Meest prestigieuze toernooi van 2004

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Wat is het meest prestigieuze, in Nederland georganiseerde, individuele toernooi van 2004?

Axioma Orap ICT Open NK (Den Haag Open)
10
16%
Bijlmertoernooi
12
19%
DuWo Kennisstadtoernooi
14
22%
Hiltex Zeeland Open
5
8%
NK-finale
7
11%
Nijmegen Open
11
17%
Ander toernooi (graag de naam!)
5
8%

Total votes: 64

Vengaboy

Post by Vengaboy » Tue Aug 03, 2004 08:08

Henk de Witt wrote:Gedétailleerde uitslagen Top Toernooi DUWO Kennisstad damfestival
Toptoernooi 2001
1e ronde
Schwarzman - De Witt 5-0
Tsjegolev - Tsjizjov 2-2
Holstvoogd - Gantwarg 0-5

2e ronde
De Witt - Gantwarg 0-5
Tsjizjov - Holstvoogd 5-0
Tsjegolev - Schwarzman 1-3

3e ronde
Gantwarg - Schwarzman 2-2
Holstvoogd - Tsjegolev 2-2
De Witt - Tsjizjov 0-5

4e ronde
Schwarzman - Tsjizjov 2-2
Tsjegolev - Gantwarg 2-2
Holstvoogd - De Witt 2-2

5e ronde
Holstvoogd - Schwarzm. 2-2
De Witt - Tsjegolev 0-5
Gantwarg - Tsjizjov 0-5

beslissingen 53% remises 47%
---------------------------------------

Toptoernooi 2002
1e ronde
Prinsen - Clerc 5-0
Tsjizjov - Samb 5-0
Tansykk. - Gantwarg 0-5

2e ronde
Prinsen - Tansyk. 5-0
Gantw. - Tsjizjov 2-2
Clerc - Samb 2-2

3e ronde
Tansykkuzhina- Clerc 0-5
Tsjizjov - Prinsen 3-1
Samb - Gantwarg 0-5

4e ronde
Tansyk.-Tsjizjov 0-5
Prinsen-Samb 2-2
Clerc-Gantwarg 1-3

5e ronde
Gantwarg-Prinsen 5-0
Tsjizjov-Clerc 2-2
Samb-Tansykkh. 2-2

beslissingen 67% remises 33 %

Toptoernooi 2003
1e ronde
Prinsen - N’Diaye 2-2
Clerc - Tsjizjov 2-2
Gantwarg - Chub 5-0

2e ronde
N’Diaye - Chub 2-2
Tsjizjov - Gantw. 2-2
Prinsen - Clerc 0-5

3e ronde
Clerc - N’Diaye 2-2
Gantwarg - Prinsen 5-0
Chub - Tsjizjov 0-5

4e ronde
N’Diaye - Tsjizjov 2-2
Prinsen - Chub 3-1
Clerc - Gantwarg 3-1

5e ronde
Gantw. - N’Diaye 2-2
Chub - Clerc 2-2
Tsjizjov - Prinsen 5-0

beslissingen 47% remises 53%
--------------------------------------

Toptoernooi 2004
1e ronde
Thijssen - Golubeva 5-0
Ndjofang - Samb 2-2
Georgiev - Valneris 2-2

2e ronde
Golubeva-Valneris 2-2
Samb - Georgiev 5-0
Thijssen- Ndjofang 2-2

3e ronde
Ndjofang - Golubeva 2-2
Thijssen - Ndjofang 2-2
Valneris - Samb 2-2

4e ronde
Golubeva - Samb 2-2
Thijssen - Valneris 2-2
Ndjofang - Georgiev 0-5

5e ronde
Georgiev-Golubeva 3-1
Valneris - Ndjofang 0-5
Samb - Thijssen 2-2

beslissingen 33% remises 67%

Na vier toernooien en 60 partijen: 24 winst, 6 puntenoverwinningen, 30 remises
50% beslissingen 50% remises

Dus naarmate het deelnemersveld in de breedt sterker wordt, zie laatste jaar. worden de beslissingen veel minder.
......door politie en dominee geweerd.....

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Tue Aug 03, 2004 08:47

Een wetmatigheid baseren op één waarneming is gevaarlijk en zeker onjuist.

nanno

Re: Meest prestigieuze toernooi van 2004

Post by nanno » Tue Aug 03, 2004 09:08

Het is maar net hoe je de cijfers interpreteert.
Gedétailleerde uitslagen Top Toernooi DUWO Kennisstad damfestival
Zonder de partijen van de niet-topspelers. Definitie Topspeler: eerste 50 fmjd-lijst.
Toptoernooi 2001
1e ronde
Tsjegolev - Tsjizjov 2-2

