Wieger Wesselink wrote:
Zo maar een paar uitslagen uit het toptoernooi in het jaar 2001:
Schwarzman - De Witt 5-0
De Witt - Gantwarg 0-5
De Witt - Tsjizjov 0-5
De Witt - Tsjegolev 0-5
Holstvoogd - De Witt 2-2
Ik laat het graag aan de lezer over in hoeverre hier nu sprake is van kunstmatige cijfers :
Dit is wel heel extreem selectief winkelen, Wieger. Maar deze lezer moet jou wel gelijk geven wat deze cijfers betreft, ze zijn keihard. Ik was ze bijna vergeten, maar nu staat het me weer glashelder voor de geest. Het aanbod dat Gantwarg, Schwarzman, Tsjizjov en Tsjegolev mij deden was eenvoudig te goed, ik kon het niet weigeren.
Er zijn destijds wel vragen gesteld en de dampolitie heeft een grondig onderzoek ingesteld. Men heeft echter nooit iets kunnen bewijzen. Toch bleef er een sfeer hangen van 'waar rook is, daar is vuur', ik heb nooit meer mee mogen doen, wat ik zeer onrechtvaardig vind. Men mag pas iemand veroordelen als het bewijs geleverd is, vind ik althans.
Tegen Ed Holstvoogd ben ik daarentegen vol op de winst gegaan. Volgens Ed heb ik een heel goede partij gespeeld en stond ik glad gewonnen, tot ik door een toeschouwer die steeds opnieuw met een sleutelbos stond te rammelen ernstig uit mijn concentratie werd gehaald. Gentleman Ed, die in de veronderstelling verkeerde dat ik de voorgaande vier partijen op regelmatige wijze was afgeslacht bood uit meelij remise aan. In een stand die duidelijk 3-1 voor hem was!
Als ik afga op de bloedvorm waarin ik dat toernooi verkeerde zouden de uitslagen eigenlijk zo geweest moeten zijn:
Schwarzman-De Witt 2-2
De Witt-Gantwarg 5-0 *
De Witt-Tsjizjov 0-5 **
De Witt-Tsjegolev 3-1
Holstvoogd-De Witt 0-5
* Dit leek aanvankelijk ook een feit, die Gantwarg dacht het voor het
publiek spannend te maken door in tijdnood te komen, ging door zijn
vlag, moest zijn zetten bijwerken en kwam tot ... 49 zetten, origineel
waar gebeurd. Iedereen, inclusief de geweldenaar uit Minsk zelf, ging er
van uit dat hij op de klok had verloren. Bij het bijwerken van de zetten,
kwam hij tot 49 en ging hoofdschuddend in een hoekje zitten. Ik werd
al gefeliciteerd door allerlei mensen, lachend als een boer met kiespijn,
dat begrijp je wel, toen arbiter Marieke Quant vroeg of ik ook de zetten
wilde bijwerken. Wat bleek? Ik kwam tot 50. Die Gantwarg had in het
begin van de partij een zet vergeten te noteren!
Enfin, zo kwam het dus toch nog goed.
** Tegen de toenmalige wereldkampioen in vorm had ik ook
m.i. ook zonder 'regeling' verloren.
Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die denken, wat is die Wesselink toch een ongelooflijk kinderachtig, onvolwassen mannetje. Gaat hij bij een NK met 30% beslissingen ook selectief winkelen en de uitslagen van Mari van Ballegooijen er uit vissen? Of bij een ander NK de uitslagen van Alex Mathijssen? Nee, dat doet Wieger natuurlijk niet. Wieger is een negativo, er alleen op uit om een negatieve sfeer te creeren rond de Delftse toernooien. En dan moet De Witt in zijn spelletje meegaan en de positivo spelen. En nou weet ik wel dat er mensen zijn die zeggen die zeggen, joh, kale profeet, je gaat je toch niet verlagen tot het niveau van die flauwe, zure man uit Eindhoven? Die vervelende boze brievenschrijver. Mis!
Hier komen de uitslagen van de positivo:
Gantwarg-Clerc 5-0
Clerc-Gantwarg 3-1
Schwarzman-Tsjegolev 3-1
Samb-Georgiev 5-0
Georgiev-Golubeva 3-1
Gantwarg-Tsjizjov 0-5
He Wieger, ik heb er een meer dan jij! 6-5 voor mij! Leuk he, die flauwe spelletjes?
Maakt dit jou een beetje minder ontevreden en boos? Gaan we nog een keer naar de speeltuin, lekker schommelen en in de wip?
Daag, flauwe man, nu moet ik toch echt even kijken wat Pieter Bouma mij vroeg.
A propos wat vind jij nou van die diagrammen van Golubeva. Of kun jij echt niets meer dan kinderachtige spelletjes spelen?