. Aanvankelijk namen leden van de Westerhaarse damvereniging haar onder hun hoede, nu traint ze bij Marino Barkel, Sven Winkel, Gil Salomé en - sinds een half jaartje - op de nationale damestraining van Nina Hoekman. Al dat oefenen werpt haar vruchten af, haar spel heeft een enorme progressie doorgemaakt en dat komt in haar sportieve resultaten tot uiting.

Nadat Irene Stegeman bij het Overijsselse kampioenschap junioren op een achtste plaats eindigde, plaatste ze zich voor het districtskampioenschap Noord. Met haar tweede plaats dwong ze kwalificatie af voor de finale om het Nederlands kampioenschap dammen. Ze uiteindelijk als derde van Nederland en deze plaats gaf haar het recht om deel te nemen aan het Europese kampioenschap in Kluczborg, een nieuw hoogtepunt in haar damcarrière.

Op zaterdagmorgen vertrok de Nederlandse delegatie vanaf station Deventer naar Polen, waar nog diezelfde dag het kampioenschap begon voor de intussen achttienjarige Irene Stegeman. Het deelnemersveld waarin ze uitkomt bestaat uit vierentwintig deelneemsters uit vooral de voormalige Oostblok-landen Rusland, Letland, Litouwen, Oekraïne. Maar er is ook concurrentie uit Duitsland, Frankrijk, Polen en Italie. De speelsters uit de Oost-Europese landen zijn favoriet voor de titel; Irene hoopt op een eindklassering in de middenmoot, al weet ze van tevoren dit een zware opgave gaat worden.

De voorbereiding voor dit kampioenschap is volgens Irene goed verlopen. Speciaal voor dit Europees kampioenschap heeft ze extra trainingen gehad en speelde ze gemiddeld twintig uur per week. Naast het trainen speelde ze wedstrijden voor de clubcompetitie.

Dat drukke schema laat tòch nog altijd ruimte voor meer: Irene draait regelmatig een bardienst, begeleidt de jeugd op vrijdagavond en is sinds kort toegetreden als lid van het jeugdbestuur van de Westerhaarse damclub. Dat alles doet ze naast haar opleiding aan het Alpha College in Hardenberg waar ze de studie bedrijfsadministratie volgt. Ze gaat het komende schooljaar naar de tweede klas van deze driejarige opleiding.

Irene Stegeman omschrijft haar speelstijl als ‘agressief aanvallend’ en hoopt in Kluczborg dan ook menig tegenstandster onder zware druk te zetten om zodoende de punten binnen te halen.

Haar uiteindelijke doelstelling is om binnen drie jaar een vaste plaats te veroveren in het tweede team van damclub Witte van Moort, dat uitkomt in de landelijke hoofdklasse. Maar: first things first. Ze wil om te beginnen een goede prestatie neer te zetten op het Europees kampioenschap in Kluczborg. ‘Er zal worden gespeeld met het Zwitsers systeem over acht ronden. Als ik mijn gemiddelde haal, ben ik dit tevreden. En volgens trainer Marino Barkel zit het erin.’ Verder verheugt Irene Stegeman zich op contact met de tegenstanders uit de andere landen. Op vrijdag 7 augustus zal duidelijk zijn hoe het Irene Stegeman is vergaan op haar eerste internationale kampioenschap.

Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 30 juli 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 05, 2004 08:03

Provoost zakt op Nijmegen Open

NIJMEGEN - Dammer Bennie Provoost is op de vijfde speeldag van het Nijmegen Open gezakt van de zestiende naar de twintigste plaats. Hij speelde gisteren tegen Wouter Ludwig remise en verloor van Daouda Diakité uit Mali.

Na acht speelronden heeft de inwoner van Aagtekerke tien punten, door drie overwinningen, vier remises en één verliespartij. Vandaag en morgen volgen ronde tien en elf.

In ronde tien speelt Provoost tegen Jos Stokkel, die 33e staat. Alexander Baljakin leidt de dans momenteel met veertien punten.