2e ronde

3e ronde

4e ronde
Tsjegolev - Gantwarg 2-2

5e ronde
Gantwarg - Tsjizjov 0-5

Overwinningen 17%
voordeelremises 17%
gelijkwaardige remises 67 %

Toptoernooi 2002
1e ronde
Tsjizjov - Samb 5-0

2e ronde
Gantw. - Tsjizjov 2-2
Clerc - Samb 2-2

3e ronde
Samb - Gantwarg 0-5

4e ronde
Clerc-Gantwarg 1-3

5e ronde
Tsjizjov-Clerc 2-2

Overwinningen 33%
voordeelremises 17%
gelijkwaardige remises 50 %

Toptoernooi 2003
1e ronde
Clerc - Tsjizjov 2-2

2e ronde
Tsjizjov - Gantw. 2-2

3e ronde
Clerc - N’Diaye 2-2

4e ronde
N’Diaye - Tsjizjov 2-2
Clerc - Gantwarg 3-1

5e ronde
Gantw. - N’Diaye 2-2

Overwinningen 0%
voordeelremises 17%
gelijkwaardige remises 83 %

Toptoernooi 2004
1e ronde
Ndjofang - Samb 2-2
Georgiev - Valneris 2-2

2e ronde
Samb - Georgiev 5-0
Thijssen- Ndjofang 2-2

3e ronde
Thijssen - Ndjofang 2-2
Valneris - Samb 2-2

4e ronde
Thijssen - Valneris 2-2
Ndjofang - Georgiev 0-5

5e ronde
Valneris - Ndjofang 0-5
Samb - Thijssen 2-2

Overwinningen 30%
voordeelremises 0%
gelijkwaardige remises 70 %

Na vier toernooien en 28 partijen:
6 winst
3 voordeelremises
19 gelijkwaardige remises
Overwinningen 21%
voordeelremises 11%
gelijkwaardige remises 68 %

Vengaboy

Post by Vengaboy » Tue Aug 03, 2004 09:54

nanno wrote:Het is maar net hoe je de cijfers interpreteert.
Zonder de partijen van de niet-topspelers. Definitie Topspeler: eerste 50 fmjd-lijst.
Toptoernooi 2001
1e ronde
Tsjegolev - Tsjizjov 2-2

2e ronde

3e ronde

4e ronde
Tsjegolev - Gantwarg 2-2

5e ronde
Gantwarg - Tsjizjov 0-5

Overwinningen 17%
voordeelremises 17%

Toptoernooi 2002
1e ronde
Tsjizjov - Samb 5-0

2e ronde
Gantw. - Tsjizjov 2-2
Clerc - Samb 2-2

3e ronde
Samb - Gantwarg 0-5

4e ronde
Clerc-Gantwarg 1-3

5e ronde
Tsjizjov-Clerc 2-2

Overwinningen 33%
voordeelremises 17%
gelijkwaardige remises 50 %

Toptoernooi 2003
1e ronde
Clerc - Tsjizjov 2-2

2e ronde
Tsjizjov - Gantw. 2-2

3e ronde
Clerc - N’Diaye 2-2

4e ronde
N’Diaye - Tsjizjov 2-2
Clerc - Gantwarg 3-1

5e ronde
Gantw. - N’Diaye 2-2

Overwinningen 0%
voordeelremises 17%

Toptoernooi 2004
1e ronde
Ndjofang - Samb 2-2
Georgiev - Valneris 2-2

2e ronde
Samb - Georgiev 5-0
Thijssen- Ndjofang 2-2

3e ronde
Thijssen - Ndjofang 2-2
Valneris - Samb 2-2

4e ronde
Thijssen - Valneris 2-2
Ndjofang - Georgiev 0-5

5e ronde
Valneris - Ndjofang 0-5
Samb - Thijssen 2-2

Overwinningen 30%
voordeelremises 0%
gelijkwaardige remises 70 %

6 winst
3 voordeelremises
Overwinningen 21%
voordeelremises 11%
Dus het staat alleen leuker zo'n uitslag van bijv. 2-2 dan 1-1 , dan dat het eigenlijk voorsteld.

Het komt er op neer dat met dit spelsysteem de uitslagen tussen wereldtoppers een heele kleine afwijking heeft met het normale spel.

Dus al het werk voor een heel klein verschil. Jammer jammer.

Mark Hees

Post by Mark Hees » Tue Aug 03, 2004 10:11

Flauw hoor, om die voordeelremises niet als overwinning mee te tellen.

Dieter

Post by Dieter » Tue Aug 03, 2004 10:14

Dieter wrote:Dat was weer flink bijlezen na een weekje dammen in Nijmegen. Eigenlijk is dit wel een vreemde plaats om weer over de DT in duscussie te gaan en reageren op de posts van HdeW zal ik dan ook maar niet. Het is teveel van hetzelfde en steeds weer herhaling van zetten. Wel wil ik even laten weten dat in Nijmegen er weer volop discussie is gevoerd over spelvernieuweing. Het heeft me veel goed gedaan dat ongeveer elke dag er wel mensen waren die me aanspraken over de discussies die met name hier op het FMJD forum gevoerd worden. Van grootmeester tot dammertje in de marge ze spraken me er allemaal op aan. Mijn stellingname is door hen alom gewaardeerd ook al was niet iedereen het eens met mijn mening. Duidelijk heb ik in diverse gesprekken dan ook gemaakt dat dammen met andere regels of op andere borden best moet kunnen. Initiatieven zoals in Delft zijn prima (al zie ik natuurlijk liever damtoernooien in de internationale vorm) en van mij mogen er veel meer toernooien komen in welke spelvorm dan ook. Als er 10 DT toernooien zijn dan is dat prachtig voor de mensen die juist die vorm van dammen willen spelen. En als er een WK DT gehouden gaat worden dan is dat ook weer prachtig voor die groep dammers, ik vrees alleen dat het gevolg zou zijn dat versnippering van onze sport tot een verdere afbrokkeling gevolg zou hebben. Zelf ben ik dus geen voorstander van nieuwe vormen van dammen naast het internationale spel. Maar goed dat is mijn mening en wie ben ik, gewoon een dammertje in de marge. Als initiatief nemers van DT en/of andere spelvormen zich echter zelf zo belangrijk gaan vinden, en als die personen menen alle andere dammers een nieuw spel op te moeten dringen dan schiet ik dus weer in het verweer. En als een ding duidelijk is dan is het wel dat ik dan heel veel steun kan verwachten van de dammers die ons prachtige spel in stand willen houden.
De KNDB zou daarom altijd naar zijn leden moeten luisteren en het internationale spel moeten beschermen voor varanderzieke elementen die met onuitputtelijke drammerigheid proberen toch hun initiatief bij anderen er door te drukken (ik zeg maar even niet door de strot drukken want dat was TE duidelijk voor sommigen).
Kortom: particuliere initiatieven met welke spelvorm dan ook, o.k. maar alle KNDB wedstrijden blijven voor mij en heel velen met mij ongemoeid tot in lengte van dagen. Al kunnen we altijd de randvoorwaarden onder de loep nemen zonder het spel geweld aan te doen.

