Eric van Dusseldorp wrote:Henk de Witt noemde ergens zijn Duwo Kennisstadtoernooi het meest prestigieuze toernooi van Nederland. Zijn we het hiermee eens of is HdW wel een beetje erg chauvinistisch of zelfs een jokkebrok (nee hoor, getuige de tussenstand na 1 dag) ?
Commentaar is welkom.
Eric, wat ik heb proberen aan te geven is dat een of meer journalisten de kwalificatie 'meest prestigieuze damtoernooi' hebben gebruikt. Ik zou dit niet zelf zeggen, hoogstens zou ik verwijzen naar 'gezaghebbende' dammers/deelnemers. Een journalist neemt dit doorgaans niet klakkeloos van 1 bron over. Hij kijkt naar het deelnemersveld, naar het budget etc. en vergelijkt dit met andere toernooien. Het totale start- en prijzengeld voor de topgroep was dit jaar 8.650 euro. De begroting van het gehele damfestival is ruim 20.000 euro. Daar komt nog bij extra sponsoring in natura, DUWO stelt gratis appartementen ter beschikking aan de toppers en meesters. Deze huisvesting, in hetzelfde gebouw als de speelzaal wordt door de deelnemers zeer op prijs gesteld en weegt mee in de beoordeling. Samen met een vergoeding voor de maaltijden schat ik de sponsoring in natura nog eens op zo'n 4.000 euro.
Het is dus niet 'zijn' (Henk de Witt's) DUWO Kennisstadtoernooi. Er is ten eerste een hecht, hardwerkend organisatiecommittee. DUWO geeft niet alleen geld maar denkt actief mee met de formule. Het idee van een afsluitend rapidtoernooi is bijvoorbeeld afkomstig van voormalig DUWO manager Peter van Hemmen, ere wie ere toekomt. Dit jaar heeft DUWO-medewerker Rene van Eijk een belangrijk deel van de publiciteit verzorgd en o.a. de vormgeving van het programmaboekje ter hand genomen. Naast DUWO steekt ook de gemeente Delft er jaarlijks 5.000 euro in. De naam Kennisstad komt uit de gemeentelijke promotieslogan 'Delft Kennisstad'. Hiermee wordt onder meer verwezen naar de TU Delft, op zijn beurt een belangrijke co-sponsor. De gemeente Delft en de TU zijn gecharmeerd van de innovatieve elementen in het festival, onder anderen de gehanteerde Delftse telling.
Ziehier een aantal elementen die samenkomen en waarmee wij ons gelukkig kunnen prijzen. Dus nogmaals, het is niet 'mijn' toernooi, evenmin kan ik het toptoernooi uitroepen tot het meest prestigieuze van Nederland, dat wordt door andere factoren bepaald. Ik heb er nota van genomen dat je de suggestie 'jokkebrok' hebt ingetrokken. Dat dit gebeurt op basis van het aantal stemmen in een poll getuigt wel van een aparte vorm van logica.
Maar a la, laten we daar niet moeilijk over doen. De belangrijkste conclusie lijkt mij (en dat geldt ook voor de andere toernooien) dat we nog steeds sponsors enthousiast kunnen maken voor de damsport!