Hanco Elenbaas

De Stentor, 2 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 05, 2004 08:14

Sven Winkel speelt hoofdrol in Nijmegen
door Nikhila

2 AUGUSTUS 2004 - ZWOLLE - De grootmeesters gaven de toon aan in het open damtoernooi van Nijmegen. Alexander Baljakin zette zes van de tien partijen in winst om en eindigde met één punt voorsprong op oud - wereldkampioen Guntis Valneris op de eerste plaats.

Sven Winkel vertolkte een hoofdrol tijdens het vierde lustrum in Nijmegen. De 22-jarige topdammer kwam met acht punten uit vijf partijen furieus uit de startblokken. Baljakin kon als enige van de 136 deelnemers een betere score overleggen.

De overwinning op zijn voormalige trainer, grootmeester Johan Krajenbrink, deed Winkel zichtbaar goed. ‘Vorig jaar had ik nog van hem verloren, maar nu had ik ‘m te pakken met een onweerlegbare dreiging.‘

De Afrikaanse grootmeester Ndjofang, een week eerder in Den Haag de kwelgeest van Winkel tijdens het open NK, vormde evenmin een gevaar. ‘Ik was gewaarschuwd en heb geen overdreven risico‘s genomen.‘

Maar de laatste loodjes wogen zwaar voor de Overijsselse meester. Het duel met Valneris, die al vroeg een aanval ontketende, leidde tot de enige nederlaag. ‘Je speelde veel te passief‘, verklaarde zijn Letse tegenstander.

In de voorlaatste ronde liet Winkel een kostbaar puntje liggen tegen de Italiaan Veronesi, maar op de slotdag tekende hij tegen Jan van Loenen voor zijn vierde voltreffer. Met behulp van een superieure strategie.

De veertiende plaats zorgde voor gemengde gevoelens. ‘Ik heb steeds in de toptien gestaan, maar de onnodige verliespunten hebben me de das om gedaan. Ik hoop eindelijk eens een toernooi te spelen zonder een nederlaag. Dan kan ik tenminste ook een keer meedelen in de prijzenpot.‘

De jaarlijkse ratinglijst van de vrouwen wordt aangevoerd door Nina Hoekman. Met slechts twaalf punten voorsprong op wereldkampioene Olga Kamyshleeva.

Roelinda Lunenborg uit Dedemsvaart boekte een winst van ruim honderd ratingpunten en klom daardoor naar de 22e plaats.

Hanco Elenbaas

Twentsche Courant Tubantia, 2 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 05, 2004 08:17

Hoofdrol Winkel in open damtoernooi

NIJMEGEN - De Hengelose dammeester Sven Winkel vertolkte een opmerkelijke rol bij het open toernooi in Nijmegen. Met acht punten uit vijf partijen handhaafde hij zich lang in de toptien, om uiteindelijk als veertiende te eindigen in een veld van 136 deelnemers.

De overwinning op zijn voormalig trainer, grootmeester Johan Krajenbrink, deed Winkel zichtbaar goed. De Afrikaanse grootmeester Ndjofang, een week eerder in Den Haag de kwelgeest van Winkel tijdens het open NK, bleek evenmin een gevaar. De laatste loodjes wogen zwaar voor de 22-jarige Hengeloër. Zijn enige nederlaag leed hij in het slotduel tegen Valneris, die achter winnaar Baljakin als tweede eindigde.Winkel: ‘Onnodige verliespunten hebben me de das om gedaan. Ik hoop eindelijk eens een toernooi te spelen zonder een nederlaag. Dan kan ik tenminste ook een keer meedelen in de prijzenpot.’ Matthijs van Hofwegen (17) verdiende in Nijmegen de extra prijs voor de grootste ratingwinst.

Hanco Elenbaas

Provinciale Zeeuwse Courant, 2 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 05, 2004 08:20

Provoost twaalfde op Nijmegen Open

NIJMEGEN - Dammer Bennie Provoost uit Aagtekerke is als twaalfde geeindigd op het Nijmegen Open. Op de slotdag, zaterdag, steeg hij nog acht plaatsen.

Provoost damde zaterdag tegen Gerwin Mollink en won. Die overwinning was zijn vierde in tien ronden. Hij speelde verder vijf keer remise en verloor een keer. Met zijn laatste zege klom hij van de twintigste naar de twaalfde plek. Met dertien punten bleef hij er maar drie achter op de winnaar, Alexander Baljakin.