Aardig is nog dat de deelnemers van het experidammen verklaren dat ze het wel een leuk aardigheidje hebben gevonden maar ook niet meer dan dat. Gewoon wat fun dammen en nieuwtjes proberen, leuk als randgebeuren bij een echt damtoernooi maar daar blijft het voor hen ook bij. Een bijdrage aan spelvernieuwing heeft ook dit alles niet gebracht en in dat kader is het vergeefse moeite. Het was wel heel gezellig maar dat zal disco dammen of gongdammen of ludiekdammen in eerdere toernooien ook altijd geweest zijn.
Nog even en vraagje naar de organisatie van Nijmegen. Bij de inschrijving word ook altijd een kleine enquete gehouden over speeltempo en puntentelling als ik me niet vergis. Zijn daarvan de resultaten ook in kaart gebracht?

nanno

Post by nanno » Tue Aug 03, 2004 11:15

Mark Hees wrote:Flauw hoor, om die voordeelremises niet als overwinning mee te tellen.
Zoals Jan Pieter het al schreef 'the winner takes it all'. Als niet alle winnaars evenveel krijgen dan heb je dus winnaars en pseudowinnaars. De term voordeelremise is daarom beter op zijn plaats. Maar ook dat is een interpretatie.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Aug 03, 2004 13:11

Vengaboy wrote: Het komt er op neer dat met dit spelsysteem de uitslagen tussen wereldtoppers een heele kleine afwijking heeft met het normale spel.

Uiteraard ben ik dit niet met jou eens. En gelukkig bevind ik me in goed gezelschap. Wat jij (en enkele anderen) doen is vanuit een vooringenomen standpunt (tegen de Delftse telling) relevant materiaal wegmoffelen en vervolgens in het overblijvende materiaal net zo lang selectief te gaan winkelen tot je het effect van de Delftse telling (bijna) hebt weggegoocheld.
Dit heeft niets met een serieuze analyse van doen, alles met stemmingmakerij. Ik heb hetzelfde al tegen iemand anders gezegd.

Uiteindelijk zal dit effectbejag je nooit lukken, omdat de cijfers duidelijk zijn. Het totaalcijfer van de Delftse toptoernooien is en blijft 50% beslissingen. Daar helpt gewoon geen moedertjelief aan. Jij kunt mij geen enkel ander toernooi met een vergelijkbare bezetting als in Delft aanwijzen dat na een dergelijk aantal partijen ook maar in de buurt komt. Zelfs een NK dat een aanzienlijke zwakkere bezetting kent had het afgelopen decennium een gemiddeld beslissingspercentage van iets boven de 30%.

Als je dan in een NK de onderlinge partijen tussen de toppers neemt (Clerc, Heusdens, Wesselink, Jansen, Meijer, Prosman e.d) kom je tot een ongelooflijk hoog remisepercentage. Het precieze percentage zou ik niet weten, maar Wieger Wesselink is meen ik recordhouder met 20 achtereenvolgende remises in meerdere NK's, mij dunkt dit alleen al zegt meer dan genoeg. Dit zou hem in Delft echt niet lukken, bij lange, lange, lange na niet, nooit van zijn leven niet.

Zelfs als je de onderlinge resultaten van de absolute topgrootmeesters in Delft selecteert, kom je nog op zo'n 33% beslissingen. En de gemiddelde sterkte van deze toppers ligt nog aanzienlijk hoger dan de genoemde NK toppers. Daarvan is er nog nooit iemand wereldkampioen geweest, al mag Rob Clerc zich met zijn vier tweede plaatsen zonder meer tot dat niveau rekenen. In Delft deden zes wereldkampioenen mee.

Van de 60 gespeelde partijen in Delft eindigden 24 in winst, 6 in een puntenoverwinning, en waren er 30 remises. Op deze plaats is verschillende keren gesproken over het 'aanjaageffect', het verschijnsel dat systeem van de puntenoverwinning ook het aantal gewone beslissingen omhoog brengt. Twee duidelijke voorbeelden daarvan zijn al genoemd, de winst van Tsjizjov op Gantwarg in 2001 en de winst van Thijssen op Golubeva in 2004. Het diagram van die laatste partij is hier op het forum geplaatst. Of er in het reguliere toptoernooi meerdere van dat soort gevallen zijn geweest, durf ik niet te zeggen. Dus ik hou me even bij die twee gevallen.

