Het principiele punt in de discussie blijft het wel/niet belonen van materieel voordeel aan het eind van de partij. Volgens Hanco Elenbaas spelen 'Pieter en zijn denktank' met het idee om in de toekomst 8 plusjes met een extra punt te belonen. (Wat overigens niet helemaal hetzelfde is als elke 'voordeelremise' met 1,125 punt belonen). Dan zou je in theorie mensen die boven je staan kunnen achterhalen of zelfs passeren. Toegegeven, voor dit laatste zou welhaast een wonder nodig zijn.nanno wrote:Er is een groot verschil tussen een voordeelremise en een plusremise. Met een voordeelremise kun je iemand, die met de 2-1-0 telling boven je staat, voorbij in de ranglijst. Met de plusremise is dat onmogelijk. De plusremise is uitsluitend bedoeld om onderscheid te maken tussen gelijkgeëindigden volgens de 2-1-0 telling.Gerard de Groot wrote:Hanco,
Als je voor acht plusjes een wedstrijdpunt krijgt toegekend, betekent dat gewoon dat een voordeelremise wordt uitgedrukt in de score 1 1/8 - 1, oftewel 1,125-1.
En wat ik maar wil zeggen is dat dit gewoon een optie is, die vorig jaar voorgelegd had kunnen worden aan de commissie die met een voorstel voor de exacte waardering van een puntenoverwinning/voordeelremise ging komen.
Het gewone plusje, waarbij het aantal plusjes doorslaggevend is bij gelijk eindigen, zou je kunnen uitdrukken in een score 1.01 - 1, zo lang het toernooi minder dan 100 partijen kent. (ja sorry, ik heb een beta achtergrond).
Wat je wellicht in de praktijk zult zien, is dat de waardering van een puntenoverwinning geleidelijk hoger gewaardeerd zal gaan worden, zoals blijkbaar ook Hildering voor ogen staat.
Het zijn allemaal varianten van in principe hetzelfde idee. De noodzaak van het oprichten van een nieuwe bond zie ik dan ook helemaal niet.
Als het bij plusremises blijft heb je gelijk, dan gaat het uitsluitend om onderscheid tussen gelijkgeeindigden. Maar ook dan is er beloning van materieel voordeel en heb je de bestaande remise als gelijkspel zonder meer losgelaten.
Wat Pieter Hildering doet is, lijkt op blazen en het meel in de mond willen houden. Materieel voordeel belonen, al roepend: 'Niets aan de hand beste mensen, remise blijft remise!' Dan loop je in een principiele discussie al snel vast, zoals Hanco die hierboven de ideeen van Pieter probeerde uit te dragen, al snel vastliep.
Niettemin zie ik de plusremise zoals deze in Hiltex Zeeland wordt toegepast als een vooruitgang.
Ik ben het eens met Gerard de Groot dat wellicht in de praktijk een minimaal beloonde puntenoverwinning (of plusje) gaandeweg hoger beloond zal gaan worden.
Als dit een bewuste strategie van Pieter zou zijn, zoals Gerard een beetje lijkt te suggereren, dan heb ik mijn bedenkingen. Maar laten we niet te veel speculeren over de achterliggende ideeen van Hildering. Ook bij hem zit er beweging in.
Het is gezien en niet onopgemerkt gebleven....