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 2 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 05, 2004 08:24

Baljakin in uurtje zeker van winst
Door ANTON JANSSEN

NIJMEGEN - Alexander Baljakin hoefde zich tegen Bart Terwel maar een uurtje in te spannen voor de remise. Daarmee verzekerde de Wit - Russische grootmeester zich van de hoofdprijs in het damtoernooi Nijmegen Open 2004. De dammer van DV Huissen had het toernooi ook al in 2000 gewonnen. Op de slotdag ging grootmeester Guntis Valneris met de tweede prijs aan de haal.

Baljakin toonde zich na afloop dik tevreden met zijn toernooizege: "Ik heb hier goed gespeeld en geen fouten gemaakt. Een week eerder op het Open NK in Den Haag was ik minder op dreef. Dat toernooi was ook beter bezet. Mijn sterke kant in Nijmegen was de voortvarende start. Met enkele winstpartijen heb ik meteen afstand genomen van concurrenten als Kees Thijssen en Guntis Valneris. Ik wist dat ik om kansen te krijgen, met enkele duidelijke partijoverwinningen zou moeten starten. Dat gebeurde en de basis voor de eerste prijs was gelegd", constateerde de opgetogen Baljakin.

Het toernooi in De Spil in Lent leverde veel interessante partijen en studiemateriaal op. De 136 deelnemers waren uren in de weer met hun denken, rekenen en het omzeilen van valkuilen. Dat leverde spanningen op maar ook momenten om van het spel te genieten.

Op de slotdag vielen nog enkele verrassende beslissingen. Zo kaapte Johan Krajenbrink onverwacht toch het Kampioenschap van Nijmegen voor de neus van Fred de Koning weg. Krajenbrink won zelf van Kolk en De Koning ging in een scherp duel onderuit tegen Ron Heusdens. Die resultaten maakten het toernooi voor de naar zijn vorm zoekende Krajenbrink nog een beetje goed.

De eerste prijs bij de vrouwen ging naar Darya Tkachenko en die bij de 55+ spelers naar Henk Kleinrensink. De rating klassementen werden gewonnen door Bart Terwel, Erik van de Weerdhof, Eric Sanders en Sander Neutel. Het ploegenklassement werd een prooi voor Valneris, Kolk, Gerwin Mollink en Matthijs van Hofwegen. Matthijs van Hofwegen won ook het klassement om de grootste ratingwinst (de bolletjestrui). De Frans Kalsbeek-prijs werd toegewezen aan Heusdens voor zijn fraaie slagenwisseling tegen Leopold Sekongo. De Fransman Bruno Féret was het beste in het oplossen van negen composities van Arne van Mourik. De tweede plaats was voor Frank Barten.

Eindstanden damtoernooi Nijmegen Open 2004, Algemeen: 1. Alexander Baljakin 16 punten, 2. Guntis Valneris 15, 3. Anton van Berkel 14, 4. Bas Messemaker 14, 5. Herman Spanjer 14, 6. Jean-Marc Ndjofang 14, 7. Kees Thijssen 14, 8. Bart Terwel 14, 9. Ron Heusdens 14, 10. Andrew Tjon A Ong 14.

Vrouwen: 1. Darya Tkachenko 12, 2. Antra Valnere 10, 3. Carlijn Aalbers 10 55+: 1. Henk Kleinrensink 12, 2. Douwe de Jong 12, 3. Harry Kolk 11

Kampioenschap Nijmegen: 1. Johan Krajenbrink 13, 2. Fred de Koning 12, 3. Rienk van Marle 12

Hanco Elenbaas

De Gelderlander, 2 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 05, 2004 08:27

Baljakin blijft ongrijpbaar
Door onze medewerker

LENT - Alexander Baljakin heeft zoals verwacht zaterdag het Nijmegen Open damtoernooi 2004 gewonnen. De grootmeester van damvereniging Huissen leidde het evenement vanaf de eerste speeldag. Zijn koppositie kwam de hele week nauwelijks in gevaar, mede doordat zijn grootste tegenstrevers een moeizame start kenden.