Dan ziet het er zo uit: Zonder Delftse telling 22 beslissingen 38 remises, beslissingspercentage 37%. Met Delftse telling 30 beslissingen 30 remises, 50%.

Persoonlijk lijkt me die 37% ook nog aan de hoge kant en dan verwijs ik naar de 30% van het NK. Mijn hypothese zou zijn dat het werkelijke effect van de Delftse telling nog een stuk hoger ligt. Theoretisch zou je dit m.i. mogen verwachten, domweg omdat het veel moeilijker wordt om remise te maken. Dit is ook het oordeel van alle deelnemers tot nu toe.
Verder is er inmiddels flink wat empirisch materiaal dat deze hypothese ondersteunt. Voor het Jannes van der Wal Memorial 1996 waren vier spelers uitgenodigd die in NK's louter onderlinge remises hadden geproduceerd. Bij het doordammen kwamen zij ineens tot boven de 50%, ik meen zelfs 60%. Het curieuze was nu dat dit behalve doordamwinsten, alle ook gewone winsten zouden zijn geweest!
Cijfergoochelaars als Vengaboy en Wieger Wesselink proberen dit toch zeer relevante materiaal buiten beschouwing te laten, of weg te moffelen zo men wil. Het komt namelijk niet overeen met hun vooringenomen standpunt. Voor een serieuze analyse zou dit wel moeten, immers het doordammen in 1996 was het eerste experiment met een beloning voor drie schijven voordeel. Ook over de diagrammen Tsjizjov-Georgiev (zes door Rob Clerc geselecteerde remises die in de Delftse telling een puntenoverwinning zouden hebben opgeleverd, hoor ik noch Vengaboy noch Wesselink. Ook dit zou toch wel moeten als men via o.a. het selecteren van de onderlinge partijen van de topgrootmeesters iets wil bewerkstelligen. Tsjizjov-Georgiev zijn momenteel de twee sterkste dammers ter wereld.
What say you, Vengaboy, about these diagrams of the two strongest players in the whole world?

Er ligt meer materiaal. In het rapidtoernooi van de toppers in Delft vielen dit jaar 60% beslissingen (vijftien partijen). Hierbij zat geen enkele puntenoverwinning! Toch is dit cijfer onwaarschijnlijk hoog. Vergelijk dit bijvoorbeeld met de WK barrage 2003 in Zwartsluis waar pas na 13 remisepartijen de eerste beslissing viel.
What say you, Vengaboy, of this remarkable phenomenon? Well? I'm listening'

Ook in het Delflandkampioenschap vallen sinds de invoering van de Delftse telling veel meer beslissingen. Ook dit zijn praktisch allemaal 5-0 overwinningen. Een kleine greep uit Delfland 2004 (dubbele competitie) Holstvoogd-De Witt 5-0, De Witt-Holstvoogd 0-5 (die duivelse Ed!), Prinsen-De Witt 0-5, De Witt-Prinsen 5-0, Prinsen-Holstvoogd 5-0, Holstvoogd-Prinsen 0-5. Zo is de score tussen deze spelers weer in balans, maar de kans op zes partijen, zes beslissingen in de oude telling tussen deze drie vijwel gelijkwaardige spelers is uitermate gering.

Meer aanwijzingen: In het Open Toernooi 2004 in Delft eindigden alle vijftien partijen in de vierde ronde in een beslissing, 100% derhalve. Echter geen puntenoverwinning, allemaal 5-0 uitslagen. Zelfs als de loting meegewerkt heeft, zelfs als men in ogenschouw neemt dat de bezetting gemiddeld minder sterk is dan in andere zomertoernooien, dan nog is statistisch gezien de kans op vijftien partijen, vijftien beslissingen ongelooflijk klein. Liever zoeke men naar een naald in de Hooiberg.
Een voorbeeldje van een eindspel dat ik toevallig zag (wel uit een andere ronde)
Image
Zwart ging hier voor een puntenoverwinning. Na een aantal zetten won hij echter met 0-5. Dit standje is door een aantal mensen geanalyeerd, en blijkt zeer giftig voor wit. In de oude telling is het uiteraard simpel remise.
Dan waren er nog twee ronden met resp. 13 (87%) beslissingen en 11 (73%). Daarin vielen overigens wel enkele puntenoverwinningen.

Samenvattend: Op theoretische gronden mag je van de Delftse telling een 'aanjaageffect' verwachten in de richting van gewone winstpartijen.
Het materiaal dat nu voorhanden is wijst allemaal in dezelfde richting, plus dat dit effect wel eens zeer aanzienlijk zou kunnen zijn.

Toptoernooien in Delft:
2001, Gantwarg, Tsjegolev, Tsjizjov, Schwarzman. (Holstvoogd, De Witt buiten beschouwing gelaten, 6 partijen, 2 beslissingen. Zonder Delftse telling 0 beslissingen. Stijging beslissingspercentage van 0 naar 33%.

2002, Clerc, Gantwarg, Tsjizjov, Samb. (Tansykkhuzina, Prinsen buiten beschouwing) 6 partijen, 3 beslissingen, waarvan 1 puntenoverwinning. Zonder Delftse telling 2 beslissingen. Stijging beslissingspercentage van 33% naar 50%.

2003, Clerc, N'Diaye, Gantwarg, Tsjizjov. (Chub,Prinsen buiten beschouwing) 6 partijen, 1 beslissing (puntenoverwinning). Stijging beslissingspercentage van 0 naar 17%.

2004, Ndjofang, Samb, Thijssen, Georgiev, Valneris, Golubeva*. 15 partijen, 5 beslissingen, waarvan 2 door puntenoverwinning. Stijging winstpercentage van 20 naar 33%.

*) Sommigen zouden misschien Golubeva buiten beschouwing laten. De
vraag is of dat correct is. Het gaat er ook om hoe een speler in het
betreffende toernooi presteert. Golubeva zou zonder Delftse telling al
haar partijen remise hebben gespeeld en dus gelijkwaardig zijn
geweest aan de anderen.
Om die reden vind ik het buiten beschouwing laten van Prinsen in
het toernooi 2002 al discutabel. Immers Geert speelde daar volwaardig
met de grote jongens mee, werd derde en had tot de laatste ronde
zelfs kans op het kampioenschap!
Moet men eigenlijk niet veel meer kijken naar de werkelijke sterkte die
een speler ontplooit in een toernooi in plaats van naar vroegere
resultaten en rating?
Laat men Golubeva buiten beschouwing dan komt men tot 10 partijen
en 3 beslissingen, 33%. Stijging door Delftse telling 0%.

Enkele conclusies:
- 33 partijen tussen absolute wereldtoppers, waarvan 11 beslissingen,
33%. Aanwijsbare beslissingen door Delftse telling 6. Derhalve aandeel
Delftse telling in totale aantal beslissingen 55%. (Bij buiten beschouwing
laten van Golubeva 28 partijen, waarvan 9 beslissingen, 32%. Aandeel
Delftse telling 4, is 44%.
Dit komt ruwweg neer op een verdubbeling van het aantal beslissingen
tussen de toppers met Delftse telling. (Misschien nog iets meer vanwege
het 'aanjaageffect'). Deze conclusie zou heel goed kunnen kloppen
kunnen kloppen met wat we weten over het remisepercentage op
topniveau. Namelijk dat zonder Delftse telling het aantal beslissingen
rond de 15% gelegen had gelegen.
- Van de 60 partijen in totaal (met subtoppers) eindigde 50% in een
beslissing.

Wat zou dit nu voor een NK betekenen?
1. Het percentage zou omhoog gaan van 30 naar minimaal 50%*)
2. Aan de lange reeksen remises tussen spelers in de bovenste helft van
het NK zou een einde komen. Minimaal 1 op de 3 partijen tussen hen
zou in een beslissing eindigen
3. Het aantal ronden met 0 beslissingen zou statische gezien tot
vrijwel 0 dalen
4. Afgezien de puur cijfermatige stijging van het aantal beslissingen, zou
de belevingswaarde een geheel andere zijn, zie de ervaring in Delft.
Bij vrijwel elke partij is er tot het laatst spanning en kans op een
beslissing.

*) In het eindrapport van de werkgroep 'Modernisering Puntentelling' is
een ondergrens van 45% genoemd. Dit om aan de voorzichtige kant te
blijven. Immers bij 45% zullen een groot deel van bovenstaande
effecten reeds zijn gerealiseerd.

Well Vengaboy, what say you about all this? You like a Dutch championship where a guy plays 20 draws in a row? Hey? You think this is nice, this is great fun? I'm listening, my Vengaboy. And I'm waiting for your brilliant analysis of Tsjizjov-Georgiev. Did Rob Clerc make it all up, did this match never take place? Are these non-existing games? I'm waiting.
Last edited by Henk de Witt on Tue Aug 03, 2004 14:08, edited 1 time in total.

Gerard de Groot

Post by Gerard de Groot » Tue Aug 03, 2004 13:13

6 winst
3 voordeelremises
Overwinningen 21%
voordeelremises 11%
Mooie analyse. Ik zal vandaag of morgen dezelfde analyse even doen voor het WK2003

Blind_Curve

Post by Blind_Curve » Tue Aug 03, 2004 13:57

Wanneer je de erkende goudzoekers nou eens uit de tabel haalt zijn de statistieken ook anders. Natuurlijk is het leuk om zulke, aanvallende en risiconemende spelers in je toernooi te hebben, maar om ze dan meteen voor de statistiekenkar te spannen vind ik nogal optimistisch. Dus nu zonder Samb, Ndjofang, Schwarzman, lekker discutabel die mensen eraf halen, is ook gewoon willekeurig.
Het is discutabel waar je de grens van topspeler legt, maar het is ook discutabel welke mensen onder die grens je in de statistieken laat voorkomen.