In de tiende en tevens laatste ronde hoefde Baljakin zich tegen Bart Terwel maar een uurtje in te spannen voor remise en daarmee verzekerde de Wit-Rus zich van de hoofdprijs. Het is voor Baljakin de tweede maal dat hij het Nijmeegse toernooi wint, in 2000 was hij eveneens de sterkste.

Zijn club DV Huissen kan sowieso terugkijken op een geslaagd Nijmegen Open. Op de slotdag ging grootmeester Guntis Valneris met de tweede prijs aan de haal, na winst op Daouda Diakité uit Senegal. De Let maakt net als Baljakin al jaren deel van de Huissense formatie. Valneris dankt zijn podiumplek aan een uitstekende eindspurt. Na twee rondes stond hij nog 99ste, maar van de laatste acht partijen won hij er zeven. Alleen eindwinnaar en ploeggenoot Baljakin hield de Let nog knap op remise.

Baljakin, die in 1989 naar Nederland kwam, toonde zich na afloop dik tevreden met de tweede toernooizege in Nijmegen. "Ik heb hier goed gespeeld en geen fouten gemaakt", aldus de Huissense import Wit-Rus.

"Een week eerder op het Open NK in Den Haag was ik minder op dreef, dat kwam ook doordat Den Haag sterker bezet was. Mijn grootste voordeel in Nijmegen was de voortvarende start. Met enkele winstpartijen heb ik meteen afstand genomen van grote concurrenten als Kees Thijssen en Valneris. Ik wist dat ik om kansen te krijgen met enkele duidelijke partijoverwinningen zou moeten starten. Dat gebeurde en de basis voor de eerste prijs was gelegd," constateerde Baljakin.

Het toernooi in De Spil in Lent leverde veel interessante partijen en studiemateriaal op. De 136 deelnemers waren uren in de weer met hun berekeningen en het omzeilen van valkuilen.

Op de slotdag vielen nog enkele verrassende beslissingen. Zo kaapte Johan Krajenbrink onverwachts het kampioenschap van Nijmegen weg voor de neus van Fred de Koning.

Betuwse dammers konden niet verrassen. Zo moest de Huissense grootmeester Jos Stokkel tevreden zijn met de 39ste plaats. Gerard Boogaars (Huissen) bleef een afgang bespaard. Voor hem 'lonkte' de onderste plek, maar hij klom op de slotdag naar de 131ste positie.

Eindstand: 1.Alexander Baljakin 16 punten, 2. Guntis Valneris 15 ptn, 3. Anton van Berkel 14 ptn, 4. Bas Messemaker 14 ptn, 5. Herman Spanjer 14 ptn.

Hanco Elenbaas

Brabants Dagblad, 2 augustus 2004

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 05, 2004 08:30

Dammer Van Berkel derde bij Nijmegen Open
van een verslaggever

Dinsdag 3 augustus 2004 - Lent - Zoals verwacht behield dammer Alexander Baljakin in de slotronde van het Nijmegen Open zijn leidende positie.

De topgrootmeester, oorspronkelijk afkomstig uit Archangelsk maar al jaren in Nederland woonachtig, deelde de punten met Bart Terwel. Dat was genoeg om de titel op te eisen. Anton van Berkel bereikte in het eindklassement een keurige derde plaats. Baljakin, die het toernooi ook al in 2000 op zijn naam had geschreven, bleef ongeslagen. Hij boekte in totaal zes overwinningen en schoof vier duels naar remise. Een van de puntendelingen betrof de ontmoeting met Anton van Berkel uit de zevende ronde.

De Tilburger moest gisteren de confrontatie aangaan met Bas Messemaker. Doordat de Guntis Valneris in de laatste ronde zegevierde over Daouda Diakité legde de Let beslag op de ongedeelde tweede plaats. Dat kwam mede omdat Kees Thijssen, de kampioen van vorig jaar, niet in staat was Jean-Marc Ndjofang de loef af te steken.

Theo van den Hoek moest inleveren na zijn verlies tegen Maikel Palmans. Uiteindelijk bleef hij plaatsgenoot Ad van Tilborg nipt voor in het klassement.

Post Reply