Toptoernooi 2001
1e ronde
Tsjegolev - Tsjizjov 2-2

4e ronde
Tsjegolev - Gantwarg 2-2

5e ronde
Gantwarg - Tsjizjov 0-5

Overwinningen 33%
voordeelremises 0%

Toptoernooi 2002

2e ronde
Gantw. - Tsjizjov 2-2

4e ronde
Clerc-Gantwarg 1-3

5e ronde
Tsjizjov-Clerc 2-2

Overwinningen 0%
voordeelremises 33%

Toptoernooi 2003
1e ronde
Clerc - Tsjizjov 2-2

2e ronde
Tsjizjov - Gantw. 2-2

3e ronde
Clerc - N’Diaye 2-2

4e ronde
N’Diaye - Tsjizjov 2-2
Clerc - Gantwarg 3-1

5e ronde
Gantw. - N’Diaye 2-2

Overwinningen 0%
voordeelremises 17%

Toptoernooi 2004
1e ronde
Georgiev - Valneris 2-2

4e ronde
Thijssen - Valneris 2-2

Overwinningen 0%
voordeelremises 0%
gelijkwaardige remises 100 %

Na vier toernooien en 14 partijen:
1 winst
2 voordeelremises
11 gelijkwaardige remises
Overwinningen 7%
voordeelremises 14%
gelijkwaardige remises 79 %

Op zijn Delfts betekent dit een overwinningspercentage van 21% waarbij mij tevens opvalt dat in de eerste 2 edities dit percentage nog veel hoger lag. (Is dit toeval of juist niet?, is dit de wet van de kleine getallen?)
Ik ben zelf niet voor en niet tegen Delfts dammen, het lijkt mij echter dat dit systeem op langere termijn niet zo veel zal opleveren. Graag zou ik zien dat het tegendeel bewezen werd! Het is voor de voorstanders makkelijk om de statistieken in je voordeel te gebruiken en dit geldt ook voor de tegenstanders ervan. Het neemt allemaal niet weg dat het goed is om na te denken of het spel niet beter kan.

nanno

Post by nanno » Tue Aug 03, 2004 14:24

Gerard de Groot wrote:

6 winst
3 voordeelremises
Overwinningen 21%
voordeelremises 11%
Mooie analyse. Ik zal vandaag of morgen dezelfde analyse even doen voor het WK2003
Dat is snel gedaan.
Van de WK deelnemers staan alleen Veytsman en Andall niet in de top 50.
Blijven over 18 deelnemers met 153 onderlinge partijen. Hiervan eindigden er 38 in een overwinning (25%).

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Tue Aug 03, 2004 14:29

Laten we eens kijken naar de twee allerbeste dammers ter wereld (volgens de ratinglijst):
Tijdens WK2003, 1 partij, 1 overwinning, 100%.

Hoe lang gaat deze krukkenstatistiek nog door?
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Mark Hees

Post by Mark Hees » Tue Aug 03, 2004 14:44

Eric Sanders wrote:Laten we eens kijken naar de twee allerbeste dammers ter wereld (volgens de ratinglijst):
Tijdens WK2003, 1 partij, 1 overwinning, 100%.

Hoe lang gaat deze krukkenstatistiek nog door?
Zodra iedereen er van overtuigd is dat je met deze cijfers precies kan bewijzen wat je maar wilt.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Tue Aug 03, 2004 15:03

Henk de Witt wrote:
Vengaboy wrote: Het komt er op neer dat met dit spelsysteem de uitslagen tussen wereldtoppers een heele kleine afwijking heeft met het normale spel.

Uiteraard ben ik dit niet met jou eens. En gelukkig bevind ik me in goed gezelschap. Wat jij (en enkele anderen) doen is vanuit een vooringenomen standpunt (tegen de Delftse telling) relevant materiaal wegmoffelen en vervolgens in het overblijvende materiaal net zo lang selectief te gaan winkelen tot je het effect van de Delftse telling (bijna) hebt weggegoocheld.
Dit heeft niets met een serieuze analyse van doen, alles met stemmingmakerij. Ik heb hetzelfde al tegen iemand anders gezegd.

Uiteindelijk zal dit effectbejag je nooit lukken, omdat de cijfers duidelijk zijn. Het totaalcijfer van de Delftse toptoernooien is en blijft 50% beslissingen. Daar helpt gewoon geen moedertjelief aan. Jij kunt mij geen enkel ander toernooi met een vergelijkbare bezetting als in Delft aanwijzen dat na een dergelijk aantal partijen ook maar in de buurt komt. Zelfs een NK dat een aanzienlijke zwakkere bezetting kent had het afgelopen decennium een gemiddeld beslissingspercentage van iets boven de 30%.

Als je dan in een NK de onderlinge partijen tussen de toppers neemt (Clerc, Heusdens, Wesselink, Jansen, Meijer, Prosman e.d) kom je tot een ongelooflijk hoog remisepercentage. Het precieze percentage zou ik niet weten, maar Wieger Wesselink is meen ik recordhouder met 20 achtereenvolgende remises in meerdere NK's, mij dunkt dit alleen al zegt meer dan genoeg. Dit zou hem in Delft echt niet lukken, bij lange, lange, lange na niet, nooit van zijn leven niet.

Zelfs als je de onderlinge resultaten van de absolute topgrootmeesters in Delft selecteert, kom je nog op zo'n 33% beslissingen. En de gemiddelde sterkte van deze toppers ligt nog aanzienlijk hoger dan de genoemde NK toppers. Daarvan is er nog nooit iemand wereldkampioen geweest, al mag Rob Clerc zich met zijn vier tweede plaatsen zonder meer tot dat niveau rekenen. In Delft deden zes wereldkampioenen mee.

Van de 60 gespeelde partijen in Delft eindigden 24 in winst, 6 in een puntenoverwinning, en waren er 30 remises. Op deze plaats is verschillende keren gesproken over het 'aanjaageffect', het verschijnsel dat systeem van de puntenoverwinning ook het aantal gewone beslissingen omhoog brengt. Twee duidelijke voorbeelden daarvan zijn al genoemd, de winst van Tsjizjov op Gantwarg in 2001 en de winst van Thijssen op Golubeva in 2004. Het diagram van die laatste partij is hier op het forum geplaatst. Of er in het reguliere toptoernooi meerdere van dat soort gevallen zijn geweest, durf ik niet te zeggen. Dus ik hou me even bij die twee gevallen.

Dan ziet het er zo uit: Zonder Delftse telling 22 beslissingen 38 remises, beslissingspercentage 37%. Met Delftse telling 30 beslissingen 30 remises, 50%.

Persoonlijk lijkt me die 37% ook nog aan de hoge kant en dan verwijs ik naar de 30% van het NK. Mijn hypothese zou zijn dat het werkelijke effect van de Delftse telling nog een stuk hoger ligt. Theoretisch zou je dit m.i. mogen verwachten, domweg omdat het veel moeilijker wordt om remise te maken. Dit is ook het oordeel van alle deelnemers tot nu toe.
Verder is er inmiddels flink wat empirisch materiaal dat deze hypothese ondersteunt. Voor het Jannes van der Wal Memorial 1996 waren vier spelers uitgenodigd die in NK's louter onderlinge remises hadden geproduceerd. Bij het doordammen kwamen zij ineens tot boven de 50%, ik meen zelfs 60%. Het curieuze was nu dat dit behalve doordamwinsten, alle ook gewone winsten zouden zijn geweest!
Cijfergoochelaars als Vengaboy en Wieger Wesselink proberen dit toch zeer relevante materiaal buiten beschouwing te laten, of weg te moffelen zo men wil. Het komt namelijk niet overeen met hun vooringenomen standpunt. Voor een serieuze analyse zou dit wel moeten, immers het doordammen in 1996 was het eerste experiment met een beloning voor drie schijven voordeel. Ook over de diagrammen Tsjizjov-Georgiev (zes door Rob Clerc geselecteerde remises die in de Delftse telling een puntenoverwinning zouden hebben opgeleverd, hoor ik noch Vengaboy noch Wesselink. Ook dit zou toch wel moeten als men via o.a. het selecteren van de onderlinge partijen van de topgrootmeesters iets wil bewerkstelligen. Tsjizjov-Georgiev zijn momenteel de twee sterkste dammers ter wereld.
What say you, Vengaboy, about these diagrams of the two strongest players in the whole world?

Er ligt meer materiaal. In het rapidtoernooi van de toppers in Delft vielen dit jaar 60% beslissingen (vijftien partijen). Hierbij zat geen enkele puntenoverwinning! Toch is dit cijfer onwaarschijnlijk hoog. Vergelijk dit bijvoorbeeld met de WK barrage 2003 in Zwartsluis waar pas na 13 remisepartijen de eerste beslissing viel.
What say you, Vengaboy, of this remarkable phenomenon? Well? I'm listening'

Ook in het Delflandkampioenschap vallen sinds de invoering van de Delftse telling veel meer beslissingen. Ook dit zijn praktisch allemaal 5-0 overwinningen. Een kleine greep uit Delfland 2004 (dubbele competitie) Holstvoogd-De Witt 5-0, De Witt-Holstvoogd 0-5 (die duivelse Ed!), Prinsen-De Witt 0-5, De Witt-Prinsen 5-0, Prinsen-Holstvoogd 5-0, Holstvoogd-Prinsen 0-5. Zo is de score tussen deze spelers weer in balans, maar de kans op zes partijen, zes beslissingen in de oude telling tussen deze drie vijwel gelijkwaardige spelers is uitermate gering.

Meer aanwijzingen: In het Open Toernooi 2004 in Delft eindigden alle vijftien partijen in de vierde ronde in een beslissing, 100% derhalve. Echter geen puntenoverwinning, allemaal 5-0 uitslagen. Zelfs als de loting meegewerkt heeft, zelfs als men in ogenschouw neemt dat de bezetting gemiddeld minder sterk is dan in andere zomertoernooien, dan nog is statistisch gezien de kans op vijftien partijen, vijftien beslissingen ongelooflijk klein. Liever zoeke men naar een naald in de Hooiberg.
Een voorbeeldje van een eindspel dat ik toevallig zag (wel uit een andere ronde)
Image
Zwart ging hier voor een puntenoverwinning. Na een aantal zetten won hij echter met 0-5. Dit standje is door een aantal mensen geanalyeerd, en blijkt zeer giftig voor wit. In de oude telling is het uiteraard simpel remise.
Dan waren er nog twee ronden met resp. 13 (87%) beslissingen en 11 (73%). Daarin vielen overigens wel enkele puntenoverwinningen.

Samenvattend: Op theoretische gronden mag je van de Delftse telling een 'aanjaageffect' verwachten in de richting van gewone winstpartijen.
Het materiaal dat nu voorhanden is wijst allemaal in dezelfde richting, plus dat dit effect wel eens zeer aanzienlijk zou kunnen zijn.

Toptoernooien in Delft:
2001, Gantwarg, Tsjegolev, Tsjizjov, Schwarzman. (Holstvoogd, De Witt buiten beschouwing gelaten, 6 partijen, 2 beslissingen. Zonder Delftse telling 0 beslissingen. Stijging beslissingspercentage van 0 naar 33%.

2002, Clerc, Gantwarg, Tsjizjov, Samb. (Tansykkhuzina, Prinsen buiten beschouwing) 6 partijen, 3 beslissingen, waarvan 1 puntenoverwinning. Zonder Delftse telling 2 beslissingen. Stijging beslissingspercentage van 33% naar 50%.

2003, Clerc, N'Diaye, Gantwarg, Tsjizjov. (Chub,Prinsen buiten beschouwing) 6 partijen, 1 beslissing (puntenoverwinning). Stijging beslissingspercentage van 0 naar 17%.

2004, Ndjofang, Samb, Thijssen, Georgiev, Valneris, Golubeva*. 15 partijen, 5 beslissingen, waarvan 2 door puntenoverwinning. Stijging winstpercentage van 20 naar 33%.

*) Sommigen zouden misschien Golubeva buiten beschouwing laten. De
vraag is of dat correct is. Het gaat er ook om hoe een speler in het
betreffende toernooi presteert. Golubeva zou zonder Delftse telling al
haar partijen remise hebben gespeeld en dus gelijkwaardig zijn
geweest aan de anderen.
Om die reden vind ik het buiten beschouwing laten van Prinsen in
het toernooi 2002 al discutabel. Immers Geert speelde daar volwaardig
met de grote jongens mee, werd derde en had tot de laatste ronde
zelfs kans op het kampioenschap!
Moet men eigenlijk niet veel meer kijken naar de werkelijke sterkte die
een speler ontplooit in een toernooi in plaats van naar vroegere
resultaten en rating?
Laat men Golubeva buiten beschouwing dan komt men tot 10 partijen
en 3 beslissingen, 33%. Stijging door Delftse telling 0%.

Enkele conclusies:
- 33 partijen tussen absolute wereldtoppers, waarvan 11 beslissingen,
33%. Aanwijsbare beslissingen door Delftse telling 6. Derhalve aandeel
Delftse telling in totale aantal beslissingen 55%. (Bij buiten beschouwing
laten van Golubeva 28 partijen, waarvan 9 beslissingen, 32%. Aandeel
Delftse telling 4, is 44%.
Dit komt ruwweg neer op een verdubbeling van het aantal beslissingen
tussen de toppers met Delftse telling. (Misschien nog iets meer vanwege
het 'aanjaageffect'). Deze conclusie zou heel goed kunnen kloppen
kunnen kloppen met wat we weten over het remisepercentage op
topniveau. Namelijk dat zonder Delftse telling het aantal beslissingen
rond de 15% gelegen had gelegen.
- Van de 60 partijen in totaal (met subtoppers) eindigde 50% in een
beslissing.

Wat zou dit nu voor een NK betekenen?
1. Het percentage zou omhoog gaan van 30 naar minimaal 50%*)
2. Aan de lange reeksen remises tussen spelers in de bovenste helft van
het NK zou een einde komen. Minimaal 1 op de 3 partijen tussen hen
zou in een beslissing eindigen
3. Het aantal ronden met 0 beslissingen zou statische gezien tot
vrijwel 0 dalen
4. Afgezien de puur cijfermatige stijging van het aantal beslissingen, zou
de belevingswaarde een geheel andere zijn, zie de ervaring in Delft.
Bij vrijwel elke partij is er tot het laatst spanning en kans op een
beslissing.

*) In het eindrapport van de werkgroep 'Modernisering Puntentelling' is
een ondergrens van 45% genoemd. Dit om aan de voorzichtige kant te
blijven. Immers bij 45% zullen een groot deel van bovenstaande
effecten reeds zijn gerealiseerd.

Well Vengaboy, what say you about all this? You like a Dutch championship where a guy plays 20 draws in a row? Hey? You think this is nice, this is great fun? I'm listening, my Vengaboy. And I'm waiting for your brilliant analysis of Tsjizjov-Georgiev. Did Rob Clerc make it all up, did this match never take place? Are these non-existing games? I'm waiting.
Ik geef je wel gelijk dat het percentage omhoog is gegaan, maar ik vind het betrekkelijk jammer dat het spel op zich wordt aangepast voor die paar lullige procenten. wat ik graag zou zien is dat bijvoorbeeld indien nodig ( waarschijnlijk bij toptournooien) een barrage met versneld tempo gespeeld wordt, en dan niet steeds opnieuw, nee gewoon een half uur per speler, en dan minstens 3 potte spele, indien gelijk? verder in de zelfde tijd.

Altijd een overwinning, altijd spektakel, en niet een aantasting van het spel op zich.

Voor de rest ga ik me niet bemoeien met het Delftse dammen, want ik ken het niet, ( ik ga me ook niet bemoeien met russisch dammen, italiaans , braziliaans etc)

Groetjes

Mark Hees

Post by Mark Hees » Tue Aug 03, 2004 15:13

Hoewel ik de wenselijkheid van een beslissing bij gelijk eindigen bij een WK of NK wel begrijp, vind ik het wel vreemd dat zo'n belangrijke titel in een paar sneldampotjes beslist zou worden. Ik zie helaas geen betere oplossing, constateer alleen iets wat ik nogal vreemd vind.

Post Reply